Underhåll bakväxel

JensB

Ny medlem
Underhåll bakväxel
Vad gör ni för att hålla era växlar i trim förrutom att justera dom?
Det står i min cykelmanual att de ska rengöras och smörjas, men inte vart och med vad.
Shimano XT shadow plus.

Underhåll bakväxel
Jag brukar torka rent trissorna bara med jämna mellanrum. Om man lyckas hålla bakväxeln vid liv länge så kan man också behöva byta trissor någon gång per säsong eller så.

/Robin

Underhåll bakväxel
Ta bort allt skit, smörj/fetta in rörliga delar, byt ut slitna delar - gäller allt på en cykel 7/24.

Senast ändrad:
Underhåll bakväxel
Förutom byta vajer och hölje 2 ggr om året (kanske var 4000:e km) så droppar jag lite kedjeolja på lagren i trissorna nån gång varannan månad, och på de rörliga länkarna lite mindre ofta (finns säkert mer passande smörjmedel men kedjeolja funkar). Slänger ett öga på den när jag torkar kedjan innan varje tur, och om den ser skitig ut så torkar jag av så att jag i alla fall ser ytan på större delen av växeln. Byter trissor när de får för smala hajtänder. Jag tycker inte att det är värt att hålla MTB-bakväxlar tops-rena pga. hur lätt det är att råka krascha dem (jag har dock bara kraschat en ynka bakväxel sen jag började treva mig ut i skogen 2009).

Underhåll bakväxel
Passar på att låna lite tråd här...

Hann trampa 600 meter i morse innan det började ske märkliga saker.

Så fort jag slutade trampa eller bakåt trampade eller trampade men farten vart så hög att jag inte hade något "motstånd" i pedalerna..... Så började kedjan att slacka och hoppa bland kuggen och slå mot kedjestaget, allt om vart annat.

Vid lite närmare koll så ser jag... Och hör.... Att bakre växelföraren "rycker" och "slackar" helt utan att jag rör växelreglaget.

Väl framme på jobbet vände jag upp och ner på hojen och prövade att dra runt vevpartiet....

Samma sak där fast med skillnaden att när jag bytte från "framåttramp" till bakåt så hackade kedjan till men efter ett litet tag bytte hjulet riktning... Alltså bakåt... Inget "fritramp" bakåt utan driv åt "fel håll"

Gick det där att förstå och isf har någon en idé om vad som är galet och hur det ska åtgärdas?

Tackar på förhand

Underhåll bakväxel
Khayman78 sa:

Så fort jag slutade trampa eller bakåt trampade eller trampade men farten vart så hög att jag inte hade något "motstånd" i pedalerna..... Så började kedjan att slacka och hoppa bland kuggen och slå mot kedjestaget, allt om vart annat.

Vid lite närmare koll så ser jag... Och hör.... Att bakre växelföraren "rycker" och "slackar" helt utan att jag rör växelreglaget.

Väl framme på jobbet vände jag upp och ner på hojen och prövade att dra runt vevpartiet....

Samma sak där fast med skillnaden att när jag bytte från "framåttramp" till bakåt så hackade kedjan till men efter ett litet tag bytte hjulet riktning... Alltså bakåt... Inget "fritramp" bakåt utan driv åt "fel håll"

Gick det där att förstå och isf har någon en idé om vad som är galet och hur det ska åtgärdas?

Tackar på förhand

Det skulle kunna vara att du har massor av mög och bös på rulltrissorna. Ta isär cagen (två skruvar) och torka av trissorna ordentligt. Brukar vara skitjobbigt att göra det med dem på plats nämligen, så enklare att demontera.

Kan också vara b-skruven som är för långt utskruvad så att övre trissan ligger för nära kassetten. Om bakväxeln är det minsta feljusterad så blir det knas då. Inte lika noga med växeljusteringen om b-skruven är lagom inskruvad (rulltrissans tänder ska ligga ungefär en halv centimeter från kassettdrevets tänder).

Underhåll bakväxel
Makten sa:
Det skulle kunna vara att du har massor av mög och bös på rulltrissorna. Ta isär cagen (två skruvar) och torka av trissorna ordentligt. Brukar vara skitjobbigt att göra det med dem på plats nämligen, så enklare att demontera.

+1 och tänk på, om du inte redan vet, att trissorna är olika så de kommer tillbaka på rätt plats. Den övre brukar vara konstruerad för att ha en liten aning spel i sidled.

Underhåll bakväxel
Tack för era svar. För mig som är tekniskt okunnig och allmänt ny på det här med cyklar....

Trissor = de 2 små "kugghjulen" som kedjan löper igenom i bakväxeln??

Cage = hela växelföraren eller bara en specifik del av den.

Finns det någon bra Youtube video på hur man dementerar och kanske framför allt återmonterar växelföraren efter rengöring?

Ska jag ha något specifikt rengöringsmedel när jag borstar trissorna? Samma fråga gällande smörjning, något speciellt medel som skall användas?

Är det en dum idé att vid smörjningen också använda teflonspray som ett yttre lager för att (förhoppningsvis) få mindre skit som fastnar och då göra serviceintervallerna lite längre?

Tack för att ni delar med er av råd och dåd :)

Underhåll bakväxel
Trissor = de två små kugghjulen, ja.

Cage brukar man kalla den "nedre" halvan av växeln, som trissorna sitter i.

Cagen är lätt att skruva isär, bara två små skruvar, som sitter genom trissornas centrum, som Makten skrev. Tycker inte du behöver riva mer än så, inledningsvis.

Torka av trissorna med en trasa, de ska vara rena och torra sen. Det brukar vara ganska smetigt av olja och smuts på dem. Det är ju små lager inuti dem, så se upp så inte det blir rengöringsmedel eller annat skit i dem.

Teflon har jag aldrig grejat med, tycker det räcker långt att borsta&torka av ibland.

Underhåll bakväxel
Trissorna är löp/kugg-hjulen av plast i själva bakväxkeln ja och cagen är den som håller fast trissorna, skruvar du bort trissorna kommer en halvan av cagen att följa med. På den delan av cagen som följer med finns en liten vinklad metallbit (i alla fall på Shimano), se till att den hamnar på rätt sida kedjan när du monterar tillbaka allt, annars kommer det rassla rejält. Är ett typiskt nybörjarmisstag att få kedjan på fel sida, har hjort det själv och finns flera trådar om det.

Tänk på att hjulen skiljer sig åt och att den ena måste monteras åt rätt håll (igen så gäller det i alla fall Shimano), det övre hjulet kallas guide pulley, det guidar kedjan till rätt drev och det undre kallas tension pulley och spänner kedjan helt enkelt. Kommer inte ihåg vilket som är riktningskänsligt men det borde vara det övre, de är i alla fall märkta med namn och det ena har en pil på sig som visar vilket håll det ska snurra åt när man trampar.

Det övre hjulet har på vissa växlar även ett litet spel så det kan flyta i sidled för att underlätta växlingarna, bussningen inne i hjulen är bredare än hjulen i sig så håll skillnad på bussningarna med om det är en sån växel. Växlar med kullager istället för bussningar har inte glappet, i alla fall inte min XT-växel.

Senast ändrad:
Underhåll bakväxel
Khayman78 sa:

Tackar på förhand

Om hjulet roterar bakåt när du trampar bakåt så är det bodyn det är fel på. Den "frihjular" helt enkelt inte som den ska. Det i sin tur kommer att få bakväxeln att leva rövare.

Underhåll bakväxel
Det var när jag vände cykeln upp och ner och vevade "bakåt" som det började driva hjulet istället för att "fri rulla".

Om det är bodyn, vad gör man då. Ska det rengöras eller är det paj och måste bytas?

Underhåll bakväxel
Khayman78 sa:
Det var när jag vände cykeln upp och ner och vevade "bakåt" som det började driva hjulet istället för att "fri rulla".

Om det är bodyn, vad gör man då. Ska det rengöras eller är det paj och måste bytas?

Bort med kassetten och titta om något ligger i kläm i mellan. Jag var tvungen att slå in min bricka kring navet för en månad sedan.

Tillbaka
Topp