[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Om man läser vad som skrivs så verkar ju detta inte vara ett covid specifik beslut utan en generell förändring om hur man hanterar spårning för vissa smittsamma sjukdomar som klassas som extra viktiga att smittsäkra klamydia nämns oxå som ett exempel som kommer omfattas av denna reformen.
Ja? Gör det saken ”bättre”?

[UÄ] Coronatråden 4
Det borde inte finnas några oklarheter i regionerna hur smittspårning ska gå till.
Smittspårning är jätteviktigt. Det gjores i början av pandemin. Nu är det dags igen.
Snart är tomt på covid patienter på sjukhusen och antalet smittade i samhället sjunker hela tiden.
Tot antal IVA i landet är < 50 och Sthlm 10. Till aug är det tomt.

[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
Fint. Då kanske man äntligen kan få sin inbokade operation någon gång. Tippar på runt 2024. kthxcorona.

Det borde inte finnas några oklarheter i regionerna hur smittspårning ska gå till.
Smittspårning är jätteviktigt. Det gjores i början av pandemin. Nu är det dags igen.
Snart är tomt på covid patienter på sjukhusen och antalet smittade i samhället sjunker hela tiden.
Tot antal IVA i landet är < 50 och Sthlm 10. Till aug är det tomt.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag förstår inte riktigt vad du och ooms menar. På vilket sätt är en justering av en modell ett räknehaveri? Utveckla gärna. På vilket sätt har FHM haft fel om allting? Utveckla gärna.

Ha de!
Räknehaveriet (igen) är väl uppenbart, avser inte förklara. Orkar inte heller skapa en lång lista på FHMs tokigheter baserat på din begäran. Tror det finns ett flertal sådana tidigare i tråden, även från mig.

Nu går det nog fortare om du svarar på originalfrågan: Har de haft rätt om någonting? Den listan blir nog rätt kort. Du får gärna utveckla hur mycket du vill.

Ha de!

[UÄ] Coronatråden 4
Skoj, första gången jag tittar in i den här tråden tror jag.

För en så pass stor organisation som FHM så är "räknandet" ett något flytande medium, att skapa en modell som passar hela samhället, med alla små förändringar som kan hända varje dag, är svårt, troligen omöjligt. Lägg därtill mänskliga faktorer mm så blir det sånt som ser ut dom "haverier" men som egentligen är kursjusteringar.

Det är som när vi cyklar, det är ju sällan min kurs är helt spikrak och perfekt, men lika sällan jag kör i diket eftersom jag justerar hela tiden.

I botten är jag nationalekonom och jag har några gånger försökt förklara hur ekonomisk modellering funkar, det är jättesvårt! För att en modell ska kunna användas måste man ta bort detaljer, vilket gör att resultatet vid första anblicken är helt knäppt. Ändå kan man göra en del antaganden utifrån den. FHMs verksamhet är nog likadan, att bygga en prognos är svårt, att få med alla data är också svårt. Men på det stora hela så funkar det.

[UÄ] Coronatråden 4
Räknehaveriet (igen) är väl uppenbart, avser inte förklara. Orkar inte heller skapa en lång lista på FHMs tokigheter baserat på din begäran. Tror det finns ett flertal sådana tidigare i tråden, även från mig.

Nu går det nog fortare om du svarar på originalfrågan: Har de haft rätt om någonting? Den listan blir nog rätt kort. Du får gärna utveckla hur mycket du vill.

Ha de!

så svaret på frågan är ”de har fel, punkt, jag orkar inte förklara” :-)

klassiskt även att köra motfråga för att slippa svara.
Förstår vad du menar, blir bara lite komiskt, kan jag tycka :-)

[UÄ] Coronatråden 4

fast i en sån här stor och livsavgörande fråga blir det ofta sådär, känslan av att "jag ser ju vad jag ser och det är rätt" är större än logik. Du kan skratta åt det men för ooms är det allvar.

[UÄ] Coronatråden 4

Nej, men det är väl lite drygt att avkräva nån form av redovisning och utveckling då man uppenbarligen knappt läst tråden? För jag har faktiskt skrivit mycket och långt om vad jag anser man gjort fel.

Med andra ord: Som man frågar får man svar. ?

[UÄ] Coronatråden 4
fast i en sån här stor och livsavgörande fråga blir det ofta sådär, känslan av att "jag ser ju vad jag ser och det är rätt" är större än logik. Du kan skratta åt det men för ooms är det allvar.

jag skrattar inte över situationen. Jag tycker det är lite komiskt när svaret på någons fråga är att man inte ”orkar” svara :-) och sen ställer en fråga. Skulle man svara likadant på frågan som sen kommer så skulle man ju bara säga att ”de har gjort en del bra saker men jag orkar inte förklara”. För mig är det lite komiskt. Svar och frågeställningen (med förväntan att få svar). Inte situationen med pandemin. Tror ingen tycker den är särskilt kul.

[UÄ] Coronatråden 4
Nej, men det är väl lite drygt att avkräva nån form av redovisning och utveckling då man uppenbarligen knappt läst tråden? För jag har faktiskt skrivit mycket och långt om vad jag anser man gjort fel.

fast tråden är Oxå 97 sidor ??. Kanske du borde läsa genom den med, står säkert något om något rätt de gjort på dessa 97 sidor ??

hade kanske köpt ditt inlägg om du sen själv inte hade ställt en likadan fråga, direkt efter att snäst av någon som inte orkar läsa 97 sidor och över 4000 st inlägg :-)

[UÄ] Coronatråden 4
Skoj, första gången jag tittar in i den här tråden tror jag.

För en så pass stor organisation som FHM så är "räknandet" ett något flytande medium, att skapa en modell som passar hela samhället, med alla små förändringar som kan hända varje dag, är svårt, troligen omöjligt. Lägg därtill mänskliga faktorer mm så blir det sånt som ser ut dom "haverier" men som egentligen är kursjusteringar.

Det är som när vi cyklar, det är ju sällan min kurs är helt spikrak och perfekt, men lika sällan jag kör i diket eftersom jag justerar hela tiden.

I botten är jag nationalekonom och jag har några gånger försökt förklara hur ekonomisk modellering funkar, det är jättesvårt! För att en modell ska kunna användas måste man ta bort detaljer, vilket gör att resultatet vid första anblicken är helt knäppt. Ändå kan man göra en del antaganden utifrån den. FHMs verksamhet är nog likadan, att bygga en prognos är svårt, att få med alla data är också svårt. Men på det stora hela så funkar det.
Nu handlar det inte om modellen, utan om rimligheten i de siffror man släpper ut. Det här är andra gången de gör en sådan generaltabbe, man tycker de borde lärt sig att rimlighetskolla sina siffror efter förra debaclet, men icke.

[UÄ] Coronatråden 4

Tjena!
jag har läst tråden och mkt av vad du har skrivit, har även bett dig om förtydligande tidigare. Fick då ett liknande svar. Det är en argumentationsteknik att slänga ur sig ett påstående (som kan ha substans) och om ngn frågar så är svaret att du får väl bevisa att jag har fel. Ingen teknik jag tycker är konstruktiv.

Jag avkräver inte nån form av redovisning men vill gärna att du utvecklar vad du menar.

Ha de!

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Ytterst tveksamt! ??

kom igen nu! Om du nu ska klanka ner på andra om det :-) du kan ju ha missat något, har du verkligen läst allt, jag menar ALLT ?. Annars kan man ju lika gärna säga att det är ytterst tveksamt om du skrivit nå bra argument att de inte gjort ett bra jobb tidigare i tråden. Alltså med bedömningen över att du tycker någon annan ska göra något du själv inte vill ??

[UÄ] Coronatråden 4
@StinkySupreme
Om jag nu ska vara seriös så menar jag allvar med att det är betydligt lättare att lista exempel på vad FHM bedömt rätt. Misstagen är så pass många att jag orkar inte lista dem (igen). Det var ett inlägg där Sauk hjälpte till härom dagen, börja med att kika på det?

Jag har lagt fram min åsikt (med ordentlig argument) ett flertal gånger, och jag gör det inte igen bara för att det skulle vara bättre ”argumentationsteknik” eller mer konstruktivt.

Backa och läs. Om det sedan är något specifikt något undrar baserat på vad jag skrivit tidigare så kanske jag svarar om frågan ställs snällt. ??

@Jensen
Notera smileys lite här och där även i mina inlägg. Det är sällan jag är helt allvarlig. ;) Jag är på Happy mer för cykeltrådar än amatörpolitik. :)

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
@Jensen
Notera smileys lite här och där även i mina inlägg. Det är sällan jag är helt allvarlig. ;) Jag är på Happy mer för cykeltrådar än amatörpolitik. :)

Likväl finns ingen anledning för hen att svara på din fråga innan du svarar på hens. Du skjuter ju ditt eget inlägg i foten så att säga Hahaha men det är ju min högst personliga åsikt. ??.

hade varit o Roligare om du kunde nämna något bra, eller hur? ?

och ja. De har haft mycket fel. Men mycket hade ju varit bättre OM folk bara respekterade uppmaningar och andra.Sen med facit i hand borde man kanske inte litat på folks vilja att följa uppmaningar. Men det är ju lätt att veta nu och lätt att säga nu innan allt är över. Nämnt det förut, nämner det igen, typ 6 månader till vaccin, i bästa fall, för vissa (kommer inte räcka till alla direkt), vi har varit inne i hetluften kortare tid än så. Än är inte slutet skrivet (ingen ursäkt för något, mer en uppmaning att man kanske ska vara lite försiktig att göra total slutats redan)

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
I botten är jag nationalekonom och jag har några gånger försökt förklara hur ekonomisk modellering funkar, det är jättesvårt

Det är lugnt, vi har ett helt gäng här från begåvningsreserven som sköter den delen. Finns inget att se. Bara gå vidare eller så blir du blockad som någon skrev.

[UÄ] Coronatråden 4
@StinkySupreme
Om jag nu ska vara seriös så menar jag allvar med att det är betydligt lättare att lista exempel på vad FHM bedömt rätt. Misstagen är så pass många att jag orkar inte lista dem (igen). Det var ett inlägg där Sauk hjälpte till härom dagen, börja med att kika på det?

Jag har lagt fram min åsikt (med ordentlig argument) ett flertal gånger, och jag gör det inte igen bara för att det skulle vara bättre ”argumentationsteknik” eller mer konstruktivt.

Backa och läs. Om det sedan är något specifikt något undrar baserat på vad jag skrivit tidigare så kanske jag svarar om frågan ställs snällt. ??

@Jensen

Tjena!
Jotack, jag har tittat på Sauk/Einhorn ”fiktiva” lista på hur man förvärrar en pandemi, han listar upp tio punkter och om det är där du hämtar dina argument förstår jag att du inte kan förklara dem när du får en fråga. Tur att den är hypotetisk för om det var ett seriöst inlägg hade det varit svårt att förklara en del rena lögner. Så min fråga kvarstår, på vilket sätt var det ett räknehaveri och har verkligen FHM haft fel i allt de sagt?
Ha de!

[UÄ] Coronatråden 4
Likväl finns ingen anledning för hen att svara på din fråga innan du svarar på hens. Du skjuter ju ditt eget inlägg i foten så att säga Hahaha men det är ju min högst personliga åsikt. ??.
Jag var väl inte tillräckligt tydlig med att mitt svar till honom/henne var ironiskt. Jag förväntar mig inget svar. Poängen är att jag väljer själv hur mycket och när jag skriver längre och mer detaljerat. Det är en tycka-tråd på ett cykelforum och om någon försöker avkräva mig ”utveckling” eller ”förtydligande” baserat på ett enmenings-inlägg med smiley så har jag egentligen bara ett konkret svar: Lycka till. :)

Vill man på riktigt veta vad jag menar så har jag (för tredje gången nu) skrivit det många gånger tidigare.

och ja. De har haft mycket fel. Men mycket hade ju varit bättre OM folk bara respekterade uppmaningar och andra.Sen med facit i hand borde man kanske inte litat på folks vilja att följa uppmaningar. Men det är ju lätt att veta nu och lätt att säga nu innan allt är över. Nämnt det förut, nämner det igen, typ 6 månader till vaccin, i bästa fall, för vissa (kommer inte räcka till alla direkt), vi har varit inne i hetluften kortare tid än så. Än är inte slutet skrivet (ingen ursäkt för något, mer en uppmaning att man kanske ska vara lite försiktig att göra total slutats redan)
Men här är två saker som är aktuella och intressanta!
1) Att vi är dåliga på att följa rekommendationer. En sak som använts som argument (från bla FHM) är att ”vi” inte behöver hårdare åtgärder än rekommendationer. Men faktum är att många inte ens kunnat följa rekommendationerna om man förstått dem. Man har agerat som om svenskar är en homogen grupp likt för 50 år sedan. Istället är läget sådant att många som tekniskt är svenskar knappt kan språket och än mindre passar i myndigheternas beteendemall. Därav överdödlighet i Järva osv.

2) Jag köper inte riktigt att man inte kan jämföra än. Det är klart vi kan. Jag har inte läst någon oberoende expert som tror att något nordiskt land (exempelvis) kommer komma ikapp oss statistiskt. Då tycker jag det finns fog att hävda att vi klarat oss sämre och kika på varför.

[UÄ] Coronatråden 4
Tjena!
Jotack, jag har tittat på Sauk/Einhorn ”fiktiva” lista på hur man förvärrar en pandemi, han listar upp tio punkter och om det är där du hämtar dina argument förstår jag att du inte kan förklara dem när du får en fråga. Tur att den är hypotetisk för om det var ett seriöst inlägg hade det varit svårt att förklara en del rena lögner. Så min fråga kvarstår, på vilket sätt var det ett räknehaveri och har verkligen FHM haft fel i allt de sagt?
Ha de!
Räknehaveri-diskussionen får du ta med ooms.
Vad gäller mig så får du gärna citera mig korrekt. Jag har inte sagt att de haft fel i ”allt de sagt”. Jag frågade (först) om de haft rätt i något, efterföljt av en s.k. smiley. Det berättigar inte dig till att avkräva mig någon form av redovisning.

Är du intresserad av vad jag tycker så får du bemöda dig att läsa igenom tidigare inlägg och har du frågor till mig efter det så kanske jag svarar dig om jag känner för det.

[UÄ] Coronatråden 4
I Happy kan man få reaktions- och trofépoäng. Kanske dags att införa haveristpoäng oxå?
Jag "orkar inte räkna upp" hur många gånger inläggen gjort sig förtjänt av detta i denna tråd.

Det är praktiskt att hävda sin rätt att inte behöva svara när man blir ifrågasatt iallafall. Tror man får poäng även när någon ogillar ens inlägg, men har inte orkat kolla om det är så :p

[UÄ] Coronatråden 4
Jag var väl inte tillräckligt tydlig med att mitt svar till honom/henne var ironiskt. Jag förväntar mig inget svar. Poängen är att jag väljer själv hur mycket och när jag skriver längre och mer detaljerat. Det är en tycka-tråd på ett cykelforum och om någon försöker avkräva mig ”utveckling” eller ”förtydligande” baserat på ett enmenings-inlägg med smiley så har jag egentligen bara ett konkret svar: Lycka till. :)

Vill man på riktigt veta vad jag menar så har jag (för tredje gången nu) skrivit det många gånger tidigare.

Men här är två saker som är aktuella och intressanta!
1) Att vi är dåliga på att följa rekommendationer. En sak som använts som argument (från bla FHM) är att ”vi” inte behöver hårdare åtgärder än rekommendationer. Men faktum är att många inte ens kunnat följa rekommendationerna om man förstått dem. Man har agerat som om svenskar är en homogen grupp likt för 50 år sedan. Istället är läget sådant att många som tekniskt är svenskar knappt kan språket och än mindre passar i myndigheternas beteendemall. Därav överdödlighet i Järva osv.

2) Jag köper inte riktigt att man inte kan jämföra än. Det är klart vi kan. Jag har inte läst någon oberoende expert som tror att något nordiskt land (exempelvis) kommer komma ikapp oss statistiskt. Då tycker jag det finns fog att hävda att vi klarat oss sämre och kika på varför.

man kan jämföra men man kan inte dra slutsatser som jag personligen tycker det görs allt för mycket här. Men det är ju min åsikt.

[UÄ] Coronatråden 4
Vadå jämförelser och slutsatser, har inte FHM numer fastslagit att allt beror på slumpen? ?

[UÄ] Coronatråden 4
Vadå jämförelser och slutsatser, har inte FHM numer fastslagit att allt beror på slumpen? ?
??

[UÄ] Coronatråden 4
Intressant tråd tamigtusan!

Rättshaverist-beteendet är väl en förlängning av en känsla av otrygghet, jag tycker jag känner igen det från andra. En vill inte ta in "fakta" som går emot de egna åsikterna som känns så rätt. De andra som tycker att de har fakta och tycker att de vet hur det funkar kan skrika hur mycket som helst.

Såg det mest & värst på riktigt stressade individer, ptsd och hela skiten, 2015-16. Ni är inte i närheten! Men ändå, mår alla bra? Har ni tagit ett lugnt andetag i det senaste? Skicka ett pm om det behövs.

[UÄ] Coronatråden 4
”Folkhälsomyndigheten bedömer risken för att smittan sprids till Sverige som mycket låg.”

Jag har följt viruset sen början av januari när folk tittade snett på en för att man nämnde nåt om nån sjukdom i Kina.

FHM har haft direkt fel i flera fall och i många fall tonat ned uppenbara risker och absolut inte tagit det säkra före det osäkra.

Några exempel:

Kan smittan spridas till Sverige? Ingen vet, FHM kommunicerar att risken är mycket låg, ganska snart visar det sig att Sverige inte är något unikt land och smittan kommer givetvis hit också.

Smittar viruset mellan människor? Ingen vet, mycket tyder på det, FHM kommunicerar ”Nej, det gör det inte” eftersom det inte är fastslaget att det gör det, det visar sig att de har fel.

Smittar barn? Ingen vet, FHM hoppas på att de inte gör det, det visar sig att de smittar precis som alla andra.

Hjälper munskydd? FHM säger tvärsäkert nej trots att man i mängder av länder och tillslut också WHO säger att det visst stoppar smittspridning.

Hur många dagar är man smittsam innan man visar symptom? FHM säger ”inga alls”. Ingen vet, FHM väljer den osäkra vägen och det visar sig att de har fel.

Detta är bara några exempel. Givetvis begriper jag att man inte kan ha alla rätt, men det tvärsäkra sättet många experter och FHM har uttryckt sig på är fullständigt galet. Har de haft två möjliga vägar har de alltid valt den osäkra av dem. Vissa gånger uttalar de sig helt tvärsäkert i en fråga fast det är helt uppenbart att det inte går att veta eller till och med finns tecken som tyder på motsatsen.

Jag tycker att
1. FHM har varit alldeles för självsäkra och självgoda
2. FHM borde inte ha tonat ned riskerna
3. Man borde inte ha tagit det osäkra för det säkra i samtliga val man ställts inför

Sen finns det ju andra ej statligt anställda men som ändå haft fina kompis-konsultuppdrag på skattebetalarnas bekostnad, som Johan ”99% vet inte att de har haft det” Giesecke och Tom ”30% av stockholmarna är smittade” Britton.

Man får känslan av att det bara är att slänga ur sig nån siffra och sen skicka en fet faktura till staten. Enda kruxet är att man måste känna rätt personer.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag har följt viruset sen början av januari...

Jag tycker att
1. FHM har varit alldeles för självsäkra och självgoda
2. FHM borde inte ha tonat ned riskerna
3. Man borde inte ha tagit det osäkra för det säkra i samtliga val man ställts inför

Sen finns det ju andra ej statligt anställda men som ändå haft fina kompis-konsultuppdrag...
Man kan ju alltid anse ett glas som halvtomt eller halvfullt.

Ang FHM så tycker jag du har fel.
1. FHM har inte varit självsäkra eller självgoda - tvärtom
2. FHM har försökt bedöma risk ur ett folkälsoperpektiv, dvs mkt mer komplext än enbart smitta
3. FHM har inte aktivt valt osäkerhet

Sen verkar du ha förkärlek för konspirationer. Din kommentar om Tom Britton är ju tex helt barnslig och oseriös.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Man kan ju alltid anse ett glas som halvtomt eller halvfullt.

Ang FHM så tycker jag du har fel.
1. FHM har inte varit självsäkra eller självgoda - tvärtom
2. FHM har försökt bedöma risk ur ett folkälsoperpektiv, dvs mkt mer komplext än enbart smitta
3. FHM har inte aktivt valt osäkerhet

Sen verkar du ha förkärlek för konspirationer. Din kommentar om Tom Britton är ju tex helt barnslig och oseriös.
Konspirationer är en naturlig del av "kritiken". "Hållerunte me mig å grabbarna? Vaddå, äru släkt me Tegnell, elle? Höhö!"

[UÄ] Coronatråden 4
Finns det bara två lag i den här tråden? Tråkigt slutspel. Det går som på loop.
Jag håller med.
Det blir inte mkt till nyanser när typ 95% av inläggen kommer från en grupp -vad ska jag säga - stollar som flödar över tråden med frenesi. Är alla hästar hemma när man skriver så många och långa inlägg?
Själv fortsätter jag att skriva inlägg då och då. Det är ju j-vligt tveksamt. Minst sagt.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är som i politiktjafstråden. Alla SDare är säkra på att man är VPKare bara för att man inte håller med dem om allt.
Nja, snarare så att om man inte köper myndigheternas agerande utan kritiserar så blir man antingen kallad ”SDare” eller nazist. (Finns exempel på det i tråden.) Det är väl i och för sig inget konstigt för den nivån ligger resten av liberalvänstern på i samhället i stort så fort känsliga ämnen ska diskuteras.

Men har någon kallat någon för VPKare i tråden..?

[UÄ] Coronatråden 4
Ok, sista chansen nu. Släpp politiksnacket. Annars låser vi och som sagt innan. Det blir ingen nummer 5.

//Moderator.
Så de som inte gillar tråden kan alltså få den låst genom att dra upp politik? Känns sådär. Kanske bättre att varna individer?

Edit: Eller vid närmare eftertanke kanske det är lika bra att låsa? Folk verkar hamna i affekt på riktigt, och det är inte så Happy. :/

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp