Ultraljudstvätt - vilken temp/medel?

• Trådstartare Trådstartare kri
  • Start datum Start datum
Startar om den här tråden nu när man kan köpa en ultraljudstvätt för ungefär samma pris (eller till och med billigare!) än att vaxa skinkorna på salong 😄

Jag köpte en budgetmodell från Vevor, hällde i lite tvättmedel från Motonet, ställde in 60 grader och 30 minuter.

Slängde i frugans kedja som var full av sand efter cykling i Rörbäcksnäs. Jag hade redan testat Mucoff, bromsrengöring, diskmedel, ljummet vatten, diskborstar – ja, allt möjligt – men inget funkade. Kedjan knastrade oavsett.

Men efter 30 minuter i ultraljudstvätten låg all sand låg på botten av maskinen, och kedjan blev mjuk och fin, helt utan knaster.

Nu slänger jag i allt möjligt i tvätten och passar på att göra annat medan maskinen jobbar på.

Funderar på om man kan köra bakväxeln rätt i tvätten också?

Startar om den här tråden nu när man kan köpa en ultraljudstvätt för ungefär samma pris (eller till och med billigare!) än att vaxa skinkorna på salong 😄

Jag köpte en budgetmodell från Vevor, hällde i lite tvättmedel från Motonet, ställde in 60 grader och 30 minuter.

Slängde i frugans kedja som var full av sand efter cykling i Rörbäcksnäs. Jag hade redan testat Mucoff, bromsrengöring, diskmedel, ljummet vatten, diskborstar – ja, allt möjligt – men inget funkade. Kedjan knastrade oavsett.

Men efter 30 minuter i ultraljudstvätten låg all sand låg på botten av maskinen, och kedjan blev mjuk och fin, helt utan knaster.

Nu slänger jag i allt möjligt i tvätten och passar på att göra annat medan maskinen jobbar på.

Har du en länk till aktuell modell?

grattis till framgången. men vilket rengöringsmedel var det från motonet?

dock sedan frågar man sig varför kedjan var full av sand, efter körning på de i sammanhanget oerhört rena stigarna i rörbäcksnäs. och som inte rann av utan vidare med konventionell rengöring? och krävde oerhörda 30 minuter i ultraljud??

kanske bör du omvärdera vilken kedjesmörja ni använder. eller var det en ny kedja med (urkk) fabrikssmörja?

jag kör iaf typiskt mina mtb-kedjor 18 månader utan behov av kedjeinriktad rengöring överhuvudtaget. regn, rusk, sand, lera fastnar inte, eftersom jag använder ett smörjmedel som konsumeras/försvinner i takt med att det används. på just mtb vanlig enkel helsyntet motorolja. ingen big deal.

nackdelen är att det bör appliceras cirka så ofta som var 3-10 åktimme, mest utifrån hur regnigt det är. har cykeln spolats av bör det också på nytt. ändå exempel på bekymmersfritt ägande och brukande.

en gång i forntiden gick jag på att köpa en speciell kedjeolja som skulle sitta kvar extra länge. en klibbig historia. och helvetes smutsmagnet.

Jag köpte Luxorparts Ultraljudstvätt 165 W på Kjell o Co och testat mig fram med olika resultat på nya kedjor, glasögon, perkolator delar, tandställning, smycken etc.
Tyvärr har modellen endast max tid 8min

Generellt har resultatet med bara vatten har ej varit tillfredsställde, bättre var det blandat med ättika och såpa, men skam den som ger sig.

För att preparera kedjan för vaxning gav följande guide bästa resultat, men man kan fråga sig varför man skall lägga pengar på en tvätt när man använder, lacknafta avfettning samt isopropano, dock blev det ett strålande resultat 😁

Lika löser lika är kanske värt att tänka på.
Diesel, lampfotogen är väl klassiker.
Någon billig matolja, typ raps, oliv blir väl för dyrt, kan vara värt att prova.

grattis till framgången. men vilket rengöringsmedel var det från motonet?

dock sedan frågar man sig varför kedjan var full av sand, efter körning på de i sammanhanget oerhört rena stigarna i rörbäcksnäs. och som inte rann av utan vidare med konventionell rengöring? och krävde oerhörda 30 minuter i ultraljud??

kanske bör du omvärdera vilken kedjesmörja ni använder. eller var det en ny kedja med (urkk) fabrikssmörja?

jag kör iaf typiskt mina mtb-kedjor 18 månader utan behov av kedjeinriktad rengöring överhuvudtaget. regn, rusk, sand, lera fastnar inte, eftersom jag använder ett smörjmedel som konsumeras/försvinner i takt med att det används. på just mtb vanlig enkel helsyntet motorolja. ingen big deal.

nackdelen är att det bör appliceras cirka så ofta som var 3-10 åktimme, mest utifrån hur regnigt det är. har cykeln spolats av bör det också på nytt. ändå exempel på bekymmersfritt ägande och brukande.

en gång i forntiden gick jag på att köpa en speciell kedjeolja som skulle sitta kvar extra länge. en klibbig historia. och helvetes smutsmagnet.

Det är väldigt varierande vad vi har för klegg vi har på cyklarna. Lite beroende på vilka hojar som är med på turen, vart vi cyklar, viken mack som har öppet osv.

Sand från Vasan hittar jag i drivlinorna flera månader efter att vi har kört där.
Plus att det är 12-15 cyklar beroende på säsong som ska hållas igång varav fyra tävlas det med ganska intensivt med så de vill man ha i så smutt skick som det bara går. Då var det oerhört smidigt att bara plocka av kassetter, drev, kedja osv från alla cyklar som skulle servas för stunden och slänga i tvätten och kuckilura med annat medans maskinen gjorde jobbet :D

Finns säkert bättre mer servicefri vätska att använda sig av som inte drar åt sig så mycket smuts eller också så är vi experter på att dras till varenda surhål som vi kan hitta på turerna,

Jag körde på detta koncentrat och spädde ut med 90% vatten.

Tillbaka
Topp