algol sa:
Jag fattar inte riktigt, hur kommer du ner djupt så utan att trilla bakåt? Alltså jag upplever inte att rörligheten begränsar mig i det läget utan bara att tyngdpunkten blir för långt bak. Sen fattar jag inte heller hur buttwink skulle bi bättre av att man skjuter fram knäna mindre? Då blir väl vinkeln i höften spetsigare och ställer ännu högre krav på rörligheten i de strukturerna? För det är väl inget fel att skjuta fram knäna egentligen?
Här har du ett gäng kralliga tyska som visar lite bra övningar.
Tack, det var långfilmslångt och så intresserad av kralliga tyskar vet jag inte om jag är :) Min fråga var väl inte heller hur man kan få bättre rörlighet utan jag förstod inte vare sig utförande eller syfte med just övningen Foss beskrev. Tes: om man faller bakåt måste man flytta tyngpunkten framåt. Om man ställer sig mot en vägg kan man inte flytta tyngdpunkten framåt? Oavsett rörlighet?
Så långt jag hann kolla så var det förresten ett överraskande påstående att tumleden påverkar styrkan i höftböjarna. Det satte lite igång bullshitlarmet här men det kanske finns en jätterimlig förklaring?