Tryckluft

Henqe

Medlem
Tryckluft
Blåsa rent och torrt med tryckluft är det en bra idé på en cykel?
Och i sådana fall är det någon som har tips på en liten smidig kompressor för detta ändamål?

/Henrik

Tryckluft
Tryckluft är ju smidigt att ha hemma. Jag har köpt en lite dyrare men mindre kompressor: https://www.jula.se/catalog/verktyg...-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200057/ som jag använder till att blåsa rent och fylla på bildäck.

Nackdelen är att tanken är väldigt liten (6l) så den tömms snabbt. Man behöver inte blåsa länge innan kompressorn startar.
Fördelen är att tanken är liten så den blir smidig och tar lite plats vid förvaring. det var helt avgörande för mig...

Har du utrymme, köp en med större tank! Skall man bara blåsa rent så duger dom vanliga 800-900kr med 24 liters tank. Skall man använda verktyg beror det på verktyget (och skall man sprutmåla vill man nog ha en oljefri...)

/A

Tryckluft
Jag har en döbillig med 24 l tank från Harald Nyborg (?) sedan många år, sitter fast monterat på väggen i skjulet utomhus och lär väl dö rostdöden så småningom. Frånsett att den för ett jävla liv räcker den till länge för allehanda småjobb inkl att blåsa rent. I värsta fall får man väl vänta en stund tills den laddat om. Klart värt de 5-600 jag gav för den.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp