Transcontinental Race No. 8

Om man cyklar som de i täten med gravt sömnunderskott låter det lite tveksamt att börja improvisera under resans gång om man inte därtill tvingas. Möjligen om man väljer mellan på förhand undersökta alternativ, men att ”hitta på ny rutt” låter som det skulle kunna gå snett, i alla fall en bit in i loppet när de dels inte har toppfunktion på hjärnaktiviteten och dels de bara har en mobilskärm tillgänglig för ruttplaneringen.
Som du skriver krävs det nog att man har ett alternativ uttänkt från början. Men, det kan ju också vara ett enkelt beslut även för en person som har sovit för lite att välja fyra mil dalgång istället för en mil över ett pass med följande svåra nedfart i mörker, om man har problem med knäna. Har man ägnat några arbetsveckor det senaste året åt att sitta framför kartan så kan man den rätt bra, på vissa ställen i alla fall. En del individer kan vissa bergstrakter väldigt bra också. Som du ?.

Gemperle är nu nere söder om Alperna strax öster om Bassano del Grappa. Därbakom är Bartholmoes (tvåa) och Bialek (trea) också snart nere där.

Alla har hittills valt att ta vägen över Passo Tonale, efter parcour 2. Inte så förvånande egentligen.

På fjärde plats ligger fortsatt To. Han är snart framme i Cles. Känns som han tappar på framförvarande.

Sen följer ett gäng på fyra cyklister bestående av Strasser, Vousden. Jakubek och Pulawski. Jag tror de ligger i den ordningen och att i alla fall de två första passerat Tonale. Osynkroniserade uppdateringar gör det dock lite marigt att med säkerhet fastställa ordningen.

Får det till plats 22 för @A.Nilsson (70). Farten verkar god så det kan bli fler passeringar.

Gemperle 197 trummar på hårt i täten. Bara 4 tim stopptid per dygn hittills låter hårt. De övriga i täten vilar mer.

Senast ändrad:
.... följer ett gäng på fyra cyklister bestående av Strasser, Vousden. Jakubek och Pulawski. Jag tror de ligger i den ordningen...
Av polackerna är väl Bialek snabbast om man ser på deras meriter. Bialek (1a i RTP 2021), sen Jakulev (2a 2021 samt 2a 2019 i RTP) o sen Pulaski (race director i RTP). Iof är de kortare distans o cykling på deras hemmaplan.

Pulaski låg väl även hyfsat bra till i förra upplagan av TCRNO men kraschade o hamnade på sjukan.

Läste förra sommaren i Sverigetemptråden att någon hade en sådan som kom till användning:

Bekräftas härmed. Var en del av Sverigetempogruppen där dylik halades upp. Efter tips från legenden Åke Haraldsson sades det.

Gemperle är nu nordost om Venedig. Bartholmoes är ca tre mil bakom och Bialek ytterligare ca tre mil bakom. Därefter är det ganska långt ner till Strasser som jobbat sig upp till fjärde plats och har passerat (utkanten av) Trento och är på väg genom Valsugana.

På plats 9 ligger Stéphane som precis är på väg att avsluta parcour 2 i Ponte di Legno. Philips har passerat CP2 och har precis påbörjat nedfarten från Gavia medan elvan, Smith, befinner sig uppe vid Passo Gavia och CP2.

En liten brasklapp ska läggas in här då uppfateringsfrekvensen är dålig för både Smith och Kolbinger och Saint-Exupéry vars prickar båda befinner sig strax före CP2.

@A.Nilsson befinner sig i Nauders. Jag får det till att han just nu är 26:a. Frågan är om han tar nattpaus innan klättringen över bergen och nedfarten till Bormio eller hur han resonerar.

Av polackerna är väl Bialek snabbast om man ser på deras meriter. Bialek (1a i RTP 2021), sen Jakulev (2a 2021 samt 2a 2019 i RTP) o sen Pulaski (race director i RTP). Iof är de kortare distans o cykling på deras hemmaplan.

Pulaski låg väl även hyfsat bra till i förra upplagan av TCRNO men kraschade o hamnade på sjukan.
Adam Bialek anmäler sig till alla lopp som tysk och omnämns som tysk. Möjligen har han polska rötter.

Kolbinger (16:e eller 17:e totalt nu) är i ledningen i damklassen då Hackinen verkar helt desorienterad efter nattsömnen. Undrar vad som hänt.
Visa bilaga 570305
Undrar verkligen vad hon gjorde. Efter den konstiga avstickaren kom hon åter in på en rimlig kurs och är nu på väg ner mot att påbörja klättringen över (troligen) Umbrail.
353B9FED-F08E-4BBC-9D7F-599E3A4225F2.png

Haubold, som jag bedömer ligger 21:a, är nu i Trafoi och han är den första jag sett som valt Stelvio istället för Umbrail.

Om man kikar på stopptiderna hittills för de i toppen har man:
  1. Gemperle: 12.46
  2. Bartholmoes: 10.13
  3. Bialek: 13.33
  4. Strasser: 16.02
  5. Vousden: 14.10
  6. Jakubek: 14.56
  7. Pulawski: 10.02
  8. To. 14.28
  9. Stéphane:14.04
  10. Philips: 14.06
Sen ska man kanske ta tiderna med en nypa salt.

@A.Nilsson väljer tydligen Umbrail-alternativet. Har nu en färd uppför i Val Müstair till Santa Maria där klättringen börjar på allvar. Finns hotell på vägen dit upp, men lämnar man Santa Maria är det nog bara att fortsätta till Bormio som gäller i praktiken misstänker jag.

Får det till 22 åkare framför.
Det ändrar sig ju. Rapportering blir i alla fall för mig ögonblicksbilder från tillfället få jag tittar på kartan.

Just i det läget jag räknade till att han var 26:a hade han tre cyklister kort framför sig i byn. Kan mkt väl vara att han tagit en kort paus i början av Nauders, blivit passerad av dessa som stannade en aning längre fram, jag tittade på prickarna och han sedan drog iväg och raskt var 23:a igen.

Strasser verkar följa Bialek i fotspåren sista biten ner mot ”plattlandet” söder om bergen, d.v.s. cykla vis Feltre istället för nära Bassano del Grappa.
776E3115-81CC-440D-A38E-C2BD244EC327.png

Tycker årets sträckning är väldigt förutsägbar när det gäller vägval genom alperna. Det blir mycket av följa John. Tidigare upplagor när stämplingarna låg mer på rad blev vägvalen fler och mer strategiska, över passen eller runt massiven typ. Kanske sprider sig fältet mer över Balkan nu?

Det är väl just genom Alperna det varit rätt få variationer i år.

Förra upplagan har jag dock gör mig att det t.ex. var väldigt många som tog vägen genom Pustertal och Val Badia till parcouren som startade i Corvara(?).

Med dalgångar och inte så många pass att välja på är det ju svårt att få alltför stor variation.

Omkastningar i täten och tättrion är i tre olika länder! Bialek upp i ledningen och har precis kommit in i Kroatien. Bartholmoes har kommit in i Slovenien medan Gemperle som trea har en liten bit kvar i Italien.

Strasser befinner sig som fyra rakt norr om Venedig. Har utökat luckan ner till Vousden som nog är fyra och precis passerat Feltre. Pulawski är i så fall femma och har valt Bassano del Grappa-rutten.

Sen är det en trio som befinner sig i Valsugana med To som sjua, Stéphane som åtta och Jakubek som nia. Därefter följer en strax norr om Trento vilandes Saint-Exupéry på tionde plats.

Kolbinger är fortsatt först av damerna. Befinner dig vilandes i Ponte di Legno på delad 16:e/17:e plats.

Tvåa i damklassen är Hackinen som befinner sig i Bormio och verkar precis vara på väg att ge sig därifrån och påbörja klättringen upp till Gavia. Hon är då 24:a i totalen.

Trea är tyskan Kuhne. Hon har kommit en bit upp i stigningen mot Umbrail. Kan ha fel men jag har inget minne av något hotell eller dylikt där uppe. Verkar inte jättemysigt att sova i det fria där. Just nu är hon på 26:e plats i totalen men om hon inte kommer iväg snart kommer sannolikt ett par cyklister att passera henne snart.

Senast ändrad:
@A.Nilsson fortsatte tydligen upp till Gavia och är nu som en av tre cyklister vilandes där sedan (i hans fall) tre timmar tillbaka. Denna trio innehar platserna 19-21. Är dock ett par cyklister på väg upp mot passet så gissningsvis åker han ner ett par pinnhål rätt snart.

Erik Ringqvist tog åtta timmars nattvila i Atzenzell, nordost om Regensburg men är nu sedan en knapp timme åter på väg i riktning mot München.

Tättrion alla i Kroatien. Bartholmoes ser ut att ha passerat Bialek och är åter uppe i täten. De har dock valt olika vägar.
41C9BA64-5058-47DF-BAE4-71645A32EEDE.png

Strasser kvar på fjärde plats men Pulawski går nu starkt och har passerat Vousden och är uppe på femte plats och är ca tre och en halv mil bakom Strasser.

Tillbaka
Topp