Unmapping Sweden 2022

jonte987

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022

Raggamuffin

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Ja det är ju just det med info. Nedan är vad jag vet är släppt.

Screenshot_20220106-221011.png

NickPick

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Kul! Kunde dom inte döpt det till Dirty sapmi, Dirty dalmas eller kanske Snapphanetrampet eller liknande för att få mer publicitet? Skojar lite, jag hade gärna kört, men jag har problem med kroppen.

RE

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Enligt vad jag har sett på Strava för banrekningarna, något med låg vikt så att cykeln blir lätt att bära ;-)

Har man lite tur så får man åka i grävskopa över de värsta hindren:

DSC_0096.JPG

@Petert valde dock att kasta sig över stupet och han HAR synts till sedan dess, så det är inte därför hemsidan dröjer.

Vilka däck är bäst för Peters "mixed terrain"? ;)

Ang. val av däck är det så himla individuellt men jag körde med Bontrager GR1 40 mm på de delar som jag var med på (30%?) och det tyckte jag var roligt. Jag väger över 90 kg kanske ska tilläggas. Eftersom det är väldigt många olika underlag som förekommer så gäller väl att försöka hitta någon form av "Jack of all trades"-däck tänker jag.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Tror spontant på släta +40mm. Är ändå på sommaren så mönster behövs väl inte direkt. ~20 kg cykel landar väl de flesta på ungefär så bredden har man nog nytta av.

scottparsley

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Kul! Ska se om jag kan styra upp logistiken, isf är jag med! Ser inget bland reglerna om att ligga på rulle, antar att det därmed är ok? Många liknande lopp har ju regler ang det.

Raemoe

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Låter kul, bara oklart om jag är tillbaka från långturen innan start! Gällande schemat, är det gemensam middag på lördagen under loppens gång? Tråkigt för de som satsar på fikatempo, med sista målgång på söndagen.

ooms

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Låter kul, bara oklart om jag är tillbaka från långturen innan start! Gällande schemat, är det gemensam middag på lördagen under loppens gång? Tråkigt för de som satsar på fikatempo, med sista målgång på söndagen.
Den är nog lagd där man tror det kommer finnas mest med folk på plats. Om den skulle ligga efter sista målgång på söndagen skulle det nog inte finnas mycket folk kvar, jag tror väldigt få är beredda stanna kvar och vänta 1-2 dagar för en middag isf, då drar de nog hemåt istället.

GoranS

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Och på förekommen anledning - visst renoveringsbehov föreligger. Både av cyklist och torp
Hm, jag som trodde torpet var "nybörjarnivån" och att träningen kommer att bestå i att successivt minska bekvämlighetsnivån till dess dikeskanten framstår som luxuöst boende och ett stenröse som helt acceptabelt.

NLC

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Körde igår bl.a nysladdad grusväg, banvall av varierad kvalité, salsgolvslikt hard pack, Strade Bianchi dammigt lösgrus, stig med sten på 32 mm GP5000TL. 0 punkteringar på drygt 300 km. Tidigare även klappersten runt Norsholmen, traktorväg förstärkt med sprängsten i Östergötlands skogar, liksom KOM-jakt på Genarps skogvägar. Eller vardagspendling med den lilla extra skarven.

Det jag ffa saknar med dem är mer grepp när underlaget är löst och terrängen kuperad, något likt Race/Cross King CX snarare än centimeter extra bredd (och volym). Men det är förstås under förutsättning att cykel + cyklist ligger runt/under 85 kg och att man är lite aktiv i sadel(e)n.

NLC

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022

NLC

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Om det hade funnits på XXL när jag handlade hade jag valt Reactor Compact Plus ist. Och om man inte har en väska att lägga under fötterna är det en mindre bra idé med ett kort liggunderlag.

kroem

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Shit det var en liten sovsäck..sen sover man bara rätt och slätt ute? Räcker det? :)

Har en Marmot Micron 40 på posten, men den där StS kanske är bättre?

NLC

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Ju mer obekvämt det är att sova desto mindre tid kommer man spendera "off the bike".

Sen beror det på hur mycket volym man kan packa. På en större cykel får man plats med både större ramväska och styrväska. Liksom ett bredare styre är en fördel om man har rullstängningsväska som på Apiduran.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Ja det var väldigt låg packvolym på säcken.

Det som kan vara lurigt på cykeln är att packningen är uppdelad och inte allt i en stor ryggsäck. Så man får pussla lite.
Jag kommer köra samma väsksetup men med sadelväska med. Sannolikt åker tält/tarp med men vill se rutten först.

NLC

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
En bivvy bag behöver inte heller vara så stor men ett tarp är ju mysigare om man hittar en bra läge. Kanske arméns knäppetält fast i lättviktstyg?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Ska man bara sova och är trött nog så funkar bivy, bara provat de som har en liten båge över huvudet.
Men det är sådär för övrig verksamhet, typ sitta och titta ut i regnet och undra vad man håller på med. Eller byta om när man undrat klart.

Mitt tält är knappt tre liter stort men det går åt en stång och några pinnar med (strax under 2 kg ihop).

Beror väl mycket på målsättningen.

siebengang

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Jag är mycket nöjd med Ray Jardines tarplösning för lättviktsturer på cykel. Vår tvåmannaversion väger ganska exakt 1 kg med net tent (ett ”mygginnertält”), packas ned i tre mindre påsar och är en fullvärdig ersättning för ett tvåmannatält.

Om man har arbetat med en symaskin är det inte svårt att tillverka.

Bilagor

• 9B904A6C-0EE5-4A53-8173-F0E878E20D33.jpeg
    9B904A6C-0EE5-4A53-8173-F0E878E20D33.jpeg
    186.2 KB · Besök: 79
Topp