Ungefär hur ofta smörjer…

• Trådstartare Trådstartare CFr
  • Start datum Start datum
Det är en ganska vanlig affärsmodell att de som testar saker får betalt av tillverkare för att testa deras produkter, antingen för att tillverkaren själv har begränsat med testresurser, eller att man vill ha en extern utvärdering i jämförelse med andra produkter. Sen att resultaten publiceras publikt hör förstås till ovanligheterna.

Det är förstås ett jävproblem, men jag tror inte ZFC fejkar. Jag har sett alldeles för mycket av Adam Kerins pratiga videos. Jag känner igen en nördig företagare som har sina principer och gör sånt man är intresserad av och tycker är bra, snarare än det som är affärsmässigt smartast. Han är inte en marknadsperson, inte en säljare. Han är en snubbe som gillar att testa kedjor och att det är helt normalt att destillera sin lacknafta, det skulle vara en Terje Hellesö-nivå av mygel att fejka det han gillar mest. Men visst det har hänt, Terje gjorde det ju. Jag väljer dock tills vidare att lita på honom, har inte än sett nåt som verkar off.

Viss skepticism har jag i hur överförbara testmetodiken är till verkligt användande. Adam Kerin är en väldigt noggrann person. Det är däremot inte de flesta av oss. Det kan mycket väl tänkas att en produkt som testar sämre enligt hans metod blir bättre i praktiken pga icke-idealt användande. En kedjeolja som dessutom sitter länge är dock så pass lättanvänd så jag tror de testerna är rätt överförbara. Med vax är det lite knepigare.

Senast ändrad:
Olja aldrig en smutsig kedja, bara bortkastat arbete och förspilld smörja, spelar ingen roll vilket märke.
Personligen tycker jag 1/3-del av kedjan räcker. Oljan fördelar sig ändå till alla delar, och det samlas litet mindre smuts på kedja mm.

Han är en snubbe som gillar att testa kedjor och att det är helt normalt att destillera sin lacknafta, det skulle vara en Terje Hellesö-nivå av mygel att fejka det han gillar mest. Men visst det har hänt, Terje gjorde det ju. Jag väljer dock tills vidare att lita på honom, har inte än sett nåt som verkar off.
Håller med, hade det varit "oj Silca är visst bäst i alla kategorier" så hade man väl reagerat. Nu är det ju rejäl spridning bland olika märken och tillverkare och typer av smörjmedel.
Många av produkterna som gör bra ifrån sig är rätt nischade från små tillverkare, tvekar att det finns några pengar bak ryggen för dessa tester.
Kör själv med Effetto droppvax som presterat bäst av de kalla vaxerna i deras tester, också väldigt billigt i jämförelse med alternativen som de slog i testerna. Är väldigt nöjd och förutom att rengöra kedjan väldigt noga före första användning så är det lika smidigt som vilket annat smörjmedel, behöver ytterst sällan smörja om, och komponenterna lever bra länge.

Silcas kedjeolja verkar ju som ett bra alternativ dock om man bara vill kladda på som vanligt utan att förbereda kedjan osv.

Nya ”rönen” verkar vara smörj ovansidan vid kassett - hur gör ni?

Insidan eller utsidan?

Hur länge väntar ni innan avtork? Ngn minut, eller timmar? (Frågan rör Synergetic?)
Smörjer ovan-/utsidan (eftersom det är lättast), vevar runt några varv, torkar av innan nästa cykeltur. Oavsett smörja.

Jag har provat några olika metoder. Eftersom jag måste smörja rätt sällan och har ett permanent uppställt mekställ i garaget så har jag inget emot att hänga upp cykeln få kedjan i arbetshöjd och sen ploppa ut en droppe i taget per kedjelänk. Ett tag så skevade jag kedjan manuellt för att skapa lite gap så smörjan skulle dra in bättre.

Min känsla är dock att för olja spelar det mindre roll, den har så goda krypegenskaper ändå så det borde bli bra nästan hur man än gör, mer viktigt att inte smörja för mycket, medan för flytvax kan det vara mer viktigt att tänka på att smörjan verkligen kommer in inuti kedjelänken.

Jag har inte gjort som videon visar ovan, men jag tycker det verkar smart och bekvämt så jag kommer nog göra så härnäst.

Tillbaka
Topp