Trek Session 88

Trek Session 88
vad kan en sådan kosta 22K?

inget för min plånbok tror jag sedan så är väl de där inte mycket för vägar mer för skogar backar osv?

snygg är den ju lite ha begär över den

Trek Session 88
Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> 45-50K wow det är ingen dålig pris lapp för en
> cykel men då är väl det mesta kolfiber eller
> så?

Mer eller mindre Aluminium rätt igenom. ^^

Trek Session 88
Oakbeach skrev:
> varför betala för ett märke när man kan bygga
> en cykel?
>
> löjligt pris så det förslår!

Men vad kul, låt os se ditt bygge då, för det är väll inte mycke snack och liten verksta!?

Mikke

Trek Session 88
nej menar bara att det är orealistiskt pris! vad skulle en cykel kosta om du byggde en likvärdig?

känns bara som 30-40% av cykelns pris är trek emblemet på ramen.

Trek Session 88
Oakbeach: Om du tittar på vilka komponenter som sitter på hojen skulle jag i alla fall säga att det är ett ganska normalt pris om man jämför med andra "finare" märken.

Dessutom kan jag också tillägga att jag inte skulle vilja cykla på varken din eller MikeMikes hemmabyggda downhill hojar.

Trek Session 88
Oakbeach skrev:
> nej menar bara att det är orealistiskt pris! vad
> skulle en cykel kosta om du byggde en likvärdig?
>
> känns bara som 30-40% av cykelns pris är trek
> emblemet på ramen.

Med tanke på att inte ens 40% av priset är ramen så borde det inte kännas så. ;)

Trek Session 88
Med tanke på flera års utveckling för en ram som inte säljs i särskilt många exemplar är det väl inte så konstigt att den kostar lite?

Lägg sen till en customtunad Fox DHX5.0 (shimsad för just den ramen och dessutom lite omgjord inuti) så är det ju inte så blodigt...

Trek Session 88
H. skrev:

>
> Lägg sen till en customtunad Fox DHX5.0 (shimsad
> för just den ramen och dessutom lite omgjord
> inuti) så är det ju inte så blodigt...

Att den är specialtunad är kanpapst jag tycker är något de kan ta extra betalt för, Fox har av vad jag förstår färdigspecade OEM-special dämpare som leverantörer kan välja mellan. Titatr man texc på de lite mindre trekhojjarna med samma syndrom så ser man små rutor på dämparen där det visas att det är mer elelr mindre färdigspecade prdoukter.

men det är klart..skriver man in det i reklambaldet så som trek har gjort så förstår jag att de vill ta betalt för det..:)

Trek Session 88
vill bara säga att jag inte klankar ner på treken, den ser fin ut och verkar schysst enligt vad dem skrivit på nätet, men tycker bara att prisutvecklingen går åt fel håll. vill man få en sport att utvecklas och vidhållas så ska man väl ända försöka nå ut till så mycket människor så möjligt?

min åsikt är att trek antagligen skulle tjäna pengar på cykeln även om dem sålde den för 30 000:-

Trek Session 88
Oakbeach skrev:
> vill bara säga att jag inte klankar ner på
> treken, den ser fin ut och verkar schysst enligt
> vad dem skrivit på nätet, men tycker bara att
> prisutvecklingen går åt fel håll. vill man få
> en sport att utvecklas och vidhållas så ska man
> väl ända försöka nå ut till så mycket
> människor så möjligt?
>
> min åsikt är att trek antagligen skulle tjäna
> pengar på cykeln även om dem sålde den för 30
> 000:-

Jag tror inte Trek alls hade gjort sig mödan att sätta ihop en sådan cykel för 30,000kr med tanke på t.ex. att bara framgaffeln ligger på någonstans runt 15,000kr i Sverige.

Trek Session 88
15 000:- till kund i butik ja! men visst det är dyra komponenter på den.
synd bara folk här på forumet börjar klanka på andra cyklar och personer m.m bara för att man tycker en cykel har för högt pris!

Trek Session 88
Oakbeach skrev:
> 15 000:- till kund i butik ja! men visst det är
> dyra komponenter på den.
> synd bara folk här på forumet börjar klanka på
> andra cyklar och personer m.m bara för att man
> tycker en cykel har för högt pris!

Kan garantera dig att om du köper hydroformade alurör, betalar någon för att svetsa en ram i samma klass som treken och köper alla delar runt om så kommer du ha väldigt svårt att komma under treks pris..
Jag skulle säga att det i allmänhet är grymt billigt med cyklar idag. I förhållande till månadslöner.

Trek Session 88
Session 88 handlar inte om pris, eller vikt för den delen.

Den cykeln är i princip ett experiment, hur bra kan en massproducerad DH-hoj bli om man verkligen lägger ner arbete? Djävligt bra verkar det som. :D

En redig artikel i nya Dirt mer eller mindre hyllar cykeln i sin klass, den måste jämföras med Sam hills Sunday och framgaffeln med Gee Athertons costum-tuneade Fox 40 för att inte verka överdjävlig.

Vissa smådelar bör tydligen bytas ut snarast (sadel, stolpe, pedaler) och framgaffeln få sig en omgång, att en Fox 40 ses som cykelns svaga länk säger en del om ramens och bakdämparens prestation.

Lite citat som värmer blivande ägare:

"In terms of angles believe it or not this bike is closer to Sam Hill's bike then a production Sunday and therefore lines up remarkebly close to the original Orange 224, also a benchmark bike that still has a huge command of the mountains."

"Out back it does everything Jose promises and more. In simple terms it's supple over the small bumps, provides a good platform to push against past midstroke, yet can push past this into the vague area past the two thirds travel - a place where all bikes and riders should (hopefully) feel a little stretched."

Skall bli kul att gnälla hål i huvudet på blivande ägare så man får ta en provsväng. :)

Bra jobbat Trek!

Trek Session 88
nenja skrev:
> Session 88 handlar inte om pris, eller vikt för
> den delen.
>
> Den cykeln är i princip ett experiment, hur bra
> kan en massproducerad DH-hoj bli om man verkligen
> lägger ner arbete? Djävligt bra verkar det som.
> :D
>
> En redig artikel i nya Dirt mer eller mindre
> hyllar cykeln i sin klass, den måste jämföras
> med Sam hills Sunday och framgaffeln med Gee
> Athertons costum-tuneade Fox 40 för att inte
> verka överdjävlig.
>
> Vissa smådelar bör tydligen bytas ut snarast
> (sadel, stolpe, pedaler) och framgaffeln få sig
> en omgång, att en Fox 40 ses som cykelns svaga
> länk säger en del om ramens och bakdämparens
> prestation.
>
> Lite citat som värmer blivande ägare:
>
> "In terms of angles believe it or not this bike is
> closer to Sam Hill's bike then a production Sunday
> and therefore lines up remarkebly close to the
> original Orange 224, also a benchmark bike that
> still has a huge command of the mountains."
>
> "Out back it does everything Jose promises and
> more. In simple terms it's supple over the small
> bumps, provides a good platform to push against
> past midstroke, yet can push past this into the
> vague area past the two thirds travel - a place
> where all bikes and riders should (hopefully) feel
> a little stretched."
>
> Skall bli kul att gnälla hål i huvudet på
> blivande ägare så man får ta en provsväng. :)
>
> Bra jobbat Trek!

Du behöver inte gnälla massa.......! Bara ge mig mycket pengar:)

Trek Session 88
Oscar skrev:
> MikeMike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dags att börja längta efter en ny hoj inför
> > nästa års cykelsäsong
> >
> http://www.pinkbike.com/news/trek-session-88-impre
>
> > ssions-2008.html Jag blir bra sugen på att
> sälja
> > min IH Sunday Elit och köpa mig en Session 88!
> >
> > Micke
>
> Stora frågan är varför du ska sälja din
> Sunday?

Ja det har jag frågat mig själv flera gånger när jag har varit ut och cyklat och kommer tillbaka med ett stort leende och inser att min IH är den bästa cykeln som någon sin har byggts. Men vem vet 88 kanske är snäppet bättre, och jag kan inte leva i ovisheten om att jag kanske inte har den bästa cykeln som har tillverkas ;-)

Trek Session 88
Oakbeach skrev:
> nej menar bara att det är orealistiskt pris! vad
> skulle en cykel kosta om du byggde en likvärdig?
>
> känns bara som 30-40% av cykelns pris är trek
> emblemet på ramen.

Jag skulle vilja se dig bygga en likadan cykel utan trek-emblem till 30-40% av cykelns pris. Det borde ju inte vara så svårt eftersom du redan har facit.

Sen är det ju rätt idiotiskt att tycka att man inte ska ta betalt för ett märke. Varumärket Trek är ju en typ av garanti för att det inte är ett hafsbygge (en sådan garanti får man inte om du bygger ihop något) och att det finns en stor organisation bakom som gör det lättare att få hjälp med garantiärenden.

Senast redigerad av en moderator:
Trek Session 88
rix skrev:
> Oakbeach skrev:
> -----
> > nej menar bara att det är orealistiskt pris!
> vad
> > skulle en cykel kosta om du byggde en
> likvärdig?
> >
> > känns bara som 30-40% av cykelns pris är trek
> > emblemet på ramen.
>
> Jag skulle vilja se dig bygga en likadan cykel
> utan trek-emblem till 30-40% av cykelns pris. Det
> borde ju inte vara så svårt eftersom du redan
> har facit.

Fel. Inte en likadan. För då har ju trek gjort allt grovjobb. Han ska designa en egen, _lika bra_ cykel som är 30-40% billigare... Det kan ju bli spännande.

Trek Session 88
H. skrev:
> rix skrev:
> -----
> > Oakbeach skrev:
> >
>
> > -----
> > > nej menar bara att det är orealistiskt pris!
> > vad
> > > skulle en cykel kosta om du byggde en
> > likvärdig?
> > >
> > > känns bara som 30-40% av cykelns pris är
> trek
> > > emblemet på ramen.
> >
> > Jag skulle vilja se dig bygga en likadan cykel
> > utan trek-emblem till 30-40% av cykelns pris.
> Det
> > borde ju inte vara så svårt eftersom du redan
> > har facit.
>
> Fel. Inte en likadan. För då har ju trek gjort
> allt grovjobb. Han ska designa en egen, _lika bra_
> cykel som är 30-40% billigare... Det kan ju bli
> spännande.

Jo, det vore onekligen än mer spännande, men tror inte ens han kan sätta upp en likadan :D

Trek Session 88
Asså ja blir lite trött på det här snacket "man betalar för märket å dekalerna"

Vad är ett märke? Är inte det 20 års produktutveckling? Kom igen nu. Man kan inte göra allt bättre å billigare själv.

Trek Session 88
Är det bara jag som tycker det verkar vara en del marketing BS?
1 1/8" - 1 1/4" koniskt (dessutom integrerat?) styrrör, vad skulle vara meningen med det?
Och hur revolutionerande är det, har ju suttit på vissa racers i åratal.

Kan man inte bara köra 1 1/4" eller vad som nu är dh-standard utan en massa koniska rör o grejer, det känns bara som Trek vill få motionera CNC-maskinen och skapa en ny standard, så de har ngt till reklambladen.

Flytande dämparinfästning, vad ska vara bra med det? Kan man inte fixa rätt utväxlingskurva med vanlig fast?
Känns bara som ännu mer som kan krångla.

Därmed har jag inte sagt att det inte är en sjukt bra hoj, det är det säkert, men jag har lite svårtt för folk som säger att dom uppfunnit hjulet när det redan finns.

Priset är väl vad det är, DH är ju dyrt, Trek är ett fint märke och det sitter dyra grejer på hojen. Andra fin-DH är väl ungefär lika dyra?

Trek Session 88
Trek har historiskt sett alltid varit dyra. Var inte deras helt okomplicerade orange-liknande DH hoj helt oändligt löjligt superdyr. Det var inte många som köpte en sådan eftersom de inte fick motsvarande valuta för pengarna.

Jag tycker den är löjligt dyr och undrar varför Trek gör samma misstag igen.

Men klart jag vill ha en själv.

Trek Session 88
50k är en hel del pengar, om den är dyrare än andra i sin klass tycker jag inte. Är väl rätt många DH hojjar som ligger därikring.

Senast redigerad av en moderator:
Trek Session 88
Klart att hojen måste kosta! De skall ju köra WC nästa år. http://www.23degrees-sports.com/news.php?id=628. Samma gubbe som hade hand om Hondas DH-team. Den stora frågan är då vilka som skall åka på cyklarna? Mitt tips är Sam Hill eftersom IH helst säljer en massa billig skit genom Wal-mart o Toy´sRus. Ingen mening med att hålla ett dyrt WC-team då. Och Santa Cruz team verkar lite överbefolkat, Chris Minaar har kanske positiva minnen från Honda-tiden. Matti Leikhonen är värd en bra styrning om han nu kan komma tillbaka efter alla skador ( bröt båda handlederna senast i Canberra).

/S

Trek Session 88
Minnar kommer nog inte lämna Sydicate teamet. Sam hill kommer nog köra på IH så länge dom har DW-link. Matti kommer fortsätta köra för Intense, han vill nog göra sig själv rättvisa efter ett år med skador. Skulle det bli på något annat sätt skulle jag bli förvånad i alla fall.

Om det är samma kille som ledde Hondas DH-team som ska sköta Treks så gissar jag på att han kommer köra samma taktik som sist. Ett topp-namn kombinerat med några åkare som är på väg uppåt.

Fischer spekulerar, är de inte underbart? ;)

Gällande Session 88:an så är det ett enormt vackert bygge Trek har skapat. Jag tror att den hojen kommer bli riktigt bra, dels för att den är snygg och verkar riktigt genomtänkt, dels för att dom har lyckas skapa den hype som krävs för att lansera en ny ram på dagens marknad.

Helt enkelt, bra jobbat Trek.

// Fischer

Trek Session 88
marran skrev:
> 1 1/8" - 1 1/4" koniskt (dessutom integrerat?)
> styrrör, vad skulle vara meningen med det?
> Och hur revolutionerande är det, har ju suttit
> på vissa racers i åratal.

1 1/8" uppe, 1.5" nere. Två vanliga standarder. Koniska styrrör är ur hållf-synpunkt helt klart mer fördelaktigt, så det finns väl en stor framtidspotential där. Vad gör det för skillnad att det funnits på racer-cyklar?

> Kan man inte bara köra 1 1/4" eller vad som nu
> är dh-standard utan en massa koniska rör o
> grejer, det känns bara som Trek vill få
> motionera CNC-maskinen och skapa en ny standard,
> så de har ngt till reklambladen.

Det är ett sätt att hålla vikten lite lägre, för att använda dina ord; "Det känns bara som du vill ha något att racka ner på."

> Flytande dämparinfästning, vad ska vara bra med
> det? Kan man inte fixa rätt utväxlingskurva med
> vanlig fast?
> Känns bara som ännu mer som kan krångla.

Du har inga fler lagerpunkter, det enda som det innebär är att det är lättare att isolera krafterna från dämparinfästningen vilket innebär att framtriangeln kan optimeras mer ur hållf-synpunkt eftersom lastpunkterna blir färre.

> Därmed har jag inte sagt att det inte är en
> sjukt bra hoj, det är det säkert, men jag har
> lite svårtt för folk som säger att dom
> uppfunnit hjulet när det redan finns.

Du har svårt för marknadsförare?

> Priset är väl vad det är, DH är ju dyrt, Trek
> är ett fint märke och det sitter dyra grejer på
> hojen. Andra fin-DH är väl ungefär lika dyra?
Japp. Tror tom att Trek är något billigare än motsvarande hoj.

Trek Session 88
Känns som att Greg Minnar kommer fortsätta i syndicate efter succén i år.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att en kille som Brendan Fairclough som definitivt hamnat i skymundan från Sam Hill när han gick från Honda skulle kunna tänka sig att gå till de nya teamet!

2581914998_35e0ae1be9.jpg

Tillbaka
Topp