[UÄ] Coronatråden 4
Om coronan blir för svår finns det Corona Psycho hotlines att tillgå
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nä, det blir ju inte alls samma sak. Men, kommer det igång mer testning kanske det är möjligt att börja med mer analoga/riktiga besök snart?Lite oroad för att detta kommer att ske för morsan, snart 95. Pratar i telefon var o varannan dag men det blir ju inte riktigt samma sak.
I teorin så. En person med en sjukdom som spottar på en polis utför ju ett brott. Om nån smittad hostar på dig utsätter hen dig för en risk. Men var drar man gränsen? Och vad är icke oförsvarligt våld när det inte gäller en direkt livsfarlig handling? Om personen som kommer för nära, är i räckvidden för en pungspark får han skylla sig själv? Det är ju inte dödligt våld.Kan det räknas som civilkurage om man utför 'någon form av skyddshandling' mot personer som inte respekterar avståndsrekommendationerna? Borde inte gränsen för vad som är tillåtet för att skydda sig själv, ha flyttats lite under rådande omständigheter?
Satsa inga pengar på det. :)Kan det månne vara så att Wallensten hänger på happy under nicket BFS!?![]()
Och det säger du nu, när jag redan satsat ungarnas besparingar.Satsa inga pengar på det. :)
Nej, det vore onekligen en högoddsare!Satsa inga pengar på det. :)
Jag svarade efter sex minuter! Jag tycker du får ta lite ansvar för denna felplacering också.Och det säger du nu, när jag redan satsat ungarnas besparingar.
Peths barn hade gillat det. :)Nej, det vore onekligen en högoddsare!
Jag jobbar inte så.Jag svarade efter sex minuter! Jag tycker du får ta lite ansvar för denna felplacering också.
Kan det räknas som civilkurage om man utför 'någon form av skyddshandling' mot personer som inte respekterar avståndsrekommendationerna? Borde inte gränsen för vad som är tillåtet för att skydda sig själv, ha flyttats lite under rådande omständigheter?
...Tagga ner.
Den med mest (betalda) prylar när han/hon dör vinner? Nä, det är mycket vi inte kan planera för. Ändå tycker jag att det känns bra att inte leva på lånade pengar (inte för att det spelar nån roll i praktiken).
Jag kanske borde sadla om till kommunikationskonsult. Och skicka en faktura till FHM?"– Det är absolut inte så att vi ser någon nedgång, säger Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog, under torsdagens presskonferens. "
Nästan så du kunde sagt det :)
Du menar att man ska gambla med att ligga med mer skulder än tillgångar när man dör? Låter i mina öron som en rätt riskfylld strategi. Hur ska man veta när man ska gå ner på minus? Tråkigt att dra ner dit och sen ha 10-15 år kvar att leva på existensminimum.Den trista sanningen är att den praktiska rollen är att prylar batalda med riktiga pengar kan snabbt tappa i värde och vara ett ganska fattigt arv om man nu skall tänka på dem som blir kvar medan skulder inte kan ärvas så det vettigaste borde väl vara att leva ett generöst liv och dö utfattig med ett minus på kontot.
Helt riktigt. Men, jag är gammal och tycker helt enkelt att det känns bäst att äga mina saker. :)Den trista sanningen är att den praktiska rollen är att prylar batalda med riktiga pengar kan snabbt tappa i värde och vara ett ganska fattigt arv om man nu skall tänka på dem som blir kvar medan skulder inte kan ärvas så det vettigaste borde väl vara att leva ett generöst liv och dö utfattig med ett minus på kontot.
Du menar att man ska gambla med att ligga med mer skulder än tillgångar när man dör? Låter i mina öron som en rätt riskfylld strategi. Hur ska man veta när man ska gå ner på minus? Tråkigt att dra ner dit och sen ha 10-15 år kvar att leva på existensminimum.
Dessutom, om man skuldsatt sig över sina tillgångar och dödsboet inte kan betala skulderna är det någon som förlorar pengar på denna skuld som inte går att driva in. Vet inte hur det fixas, men pengarna uppstår väl knappast ur tomma intet. Personligen skulle jag inte känna mig bekväm med att med vett och vilje avsluta livet på det sättet. När jag väl är död är jag förstås död så då kan det inte göra mig något, men dessförinnan skulle jag inte må bra av det.
Min invändning var främst från den moraliska sidan. Dessutom är jag tveksam till om ditt resonemang håller på teknisk nivå men du verkar inte vara intresserad av att diskutera vidare så vi låter det vila där.Det var bara en replik på den gammla dängan att den som har mest när man dör vinner, vilket annat än moraliskt är högst tveksamt i dagen ekonomi. Så om man inte har efterlevande som är beroende av arv för att skydda emetionella värden eller behöver pengarna så får man mest behållning av sin död genom att leva upp sina tillgångar och dö med skulder.
Hur gemene man väljer att leva och dö är dennes högst personliga val och det var heller aldrig frågan, skulderna ersätts på samma magiska sätt som bankerna trollar fram nya pengar när det finns en låntagare så egentligen är det ju inget som försvunnit eftersom det inte fanns från början.
Frågan är ju om det är mer eller mindre moraliskt fel än när allmänna arvsfonden tar släktingar till domstolen för att hävda sin rätt till arv, men oavsett var det bara en matematisk övning.
Nä, det är ju helt vansinnigt att dricka det (det måste ju ner i lungorna för att det ska funka!)...Man får verkligen hoppas att ingen får för sig att börja dricka desinfektionsmedel: https://www.google.se/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/ncna1191216
Bra förslag ju. Att ingen kommit på det tidigare. Tänk att Trump är den enda som kan nåt... ?Man får verkligen hoppas att ingen får för sig att börja dricka desinfektionsmedel: https://www.google.se/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/ncna1191216
Uh oh...Bra förslag ju. Att ingen kommit på det tidigare. Tänk att Trump är den enda som kan nåt... ?
Bra förslag ju. Att ingen kommit på det tidigare. Tänk att Trump är den enda som kan nåt... ?
Klorin!
Min invändning var främst från den moraliska sidan. Dessutom är jag tveksam till om ditt resonemang håller på teknisk nivå men du verkar inte vara intresserad av att diskutera vidare så vi låter det vila där.
IdoterNä, det är ju helt vansinnigt att dricka det (det måste ju ner i lungorna för att det ska funka!)...
App, app, app! Man ska inte förringa placebo-effekten. Jag dricker en shot ingefärajuice varje dag i tron att jag aldrig kommer att bli förkyld. Funkar nästan! Om några tror de kommer att må bra av att inhalera handsprit, så kör hårt!Man får verkligen hoppas att ingen får för sig att börja dricka desinfektionsmedel: https://www.google.se/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/ncna1191216
Gick ju kanon att dricka klorokin, så varför inte?!App, app, app! Man ska inte förringa placebo-effekten. Jag dricker en shot ingefärajuice varje dag i tron att jag aldrig kommer att bli förkyld. Funkar nästan! Om några tror de kommer att må bra av att inhalera handsprit, så kör hårt!
För sent, nu är ju de soliga dagarna slut på ett tag!Idoter. Själv ska ställa mig ute med munnen på vid gavel och låta solen göra jobbet.
Klokt! Vem vill inte döda virusen? Med fiberoptik nedkört i lungorna får man nog ett ännu bättre resultat.Idoter. Själv ska ställa mig ute med munnen på vid gavel och låta solen göra jobbet.
Apropå ämnet så läste jag nyss en fascinerande studie där inhalerad alkohol kunde minska illamående åtminstone: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29463461/App, app, app! Man ska inte förringa placebo-effekten. Jag dricker en shot ingefärajuice varje dag i tron att jag aldrig kommer att bli förkyld. Funkar nästan! Om några tror de kommer att må bra av att inhalera handsprit, så kör hårt!
Märkligt, jag brukar tvärtom bli mer illamående av alkohol... ?Apropå ämnet så läste jag nyss en fascinerande studie där inhalerad alkohol kunde minska illamående åtminstone: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29463461/
Även när man är bakis och mår som en räv? ?Apropå ämnet så läste jag nyss en fascinerande studie där inhalerad alkohol kunde minska illamående åtminstone: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29463461/
Inmundiagnde kontra inhalerande!?Märkligt, jag brukar tvärtom bli mer illamående av alkohol... ?
Du har rätt, jag gör förmodligen fel när jag konsumerar alkohol (förutom när jag dricker glögg - ofrivillig inhalering).Inmundiagnde kontra inhalerande!?
Man ser ju av denna kris hur vissa skiter på sig totalt av att ekonomin bromsar in. Men visst, sitter man belånad upp över skorstenen och är helt beroende av att lönen trillar in varje månad för att kunna betala räntorna är det klart man är livrädd för att bli arbetslös. Har man ovanpå det lånat till bil, möbler, cyklar och andra konsumtionsvaror sitter man ju ändå mer i skiten. "Skit samma om några gamlingar dör, bara inte jag blir av med jobbet", liksom.
Om fler levde efter det mer sunda sättet att huvudsakligen handla för pengar man tjänat in, skulle beredskapen för sämre tider vara så mycket bättre. Då blir det inte katastrof om lönen uteblir några månader. Men visst, fasaden man kan visa upp på instagram och Facebook blir ju inte lika flashig heller. Och den är nog väldigt viktig för många.
Apropå ämnet så läste jag nyss en fascinerande studie där inhalerad alkohol kunde minska illamående åtminstone: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29463461/