trasig carbonram

luckan

Medlem
trasig carbonram
har en trasig carbonram, vänstra nedre bakstaget är knäckt, känns "mjukt".
1. går det att laga?
2. isf av vem, var?
3. ungefärlig kostnad?

tacksam för hjälp!

//L

trasig carbonram
Spräckte min oneone för 2 veckor sedan men nu är den hel igen :o) lättare att bedöma om du visar den med en bild.

Min sprack på överröret i storlek av en femkrona ungefär,men med hjälp av kolfiber epoxy gladpack som spänndes över epoxyn+kolfiber och över detta tejp för att pressa ut överflödet av epoxy och låta detta sitta i ca 1 dygn,sedan blev det att ta bort tejp och gladpack och se glad ut. Lite finish med slip och epoxy slip och klarlack sedan så blir den bra igen.

trasig carbonram
Tjabba skrev:
-------------------------------------------------------
> Min sprack på överröret i storlek av en
> femkrona ungefär,men med hjälp av kolfiber epoxy
> gladpack som spänndes över epoxyn+kolfiber och
> över detta tejp för att pressa ut överflödet
> av epoxy och låta detta sitta i ca 1 dygn,sedan
> blev det att ta bort tejp och gladpack och se glad
> ut. Lite finish med slip och epoxy slip och
> klarlack sedan så blir den bra igen.

Lycka till.

trasig carbonram
Så här blev min lagning,vi gick en bra bit utanför det skadade området med väven och i 2 lager där det understa var längre än nästa lager,detta för att slippa få en markerad kant,man ser tydligt var lagningen är pga vävens struktur skiljer sig imellan ramen och väven vi la på.
Nu är det bara finslip + klarlack kvar .

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    64.3 KB · Besök: 37
trasig carbonram
Har en polar som har cykelverkstad i Varberg (Cykelverkstaden No1)... De brukar anlita ett företag som håller på med surfing grejer och de kan göra en riktigt proffsig lagning. Hade tydligen möjlighet att baka delar i vakum m.m. Nu snackar vi riktiga 100% kvalitet.

trasig carbonram
luckan skrev:
-------------------------------------------------------
> har en trasig carbonram, vänstra nedre bakstaget
> är knäckt, känns "mjukt".
> 1. går det att laga?
> 2. isf av vem, var?
> 3. ungefärlig kostnad?
>
> tacksam för hjälp!
>
> //L

Är du sugen på att laga själv? isåfall tycker jag du skall kolla tråden om killen som byggde sin
ram i kolfiber,tror nog att om man inte har tummen mitt i och tar reda på hur man skall gå till väga och planerar jobbet noga så löser man det mesta. Köpte en windsurfingbräda förra året som åkte med bussgods och lyckades bli krosskadad i baken,kunde ju valt be dom behålla brädan men såg möjligheterna i det istället och fick ihop den igen med hjälp av lite sjukhussprutor för att skicka in epoxyn i brädan och laminat på utsidan det funkade iallafall hela förra säsongen att windsurfa med. enda nackdelen med den lagningen var att jag inte lyckades hitta samma blå nyans på färgen men det spelar inte så stor roll när brädan i slutändan nästan blev gratis :o)

Länk till killen som byggt sin ram.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1612820/page=1

Tillbaka
Topp