Tubeless?

BeyondEvil

Aktiv medlem
Tubeless?
Kan jag köra tubeless med denna kombination?

Shimano MT500
Vittoria Peyote

Vad krävs isåfall?

00ED34AE-64DC-4C49-A2D5-5B13B3283CCB.jpeg

Tubeless?
Om däcken är gjorda för tubeless så kan du nog tejpa fäljen och få det att funka, det är dock på egen risk om fälgen inte är gjord för tubeless.

Jag tror att det borde stå TLR eller TNT för att däcken ska vara tubeless ready för vittoria

Tubeless?
Tålamod.

Däcket är inte tubeless-ready. Fälgen är, enligt uppgift ovan, inte tubeless-ready.

Ingenting är omöjligt, det kördes tubeless innan tillverkarna tillverkade ”tubeless-ready”-märkta prylar, men det blir lite mer av ett äventyr. Så känner du dig lite äventyrlig av dig skaffar du tubeless-tejp, ventil och gucka och bara kör!

Tubeless?
Tålamod.

Däcket är inte tubeless-ready. Fälgen är, enligt uppgift ovan, inte tubeless-ready.

Ingenting är omöjligt, det kördes tubeless innan tillverkarna tillverkade ”tubeless-ready”-märkta prylar, men det blir lite mer av ett äventyr. Så känner du dig lite äventyrlig av dig skaffar du tubeless-tejp, ventil och gucka och bara kör!
Jag hade inte kört om däcken inte är gjorda för tubeless, fälgen hade jag personligen bara tejpat och kört med oavsett tubeless ready eller ej.

Du kan ju alltid testa dock men då kan däck hoppa av fälgen i värsta fall och det kommer antagligen inte täta speciellt bra.

Tubeless?
Inte kul när däcket kränger av fälgen. Var en av de första i Sverige med tubeless med grejer som jag importerat från Stan. Folk var mycket roade när däcket flög av på Bockstensturen o sprutade gucka över nejden.
Och att göra det på lvg. utan TL grejer är rent livsfarligt.

Tubeless?
Stort tack för alla svar!

Då kör jag slut på däcken jag har nu, och köper sen ett propert tubeless-däck.

Sen prövar jag att tejpa fälgarna. Njurarna har inte växt tillbaka än för att skaffa nya fälgar.

Tubeless?
tyvärr baklänges tänk:)

dessa fälgar saknar både breddad hylla för däcksätet, liksom varianten inre kant för att hålla däckets kant på plats och tät.

om man kör det låga tryck som är attraktivt med slanglöst är risken stor att däcket plötsligt burpar, och du kraschar innan du hinner tänka ordet nackfraktur.

jag skulle aldrig chansa på slanglöst med en sådan fälgprofil. no matter what. men vill man förbättra förutsättningarna med ett speciellt hårdare fälgband från bontrager, som har inbyggd kant.

när det gäller däcken kan man på mtb ofta utan större olägenhet köra icke tlr, bara fälgen är tlr, och om kanttråden på däcket är tajt och fast nog. det är den ofta numera. man märker det på att det behövs ett relativt högt tryck fär att få däcket att sätta sig i sitt säte, poppa.

förr var det däremot gärna ett glapp mellan fälgbotten och däck, fälgen var alltså de facto för liten, och man förväntades justera in däckets läge i samband med monteringen. att köra slanglöst då är ett stort risktagande.

jag skulle för lvg inte chansa på icke tlr varken på däck eller fälg. mtb kan det alltså funka med icke tlr däck trots detta, men inte med den fälgen.
.
EB0D36C7-D5F8-4555-BA88-4407165ABC29.jpeg

Tubeless?
Var är bra ställen att beställa?

Vad bör jag tänka på vid köp?
kolla alla stora webbplatser som Bikester, bike discount, bike24, cykelkraft, bikeshop, tcmcykel, bike components. Jag har handlat cykelprylar från samtliga och jämför priser mellan dessa innan jag köper något. Det finns en sak du bör tänka på när det kommer till fälgar. Du måste veta bredden på de osv mm. Det räcker inte att veta att det där 29 tums osv. Du måste veta om det är boost du har idag, du måste även veta vad för hubb osv du har som kasetten sitter på osv. Di måste även kolla att fälgen är till för MTB. Du måste även kolla om det är XC fälg du skall ha eller all mountain fälg osv. Allt måste stämma. Jag utgår från att du har koll på den biten?

Kolla dina befintliga fälgar och leta efter märkning med siffror mm så jämför du siffrorna med de som finns online så blir det oftast rätt. Du bör även kolla om dina befintliga skivbromsar passar med de fälgar du köper. Har du shimano skall det stå på skivan. Har du sram skall det stå märkning även för detta. Har du kollat allt detta bör det bli rätt. Alternativt går du till en cykelverkstad och frågar vad du har och beställer sedan online.

Tubeless?
Jag utgår från att du har koll på den biten?

Kolla dina befintliga fälgar och leta efter märkning med siffror mm så jämför du siffrorna med de som finns online så blir det oftast rätt. Du bör även kolla om dina befintliga skivbromsar passar med de fälgar du köper. Har du shimano skall det stå på skivan. Har du sram skall det stå märkning även för detta. Har du kollat allt detta bör det bli rätt. Alternativt går du till en cykelverkstad och frågar vad du har och beställer sedan online.
Har exakt noll koll. Men nu när jag vet vad jag behöver ha koll på så kan jag skaffa mig det. ☺️

Tack!

Tubeless?
Köp nya hjul. Att bygga hjul kostar 800kr styck, sedan tillkommer ekrar på 300kr och fälg på 500-1000kr. Du får finare nya hjul för samma pris och då slipper du shimanos instegsnav som känns som dom smort med grus från fabrik.

edit: Sedan kan/brukar fabrikshjul komma färdigtejpade och med ventil. Så en till kostnad på 300kr om du bara byter fälg och ekrar.

Senast ändrad:
Tubeless?
Köp nya hjul. Att bygga hjul kostar 800kr styck, sedan tillkommer ekrar på 300kr och fälg på 500-1000kr. Du får finare nya hjul för samma pris och då slipper du shimanos instegsnav som känns som dom smort med grus från fabrik.

edit: Sedan kan/brukar fabrikshjul komma färdigtejpade och med ventil. Så en till kostnad på 300kr om du bara byter fälg och ekrar.
Ok, tittade lite snabbt på bikester och det verkar ju vara 5000kr+ för en fälg. Det känns inte superkul när hela cykeln kostade drygt 15.000kr.

Tubeless?
Ok, tittade lite snabbt på bikester och det verkar ju vara 5000kr+ för en fälg. Det känns inte superkul när hela cykeln kostade drygt 15.000kr.
Fälg är inte detsamma som hjul. Hjul är nav, ekrar och fälg. Köpa fälg är inget jag rekommenderar om naven i sig inte kostar närmare 3000kr då kostnaden att bygga ett hjul kostar 800kr för arbetskraften.

Tubeless?
Bikester är i min erfarenhet inte speciellt billiga på de flesta komponenter, då är tyskarna bättre. Kläder och tillbehör brukar vara bra pris dock. Cyklar också ffa på reorna dem har ganska ofta

Tubeless?
Fälg är inte detsamma som hjul. Hjul är nav, ekrar och fälg. Köpa fälg är inget jag rekommenderar om naven i sig inte kostar närmare 3000kr då kostnaden att bygga ett hjul kostar 800kr för arbetskraften.

Menade hjul. Men såg också att det fanns massor med hjulset för rimliga pengar. Måste ha sökt knasigt förut.

Nu måste jag bara ta reda på axeltyp och storlek samt vilken skivbromstyp jag har. :)
Bikester är i min erfarenhet inte speciellt billiga på de flesta komponenter, då är tyskarna bättre. Kläder och tillbehör brukar vara bra pris dock. Cyklar också ffa på reorna dem har ganska ofta
Vilka är "tyskarna"? ?

Tubeless?
Du måste veta om det är boost du har idag, du måste även veta vad för hubb osv du har som kasetten sitter på osv.
Du bör även kolla om dina befintliga skivbromsar passar med de fälgar du köper.
Bredden och axelstandarden, frihjulskropp som kasetten sitter på samt bromsskiva berör navet, inte fälgen.
Jag gissar att du menade hjul när du skrev fälg men ändå bra att förtydliga.

Nu måste jag bara ta reda på axeltyp och storlek samt vilken skivbromstyp jag har. :)
Brukar gå att ta reda på om man kollar upp cykelmodellen. Vad har du för cykel?

Tubeless?
Bredden och axelstandarden, frihjulskropp som kasetten sitter på samt bromsskiva berör navet, inte fälgen.
Jag gissar att du menade hjul när du skrev fälg men ändå bra att förtydliga.

Brukar gå att ta reda på om man kollar upp cykelmodellen. Vad har du för cykel?
Har en Allebike MB31 Deore Dropper 2021 (uppgradera framgaffel SID Select)

På baknavet står det: Shimano WH-MT501-B
På bakre derailleur står det: Deore 12s
Bromsskivorna är SM-RT54-160/180 (bak/fram)
Framnav(?) verkar vara 15x110mm

Det är den infon jag hittar.

Tubeless?
29" Boost med centerlock och microspline frihjul.

Ett ganska standard hjulpar för nuvarande standarder. Fundera på om det är värt att lägga mer pengar på finare hjul, trots allt den del av cykeln som är den absolut bästa del av lägga pengarna på för stigcykling. Boost(axelbredden) verkar vara framtidssäkert några år framöver. Om du tänker fortsätta cykla så kan du behåll hjulparet till nästa cykel.

Enlig spec så väger nuvarande hjulpar 2,236 g, ett lättare hjulpar kan kapa många hekto. Mindre roterande massa och mindre ofjädrad vikt. Lägg på slanglöst som egentligen var grundtanken så har du nu en bra mycket rappare cykel.

Tubeless?
mycket bullshit i denna tråd, tror jag.

shimano-nav är utmärkta om de underhålls. bara lite synd att det är 24-håls i detta fall, då det blir svårare/dyrare att hitta ersättningsnav om man slarvar med underhållet.

lätta hjul gör ingen större skillnad för cyklingen, möjligen en liten känsla av lätthet när man trampar iväg, som inte ger några större fördelar ute på stigen. däck, däcktryck, slanglöst, ev däckilägg och fälgbredd gör mycket mycket större skillnad än att jaga tiotals gram på fälgen.

fälgen i fråga tror jag visst har kanter som funkar slanglöst, jag tror kais hittade en vilseledande bild. här är en annan:

s-l1600.jpg

Tubeless?
har aldrig sett någon ens försöka producera data på alla dessa watt som 30 gram på fälgarna sägs spara i accelerationerna.

nav, ekrar, nipplar och fälgar är det sista man ska fundera på när det gäller hjul. särskilt om man redan har fälgar som funkar slanglöst.

Tubeless?
Det är rätt svårt att producera data för en dynamisk sport som mtb. Hoppa med cykeln är all vikt viktig, dämpningen mår bäst av lägre ofjädrad vikt. Acceleration och deacceleration gör många gram skillnad. Kör du endast cykelvasan är det struntsamma. Kan iof hålla med om att stigarna blivit rätt raka och tama dom senaste åren och vikten på hjul gör mindre skillnad.

Utgick från denna gamla tråd med mt500. TS svarade aldrig något mer, den kanske kan svara nu? Det kan se ut som det finns en hylla för kanttråden, men den kan ha någon grad lutning mot mitten, medan fälgar gjorda för slanglösa har en motsatt lutning som aktivt trycker tillbaka kanttråden till fälgkanten.

Om det blir att försöka konvertera hjulen, ta med en bra pump, två slangar och verktyg för att fixa däck.

Tillbaka
Topp