Tubeless.

Tubeless.
Jag kör oxå med såkallat ghetto-slanglöst på framhjulet utan problem, men jag använde 24" slang. Blir inte 20"slang väldigt tight att få på?? Kanske risk att den spricker efter ett tag?

Senast redigerad av en moderator:
Tubeless.
gunnar.westholm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör oxå med såkallat geto-slanglöst på
> framhjulet utan problem, men jag använde 24"
> slang. Blir inte 20"slang väldigt tight att få
> på?? Kanske risk att den spricker efter ett tag?

Nja det var inga större problem, bra att veta att 24" fungerar om det nu havererar. ^^

Tubeless.
En liten fråga till de erfarna: Hur lågt i tryck vågar jag gå? Brukar köra på 20-25 psi, kommer det vara för mjukt för slanglöst?

Tubeless.
För mig så är det bara genomslag som är problemet; att säga nåt specifikt tryck är ju svårt då det beror på Volym i däcket och hur fet man är... Vissa däck/fälg kombinationer kan bli flimsiga och rapa vid lågt tryck. Ofta blir det bättre när man kört ett tag och däckskanten har "limmat" sig till fälgen el ev. rimstrip. 20 - 25 skall inte vara nån fara alls.

Tubeless.
Jo genomslag är ju alltid en faktor, jag syftade mestadels på rapa/släppa ut luft om man har för lågt tryck. Jag kanske underskattar den limmande effekten. :)

Tubeless.
Angående limm-effekten, så upplever jag att den blir bra mycket större med ghetto än med standard rimstrips. Ytan som lägger sig mot däckskanten blir ju runt 3ggr större. Och om däcket kränger så mycket att däckskanten rör på sig, så följer Ghetto-stripen med utan att limmningen lossna från däcket.

Är det igentligen någon fördel med dom tjockare standrad rimstrips jämfört med ghetto?

Tubeless.
gunnar.westholm skrev:
> Angående limm-effekten, så upplever jag att den
> blir bra mycket större med ghetto än med
> standard rimstrips. Ytan som lägger sig mot
> däckskanten blir ju runt 3ggr större. Och om
> däcket kränger så mycket att däckskanten rör
> på sig, så följer Ghetto-stripen med utan att
> limmningen lossna från däcket.
>
> Är det igentligen någon fördel med dom tjockare
> standrad rimstrips jämfört med ghetto?

Haha låter ju grymt, hur mycket ghetto-slang har du kvar? Har du så att slangen går över fälgkanten eller bara så att den täcker platten?

Själv har jag lite varierande då jag klippte halvslarvigt men i princip upp till/över fälgkanten större delen.

Tubeless.
Finnen skrev:
> Ska man inte klippa slangen efter att däcket
> sitter på plats? I så fall har man ju gott om
> slang för däcket att greppa tag i.

Jo då får man ju maxad slang-funktion iaf. Nackdelen är väl just att det sticker ut slang. ^^

Jag klippte den efter fälgkanten.

Tubeless.
Om man _skär_ av det överflödiga med en vass sax efter att däcket är på plats, så ser man knapt att det sticker ut. Jag använde en väldigt vass nagelsax med böjda skär, och drog samtidigt lite i det överflödiga. Ser inte det minsta ghetto ut om man inte vet om det..

Tubeless.
Nu har jag tittat på hela ghetto-tire moneteringen.

Men vad jag inte fattar ä varför han använder en slang? I början så tejpade man ju bara fälgarna när amn körde med stans och jag ser inte hur slangen ger några fördelar?!

Någon som vet?

Tubeless.
Annars verkar det gå bra med Tejp, lär vara smidigare när man vill byta däck?
Frågan är om det verkligen blir lika bra, känns som att en mjuk fin slang tätar bättre.
Edit: Såg Villes inlägg, tejp lär ju spara ytterligare 50g/hjul eller något i den stilen?

Del 1
Del 2

Tubeless.
nenja skrev:

> tejp lär ju spara
> ytterligare 50g/hjul eller något i den stilen?

Har du någonsin vägt en slang,..tydligen inte..;-P

OM du är ett Xc-svetto så spar du troligen 100 gram på en slang. Men kör man mar normala slanagr så är 200gram per hjul..;-)

Tubeless.
nenja skrev:
> Annars verkar det gå bra med Tejp, lär vara
> smidigare när man vill byta däck?
> Frågan är om det verkligen blir lika bra, känns
> som att en mjuk fin slang tätar bättre.
> Edit: Såg Villes inlägg, tejp lär ju spara
> ytterligare 50g/hjul eller något i den stilen?
>
>>>>

Lite lättar med tejp.
Men jag tror som sagt att slang-ghetto täter bättre mot burpning. Men det kan vara marginellt..

Tubeless.
Ville skrev:
> nenja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > tejp lär ju spara
> > ytterligare 50g/hjul eller något i den stilen?
>
>
>
> Har du någonsin vägt en slang,..tydligen
> inte..;-P
>
>
>
> OM du är ett Xc-svetto så spar du troligen 100
> gram på en slang. Men kör man mar normala
> slanagr så är 200gram per hjul..;-)

Men Ville, jag har inte direkt stenkoll på vad geggan väger men är ganska säker på att en Continental MTB-slang väger ungefär 250g? En bmx kanske strax under 200g? Man använder halva = 100g, tejp väger väl åtminstone något så säg 75g då? :P

Vad var det som var så otroligt fel? ^^

Tubeless.
Ville skrev:
> Ahh du menar så:)...jag tänkte inte på geggan
> eftersom den anvönds i båda gettolösningarna:)

Haha, skrev den delen innan jag insåg samma sak och glömde editera. :P

Vad skall man köra för tejp då tro? Jag funderar på att köra en av varje för att testa om de båda fungerar lika bra. :)

Tubeless.
Till stans kittet fick man med eltejp samt någon genomskinlig tejp med ränder i. Jag tror faktiskt vanlgi eltejp fungerar.

Eller så köper du vulktejp.

Tubeless.
Ville skrev:
> Till stans kittet fick man med eltejp samt någon
> genomskinlig tejp med ränder i. Jag tror faktiskt
> vanlgi eltejp fungerar.
>
> Eller så köper du vulktejp.

fördelen me den tejpen är ju att den är armerad o därmed itne trycks ner i nippelhålen av trycket. men 3M tror jag har en tejp, som sägs vara samma som stans

Tubeless.
Jag tror Jensen har rätt NoTubes tejp är en förstärkt packtejp av något slag; jag har letat men inte hittat något då dem ofta är för breda så här ser den ut på wiggle;
notubesspoketapeind.jpg ht=125

Nån som vet var man hittar en sån i 25mm???

Tubeless.
Premiärturen gick bra, jag utmanade lite med att köra lågt och fint tryck.
På hemvägen kände jag att det rullade trögt och märkte att de var snålt med luft i bakdäcket, hade nog rapat lite men det var bara att pumpa upp igen.

Fortfarande sjukt nyfiken på en perfekt tejp, blir till att prova gaffa annars.

Tubeless.
Om det är tejp som ska befinna sig under ett fälgband/ghettoslang så förstår jag inte riktigt varför det behöver vara så speciellt. Om eltejp funkar med vanlig slang på ett högre tryck borde det inte rimligtvist funka med en halverad slang och lägre tryck? Jag kör med eltejp under mitt Stan's fälgband, och det har hittills funkat alldeles utmärkt, och jag kan absolut inte se vad som skulle vara några problem med detta så länge som jag inte drämmer i 6-7 Bar i däcket.

Tubeless.
Ville skrev:
> Nu har jag tittat på hela ghetto-tire
> moneteringen.
>
>
> Men vad jag inte fattar ä varför han använder
> en slang? I början så tejpade man ju bara
> fälgarna när amn körde med stans och jag ser
> inte hur slangen ger några fördelar?!
>
>
>
> Någon som vet?

Det tätar mycket bättre/lättare däck mot slang än däck mot fälg. Däcket kletar fast i slangen och risken för burp minskar.

Jag har testat både fälgbandskit och getto. Måste säga att getto är bättre på alla vis. Billigare, väger mindre lättare att montera.

Har testat med 18 slang (billiga på CC och presta) på 622 fälg, funkar bra.

Getto på biltema slangar kan bli tight, tema slangarna är typ DH tjocka. Kan vara svårt att få på däcket. Men går det bra så sitter det ju iof bättre.

Tubeless.
fredrikw skrev:
> Om det är tejp som ska befinna sig under ett
> fälgband/ghettoslang så förstår jag inte
> riktigt varför det behöver vara så speciellt.
> Om eltejp funkar med vanlig slang på ett högre
> tryck borde det inte rimligtvist funka med en
> halverad slang och lägre tryck? Jag kör med
> eltejp under mitt Stan's fälgband, och det har
> hittills funkat alldeles utmärkt, och jag kan
> absolut inte se vad som skulle vara några problem
> med detta så länge som jag inte drämmer i 6-7
> Bar i däcket.

Nej den tejp vi pratar om skall agera som tätning, alltså utan slang.

Jag har stött på lite patrull, mitt bakdäck vill inte hålla riktigt tätt. På morgonen efter montering så rättade jag till slang-bandet lite och hällde på lite mer gegga (sammanlagt ungefär 100ml) och pumpade upp igen.
Fungerade kalasbra att köra hela kvällen men på vägen hem var det lite pafft, en burp tänkte jag och pumpade upp det igen.
Nu på morgonen var det halvtomt igen, kan det ta så lång tid för geggan att täta hela däcken och allt? Eller har geggan torkat och det kanske finns ngt lite som inte tätas längre?

Några tips?

Tubeless.
nenja skrev:

> Några tips?

Geggan ska hålla sig flytande flera månader så det ska inte vara nån fara.
När jag har byggt ghettohjul så har det varit lite darrigt första veckan, främst för att däcksidorna inte är helt täta. Helt normalt alltså. Om det verkar vara i skarven mellan fälg och däck som det läcker så hjälper lågt tryck + mmasage -> småblurpar, så att du får ut gegga mellan ytorna.

Stealth Black skrev:

> Nån som vet var man hittar en sån i 25mm???

Det är sån här du letar efter va?
http://www.asm.eu/katalog/bandningstejp.html

edit:
men den här skulle jag ha valt:
http://www.outdoorexperten.se/popup.aspx?src=images/PRODUCT/large/50682.jpg

Tubeless.
Det var lite som jag misstänkte, något var fel och i detta fallet hade jag fått i för lite gegga. Därav tätade det inte riktigt.

Gör om gör rätt, kassera innerslangen, prova en mtb-slang i brist på annat och ner med en rejäl (75ml) klunk gegga. Det var ett litet helvete att få på däcket med den något sladdriga slangen som överdimensionerat fälgband men det gick till slut.

Det som imponerade här var att när jag väl fått det på plats, rättat till slangen så att den låg jämt och sprutat i geggan så kunde jag pumpa upp däcket med en skruttig handpump. Det har inte ens varit på tal innan, en kombination av ett redan av geggan bearbetat däck och rikligt med gummi som tätar kanske.

Rickard vs Ghettotubeless 2 - 1

Tubeless.
Oavsett om man kör någon variant av ghetto-tubeless eller med "riktigt" ventilband är det väl klokt att följa farbror Stans råd om hur man tätar däck antar jag. Dvs skaka/rotera däcket, pensla på lödder och se var det inte är tätt, lägga hjulet plant en stund med den sida som är mest otät, upprepa allt till dess det är tätt. Finns film både på notubes.com och youtube hur man bör göra.

Tubeless.
En liten fundering kring vikt.

Det verkar som att jag snålade lite med geggan i första försöket (50-60ml på 2.5") och när jag monterade om och fyllde på mer gegga bak blev det helt klockrent.

Nu är frågan om bakhjulet gått upp vikt både för de första 60ml och de nästa 70ml, eller om större delen av de första 60ml har "dunstat" och därav inte väger speciellt mycket?

Stämmer mina misstankar om att man behöver mer gegga första gången man monterar för att däcket skall tätas och suger åt sig en hel del?

Tubeless.
Jag lyckades inte få det tätt med ghetto ventil tätad med gorillatejp. Det slutade med att ventilen drogs genom hålet, när jag försökte med att skruva åt den hårdare med hjälp av tång.
Passar en UST ventil på ZTR Flow fälgen? På noTubes står det inget om det, så jag skall försöka i morgon..

Tubeless.
nenja skrev:
>
> Stämmer mina misstankar om att man behöver mer
> gegga första gången man monterar för att
> däcket skall tätas och suger åt sig en hel del?

Jag har bara erfarenhet av Stan´s gucka, men den är att på kraftigare däck som BB o uppåt dunstar vätskan väldigt långsamt eller inget alls, till skillnad från tunnväggiga XC-däck, som kan torka upp på några veckor.
Angående mängder så behövs ju mera vätska ju större däcket är eftersom den får en större yta att fördela sig över. PÅ ett 2.5" däck behövs 2 koppar = 120 ml vid första monteringen.

/S

Tubeless.
C-dale skrev:
> nenja skrev:
> -----
> >
> > Stämmer mina misstankar om att man behöver
> mer
> > gegga första gången man monterar för att
> > däcket skall tätas och suger åt sig en hel
> del?
>
> Jag har bara erfarenhet av Stan´s gucka, men den
> är att på kraftigare däck som BB o uppåt
> dunstar vätskan väldigt långsamt eller inget
> alls, till skillnad från tunnväggiga XC-däck,
> som kan torka upp på några veckor.
> Angående mängder så behövs ju mera vätska ju
> större däcket är eftersom den får en större
> yta att fördela sig över. PÅ ett 2.5" däck
> behövs 2 koppar = 120 ml vid första
> monteringen.
>
> /S

Oj, då är det inte så konstigt. Schwalbes lista sade 75ml... :P

Tubeless.
Jag testade att ghettofiera mina räserdäck idag, skulle trycka fast dem med Classepunkaspray, (funkade inte med pump som vanligt..) lyckades dock inte få tätt eller ngt tryck alls, Classeskum pruttade ut över hela badrummmet och mig själv, såg ut som snömannen :D

Tubeless.
bruce skrev:
> Jag testade att ghettofiera mina räserdäck idag,
> skulle trycka fast dem med Classepunkaspray,
> (funkade inte med pump som vanligt..) lyckades
> dock inte få tätt eller ngt tryck alls,
> Classeskum pruttade ut över hela badrummmet och
> mig själv, såg ut som snömannen :D

Nej, så gott som omöjligt utan kolsyrepatron eller kompressor. Lyckades iofs med vanlig pump när jag använde 26"-slang som ghetto-band, mest flyt troligen.

Tubeless.
bruce skrev:
> Jag testade att ghettofiera mina räserdäck idag,
> skulle trycka fast dem med Classepunkaspray,
> (funkade inte med pump som vanligt..) lyckades
> dock inte få tätt eller ngt tryck alls,
> Classeskum pruttade ut över hela badrummmet och
> mig själv, såg ut som snömannen :D

Kanske var tur det.. Kanttråden på standard lvgdäck är för svaga för att användas utan slang!
Hutchinssons UST-däck har förstärkt kanttråd.

http://www.velonews.com/article/82082

/S

Tubeless.
gunnar.westholm skrev:
> Jag lyckades inte få det tätt med ghetto ventil
> tätad med gorillatejp. Det slutade med att
> ventilen drogs genom hålet, när jag försökte
> med att skruva åt den hårdare med hjälp av
> tång.
> Passar en UST ventil på ZTR Flow fälgen? På
> noTubes står det inget om det, så jag skall
> försöka i morgon..

Nä tror inte dem funkar... En UST (mavic) sticker nog upp ganska mycket -Men det vet du väl redan när du läser detta:-)

Tubeless.
Sådär, nu skall jag ersätta ghetto-meket i framhjulet till Joes då det inte verkar vara 100% tätat iom Schwalbes optimistiska nivå-tabell.

Känns ganska odramatiskt att prova ghetto bak och Joes fram dock, tror både klarar mer än väl att hålla tätt i det lufttryck jag kör och att fälgen som redan börjar bli lite bucklig kommer ge upp innan däcket/geggan gör det. :)

Tubeless.
Stealth Black skrev:
> gunnar.westholm skrev:
> -----
> > Jag lyckades inte få det tätt med ghetto
> ventil
> > tätad med gorillatejp. Det slutade med att
> > ventilen drogs genom hålet, när jag
> försökte
> > med att skruva åt den hårdare med hjälp av
> > tång.
> > Passar en UST ventil på ZTR Flow fälgen? På
> > noTubes står det inget om det, så jag skall
> > försöka i morgon..
>
> Nä tror inte dem funkar... En UST (mavic) sticker
> nog upp ganska mycket -Men det vet du väl redan
> när du läser detta:-)

Nej. Spänningen kvarstår, då jag inte fick tag i ventilen pga leverantören inte dök upp i backen pga spöregn.
Men höjd/längd borde inte ha någon betydelse eller? Jag trodde det kanske var skillnad på håldiameter. Det kan ju ordnas bara inte hålet redan är för stort. Men då finns det ju vulktejp. Det blir säääkert bra. Jag känner på mig att kraften är med mig... :)

Tillbaka
Topp