Trycket i däcket?

dze_stone

Ny medlem
Trycket i däcket?
Jag undrar bara rakt av vilket tryck jag ska ha i däcket. Har kört med ca 2.0 bar nu senaste tiden men har fått 2 punkor 2 dagar i rad pga att jag kört på trottoarkanter.

vilket tryck ska jag ha?

Trycket i däcket?
uppenbarligen högre. =)

Att välja rätt däckstryck är en hel vetenskap, men oftast så kan man följa instruktionerna på däcket. Slår man igenom som du har gjort kan man ligga i överkant på rekomendationen.

Trycket i däcket?
Om man känner att man måste köra jättelågt tryck så är det en god idé att hjälpa cykeln lite över de hårdaste kanterna. Det går ju ofta att klara sig med ganska lågt tryck om man kör lite extra mjukt. Men å andra sidan kanske det är jobbigt att hela tiden oroa sig för genomslag.

Om du vill ha bra tips så finns det nog jättemånga bättre trådar där ämnet redan är avhandlat. Men som ett riktmärke tror jag att du bör ha minst 2,5 bar om det är smala XC-däck det är frågan om. Med tanke på ditt bagage så kanske 3+ bar är bättre. Fast det blir stötigt och tråkigt med för mycket tycker jag :(

Kanske läge att köpa bredare däck med större luftkammare och rejäla slangar om du vill fortsätta med lågt tryck.

Trycket i däcket?
Vilket däcktryck du ska ha beror på:

- cykelmodell
- däckmodell
- din vikt
- terräng (underlag)
- hastighet
- typ av cykling (XC, freeride, dirt, trail, styrhäng, barhäng ...)

Ge mig svar på dessa frågor så ska du få ditt lufttryck! Men ... om du får genomslagspunka är det en tydlig indikation på att du kör med för lågt lufttryck.

;-) / MM

Trycket i däcket?
De däck som enligt Scott sitter på en Yecora är ett par IRC Serac 1,95. Detta är vad jag kan förstå ett par XC-racingdäck med relativt grovt mönster. IRC rekommenderar ett däcktryck på mellan 2,5 och 4,0 bar (40-60 psi). Eftersom du är relativt lätt (jämfört med tex mig...) och anger att du kör mest i skog föreslår jag att du testar med ett däcktryck mellan 2,5 och 3,0 bar. Med tanke på din vikt borde du klara dig undan från genomslagspunka med 2,5 bar (såvida du inte är riktigt "klumpig")...lätta på fronten när du ska passera en trottoarkant ... Sannolikt får du bästa fästet med 2,5 bar men kan uppleva att cykeln rullar lättare med 3,0 bar på hårt underlag. (Men det beror på däckets uppbyggnad, och det kan bete sig annorlunda!)

Om du får punktering igen föreslår jag att du noggrannt granskar fälgen så att fälgbandet inte halkat snett och hålen i fälhen blottats kontrollera också och att inte själva däcket är skadat.

Kör hårt! / MM

Trycket i däcket?
Jag kör 3,5-4 bar och har aldrig haft punktering. Jag tycker inte heller jag har något problem med greppet.

Träning...

Trycket i däcket?
Det gäller inte bara att vara lätt på framhjulet och lyfta de töver hinder, man måste vara minst lika lätt på bakhjulet och hjälpa det över hinder om man ska köra med lågt lufttryck. Man får helt enkelt anpassa lufttrycket efter hur smidig man är på cykeln, vissa kanske klarar att köra med 2 bar medans andra måste ha minst 2,5 eller mer på samma däck och slang även om man väger ungefär samma.

Tillbaka
Topp