Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
rolhe09 sa:Jag brukar torka rent trissorna bara med jämna mellanrum. Om man lyckas hålla bakväxeln vid liv länge så kan man också behöva byta trissor någon gång per säsong eller så.
/Robin
Khayman78 sa:Passar på att låna lite tråd här...
Hann trampa 600 meter i morse innan det började ske märkliga saker.
Så fort jag slutade trampa eller bakåt trampade eller trampade men farten vart så hög att jag inte hade något "motstånd" i pedalerna..... Så började kedjan att slacka och hoppa bland kuggen och slå mot kedjestaget, allt om vart annat.
Vid lite närmare koll så ser jag... Och hör.... Att bakre växelföraren "rycker" och "slackar" helt utan att jag rör växelreglaget.
Väl framme på jobbet vände jag upp och ner på hojen och prövade att dra runt vevpartiet....
Samma sak där fast med skillnaden att när jag bytte från "framåttramp" till bakåt så hackade kedjan till men efter ett litet tag bytte hjulet riktning... Alltså bakåt... Inget "fritramp" bakåt utan driv åt "fel håll"
Gick det där att förstå och isf har någon en idé om vad som är galet och hur det ska åtgärdas?
Tackar på förhand
Makten sa:Det skulle kunna vara att du har massor av mög och bös på rulltrissorna. Ta isär cagen (två skruvar) och torka av trissorna ordentligt. Brukar vara skitjobbigt att göra det med dem på plats nämligen, så enklare att demontera.
Khayman78 sa:Passar på att låna lite tråd här...
Hann trampa 600 meter i morse innan det började ske märkliga saker.
Så fort jag slutade trampa eller bakåt trampade eller trampade men farten vart så hög att jag inte hade något "motstånd" i pedalerna..... Så började kedjan att slacka och hoppa bland kuggen och slå mot kedjestaget, allt om vart annat.
Vid lite närmare koll så ser jag... Och hör.... Att bakre växelföraren "rycker" och "slackar" helt utan att jag rör växelreglaget.
Väl framme på jobbet vände jag upp och ner på hojen och prövade att dra runt vevpartiet....
Samma sak där fast med skillnaden att när jag bytte från "framåttramp" till bakåt så hackade kedjan till men efter ett litet tag bytte hjulet riktning... Alltså bakåt... Inget "fritramp" bakåt utan driv åt "fel håll"
Gick det där att förstå och isf har någon en idé om vad som är galet och hur det ska åtgärdas?
Tackar på förhand
Khayman78 sa:Det var när jag vände cykeln upp och ner och vevade "bakåt" som det började driva hjulet istället för att "fri rulla".
Om det är bodyn, vad gör man då. Ska det rengöras eller är det paj och måste bytas?