Trampar igenom - trots byte av kedja och kassett

niskabike sa:
Tack snälla. Min känsla är att vi närmar oss en lösning. Men jag tycker det är knepigt att hitta ett passande nytt bakhjul (på biltema finns det exempelvis inte några 28" för kassetter, och det verkar dessutom ganska dyrt - från 700 kr till flera tusen. Jag har kollat på köp&sälj och blocket efter bakhjul, men hittar inte något i Stockholmsområdet.

Som jag förstår är det baknav och body jag behöver byta ut (eller inkluderas body när man köper baknav?). Kan jag köpa och byta dessa delar separat - eller är det bäst att byta hela hjulet?

Bodyn finns på om du köper ett bakhjul. Som sägs ovan säljs ofta begagnade hjul som passar för ca 500 kr paret. Kolla köp och sälj (eller köp och sälg, i dessa allergitider...). Alternativet är att du tar bakhjulet till en cykelreparatör och ber om att få bodyn utbytt. Borde bli avsevärt billigare än 700 kr.

Wst sa:
Alternativet är att du tar bakhjulet till en cykelreparatör och ber om att få bodyn utbytt. Borde bli avsevärt billigare än 700 kr.

Det är inte säkert att det löser problemet att byta body. Om det t ex är samma problem som på bild högre upp i tråden så sitter problemet i själva navet. Värt att testa kanske, om man har en extra body som passar.

bellasoda sa:
Wst sa:
Alternativet är att du tar bakhjulet till en cykelreparatör och ber om att få bodyn utbytt. Borde bli avsevärt billigare än 700 kr.

Det är inte säkert att det löser problemet att byta body. Om det t ex är samma problem som på bild högre upp i tråden så sitter problemet i själva navet. Värt att testa kanske, om man har en extra body som passar.

Om jag förstår rätt så är det bara att ta bort bodyn för att kunna se navets insida - och då kan man ju lätt se om det är det som är felet, eller hur?

bellasoda sa:
Wst sa:

Korrekt! :-)

niskabike sa:
bellasoda sa:
Wst sa:

Om jag förstår rätt så är det bara att ta bort bodyn för att kunna se navets insida - och då kan man ju lätt se om det är det som är felet, eller hur?

Kanske det, men vissa typer av fel är lättare att hitta än andra. Om du har rätt verktyg hemma så är det ju gratis att prova i alla fall.

Är det ett enklare Shimanonav, behöver du konnycklar eller liknande för att ta isär lagret (håll reda på antalet kulor på höger och vänster sida), en större insexnyckel till själva bodyn och en hel del kraft för att få isär allt.

Jag fick en gratisinspektion av en cykelreparatör idag - han säger att han är helt säker på att det är vevpartiet som behöver bytas ut. Så jag tänkte börja med att byta ut den, både för att spara lite pengar, men även för att lära mig hur man gör.

På min vevarm står det "Truvativ powered by SRam X-flow" - och på bulten står det "23-31 ft-lbf 387-428 kgf-cm 38-42N-m". Jag har mätt vevlagret och det verkar vara 68 mm. Jag är osäker på om jag har fyrkantsaxel eller ej - behöver jag ta reda på det, eller framgår det av tidigare beskrivning? Jag antar att jag bara kan skruva bort bulten och ta en titt om det behövs.

Tidigare i denna tråd föreslogs biltemas vevparti art.nr 27-1880: https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelreservdelar/vevparti/vevparti-2000039970 samt vevlager art.nr. 27-0068 https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelreservdelar/vevparti/vevlager-2000038036

Innan jag går och köper det som ni föreslog vill jag bara dubbelkolla med er så att jag köper rätt grejer. Passar detta vevparti och vevlager från biltema till min cykel? Måste jag byta vevlagret eller kan jag återanvända det befintliga?

När det gäller verktyg så behöver jag gissningsvis en Vevpartisavdragare (är det samma som en biltemas Pedalarmsavdragare https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/pedalarmsavdragare-2000038271 ?) samt en Vevlageravdragare https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/vevlageravdragare-2000023876 ?

Tycker det kommer i samma takt som Vevpartiet snurrar .

Så jag gissar också på det . Eller vevlagret
Fast jag kan inte förstå vad som är fel isf.
Om det inte är hälarna som slår i stänkan...

Edit : förlåt ändrar mig , beror nog på att du är starkast i högerbenet och dåligt rundtramp...
Är nog bodyn ändå.

Senast ändrad:
Sorry, kanske lite för detaljerade frågor? Jag skall försöka ta reda på svaren själv isåfall. Tyvärr har jag inte råd att betala cykelhandlaren flera tusen - för då kan jag ju lika gärna köpa ny cykel - och då lär jag mig inte något heller. Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få här. Givetvis har jag googlat och kollat på youtubefilmer innan jag frågar.

Hur mycket jag anstränger mig så kan jag inte komma på hur vevpartiet skulle göra att kedjan ”slirar”. Hela poängen med vevpartiet är ju att det ska snurra utan motstånd. Om inte hela felbeskrivningen är fel från början vill säga - det är inget som slirar eller hoppar. Om tänderna på klingorna är nedslitna och hajformade så kan kedjan hoppa. Om kedjan är för lång och sliten kan kedjan hoppa. Om kassetten är sliten och har hajtänder kan kedjan hoppa. Om bodyn eller ratchet-ringen innanför är sliten så kan kassetten snurra utan motstånd. That’s it.
Jag tyckte inte klingorna på vevpartiet såg slitna ut så hur man får det till att man ska byta vevparti är beyond me.

Du har bytt kedja och kassett förra året och cyklar lite. Så då utesluter vi det med. Sedan skriver du att du fettat in bodyn vilket man ska göra extremt försiktigt. Kan du inte snälla bara ta loss bodyn igen, göra rent den och endast använda silikonolja eller WD-40 på den? Testa sedan igen om allt funkar. Tills dess tycker jag inte du ska köpa en pinal.

Jag håller med alla som säger att det är inuti nav/body som felet sitter. Jag hade extrema hajtänder på kassett och vevparti förrförra sommaren på en 24-växlad Nishiki. Det lät inte alls så i bakhjulet och krävde rejält med kraft (cykelväskor + 50kg cykelkärra och branta uppförsbackar) för att kedjan skulle hoppa. Bakhjulet ser dessutom skevt ut och allmänt medfaret.

Fast har man en för bred kedja (säg 9mm "single speed") istället för en 6/7/8 -speed (7mm vill jag minnas) så kommer kedjan klättra på närliggande drev och kugga över under last.
(Samma för 8d på 9d, 9d på 10d och i viss utsträckning 10d på 11d).

emmer sa:
Fast har man en för bred kedja (säg 9mm "single speed") istället för en 6/7/8 -speed (7mm vill jag minnas) så kommer kedjan klättra på närliggande drev och kugga över under last.

Bra tänkt! Men jag tror det är en Shimano CN-HG40 narrow som sitter på hans hoj om man zoomar&enhancar. Den är för 6/7/8-speed.

Bilagor

• 78F5F8B4-4C09-4080-9E64-3F2B80BCC864.jpeg
    78F5F8B4-4C09-4080-9E64-3F2B80BCC864.jpeg
    180.4 KB · Besök: 135
Mathias sa:
emmer sa:
Bra tänkt! Men jag tror det är en Shimano CN-HG40 narrow som sitter på hans hoj om man zoomar&enhancar. Den är för 6/7/8-speed.
Tror jag oxå för att han antydde det i bland dom första inläggen.
Men när diskussionen överår i skeva hjul och smutsiga jockeys så kan det behöva pepåkas.

Menade givetvis inte att skevheten i sig skulle orsaka problemen. Tyder däremot på något bristande underhåll, vilket även rosten gör, och det är ju sällan positivt för funktionen.

Vid nästa besök i affären köp drylube kedje olja och smörj sparsamt torka av och ny olja när det behövs.
Byt hela drivkedja på en gång och spara pengar på kläder istället spara bara delar som är mkt bra skick om du saknar erfarenhet för återvinning i framtiden

niskabike sa:
Det kan ju vara bodyn i baknavet. Men i oktober öppnade jag den och fettade in på nytt. Det hjälpte inte. Jag är dock inte någon expert så jag vet inte exakt hur jag visuellt kan se om det är problem med den.

Cykeln är en Rex Trekking Sport 24. Jag tror jag köpte den på Cykelringen för minst 10 år sedan, kanske 15...

Nu har jag läst den gamla tråden med. Niska, du har inte servat bodyn vad jag kan se av dina bilder. Du har servat lagren i navet. Bodyn är det som kassetten sitter på. Den måste av.

Tack för alla svar. Statusen just nu är att jag inte lyckas få av bodyn. Enligt vad jag läst skall 10 mm insexnyckel funka, men den är för liten i mitt fall. Jag tror snarare på 13, 14 eller 15 mm. Och det har jag inte hemma tyvärr.

Men jag har plockat bort kassett, kulor m.m. Har torkat bort fett och gjort en superkort film på när jag vrider bodyn - vet inte om det säger er något:
Nedan är också en lite bättre bild på kassetten. Jag har lagt kassetten och kulorna i avfettning så länge. Ps. det är 19 kulor, 8 på vardera sida (en av kulorna syns inte på fotot).

Jag återkommer när jag lyckats få bort bodyn. Måste bara lista ut vilken storlek på insexnyckel jag skall köpa.

Mathias sa:
emmer sa:

Det stämmer - det är CN-HG40 Narrow jag har.

Bilagor

• IMG_7897.JPG
    IMG_7897.JPG
    163.9 KB · Besök: 124
  • IMG_7900.JPG
    IMG_7900.JPG
    65.5 KB · Besök: 108
Senast ändrad:
Ridley sa:
Har du fettat in bodyn så så har du garanterat felet där. Det ska inte vara fett i en frihjulsbody då fastnar klackarna och du tappar därför drivningen.

Kanske. Men felet fanns ju redan innan. Och det blev varken bättre eller sämre av att jag fettade in. Jag använde "Multi grease, universalfett". Finns lite foton på hur jag gjorde i förra tråden. Det var där jag fick rådet av att fetta in. https://happyride.se/forum/read.php/1/3415008/3416351[/quote]

Kanske det, men om du har fettat in bodyn så kommer det aldrig att funka innan du gjort rent från allt fett och smörjt med 5-56 eller liknande.

Ridley sa:
Ridley sa:
Har du fettat in bodyn så så har du garanterat felet där. Det ska inte vara fett i en frihjulsbody då fastnar klackarna och du tappar därför drivningen.

Niskabike sa:
Kanske. Men felet fanns ju redan innan. Och det blev varken bättre eller sämre av att jag fettade in. Jag använde "Multi grease, universalfett". Finns lite foton på hur jag gjorde i förra tråden. Det var där jag fick rådet av att fetta in. https://happyride.se/forum/read.php/1/3415008/3416351

Kanske det, men om du har fettat in bodyn så kommer det aldrig att funka innan du gjort rent från allt fett och smörjt med 5-56 eller liknande.

Det verkar som om jag möjligtvis blandat ihop begreppen. Det jag gjorde i oktober är att plocka bort kulorna, gjort rent och fettat in på nytt och sedan satt tillbaka kulorna. Visst kallas den delen för bodyn? Jag har för mig att jag följde en youtubefilm som visade metoden. Jag lyckades dock aldrig få bort bodyn från cykeln så jag kom inte åt navet. Och jag kom därför inte heller åt hela bodyns andra sida. Visst menar du att man smörja på den del av bodyn som sitter fast i navet - och det är där klackarna finns? Ursäkta om jag är otydlig.

Senast ändrad:
Niskabike, har du kikat på denna ?

Jag tycker det ser ut som om du enbart har kommit åt axelns och navets kullager.
Om din body är uppbyggd som i videon ovan, så finns betydligt fler och betydligt mindre kulor i bodyn.
Bodyn måste lossas från navet för att komma åt dessa.
Det visas också hyfsat tydligt att man har så lite fett som möjligt vid klackarna, egentligen bara vid gångjärnen/fästena, för att inte klackarna ska fastna i infällt läge och orsaka slirning.
Har det kommit in skit och/eller ärgat, så kan klackarna börja kärva pga det också.
Slitage på klackarna och sen på vissa kanter som klackarna ska greppa emot borde ge ett lite oregelbundet slirande.
Dvs, så länge klackarna hakar i OK kanter, så funkar det, men vid de tillfällena som de hamnar för att greppa där det är mer slitet, så kan det slira till.
Just my 2 cents :)
Videon kan i alla fall visa om du kan och om du tycker det är värt att öppna upp den och kika.
Fan, va jag babblar... :D
Personligen hade jag skaffat rätt insexnyckel och lossat bodyn, för att kolla klackarna i bodyn och greppytan i navet och utgå från resultatet.
Min LBS tog strax över tusenlappen för att byta nav och ekra om mitt bakhjul med nya ekrar eftersom nya navet inte hade samma diameter på ekerflänsarna. Nav hade jag köpt innan... så runt 1300:- totalt.
Nytt eller begagnat hjul borde man kunna hitta billigare om navbyte gäller.
Räcker bodybyte skulle jag göra det själv.

Senast ändrad:
Jag har kört fast lite. Har kollat Jula, Biltema och Bauhaus - men hittar inte insexnyckel 12mm (jag har en fransk träskruv med sexkantshuvud, huvudet är typ 12,7 mm och den är lite för stor. Så jag _tror_ att 12 mm är det som behövs för att lossa bodyn).

Ingen märkning tyvärr. Jag har 10 mm insexnyckel och den är för liten. Jag är med på tillvägagångssättet - men saknar just nu rätt storlek på insexnyckel. Man har ju samlat på en sig en massa verktyg och annat skrot genom åren, så rent teoretiskt borde jag ju ha något annat att använda istället för insexnyckel, gäller bara att lista ut vad :)

niskabike sa:
Ingen märkning tyvärr. Jag har 10 mm insexnyckel och den är för liten. Jag är med på tillvägagångssättet - men saknar just nu rätt storlek på insexnyckel. Man har ju samlat på en sig en massa verktyg och annat skrot genom åren, så rent teoretiskt borde jag ju ha något annat att använda istället för insexnyckel, gäller bara att lista ut vad :)

Vet inte var du bor, men det verkar finnas på Beijer om du har någon butik i närheten.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv/insexnyckel-med-t-handtag-12mm-005655539

Det sägs att man exempelvis kan få en 8mm och 4mm insex att passa i ett 12mm insexhål. Inget jag provat själv, men kanske värt ett försök?

26er sa:

De som cyklar med dem brukar inte ha några tänder kvar eftersom skiten går av mest hela tiden.

Var det inte Ikeas "sladda" som fick återkallas för att deras kunder började bli väl tandlösa?

Som sagt två st. insex t.ex. 4+8mm borde funka med. Annars kan du köpa två muttrar, en bricka och en bult så är du hemma.

2E763F63-5F4B-4C2F-82FE-7F90124DCDBE.jpeg

Bild snodd från nätet.

niskabike sa:
Ridley sa:
Ridley sa:

Niskabike sa:
Kanske. Men felet fanns ju redan innan. Och det blev varken bättre eller sämre av att jag fettade in. Jag använde "Multi grease, universalfett". Finns lite foton på hur jag gjorde i förra tråden. Det var där jag fick rådet av att fetta in. https://happyride.se/forum/read.php/1/3415008/3416351

Det verkar som om jag möjligtvis blandat ihop begreppen. Det jag gjorde i oktober är att plocka bort kulorna, gjort rent och fettat in på nytt och sedan satt tillbaka kulorna. Visst kallas den delen för bodyn? Jag har för mig att jag följde en youtubefilm som visade metoden. Jag lyckades dock aldrig få bort bodyn från cykeln så jag kom inte åt navet. Och jag kom därför inte heller åt hela bodyns andra sida. Visst menar du att man smörja på den del av bodyn som sitter fast i navet - och det är där klackarna finns? Ursäkta om jag är otydlig.

Bodyn är den del där kassetten sitter på, det är den jag menar. Den lossas i de flesta fall med en 10mm insex.

Tillbaka
Topp