Tubelessdäck på racer

Tubelessdäck på racer
HåkanC sa:
emmer sa:
Däremot har jag ingen bra källa på att det är en bra källa.
Möjligen bra för de som cyklar på sådant här underlag

Stervelo sa:
12.3 watt rullmotstånd, vittoria corsa g+ tub, mot kantråd, gp4k sII, diffen 0.1 watt. Försumbart.
Det där är ju bara ditt påstående.
Jag skulle fortfarande vilja veta vilken din källa är.

/Håkan
Det är från en väldigt känd site, men det är ointressant för mig att du är nyfiken, du får visa lite google fu skills,. Sifforna stämmer. Även om det är ett par watt så är känsla, kurv och bromsbeteende mycket mer intressant. Där är corsa g+ riktigt bra, kört i berg i väta utför, och haft bra grepp när andra sladdat runt och varit rädda. Men det är jag det. Sen att däcket sitter kvar om du skulle punka i hög fart är lite viktigt, där är tlr också bra, du kan slippa tomt däck med en gnutta tur.

Tubelessdäck på racer
Svevia kan säkert bygga en asfaltsrulle till däcktest om man bara är villig att betala.

Tubelessdäck på racer
Örjan Lax sa:
Svevia kan säkert bygga en asfaltsrulle till däcktest om man bara är villig att betala.
Spelar väl ingen roll om man jämför Vittoria Corsa G+ med Vittoria Corsa G+ vid samma tryck etc.
Det är bara Håkan C som tror att Vittoria Corsa G+ skiljer sig mycket från Vittoria Corsa G+ bara för att underlaget ändras.
Fasen vet om man inte blir hög om man tuggar i sig exemplaret av Tour efter att man memorerat varje stavelse...

Tubelessdäck på racer
evo sa:
Finns det mer realistiska tester tillgängliga av just de länkade däcken? Om inte, så får ju den metoden stå för en rätt ok approximation av verkligheten.
Att dra slutsatser om rullmotståndet i verkligheten utifrån tester på ett onaturligt underlag verkar tyvärr endast vara ett sätt att lura sig själv.

Ett däck(A) som har lägre rullmotstånde än ett annat(B) i ett test kan ha högre rullmotstånd i ett annat, se nedan
               Test 1                   Test 2
Däck A          x                         y
Däck B         x+3W                     y-1W

(Källa: Ska numer tydligen lämnas till de intresserades google fu skills)
Alltså en skillnad på ~4W enbart beroende på vilken typ av test. Även testmiljön i Test 2 skiljer sig från verkligheten.

Hur stor skillnad gör då 4W? Enl https://analyticcycling.com gör det samma skillnad i backar som strax över 1,6kg!
(Förstås väldigt beroende på de ingående parametrarna)
För den som tycker att 0,4kg är en avgörande skillnad så borde alltså 4W vara ~4ggr viktigare!

Stervelo sa:
Det intressanta är ju HUR testerna är gjorda. Dvs hur mycket skiljer sig testmiljön jmf med verkligheten.
Se ovan

Stervelo sa:
Även om det är ett par watt så är känsla, kurv och bromsbeteende mycket mer intressant.
Hur stor skillnad gör då 2W för din cykling?
Om 4W kan göra större skillnad än 1600g, se ovan, hur stor skillnad gör då 2W för dig?
Det går förstås inte att säga att det är hälften för dig, det beror på din parametrar, förutsättningar och mer.
Men att säga att enda skillnaden mellan hjul med kanttråd och tub är vikten stämmer inte.
Det finns dessutom en hel del aerotester som visar att däcken kan göra stor skillnad i aerodynamik, tyvärr för dig verkar tubdäck oftast få sämre resultat jmf med kanttrådsdäck, en skillnad som kan motsv ytterligare ett par W. Exakt hur mkt sämre aerodynamiken hos dina tubdäck är går förstås inte att säga utan att testa dem på dina hjul och på din cykel.

Stervelo sa:
Där är corsa g+ riktigt bra, kört i berg i väta utför, och haft bra grepp när andra sladdat runt och varit rädda. Men det är jag det. Sen att däcket sitter kvar om du skulle punka i hög fart är lite viktigt, där är tlr också bra, du kan slippa tomt däck med en gnutta tur.
Du har gjort dina och val och det är förstås bra att du är nöjd med dina hjul och däck.
Men andra kanske göra andra värderingar, tex att en skillnad på ~2 till ~4W är viktigare än 400g.

/Håkan

Tubelessdäck på racer
Sixten Fors sa:
Någon mer än mig som läst åtskilliga trådar på Happy om hur man monterar däch, byter slang, lagar punka, tejpar/limmar tuber, pumpar ett däck etc.?

Det är inte bara vissa TL-användare som som har tummen mitt i handen, det verkar förekomma oavsett typ av fälg och däck.

Amen.

Tubelessdäck på racer
izar sa:
Jag kör med TL på pendlaren fungerar hur bra som helst.

Jag kör med slang på min pendlare, funkar också hur bra som helst :-)

Men för att återkoppla till gnabbande ovan, är det tanken att man ska byta hjul/däck vid varje övergång till nytt underlag?
Jag har ingen större servicebil med femtioelva olika uppsättningar med mig på mina rundar.
Då blir ju resonemangen enbart teoretiska. Eller tänkte jag fel igen?

Tubelessdäck på racer
konscious sa:
Utbudet är relativt stort men frågan är om alla med fälgbromsat klarar mer än 25mm bredd

Jag som varit skapligt nöjd med mina Bontrager som vid test är sämst i klassen, kommer nog göra en nysatsning och smälla på ett par Schwalbe Pro One. Fatta vad nöjd jag kommer bli!

Tubelessdäck på racer
Där ser man. Mina högst ovetenskapliga rulltester visade sig, i mitt tycke, då alltså stämma. Det kunde bara inte vara en slump att mina högprofil FFwd 60mm-med bland de bästa tuberna (Zipp tangente Speed) på marknaden gång efter gång rullade flera (många) meter kortare än mina Campa Shamal tl med Schwalbe Pro One. Alla förutsättningar var lika i möjligaste mån. Beakta att jag dessutom naturligtvis undermedvetet ville att tub + 60mm högprofil skulle vara bättre då de ju kostat mig i det närmaste en förmögenhet...

HåkanC sa:
evo sa:
Finns det mer realistiska tester tillgängliga av just de länkade däcken? Om inte, så får ju den metoden stå för en rätt ok approximation av verkligheten.
Att dra slutsatser om rullmotståndet i verkligheten utifrån tester på ett onaturligt underlag verkar tyvärr endast vara ett sätt att lura sig själv.

Ett däck(A) som har lägre rullmotstånde än ett annat(B) i ett test kan ha högre rullmotstånd i ett annat, se nedan
               Test 1                   Test 2
Däck A          x                         y
Däck B         x+3W                     y-1W

(Källa: Ska numer tydligen lämnas till de intresserades google fu skills)
Alltså en skillnad på ~4W enbart beroende på vilken typ av test. Även testmiljön i Test 2 skiljer sig från verkligheten.

Hur stor skillnad gör då 4W? Enl https://analyticcycling.com gör det samma skillnad i backar som strax över 1,6kg!
(Förstås väldigt beroende på de ingående parametrarna)
För den som tycker att 0,4kg är en avgörande skillnad så borde alltså 4W vara ~4ggr viktigare!

Stervelo sa:
Det intressanta är ju HUR testerna är gjorda. Dvs hur mycket skiljer sig testmiljön jmf med verkligheten.
Se ovan

Stervelo sa:
Även om det är ett par watt så är känsla, kurv och bromsbeteende mycket mer intressant.
Hur stor skillnad gör då 2W för din cykling?
Om 4W kan göra större skillnad än 1600g, se ovan, hur stor skillnad gör då 2W för dig?
Det går förstås inte att säga att det är hälften för dig, det beror på din parametrar, förutsättningar och mer.
Men att säga att enda skillnaden mellan hjul med kanttråd och tub är vikten stämmer inte.
Det finns dessutom en hel del aerotester som visar att däcken kan göra stor skillnad i aerodynamik, tyvärr för dig verkar tubdäck oftast få sämre resultat jmf med kanttrådsdäck, en skillnad som kan motsv ytterligare ett par W. Exakt hur mkt sämre aerodynamiken hos dina tubdäck är går förstås inte att säga utan att testa dem på dina hjul och på din cykel.

Stervelo sa:
Där är corsa g+ riktigt bra, kört i berg i väta utför, och haft bra grepp när andra sladdat runt och varit rädda. Men det är jag det. Sen att däcket sitter kvar om du skulle punka i hög fart är lite viktigt, där är tlr också bra, du kan slippa tomt däck med en gnutta tur.
Du har gjort dina och val och det är förstås bra att du är nöjd med dina hjul och däck.
Men andra kanske göra andra värderingar, tex att en skillnad på ~2 till ~4W är viktigare än 400g.

/Håkan

Tubelessdäck på racer
nypan sa:
konscious sa:
Utbudet är relativt stort men frågan är om alla med fälgbromsat klarar mer än 25mm bredd

Jag som varit skapligt nöjd med mina Bontrager som vid test är sämst i klassen, kommer nog göra en nysatsning och smälla på ett par Schwalbe Pro One. Fatta vad nöjd jag kommer bli!

Nu jäklar sitter det ett par Schwalbe Pro One EVO på min Bontragerhjul.
Var faktiskt betydligt lättare att montera än Bontrager däcken och satte sig fint på en gång.
Nu har jag bara cyklat en kortis till jobbet med dom och ska väl inte uttala mig för mycket, men om jag var nöjd med Bontrager däcken och konceptet med Tubeless så blir jag inte inte mindre nöjd nu hoppas jag.

Tubelessdäck på racer
nypan sa:
nypan sa:
konscious sa:

Var faktiskt betydligt lättare att montera än Bontrager däcken och satte sig fint på en gång.
Nu har jag bara cyklat en kortis till jobbet med dom och ska väl inte uttala mig för mycket, men om jag var nöjd med Bontrager däcken och konceptet med Tubeless så blir jag inte inte mindre nöjd nu hoppas jag.

Om du inte har fått en religiös upplevelse med Schwalbe till jobbet vete fan om du får det i fortsättningen. Men du har rätt, sämre lär det ju inte bli. Hoppas bara du inte råkar ut för detta:
https://janheine.wordpress.com/2017/05/29/the-trouble-with-road-tubeless/

Tubelessdäck på racer
evo sa:
nypan sa:
nypan sa:
konscious sa:

Om du inte har fått en religiös upplevelse med Schwalbe till jobbet vete fan om du får det i fortsättningen. Men du har rätt, sämre lär det ju inte bli. Hoppas bara du inte råkar ut för detta:

Ingen risk (hoppas jag)
Har ju kört ganska länge med Tubeless tidigare utan incidenter och då med 25 mm däck (TLR specifika såklart) och TLR specifika fälgar.
Nu 25 mm däck också.

Tubelessdäck på racer
Det är fina däck. Absolut. Jag har flera hundra mil på dem och är kalas nöjd. Enda är väl att de missfärgas en aning med tiden (?). Slang o tub är helt ute anser jag. Såg många cyklister under halvvättern och Berlin Velothon som slet med slangar o skit då de fick punktering... så onödigt & trist.. Jag har helt slutat att ha med pump o slang under mina rundor/lopp eftersom det inte behövs.

Tubelessdäck på racer
Tubelessdäck på racer
Vad kom han fram till? Pumpa inte över max angivet tryck annars kan det blir trist. Jaha.
evo sa:
nypan sa:
nypan sa:
konscious sa:

Tubelessdäck på racer
julgus sa:
Det är fina däck. Absolut. Jag har flera hundra mil på dem och är kalas nöjd. Enda är väl att de missfärgas en aning med tiden (?). Slang o tub är helt ute anser jag. Såg många cyklister under halvvättern och Berlin Velothon som slet med slangar o skit då de fick punktering... så onödigt & trist.. Jag har helt slutat att ha med pump o slang under mina rundor/lopp eftersom det inte behövs.

Sannolikheten att du får punka med slanglöst finns ju också alldeles säkert, så du vet :)

Tubelessdäck på racer
Absolut. Men den verkar vara så liten så den bortser jag ifrån.

NickPick sa:
julgus sa:

Sannolikheten att du får punka med slanglöst finns ju också alldeles säkert, så du vet :)

Tubelessdäck på racer
I år åker slangen ut.
30mm Pro One Evo från Schwalbe på Racern.

Skrmavbild2019-02-26kl.23.37.47.png

Tubelessdäck på racer
Jag har skaffat mig ett par maxxis refuse 40mm jag tänkte testa köra slanglöst. Blir ju inte så höga tryck med tanke på bredden.

Tubelessdäck på racer
marr sa:
Jag har skaffat mig ett par maxxis refuse 40mm jag tänkte testa köra slanglöst. Blir ju inte så höga tryck med tanke på bredden.

Har rullat pro one i 1 år både på tejpad TL ready fälg och TL fälg med gucka,i 25mm och 28mm version, tryck från 4 upp till 7-8 utan problem. enda utmaningen var ett däck som trilskades vid stansningen annars brukar det hjälpa med ett köra slang 1 dygn men gissas att du som åker tjockhjuling har en bra pump.

Tubelessdäck på racer
Lång tråd som jag inte läst till slutet, men

Jag gjorde en snabb googling på racer och tubeless och ser en massa rubiker om både däckexplosioner i hög fart och ständiga tätningsproblem. Bör jag avstå en beggad racer om den har tubeless?

Tubelessdäck på racer
Nu är jag inte väldigt inläst på tubeless. Det funkar alltså inte så att fälgarna är specifikt för tubeless, utan det funkar att montera slang också? I så fall är det ju lugnt.

Tubelessdäck på racer
Nu är jag inte väldigt inläst på tubeless. Det funkar alltså inte så att fälgarna är specifikt för tubeless, utan det funkar att montera slang också? I så fall är det ju lugnt.
Det är inga problem att köra med slang på fälgar för tubeless. Om man kör tubeless, så har man normalt en slang med sig om man skulle få punka på däcket som guckan inte tätar.

Tubelessdäck på racer
Det föreligger i praktiken ingen säkerhetsrisk om både däck och hjul/fälg är godkända/märkta/avsedda för slanglöst, men det är ett synnerligen omogen teknik som kan visa sig vara otroligt frustrerande ur handhavandesynpunkt (passform, montering et cetera)

Tillbaka
Topp