Trainerroad

Trainerroad
Vad är det för mobil?

Det jag har haft problem med på min Xperia Z5 Compact är att den ibland tappar bort ANT+ kopplingen om jag aktivt kör BT samtidigt, verkar vara ett modellfel och min gissning är att båda radiotjänsterna går på samma chip å att drivarimplementationen är lite kajko i sin referensräkning. Kör jag t.ex. inte A2DP-streamad musik samtidigt och inte har BT-kopplingen igång på min Garmin (som alltid är igång som backup + extra datafält att kika på) funkar det kanon. Likaså köra med Garmin ANT+ sticka i datorn så jag tror inte det är pulsband eller effektmätare som strular. Det jag hittills fått att funka bäst är en mjuk omstart av mobilen innan jag sätter igång, men det är inte fool proof...

Ditt problem med BT kan förstås vara app-relaterat (kör du med Beta/skarp för Android eller på iOS förresten?) men jag kan också tänka mig är att om BT-bitarna strular så står TR-appen kvar med något ogiltigt handtag ner till servicelagren och förstår inte att den behöver starta om sig.

Trainerroad
Moto G3 så det är inge ANT+ alls inblandat. Och jag har fått ner det till att det är appen som krånglar, för om jag startar en annan app som använder samma pulsband medan trainerroad är igång så hoppar pulsen igång utan problem i den andra appen.
Det som är märkligt är att trainerroad-appen faktiskt hittar att sensorerna är live, men kan sedan inte synca eller koppla upp sig. Så den står och maler så. Omstart av allt verkar var det enda som fungerar. Så det är nog som du säger med ogiltiga handtag.

Nej, jag har inte kontaktat supporten. Får bli att göra det.

Orkar inte nu dock. Gårdagens misslyckade träningspass, där jag först degraderade passet från ftp-test med max 20or till ett lättare 30 minuterspass som i sin tur inte fungerade och ersattes med så kraftig huvudvärk att jag behövde kräkas. Migrän är verkligen guds gåva till oss människor...

Trainerroad
Nån som har en sån där gratismånad om jag vill pröva?

Och hur kommer jag igång enklast?

Har trainer (wahoo kickr snap) med både ANT+ och BT, har macbook med BT och en ANT+-dongel, har en telefon (Sony Z1) med både BT och ANT+ som jag kan dedikera till trainern.. Sistnämnda känns som att det vore smutt då det minskar setup-tiden?

Trainerroad
Har tyvärr inga gratismånader men tycker definitivt du ska testa - det är ju "money back" om du bestämmer dig för att inte fortsätta inom 30 dagar.

Att köra med appen i mobiluren tycker jag gör det snabbare att komma igång, men jag rekommenderar nästan nån typ av desk stand med laddare för att slippa riskera att strömmingen tar slut mitt i det roligaste. Nackdelen är att skärmen blir mindre (vilket delvis avhjälpts med att skärmen delas upp i 3 delar där mitten visar aktuell intervall och den undre blir en översikt). Mac-appen uppdaterade jag häromdagen (tydligen från en rätt gammal version) och förutom nytt gränssnitt som liknar mobilappen så har den olägenheten att typsnittet för siffrorna är sådant att 1 är smalare än t.ex. 3 så visningen av puls/effekt/klockor hoppar runt lite beroende på om det står 111, 131, 313, 333 etc.

En riktig miss verkar dock vara att de inte synkar vilka workouts som man favoritmarkerar i resp plattform/appinstallation så man kan få 2-3 olika uppsättningar.

Trainerroad
Till telefonen som jag kan placera där permanent så har jag ett laddställ som håller telefonen liggande. Funkar det eller måste det vara stående? Går givetvis att lösa det med.

sony-magnetic-charging-dock-dk31-for-sony-xperia-z1-p40926-300.jpg

Har fått erbjudande om gratismånad via PM! Det följer två gratismånader med trainern också men de kommer jag låta primära användaren, dvs min hustru, använda. Lite sugen på att testa jag med bara.

Trainerroad
Androidappen funkar i liggande, men jag tror den är designad för iOS/stående format (min Z5C har laddställ som ställer den upp men funderar på att byta till en äldre Z1C med liggande laddställ).

Trainerroad
Idag köpte jag trainerroad.Gjorde ett 30 minuter långt pass som hette typ bear creek 30 och nog fungerade det bra!

Synd att jag har tappat bort den lilla delen som låser min tacx surfplattehållare mot styrstammen (den lösa delen).
Iofs går en vanlig mobilhållare för cykelstyre också. Ska försöka hitta på en sådan.

Jag har inte använt min trainer på över 1 år pga roligare utomhus, men nu ska jag försöka cykla in min landsvägsräser inför bikefiten.

Trainerroad
Försökte köra passet Haeckel igår men avbröt efter en tredjedel då kroppen kändes skit. Stumma ben och lite för hög puls.
Kan bero på förkylning eller pga att det är lite jobbigt på jobbet just nu eller pga att det är lite jobbigt hemma just nu. Eller en kombination av alla tre.
Har kört passet tidigare och tyckte då att det var ett rätt skönt pass. Får se om jag gör ett nytt försök ikväll.

Bilagor

• Fail.JPG
    Fail.JPG
    34.3 KB · Besök: 74
Trainerroad
När mitt pass jag gjorde igår synkades till garmin connect och sedemera till strava, har någon en aning om varför inte watten stämmer? Maxwatt 131 säger aktiviteten. Både trainerroad och edge 520 visade mycket mer watt.

Trainerroad
Labbade lite nu ikväll och Malin körde ett enkelt pass. Funkade toppen med den dedikerade Z1-telefonen. Fattar dock inte om det är smartast att köra ANT+ eller Bluetooth till trainern. Nu blev det ANT+ tror jag. Appen kraschade en gång tyvärr men det gick att plocka upp och fortsätta passet.

Imorrn tänkte jag köra ett FTP-test, aldrig gjort något liknande förut så det kan ju bli spännande.

Trainerroad
Vet inte om jag inbillar mig, men tycker bluetooth känns mer driftsäkert på något sätt. Kan vara att min åsikt färgats en del av de folk man läst om på internet som klagat över att appen tappar kontakt med trainer (verkar som de flesta med problem kört över ANT+)

En annan sak verkar vara att telefonen slukar mer batteri över ANT+. Av en princip avinstallerade jag själv drivrutinerna för ANT+ och kör nu enbart bluetooth (hände en gång att trainern kopplade upp sig till både bluetooth och ANT+ samtidigt, och man kan milt sagt säga att de två protokollen arbetade emot varandra i ERG-mode, därav beslutet att ta bort ANT+ helt...)

Trainerroad
Vilket FTP-test föredrar folket på Happyride av 8min eller 20min?
Har tänkt dra igång ett block med "Sustained power build" i slutet på nästa vecka och kan inte besluta vilket pass att inleda med.
Någon som kan prata för/emot de båda, eller är det hugget som stucket?

Kommer förövrigt göra ett uppmätt laktattröskel- och maxpulstest 9dagar in i det valda träningsupplägget, så kan mycket väl bli så att man använder det FTP-värde man får av detta "riktiga" test istället. Kommer bli kul att se hur värdena korrelerar med varandra också.

Trainerroad
Lyssnar man på coach Chad så rekommenderar han den modell man är "mest van vid". Men kör man "sustained power build" borde 20-minuterstestet ligga närmare till hands tänker jag. Sen är ju inte den FTP-siffran helig utan ska ses som en parameter från vilken passens nivå skalas. Vet med sig att ens effektprofil är ojämn och man tex är bättre på 5 min max än en minut eller en timma så är det nog smart att antingen justera resp psss lite upp/ner eller testa med en liten höjning på FTP-siffran.

Trainerroad
Tack för svaren, lutar nog åt att jag ger 8min-testet ett försök ändå.
Har jämfört de olika planerna lite och blir nog att jag kör "Short power build" istället, vill ha mer fokus på korta intervaller ju närmare försäsongen det blir så passar nog mitt syfte bättre.

Trainerroad
ancientacid sa:
Tack för svaren, lutar nog åt att jag ger 8min-testet ett försök ändå.
Har jämfört de olika planerna lite och blir nog att jag kör "Short power build" istället, vill ha mer fokus på korta intervaller ju närmare försäsongen det blir så passar nog mitt syfte bättre.

Jag kör Short Power Build high Volume just nu. Riktigt "trevligt" schema med bra variation!

Trainerroad
anderssvensson sa:
Jag kör Short Power Build high Volume just nu. Riktigt "trevligt" schema med bra variation!

Sneglade på high volume själv också, men har beslutat att gå på low volume istället. Verkar som en hel del minuter på high volyme är utfyllnad på <70% IF och eftersom jag själv fokuserat mycket på högvolym hittills under höst/vinter med bla 2st 3tim pass/vecka så känns det bättre att fokusera på kortare intensiva pass nu på slutet.
Kommer förövrigt spendera ca 4-5tim/vecka på styrketräning och 9-10tim total träningstid/vecka bör vara lagom.

Får man fråga om du som kör high volume bedriver annan träning också på sidan om cyklingen, eller nöjer du dig med de 7,7tim som detta upplägg ger i snitt per vecka?

Trainerroad
ancientacid sa:
Vet inte om jag inbillar mig, men tycker bluetooth känns mer driftsäkert på något sätt. Kan vara att min åsikt färgats en del av de folk man läst om på internet som klagat över att appen tappar kontakt med trainer (verkar som de flesta med problem kört över ANT+)

En annan sak verkar vara att telefonen slukar mer batteri över ANT+. Av en princip avinstallerade jag själv drivrutinerna för ANT+ och kör nu enbart bluetooth (hände en gång att trainern kopplade upp sig till både bluetooth och ANT+ samtidigt, och man kan milt sagt säga att de två protokollen arbetade emot varandra i ERG-mode, därav beslutet att ta bort ANT+ helt...)

Stabiliteten verkar inte orimlig, ANT+ verkar dela frekvens med vissa wifi-kanaler. Ställde trainern på ett annat ställe idag, klart närmare en av mina Wifi-AP:s, och då blev wattkurvan väldigt "spikig" neråt vilket den öht inte blev där den stod förut. Ska testa BT nästa gång.

Vill dock ändå ha ANT+ aktivt eftersom jag kör med ett sånt pulsband.

Trainerroad
ancientacid sa:
anderssvensson sa:

Sneglade på high volume själv också, men har beslutat att gå på low volume istället. Verkar som en hel del minuter på high volyme är utfyllnad på <70% IF och eftersom jag själv fokuserat mycket på högvolym hittills under höst/vinter med bla 2st 3tim pass/vecka så känns det bättre att fokusera på kortare intensiva pass nu på slutet.
Kommer förövrigt spendera ca 4-5tim/vecka på styrketräning och 9-10tim total träningstid/vecka bör vara lagom.

Får man fråga om du som kör high volume bedriver annan träning också på sidan om cyklingen, eller nöjer du dig med de 7,7tim som detta upplägg ger i snitt per vecka?

Jag kör High Volume endast för att jag har tid med det. Haha.
Mycket är utfyllnad och de passen kör jag nästan alltid utomhus, gillar att cykla helt enkelt.
Jag tränar bål/stabilitet/balans upp till 3h/vecka och ett styrkepass med framförallt tunga knäböj på ca 1h.
Så 4h träning utöver high Volume.

Trainerroad
jomper sa:
ancientacid sa:

Stabiliteten verkar inte orimlig, ANT+ verkar dela frekvens med vissa wifi-kanaler. Ställde trainern på ett annat ställe idag, klart närmare en av mina Wifi-AP:s, och då blev wattkurvan väldigt "spikig" neråt vilket den öht inte blev där den stod förut. Ska testa BT nästa gång.

Vill dock ändå ha ANT+ aktivt eftersom jag kör med ett sånt pulsband.

De negativa spikarna är förmodligen dropouts, där kontakten förloras. Dessa är ju väldigt tråkiga eftersom de sänker din uppmätta snitteffekt.

Ant+ ligger på 2457 MHz, så ställ din router/ap på kanal 1 eller 2, beroende på om du hör andra nätverk från grannar osv. Kör en wifi-scanner och kolla vilka kanaler som är minst poppis i närheten.

Wifi-kanalerna: https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:2.4_GHz_Wi-Fi_channels_(802.11b,g_WLAN).svg

Trainerroad
Jag har tre AP:s för att täcka hela bostaden (och lite yta utanför), och kanalvalen är rätt noga optimerade för att krocka så lite som möjligt med grannarnas.. Fast den AP som är där trainern står kör faktiskt på kanal 1 ser jag nu när jag kollar, och inte full effekt för att inte läcka till övervåningen.

Ska testa att köra BT istället mot trainern för att se om det gör nån skillnad, det verkar enklare. Vill ju inte missa några W :)

Trainerroad
BT går ju också på 2.4GHz.

Kan det vara så att enheten bara använder en RF modul? Alltså bara en radio både för ANT+ och BT? Isf kan det ju vara så att man får "drop outs" på ANT+ om det regelbundet sker en skanning ab BT. Går BT att inaktivera helt? Eller vise versa går ANT+ att inaktivera helt om man kör BT?

Trainerroad
Har inte hunnit testa mer, men ska testa att köra bluetooth nästa gång. Kan tillfälligt koppla ur den närmaste accesspunkten också för att se om det är den som stör också, om det behövs.

När jag körde senast hade jag bara anslutit via ANT+ så att avaktivera BT på telefonen är absolut en möjlighet. ANT+ får man nog avinstallera drivrutinerna för om man ska stänga av helt, men mitt pulsband är ANT+ så det vill jag helst ha igång.

Fördelen med att kör med dator är ju faktiskt att man kan sätta ANT+-dongeln i en förlängningskabel och på så vis få den närmare trainerns akter.

Trainerroad
ScreenShot2017-01-24at20.18.14.png

Såhär blev det för mig när det strulade, blev värre och värre under passet också. Nu har jag stängt av 2.4Ghz-radio på den AP som är närmast, det kanske blir bättre då. Test strax :)

Trainerroad
Vernersson sa:
Det där ser ju helt galet ut! :-O

Malin körde FTP-test nyss, jag hade glömt trycka på Apply så wifi på nedervåningen körde fortfarande 2.4Ghz men trainern placerad längre från basstationen. Inte i närheten så taggigt, men ändå inte perfekt. Intressant att se om det gör nån skillnad att stänga av 2.4Ghz-wifi. Måste bli av med min kliande hals bara så ska jag också köra en vända.

ScreenShot2017-01-24at21.49.25.png

Trainerroad
xyklisten sa:
Dagens pass blev några åttor. Länge sedan det gjordes något ftp test så den siffran ljuger. Får nog bli ett test i helgen.
Idag var det så dags för ftp-test. Något fundersam när jag idag på de två åttaminutrarna endast fick ut 278w. I fredags så gick ju tydligen 5 st att köra på 315-320w.
Nåt är det ju som är fel..... funderar på om jag kan ha råkat ändra motståndet på trainern i fredags och det därför registrerades alldeles för höga siffror. Eller så hade jag en jävligt bra dag då och en kass idag.

Trainerroad
Uppdateringar i träningsplanerna , kanske för att inte alla gillar att köra 4 h lågintensivt inomhus framför Vinterstudion på helgerna?

Trainerroad
Jag har fått ännu en månad att ge bort till den som vill testa.
Skicka Förnamn+Efternamn+epost så kommer inbjudan.

(om det finns motsvarande gratismånader hos Sufferfest är jag intresserad eftersom jag funderar på att köra ToS)

Trainerroad
ScreenShot2017-01-25at23.34.28.png

Nått knas är det, inga negativa spikar alls förrän jag har över typ 200w. Kanske ska spänna rullen ännu hårdare mot bakhjulet. Så fort jag ökade effekten så ökade också mätvärdet, sen låg jag kvar och då sjönk det 50-75w ca och studsade sen upp och ner, så FTP-testet blev nog inte särkskilt rättvisande. Å andra sidan så cyklade jag en mil Brompton med dubbdäck och rostig kedja i stan idag och gymmade på lunchen också så det kanske inte hade blivit så bra ändå :-)

Är rätt övertygad om att det inte är radioproblem iaf eftersom kurvan är rak vid lägre effekter..

Edit: Hittade på Wahoos hemsida:

SNAP FIRMWARE UPDATES

SNAP v2.2.51 - 23 January 2017
Fixed an issue surrounding power/resistance spikes

Might be it... Har uppdaterat så får vi se om det blir skillnad.

Senast ändrad:
Trainerroad
jomper sa:
SNAP FIRMWARE UPDATES

SNAP v2.2.51 - 23 January 2017
Fixed an issue surrounding power/resistance spikes

Might be it... Har uppdaterat så får vi se om det blir skillnad.

Ska köra igång ett program i nästa vecka som inleds med FTP-test, hoppas på att hinna testa lite innan och se hur det funkar. Antagligen byter jag till att köra med dator, har en gammal MBP Air som är lite trasig som borde funka utmärkt. Har BT 4.0 också.

Nån som kör på dator som kan berätta för mig hur det funkar att vara flera användare, måste man logga in/ut varje gång?

Tillbaka
Topp