[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Köra runt med bilen och campa är bra, hade ändå tänkt göra detta nu i sommar. Några flaskor handsprit i bilen, så att man kan desinfektera när man varit inne på bolaget eller ICA och inhandlad mer öl & förnödenheter. Eller när man tankat, och hållit i pumphandtaget som säkert är coronainfekterat av alla Stockholmare... No worries.

[UÄ] Coronatråden 4
Tror att många av mina funderingar kring avsaknad av klara svar härstammat från denna fråga; vart ska jag placera min orosnivå.
Självklart får man ju köra ett allmänt försiktighetsperspektiv på allt, men ändå är frågan vart man ska placera sina funderingar kring framtiden.

Mitt tips är att inte oroa sig alls för saker man inte kan göra någonting åt. Försök sortera ut lite viktiga fakta från alla idiotiska media, och ändra lite vartefter.

[UÄ] Coronatråden 4
Mitt tips är att inte oroa sig alls för saker man inte kan göra någonting åt. Försök sortera ut lite viktiga fakta från alla idiotiska media, och ändra lite vartefter.
Ja, att gå och oroa sig över stora saker man som individ inte kan göra mycket åt, är rätt meningslöst. Men alla är olika.

[UÄ] Coronatråden 4
Jo, håller helt med er. Jag har lite svårt att styra en pandemi. Trist nog.
Samtidigt är det ju rätt mycket jag KAN göra för egen del som individ i detta. Typ social distans, stödköpa hos handlare som har det tufft ekonomiskt, hjälpa grannar med handlig etc.

[UÄ] Coronatråden 4
Hämtpizza på lokala pizzerian, är det bra. Fast hämtningen innebär ju smittrisk...
Jag äter en hel del ute, alla luncher och ett par kvällar i veckan. Men försöker undvika värsta rusningstiderna, och håller distans. I dagens UNT var en 3-sidors intervju med Johan Carlzon, FHM:s gd, som bor i Uppsala. T.o.m. han hade varit ute och käkat på restaurang (vilket ju egentligen inte är konstigt, iom att de inte tvingat dem att stänga).

[UÄ] Coronatråden 4
Köra runt med bilen och campa är bra, hade ändå tänkt göra detta nu i sommar. Några flaskor handsprit i bilen, så att man kan desinfektera när man varit inne på bolaget eller ICA och inhandlad mer öl & förnödenheter. Eller när man tankat, och hållit i pumphandtaget som säkert är coronainfekterat av alla Stockholmare... No worries.
Kan ju vara läge att sprita händerna innan du tafsar på saker också i händelse av att du är smittad utan att veta om det.

Jag brukar i alla fall numera tvätta händerna både före jag går och handlar och efter. Det första för att skydda andra och det andra för att skydda mig själv.

[UÄ] Coronatråden 4
Jo, håller helt med er. Jag har lite svårt att styra en pandemi. Trist nog.
Samtidigt är det ju rätt mycket jag KAN göra för egen del som individ i detta. Typ social distans, stödköpa hos handlare som har det tufft ekonomiskt, hjälpa grannar med handlig etc.
Precis, Be Happy, don't worry, gör sådana grejor, och fixa en trevlig campingsemester i Swe i sommar ! Alltid viktigt att inte deppa !

[UÄ] Coronatråden 4
Jag äter en hel del ute, alla luncher och ett par kvällar i veckan. Men försöker undvika värsta rusningstiderna, och håller distans. I dagens UNT var en 3-sidors intervju med Johan Carlzon, FHM:s gd, som bor i Uppsala. T.o.m. han hade varit ute och käkat på restaurang (vilket ju egentligen inte är konstigt, iom att de inte tvingat dem att stänga).

Blev pizza från frysdisken hos lokala matdealern. Funkade bra. Tänker inte göra reklam, men det har kommit ett fryspizzamärke som fanimej smakar bättre än många pizzeriapizzor!

[UÄ] Coronatråden 4
Toppa med lite olivolja. Grabben ville ha salami men den fanns inte hot matpushern så jag tog en mozarella av fabrikat X och toppade med egen salami. Mmmmm

[UÄ] Coronatråden 4
Blev pizza från frysdisken hos lokala matdealern. Funkade bra. Tänker inte göra reklam, men det har kommit ett fryspizzamärke som fanimej smakar bättre än många pizzeriapizzor!
Är Paolos bra, alltså? Jag har nästan slutat äta pizza i Sverige efter att ha vant mig vid riktiga italienska pizzor under flera Italien-resor de senaste åren. Och riktiga italienska pizzor är ju sällsynta i Sverige...

[UÄ] Coronatråden 4
En rekommendation från ovan. Släpp bibeln och vidare diskussion om religion.

[UÄ] Coronatråden 4
Har stödhandlat hos en bekants bokhandel, köpte typ upp kommande års present och födelsedagsböcker plus en hel del för barnen och oss själva. Verkar vara tuffa tider om man är litet företag idag. Hade gärna gått till fler butiker likt detta, men känns inte längre som läge att gå till stan.

Slogs av vad som gör mig så fundersam kring hela Corona-grejen när jag brummade hem i bilen idag.
Jag har fan ingen aning vart jag ska lägga min orosnivå för sjukdomen.
Är det en pandemi som kommer vara med oss i flera år, med otaliga dödsoffer, påverkan av allt från ekonomi till friheter i samhällen. Och som med tiden kommer muteras, påverka fler och värre för att vi i slutändan får konstatera att vi är lika chanslösa mot detta som vi än så länge varit mot HIV.
Eller är vi i ett läge där pandemin är farlig men inte ödesdiger för en majoritet av oss. Med 75% drabbade utan symptom och där en klar majoritet är överlever även efter behov av intensivvård. Där de som faktiskt avlider i många lägen har underliggande sjukdomar och är svaga nog för att "ha strukit med" i en vanlig influensa.

Tror att många av mina funderingar kring avsaknad av klara svar härstammat från denna fråga; vart ska jag placera min orosnivå.
Självklart får man ju köra ett allmänt försiktighetsperspektiv på allt, men ändå är frågan vart man ska placera sina funderingar kring framtiden.
Om inget mirakel inträffar (ingen referens till kontroversiella bråkämnen!) så kommer detta att ta lång tid (och få effekter på många plan i olika led). Och vi kan tyvärr inte göra så mycket åt det. Vi kan bara sköta oss och hoppas på det bästa. Bättre att göra det bästa av dagen (inte nödvändigtvis leva som om det inte fanns en morgondag) än att få omkring och oroa sig över morgondagen.

[UÄ] Coronatråden 4
Ang immunitet (och därmed i förlängningen flockimmunitet) så publicerade WHO igår sin vetenskapliga sammanställning av forskningsläget. Slutsats:
"Det finns idag inga belägg för att människor som tillfrisknat från covid-19 och har antikroppar är skyddade från att infekteras igen."

[UÄ] Coronatråden 4
Ang immunitet (och därmed i förlängningen flockimmunitet) så publicerade WHO igår sin vetenskapliga sammanställning av forskningsläget. Slutsats:
"Det finns idag inga belägg för att människor som tillfrisknat från covid-19 och har antikroppar är skyddade från att infekteras igen."
Det var ju upplyftande. Skål...

[UÄ] Coronatråden 4
Inga belägg betyder ju inte heller att det inte skulle vara så. Det är givetvis fortfarande okänt och kommer så vara ett tag till. Ligger liksom i sakens natur med ett nytt virus.
Däremot bör påpekas att de flesta med kunskap TROR att man blir immun mot reinfektion under en tid.

[UÄ] Coronatråden 4
Inga belägg betyder ju inte heller att det inte skulle vara så. Det är givetvis fortfarande okänt och kommer så vara ett tag till. Ligger liksom i sakens natur med ett nytt virus.
Däremot bör påpekas att de flesta med kunskap TROR att man blir immun mot reinfektion under en tid.

Om man inte skulle bli immun iaf ett litet tag borde man väl inte kunna bli frisk heller om man fått det ?

[UÄ] Coronatråden 4
Statistiken talar ju för att gemene man inte ska oroa sig. Av 1000 smittade med Covid 19 så behöver 985 inte uppsöka sjukvård. (Jag har räknat.på Sthlm hittils) 2 av 1000 avlider. Då har vi redan missskött oss grovt gentemot äldreboenden och en hemtjänst som inte funkar i en pandemi.
Jag tror dödstalet kommer hamna mellan 1-2 pers / 1000 personer innan detta är över.
En klar majoritet kommer få smittan innan det finns vaccin el annan hjälp.

[UÄ] Coronatråden 4
Statistiken talar ju för att gemene man inte ska oroa sig. Av 1000 smittade med Covid 19 så behöver 985 inte uppsöka sjukvård. (Jag har räknat.på Sthlm hittils) 2 av 1000 avlider. Då har vi redan missskött oss grovt gentemot äldreboenden och en hemtjänst som inte funkar i en pandemi.
Jag tror dödstalet kommer hamna mellan 1-2 pers / 1000 personer innan detta är över.
En klar majoritet kommer få smittan innan det finns vaccin el annan hjälp.
Enligt självaste FHM:
"Uppskattningarna när det gäller dödlighet är fortfarande osäkra för covid-19. WHO uppskattar i dagsläget att dödligheten är 1–2 procent av de redan infekterade. Den siffran baseras på internationella studier."

Edit:
Det säger förvisso även: "Erfarenheten visar att nya sjukdomar brukar ha en omfattande underrapportering. Det kan finnas fler fall i de drabbade områdena än vad som har rapporterats i inledningsskedet, vilket kan innebära att dödligheten kommer att sjunka."

[UÄ] Coronatråden 4
Enligt självaste FHM:
"Uppskattningarna när det gäller dödlighet är fortfarande osäkra för covid-19. WHO uppskattar i dagsläget att dödligheten är 1–2 procent av de redan infekterade. Den siffran baseras på internationella studier."

Edit:
Det säger förvisso även: "Erfarenheten visar att nya sjukdomar brukar ha en omfattande underrapportering. Det kan finnas fler fall i de drabbade områdena än vad som har rapporterats i inledningsskedet, vilket kan innebära att dödligheten kommer att sjunka."
1-2 % är ju bara larv.
Tills nu är ca 500 000 smittade i Sthlm. Ca 1000 döda. Då har skyddandet av de svaga och äldre failat grovt.
Om detta sköts någorlunda kommer vi hamna på kanske 1 promille i dödlighet.

[UÄ] Coronatråden 4
1-2 % är ju bara larv.
Tills nu är ca 500 000 smittade i Sthlm. Ca 1000 döda. Då har skyddandet av de svaga och äldre failat grovt.
Om detta sköts någorlunda kommer vi hamna på kanske 1 promille i dödlighet.
Man kan ju spekulera så klart men jag tycker 1 promille låter väldigt osannolikt. Mitt bud ligger på 0,5% dödlighet när krutröken har lagt sig. Just nu globalt ligger dödligheten på ca 1%, i Sverige ngt mer (2200 döda o 18200 smittade enligt John Hopkins mätningar).

Edit: Globalt ligger det väl snarare på 0,7% enligt John Hopkins. Men man kan väl konstatera att mätningarna o siffrorna är VÄLDIGT osäkra.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
John Hopkins har mätt 18000 smittade i Sverige? Det låter otroligt i flera dimensioner. Kanske blir det 16 miljoner döda i Sverige om de för behålla räknemaskinen.

[UÄ] Coronatråden 4
John Hopkins har mätt 18000 smittade i Sverige? Det låter otroligt i flera dimensioner. Kanske blir det 16 miljoner döda i Sverige om de för behålla räknemaskinen.
Sifforna är väldigt osäkra. Sverige slutade ju testa som bekant för ett tag sedan och vi vet ju inte egentligen hur många som är smittade. Vet inte om John Hopkins är den bästa källan men det var den som de flesta nyhetsmedier använde som källa, i varje fall i början av pandemin. Hur som helst så säger ju fortfarande FHM att dödligheten är mellan 1-2%.
Natti!

[UÄ] Coronatråden 4
Sifforna är väldigt osäkra. Sverige slutade ju testa som bekant för ett tag sedan och vi vet ju inte egentligen hur många som är smittade. Vet inte om John Hopkins är den bästa källan men det var den som de flesta nyhetsmedier använde som källa, i varje fall i början av pandemin. Hur som helst så säger ju fortfarande FHM att dödligheten är mellan 1-2%.
Natti!
18000 är inte en siffra som är nyttigt för att räkna ut dödligheten.

[UÄ] Coronatråden 4
18000 är inte en siffra som är nyttigt för att räkna ut dödligheten.
Svårt att veta vem man ska lita på. FHM redovisar följande idag:
1587849558045.png

Edit: Jag tror naturligtvis att långt fler än 18 000 är smittade och att "sjukdomsfall" förmodligen inte är samma som "smittade" men orkar inte grotta ner mig i statistik och hur man räknar på dödlighet mellan länder.
Natti x 2

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
För det första kan man ju beakta svårigheten att ens beräkna andelen i efterhand. Vidare finns idag rimligen ingen som har en aning om detta är den värsta delen av epidemin och det möjligen kommer lite mindre efterdyningar eller om detta är en försmak inför en värre andravåg. Och ingen vet om det i så fall kommer flera vågor därefter. Hur det är med ev. immunitet och hur länge den i så fall verkar är också ytterst oklart. Och ingen vet när ett vaccin kommer att finnas. Att då ge sig in och skatta dödstal känns inte helt seriöst. Tror knappast någon som jobbar med den typen av frågor vågar sätta några stora summor på en hyggligt precis gissning. Att som lekman göra det känns ju än mer som en ren gissningslek.

[UÄ] Coronatråden 4
Svårt att veta vem man ska lita på. FHM redovisar följande idag:
Visa bilaga 412898
Edit: Jag tror naturligtvis att långt fler än 18 000 är smittade och att "sjukdomsfall" förmodligen inte är samma som "smittade" men orkar inte grotta ner mig i statistik och hur man räknar på dödlighet mellan länder.
Natti x 2
Med tanke på: "Antalet fall som redovisas i statistiken är baserat på laboratoriebekräftade fall anmälda enligt smittskyddslagen enligt rapporteringsdatum" så lär det vara klart fler än 18000 som smittats.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag hoppas verkligen inte att 2% kommer att dö och är det så ser det ut att ta ett tag. Självklart kan det bli mycket värre men jag ser ingen nytta med att fundera på det.

[UÄ] Coronatråden 4
Man kan ju spekulera så klart men jag tycker 1 promille låter väldigt osannolikt. Mitt bud ligger på 0,5% dödlighet när krutröken har lagt sig. Just nu globalt ligger dödligheten på ca 1%, i Sverige ngt mer (2200 döda o 18200 smittade enligt John Hopkins mätningar).

Edit: Globalt ligger det väl snarare på 0,7% enligt John Hopkins. Men man kan väl konstatera att mätningarna o siffrorna är VÄLDIGT osäkra.
John Hopkins redovissr ju bara en bråkdel av det omtalade isberget.
Det har ju inget med verkligheten att göra vad det gäller antalet verkliga fall.
FHM har ju räknat (sannolikt koservativt) att vi ska ha +600 000 smittade i Sthlm på fredag. Antalet "bekräftade fall" har ju i princip bara varit de som uppsökt sjukvård hittils. Nu kommer sannolikt antalet bekräftade fall öka då testningen ökar. Men, de verkligt smittade kommer hela tidean vara enormt mycket högre än siffrorna i de dagliga rapportera, John Hpkins etc.

[UÄ] Coronatråden 4
John Hopkins redovissr ju bara en bråkdel av det omtalade isberget.
Det har ju inget med verkligheten att göra vad det gäller antalet verkliga fall.
FHM har ju räknat (sannolikt koservativt) att vi ska ha +600 000 smittade i Sthlm på fredag. Antalet "bekräftade fall" har ju i princip bara varit de som uppsökt sjukvård hittils. Nu kommer sannolikt antalet bekräftade fall öka då testningen ökar. Men, de verkligt smittade kommer hela tidean vara enormt mycket högre än siffrorna i de dagliga rapportera, John Hpkins etc.
Varför skulle deras modell vara ”sannolikt konservativ”?
Jag antar du syftar på den modell som först kom fram till att det fanns 1000 smittade för varje bekräftat fall, och efter buggrättning korrigerades till 75 smittade för varje bekräftat fall?

[UÄ] Coronatråden 4
Varför skulle deras modell vara ”sannolikt konservativ”?
Jag antar du syftar på den modell som först kom fram till att det fanns 1000 smittade för varje bekräftat fall, och efter buggrättning korrigerades till 75 smittade för varje bekräftat fall?
Tex eftersom 1177 rapporterar 5900 bekräftade fall i Stockholm (exkluderande alla fall som har lätta symptom och inte skrivs in i sjukvådern. Enligt dem själv) och samtidgt FHM lämnar beräkningar att vi bör ha 600 000 smittade hittills inom samma område. Dvs 1:100

[UÄ] Coronatråden 4
Nu är jag vaken igen! :coffee:

Johns Hopkins heter det naturligtvis, det kändes fel när jag skrev det - tack GoranS!

Japp, FHM prognostiserar 600 000 smittade den 1:a maj men de har haft så många grova fel förut så även den siffran tar jag med en nypa salt. Var det förresten inte den rapporten som drogs tillbaka? Oavsett, antalet döda släpar efter, så tyvärr kommer just den siffran sannolikt dra iväg är min lekmannamässiga slutsats.

Vi kommer alla ha fel i slutändan, jag reagerade bara på att 1 promille döda lät lite. Även 2% låter mycket, så vi får väl hoppas att det drar åt det förstnämnda.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp