Trans Am Bike Race 2018

Trans Am Bike Race 2018
Täten närmar sig Yellowstone. Drygt 20 mil dit. Pauli har smitit förbi Rushton och är bara 12 miles efter Andersen som hunnit 1137 miles. Cuttriss är drygt 20 miles efter Rushton.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar har hunnit 825 miles och är snart på väg in i den 20000 kvadratkilometer stora Nez Perce-Clearwater National Forrest. Under närmare 100 miles ska han nu också klättra upp till Lolo Pass (1595 möh) på gränsen mellan Idaho och Montana.

Trans Am Bike Race 2018
Dansken Mathias Dalgas som låg rätt bra till fram till för ett knappt dygn är inrapporterad som havandes brutit efter 818 miles.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2018
Andersen utökar mot tvåan Pauli. Tillbaka som trea är irländaren Cuttriss för första gången på två tre dagar. Rushton är sannolikt i vågrätt läge sedan ca 100 minuter (jag har inte tillgång till streetview för tillfället så jag kan inte se något värdshus där han kan tänkas ha checkat in).

Gunnar har varit stillastående i trekvart och hann inte ifatt Lobera innan stoppet.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2018
Tanja Hacker har precis passerat 1000 miles och klättrar stadigt uppåt i listan. Nu på 10:e plats. Undrar om hennes anmärkningsvärt långa nattvila leder till ett superpass. Hennes egenförmodade sluttid på 22 dagar tycker jag är väl tilltagen.

Gunnar var nyss on the road igen men spottern har inte signalerat något på snart 25 minuter.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar kämpar upp för Lolo Pass under dagens absolut varmaste timme. Det är 16 mil konstant uppför utan möjlighet till vare sig vatten och mat! Kämpa Gunnar! Du är bäst.

Trans Am Bike Race 2018
Topp 3 har tagit rast vila. Pauli nådde fram till Andersens logi innan han stannade för ett tag sedan.

Graber i velomobilen ligger fyra och Rushtons stopp är snart uppe i 11 (elva) timmar.

Trans Am Bike Race 2018
99E5945F-FE9F-45D2-8C10-4D555ACB0923.jpeg
204D69ED-B905-4F01-AEF2-3A1F91983EBF.jpeg
381533E4-9E4D-4FA7-90B2-133DA948C5DB.jpeg

Vacker vildmarkscykling idag efter Lochsa River och över Lolo Pass. .
Sover i Lolo inatt. Blir nog sovmorgon imorgon.

Trans Am Bike Race 2018
Känns som Graber nästan är den som gått bäst på sistone. Kan man tänka sig att han kommer först i mål? Om inte annat borde den väl vara bra på de flackare partierna i mellanvästern!?

Trans Am Bike Race 2018
Antalet som har brutit är nu uppe i 11. Zarebinski som länge stod på 0 ft har nu en liten tur registrerad i Baker City (553 miles) för ett par timmar sen.

Trans Am Bike Race 2018
Petert sa:
Tanja Hacker har precis passerat 1000 miles och klättrar stadigt uppåt i listan. Nu på 10:e plats. Undrar om hennes anmärkningsvärt långa nattvila leder till ett superpass. Hennes egenförmodade sluttid på 22 dagar tycker jag är väl tilltagen.

Tanja har cyklat vilse, det kommer att kosta många timmar att köra tillbaka och fortsätta på rätt spår.

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Känns som Graber nästan är den som gått bäst på sistone. Kan man tänka sig att han kommer först i mål? Om inte annat borde den väl vara bra på de flackare partierna i mellanvästern!?

Förutsättningarna finns. Dock kan det ju vara ännu hetare i Mellanvästern vilket kan få en velomobil att påminna om en ugn. Det kan säkert göra att Grabers prestationsförmåga minskar. Men det har kanske konstruktören tagit med i beräkningarna.

Trans Am Bike Race 2018
Spacekitty sa:
Petert sa:

Tanja har cyklat vilse, det kommer att kosta många timmar att köra tillbaka och fortsätta på rätt spår.

Neej!

Trans Am Bike Race 2018
Petert sa:
Spacekitty sa:
Petert sa:

Neej!

https://www.facebook.com/groups/524758520982933/permalink/1669384816520292/

Trans Am Bike Race 2018
Petert sa:
Spacekitty sa:
Petert sa:

Neej!

https://www.facebook.com/groups/524758520982933/permalink/1669384816520292/[/quote]

Tanja.jpg

Hon har varit off-route i snart 8 timmar nu...

Trans Am Bike Race 2018
EnPeter sa:
Petert sa:
Spacekitty sa:
Petert sa:

Neej!

https://www.facebook.com/groups/524758520982933/permalink/1669384816520292/

Hon har varit off-route i snart 8 timmar nu...[/quote]

Och det ser ut som att hon försöker komma rätt utan att backa till den missade korsningen. Har hon inte uppmärksammat missen?

Trans Am Bike Race 2018
Är svårt att se, men satellitbilder indikerar att hon kör på en grusväg och har gjort så ett bra tag. Ska det ens finnas någon sådan på rutten? Om inte borde det ju vara en rätt ordentlig varningsklocka.

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Känns som Graber nästan är den som gått bäst på sistone.
Hm, undrar om jag inte får korrigera mig själv och hävda att Indiana Schulz kan vara en kandidat till titeln. Har nu passerat en pausandes Graber och befinner sig nu på postkontoret(?) i Ennis, 72 miles bakom ledande Pauli/Andersen-duon.

Trans Am Bike Race 2018
Sov inte Gunnar på ett postkontor också? Undrar om det är i en box eller i en paketvagn.

Graber och Pauli/Andersen har sovit ett tag. När sov Schulz senast?

Sover Pauli med ett öga på Andersen?

Trans Am Bike Race 2018
Ser bara konstigare och konstigare ut med Hacker. Nu är hon nästintill ute i väglöst land vad jag kan se, och det är mitt i natten. Känns inte helt trevligt. Enligt weather.com är det 8 grader i Wisdom, vilket är närmaste lite större ort.

Trans Am Bike Race 2018
Batteriet i GPSen måste ha tagit slut annars hade hon ju sett direkt att hon är helt åt pepparn. Inte så enkelt att navigera på natten heller alltid, jag har cyklat vilse på slätten hemmavid där det inte finns gatubelysning.

Trans Am Bike Race 2018
Jag tycker det ser ut som asfalten längs den rutt hon följt ser ut att ha tagit slut strax efter Gibbonsville. Om jag räknar rätt med tider så bör hon ha varit där runt åttasnåret på kvällen lokal tid. Känns som ett högriskprojekt att ge sig ut på grusvägar i okänd terräng utan navigeringsutrustning när det börjar gå mot natt.

Trans Am Bike Race 2018
Som jag fattat måste hon tillbaka upp till passet där hon avvek från rutten. Just nu känns det dock mer angeläget att hon hittar tillbaka till civilisationen innan de får skicka ut räddningsstyrkorna.

Trans Am Bike Race 2018
Saxat från fejjan:

"Alert! We just heard from Tanja, she is lost and asking which way to go. I need to get back to her. Apparently she has cell. She is doing well physically and mentally...just lost. Her garmin lead her down that dirt path."

Trans Am Bike Race 2018
Skönt, så långt. Att få navigeringshjälp är inte tillåtet så frågan är hur arrangören gör i denna nödsituation. Tidstillägg eller uteslutning.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2018
Det är natt och av de tio främsta i är det endast engelsmannen Stephen Haines som cyklar. Han avslutade nyss en sjutimmarspaus. Han har knappt 4 mil till landsmannen och sexan Ashley Sharp. Tidigare ledaren Rushton är en av de tio men det är inte så säkert att han kommer igång igen efter mer än 16 timmar på samma fläck.

Trans Am Bike Race 2018
Täten är igång igen. Pauli och Andersen rullade iväg från den lilla staden West Yellowstone för en kvart sedan. Ett eventuellt problem är att Andersen bara har förflyttat sig några kvarter och det i fel riktning.

Gunnar sover fortfarande efter 6 timmar. Han var ju sugen på en sovmorgon.

Trans Am Bike Race 2018
Hacker verkar i alla fall vara på väg tillbaka längs sin tidigare rutt (innan den urartade i en approximation av brownsk rörelse). Får se vilken väg hon tar tillbaka till där hon vek av rutten. Jag ser två möjligheter, antingen vägen hon kom:
Capture.PNG

Eller så försöker hon komma upp till vägen hon ska åka och åker tillbaka längs den:
Capture.PNG

Alternativ 2 verkar enklare givet att vägen är framkomlig initialt.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2018
Petert sa:
Täten är igång igen. Pauli och Andersen rullade iväg från den lilla staden West Yellowstone för en kvart sedan. Ett eventuellt problem är att Andersen bara har förflyttat sig några kvarter och det i fel riktning. quote]

Jag trodde nyss att Andersen skulle äta pannkakor på Running Bear Pancake House som öppnar kl 6 men nu cyklar han i banans riktning och ligger 8 km efter Pauli.

Trans Am Bike Race 2018
Det skulle vara intressant att få en inblick i Tanja Hackers hjärna just nu...varit vilse i 10h, under nattetid, på ett berg - med vetskapen om att hon har flera timmar kvar att cykla innan hon är tillbaka till punkten hon körde fel.

Ska bli intressant att se om hon faktiskt återvänder till punkten hon körde fel eller kör direkt till Wisdom

Trans Am Bike Race 2018
Finns det något i reglementet som skulle göra det möjligt för henne att inte bli utesluten om hon skulle köra direkt till Wisdom?

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Hacker verkar i alla fall vara på väg tillbaka längs sin tidigare rutt (innan den urartade i en approximation av brownsk rörelse). Får se vilken väg hon tar tillbaka till där hon vek av rutten. Jag ser två möjligheter, antingen vägen hon kom:

Eller så försöker hon komma upp till vägen hon ska åka och åker tillbaka längs den:

Alternativ 2 verkar enklare givet att vägen är framkomlig initialt.

Snart dags att köra höger alltså, eller vänster, på Gibbonsville rd. Festligt om hon tar höger och sedan vänder tillbaks och möter cyklister :-)

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Verkar som att det blir alternativ 1 för Hacker. Hon kommer att tappa minst ett dygn på detta.

Krävs visst pannben att åka tillbaks och sedan ansluta på banan igen. Vet lite hur det känns om än i mikroskopisk skala vs Hacker. En startgrupp lyckades springa fel på Lidingöloppet så när man kom till första kilometermarkeringen hade man sprungit 2,3km enligt GPSen. Det kändes jäkligt surt och flera bröt senare.

Tillbaka
Topp