Trek FS XC prototype - spionbilder

Hittade en bild på bakdämparsystemet som de lyckats dölja så här länge.

4e2e1b7e6c14937ea4e8537911f433a0.jpg

Ser spännande ut! Har funnits bilder/renderingar ute sen en dryg månad tillbaka

Bilagor

• new-trek-xc-1-1000.jpg
    new-trek-xc-1-1000.jpg
    69.8 KB · Besök: 126
Ser städat o snyggt ut. Ny standard bakdämpare, egen variant av trunnion kan man tro. Någon som vet vikt ram + bakdämp ?

Med tanke på vad Trek tar betalt för nya Top Fuel så kommer väl denna kosta 385'000kr med NX eagle. Hade passat mig perfekt, behöver inte mycket travel när jag XC kör men ja, prislappen lär vara för odödliga :D

Tycker ärligt talat det ser överdesignad ut. Och man är helt låst till att tycka dämparen är bra för speciellt mkt att uppgradera till kommer ju uppenbart inte komma.
Nä, återigen en trekkonstruktion som inte lockar till köp.

Längtar till att se och höra om flexstays fördelar från trek. ABP är ju vida överlägsen andra system enligt trek, framförallt singelpivots. Går nästan inte bromsa en mtb bra utan abp är ju deras reklams andemening. Nu har förkortningarnas mästare trek obromsbar singelpivotcykel själv. Vad för "frän" benämning och marknadsföring ska de komma på denna gång? NABP? (not active brake pivot). Jag är förväntansfull på nått ännu bättre än det de krystade fram om stora hjälminovationen.

Senast ändrad:
Ett par bilder till som florerar på nätet :)

Bilagor

• 2B4DA2F0-18C3-473B-80F8-68F232EEFB57.jpeg
    2B4DA2F0-18C3-473B-80F8-68F232EEFB57.jpeg
    160.3 KB · Besök: 161
  • 71C2DF9D-4593-42F4-A49D-D9C2CCB74C8C.jpeg
    71C2DF9D-4593-42F4-A49D-D9C2CCB74C8C.jpeg
    143.5 KB · Besök: 135
Kneecap sa:
oldboy sa:
Sixten, nu grusar du brutalt mina förväntningar att denna cykel skulle ta över efter Spark RC som nummer 1.

Tjena!

Det står 8.89
Annars skulle ramen vara blytung med dom komponenterna.

Du menar att ramen är 2kg lättare än årets topfuel.... ;)

Nu vet jag iofs inte vilka komponenter som sitter på men 9.89 är väl en bra gissning också.

Senast ändrad:
Är det klarlagt att bakhjulet har 60mm fjäderingväg?
Satsiken vad dämparen ser ut att ha lite rörelse i sig iaf .. 25-30mm...?

hm sa:
Spacekitty sa:
hm sa:
Nu vet jag iofs inte vilka komponenter som sitter på men 9.89 är väl en bra gissning också.

Då är den tyngre än något annat i motsvarande prisklass med fullstor dämpare bak.

Jaså finns det nån som väger mindre? Kanske spark sl...

Det finns flera. Du ser väl att den saknar pedaler, flaskhållare och annat krafs. Kolla runt lite i visa din FS 29 under tio.

Senast ändrad:
Oj, en snygg FS XC, ja tack!

Men kommer den sälja i Sverige? 120mm fjädringsväg fram och bak är väl minimum för att man normal svenne skall kunna pendla på asfalt va?

Är dämparen och baksvingen integrerad i varandra? En gemensam del så att säga. Smidigt att renovera dämparen.

Ser som sagt väldigt trek ut.

Sjuka speciallösningar som bara supportas en 4-5 år och sen blir cykeln i princip värdelös. Tycker det låter som Specialized. ?

I övrigt trodde jag dämparen var ledad i framkant men på bilden ser allt väldigt stelt ut hela vägen ner i kedjestagen. Undra hur de får ihop det.

hm sa:
Är det klarlagt att bakhjulet har 60mm fjäderingväg?
Satsiken vad dämparen ser ut att ha lite rörelse i sig iaf .. 25-30mm...?

Håller med dig. Det kanske är något sånt där försäljarsnack med typ 30mm fjädring genom stolpe och stag, resten på den där lilla burken.

Att den väger mer än tex en S-works Epic får man ta för givet, så vi får hoppas på 8.89kg.

Eveningstar sa:
Sjuka speciallösningar som bara supportas en 4-5 år och sen blir cykeln i princip värdelös. Tycker det låter som Specialized. ?
+1
En specialprodukt för tre kategorier av användare: Fabriksförare, fanboys och tandläkare. Jag slipper alltså, vilket känns tryggt :)

Sixten Fors sa:
Eveningstar sa:
+1
En specialprodukt för tre kategorier av användare: Fabriksförare, fanboys och tandläkare. Jag slipper alltså, vilket känns tryggt :)

Vad ska man som internetcyklist, snål och högavlönad statligt anställd köpa? ?

Ser bökigt ut, det håller jag med om. Tror även det säger sitt att bara Neff kör den, men inte herrarna i världscupen. Dom kör inte ens nya top fuel.

calmbay sa:
Är dämparen och baksvingen integrerad i varandra? En gemensam del så att säga. Smidigt att renovera dämparen.

Ser som sagt väldigt trek ut.

Men nu har ju specialized släppt på det mesta av sina speciallösningar när det gäller hubbar och dämpare för att göra det enklare.
Har man råd med en sån här cykel är nog inte priset på att byta/renovera en specialdämpare det man går och funderar på.

Ser onekligen ut som en onödigt krånglig och dyr lösning vid eventuella problem.
En spricka i ett kedjestag tex kanske föranleder att hela bakdämparen lär bytas?

Dessutom ser allting väldigt klent ut i konstruktionen, så är säkert en bidragande orsak till att inga herrar kör den i WC ännu.

ancientacid sa:
Ser onekligen ut som en onödigt krånglig och dyr lösning vid eventuella problem.
En spricka i ett kedjestag tex kanske föranleder att hela bakdämparen lär bytas?

Dessutom ser allting väldigt klent ut i konstruktionen, så är säkert en bidragande orsak till att inga herrar kör den i WC ännu.

Så du menar på fullt allvar att Trek ger ut en modellserie som "ser...klent ut" enligt dig och därför inte duger för herrarna (t.ex. Cooper som väger typ 60 kg)

Tillbaka
Topp