Tubeless

nivde

Medlem
Tubeless
Hej
Funderar på att skaffa Tubeless, har en bontrager mustang PRO fälg som är Tubeless ready, behöver man ett sånt fälgband i gummi eller behöver man bara en ny ventil och sedan hälla i vätskan?

Senast ändrad:
Tubeless
Rydell sa:
Kan man göra vilken fälg och däck som helst till tubeless eller måste det vara tubeless ready?

Tubeless-ready för enkelheten. Ska bara fungera. Utan TLR så är det ett lotteri.

Risk för burpa, behöva pumpa varje dag och blåsa av däcket från fälgen. Finns såklart undantag. Pröva går ju alltid. TLR är dock inte immun mot dessa problem, men sänker riskerna.

Burp:

Senast ändrad:
Tubeless
BjornR sa:
Rydell sa:
Kan man göra vilken fälg och däck som helst till tubeless eller måste det vara tubeless ready?

Tubeless-ready för enkelheten. Ska bara fungera. Utan TLR så är det ett lotteri.

Risk för burpa, behöva pumpa varje dag och blåsa av däcket från fälgen. Finns såklart undantag. Pröva går ju alltid. TLR är dock inte immun mot dessa problem, men sänker riskerna.

Burp:

Tack då kör jag med slang ett tag till :)

Tubeless
Så man behöver typ en sådan?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    29.1 KB · Besök: 30
Tubeless
Ja eller helt vanlig tubelesstejp (bildgoogla) och gärna tubelessventiler.
Googla på din fälgmodell och "tubeless" så brukar man få upp info om andra har lyckats och hur dom har gjort.

Den där gummiremsan ser tung ut!

Tubeless
Tejpen kanske inte ingår, men fälgen kan ju vara tubeless ready. Om det sitter en hårtsittande plasttejp där så är det lugnt. Annars kanske det är ett löst "fälgband" där istället. Det är väl till för att skydda slang mot punka från ekrar. Inte sluta tätt. :)

Tubeless
Finns 66 m tejp på ebay bland annat (mycket billigare än "märkestejp" typ Stans), då har du några meter över om första tejpningen inte blir så bra. Kan vara bra att träna lite innan så man förstår hur det ska sitta.

Kom även ihåg att efter du har tejpat så sätter du dit slang och däck och pumpar upp allt rätt hårt så att trycket på slang mot fälg (och din tejp) "trycker fast" tejpen ordentligt. Personligen låter jag det sitta så några dar innan jag tar bort slangen och kör tubeless på riktigt.

Tubeless
Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
nivde sa:
Ledtråd understruken!
Är inte "Rim Tape" legio benämning på "fälgband"...
Hade för mig att det hette Rim Strip... Fast jag kan ha fel.
Förekommer men exv. Schwalbe kallar det Rim Tape oavsett om det är pe-tejp, vävtejp eller HP-fälgband

Vernersson sa:
Fast nog ser det där mer ut som tejp än ngt annat, tycker jag iaf.
Nu har jag iofs inte hanterat just Schwalbes variant.
Schwalbes är Stans (vilket är konstigt eftersom Stans är packtejp till överpris så Schwalbe borde kunna spara lite där :-) ).
Men det ser ut som vanligt HP-fälgband.

Tubeless
Har precis satt upp Procore på två cyklar. Inga av tlr fälgarna tejpades om. Förövrigt så stod det just high pressure rim tape på tejpen som följde med kitet.

Tubeless
emmer sa:
Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
nivde sa:
Ledtråd understruken!
Är inte "Rim Tape" legio benämning på "fälgband"...
Hade för mig att det hette Rim Strip... Fast jag kan ha fel.
Förekommer men exv. Schwalbe kallar det Rim Tape oavsett om det är pe-tejp, vävtejp eller HP-fälgband

Vernersson sa:
Fast nog ser det där mer ut som tejp än ngt annat, tycker jag iaf.
Nu har jag iofs inte hanterat just Schwalbes variant.
Schwalbes är Stans (vilket är konstigt eftersom Stans är packtejp till överpris så Schwalbe borde kunna spara lite där :-) ).
Men det ser ut som vanligt HP-fälgband.

Ahhh
Duly noted =)

Tubeless
Så hur ska jag göra? Köra med bandet som är i eller tejpa om med fälgtejp? Efter det står tejp på bandet som är i så känns det väl onödigt att köpa ny tejp?

Tubeless
Jag hade iaf precis samma fälgband på mina fälgar, vilket satt löst, dvs jag kunde skjuta det åt sidorna ut mot fälgkanterna. I min värld så kommer det i såna fall tryckas ut luft under fälgbandet och ut genom ekerhålen.

Jag tycker du testar utan att tejpa, hade varit intressant att veta om det faktiskt funkar, skiter det sig så har du ju tejpen att använda.

Tubeless
Per-Erik sa:
I min värld så kommer det i såna fall tryckas ut luft under fälgbandet och ut genom ekerhålen.
Luften kommer ju trycka det hårdare mot fälgen än vad ev luft som kryper under vill trycka det från fälgen.
(För vore trycket lika skulle det inte läcka :-) )
Även om vidhäftningen av trycket är mindre än vidhäftningen av klistret.

Tubeless
förvirringen ligger ju i att på engelska heter fälgband "Rim tape"
Men "rim tape" är inte en tejp med klister, utan bara en plastremsa. (den på bilden är oklistrig, garanaterat)

Det kostar kanske en hundring eller två med riktig tubeless-rim tape (med klister). eller så drar du ett gäng varv med eltejp eller annan tejp av god kvalitet. (men då kanske du får problem med otäthet eller annat)

jag hade inte ens provat med vanligt fälgband. (det som sitter på nu)

Tubeless
Behöver man kitet med tejp, vätska och band (bilden) eller räcker det med vätska, tejp och lösa ventiler?

Bilagor

• image.png
    image.png
    73.3 KB · Besök: 40
Tubeless
nivde sa:
Behöver man kitet med tejp, vätska och band (bilden) eller räcker det med vätska, tejp och lösa ventiler?

Det räcker med tejp, lösa ventiler och vätska, en spruta att hälla i vätskan med är smidigt.
Men kittet du hittar funkar också fint, men blir lite tyngre...

Tubeless
nivde sa:
Vad är det för fördelar med gummibandet som ingår i kitet?

Tror det tätar bättre, vilket gör att du inte riskerar att behöver blåsa upp däcket med kompressor, räcker med golvpump :)
Nu tycker jag iof att dom flesta nyare Tubless Ready-däck är tillräckligt tight'a för att kompressor ska slippas.

Tillbaka
Topp