Unmapping Sweden 2022

Petert

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Varför så konstigt nam ? Jag fattar inget o Svensson ännu mindre.

1648913274183.png

Unmapping ligger bättre i mun. Egentligen föredrar jag svenska ord och namn i Sverige men jag vill få utländska deltagare till Kiruna-sträckan. Det kanske är feltänkt av mig för exotism och lokalanknytning drar också. I höst kanske det heter något annat.

aben

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Visa bilaga 547717

Unmapping ligger bättre i mun. Egentligen föredrar jag svenska ord och namn i Sverige men jag vill få utländska deltagare till Kiruna-sträckan. Det kanske är feltänkt av mig för exotism och lokalanknytning drar också. I höst kanske det heter något annat.
Men unmapping betyder att man tar bort områden (Sverige) från kartan, låter underligt i min öron. Unmapped Sweden borde det väl heta om man vill ge sig ut på rutter "utanför kartan"?

Petert

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Men unmapping betyder att man tar bort områden (Sverige) från kartan, låter underligt i min öron. Unmapped Sweden borde det väl heta om man vill ge sig ut på rutter "utanför kartan"?
Jag vet inte om det är en stadfäst betydelse men jag såg tidigare att just det du nämner, vilket det ju finns behov av ibland, benämns "Demapping".

Sedan finns något som heter poetisk frihet också. Det handlar om ett namn som ska skapa vissa associationer, eller bara låta attraktivt. Olika ord fungerar olika i olika kulturer och språk. Hur tänkte Roling Stones när de bestämde sig för det namnet? Skulle Abba blivit så stora om de hade kallat sig Rullande Stenar?

Det får heta Unmapping över sommaren till att börja med. 😏

aben

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Jag vet inte om det är en stadfäst betydelse men jag såg tidigare att just det du nämner, vilket det ju finns behov av ibland, benämns "Demapping".

Sedan finns något som heter poetisk frihet också. Det handlar om ett namn som ska skapa vissa associationer, eller bara låta attraktivt. Olika ord fungerar olika i olika kulturer och språk. Hur tänkte Roling Stones när de bestämde sig för det namnet? Skulle Abba blivit så stora om de hade kallat sig Rullande Stenar?

Det får heta Unmapping över sommaren till att börja med. 😏
Det kan nog vara jag som översätter fel, söker jag på internet verkar "unmapping" närmast användas i betydelsen "utforska" eller "kartlägga" och det passar bra tycker jag :)

Petert

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Det kan nog vara jag som översätter fel, söker jag på internet verkar "unmapping" närmast användas i betydelsen "utforska" eller "kartlägga" och det passar bra tycker jag :)
Ja, det är den betydelsen jag delvis har tagit fasta på. Att det innehåller ordet för en av världens mest spännande uppfinningar, kartan, var utgångspunkten. Det är spännande i sig men ordet är ju utmanande även språkligt.

kais01

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
ordet så som det används här ger intryck rätt eller fel att vara ännu ett av dessa svengelska hittepå som inte har någon i sammanhanget förståelig motsvarighet i originalspråket?

unmapping är väl t ex det google sysslar med när man tar bort militära anläggningar från kartan?

men inte första gången liknande kidnappningar sker. och till slut kan det få den betydelse som ändå avses av den obetänksamme brukaren. trots att den som i det här fallet trotsar all logik. kanske särskilt då;)

men jag hade försökt hitta ett annat och bättre namn på arrangemanget. för unmapping låter här nästan korkat ologiskt, när det snarare ju handlar om motsatsen.

någit så exotiskt som unmapped sweden tycks det inte heller handla om...

remapping sweden hade funkat.

NLC

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
En tokig tanke, lägg energin på att cykla eventet istället för att märka ord?

Målgruppen fattar vad som avses även och det ligger rätt bra i munnen. Heja Petert!
Tvärtom, eftersom det enligt gammal långcyklartradition gäller att varje person som skrivit i tråden blir implicit anmäld är det väl bara bra om det kommer lite ordmärkande nicks ökar på startfältet? :whistle:

Petert

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Betalade igår, borde jag fått ett bekräftelsemail efteråt? Pengarna försvann iaf så antar att det räknas ändå.
Kul att du har anmält dig!

Ja, du skulle ha fått ett kvitto. Jag ser inte något nytt namn. Hur ser det ut när du själv tittar i deltagarlistan? Något har.gått snett hur som helst. Jag ska höra med Race Result.
PM:a mig namn och ungefärlig tidpunkt för betalningen!
/Peter

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Hur pass mycket promenad ser det ut att bli?
Behöver antagligen byta skor i vilket fall och dags att köra in dem lite i så fall. Eventuellt dags att börja träna igen efter ST.

Petert

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Hur pass mycket promenad ser det ut att bli?
Behöver antagligen byta skor i vilket fall och dags att köra in dem lite i så fall. Eventuellt dags att börja träna igen efter ST.

Mycket lite. Om du inte slarvar bort den potentiella träningstid som återstår 😏.

Du ska inte riskera skoskav av ack så lite hike a biking så du bör kanske använda dina gamla skor under loppet. Av egen plågsam erfarenhet vet jag att nya skor med ett nytt sätt att spänna dem kan bli helt fel under flera dagars kontinuerlig cykling. Utan att mer än gå i dem som vanligt under stoppen.

Du har väl ändå cyklat något hittills..?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Mycket lite. Om du inte slarvar bort den potentiella träningstid som återstår 😏.

Du ska inte riskera skoskav av ack så lite hike a biking så du bör kanske använda dina gamla skor under loppet. Av egen plågsam erfarenhet vet jag att nya skor med ett nytt sätt att spänna dem kan bli helt fel under flera dagars kontinuerlig cykling. Utan att mer än gå i dem som vanligt under stoppen.

Du har väl ändå cyklat något hittills..?

Ja nya skor är alltid risky men de ska nog hinna köras in tills dess. Har provat att gå längre bitar med hård sula och då föredrar jag en lite flexigare, får bli en mjukare sko.

Jo, lite :)

Petert

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Är det slutgiltiga rutten som ligger uppe nu?

Där var du snabb! Jag fyllde på sent igår kväll men tog mig inte tid att göra ett instainlägg om det (och här svarar jag endast på frågor).

Nej och ja. I villkoren har jag skrivit att jag inte utlovar den definitiva rutten förrän ca en vecka före start, i samband med att jag skickar ut filerna till er som ska cykla.

Jag vill kunna ändra sent av olika skäl utan att någon ska kunna stämma mig 😏.

Däremot kan vi nog räkna med att rutten från Hestra inte kommer att ändras mer i år.

Nästa helg har jag planerat rekning bl a från Rättvik och ner till Grangärde. Några ändringar nära Grangärde blir det troligen. Jag börjar den trippen en bra bit norr om Rättvik för att hitta både förenklingar och svårare partier inför nästa år...

Det här är så inspirerande och spännande! Startfältet blir med all säkerhet större nästa år, trots eller tack vare att det är så en så väldigt mycket större utmaning. Det blir sannolikt en härlig samling deltagare med extremt varierande ambitioner.

NLC

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Det var inte värre än att en CX med 33 mm däck klarade sig upp och ner. Ska dock fundera lite mer på utväxlingen.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Funderar också på utväxling. Kör 34/50 och 11/40 bak just nu men rätt sugen på singel fram av tre anledningar. Hade jag en haft en 36:a hade det varit en nobrainer men funderar på om 34 fram hade räckt, har en oval i en låda.

Screenshot_20220611-103755.png

De tre jag tappar på toppen är inte där jag ligger och trycker på grusvägar med 14,64 kg packning.

DSC_4956.JPG

NLC

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Nu kommer jag ju inte köra lika långt som du och förmodligen inte heller med lika mycket packning, men mitt val kommer nog bli en 11-42T kassett ombyggd till 12-42T med 42T eller 44T fram. Körde igår med 44T x 11-36T och där fanns en och annan stigpassage där underlaget inte riktigt var fast nog att tas med kraft, toppfarten var ingen begränsing.

3390D0C0-18A6-4EBD-BD5D-152E589C03D9.jpeg

Har också en 11-40 XTR-kassett som ligger i en låda men den har lite annorlunda steg mellan dreven.

Alltid vilse

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Funderar också på utväxling. Kör 34/50 och 11/40 bak just nu men rätt sugen på singel fram av tre anledningar. Hade jag en haft en 36:a hade det varit en nobrainer men funderar på om 34 fram hade räckt, har en oval i en låda.

Visa bilaga 560631

De tre jag tappar på toppen är inte där jag ligger och trycker på grusvägar med 14,64 kg packning.

Visa bilaga 560632
Den där leran klar jag mig gärna utan 😵

GoranS

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022

Visa bilaga 560631

Visa bilaga 560632
Ingår leran i de 14,64 kilona packning? 😉

Raggamuffin

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Nu kommer jag ju inte köra lika långt som du och förmodligen inte heller med lika mycket packning, men mitt val kommer nog bli en 11-42T kassett ombyggd till 12-42T med 42T eller 44T fram. Körde igår med 44T x 11-36T och där fanns en och annan stigpassage där underlaget inte riktigt var fast nog att tas med kraft, toppfarten var ingen begränsing.

Visa bilaga 560635

Har också en 11-40 XTR-kassett som ligger i en låda men den har lite annorlunda steg mellan dreven.

Har en 40T men jag tror det blir för stort för mig. Byggde om till singel nu så provar imorgon.

Alltid vilse

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Är det någon som kan tipsa om boende när man väl tagit sig i mål i Smygehuk?

När jag väl sovit tänkte jag ta tåg från Malmö hem - Går det buss Smygehuk - Malmö, eller måste man cykla?

WSMC

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Är det någon som kan tipsa om boende när man väl tagit sig i mål i Smygehuk?

När jag väl sovit tänkte jag ta tåg från Malmö hem - Går det buss Smygehuk - Malmö, eller måste man cykla?
Du kommer säkert att få ett bättre svar från någon av våra skånska vänner, men enligt https://www.skanetrafiken.se/sok-resa/ verkar buss 190 i kombination med pågatåget fungera.
Lycka till!

GoranS

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Kör man inte barndistansen tror jag man definitivt har tid på sig att köra sig riktigt trött 🙃
Barndistansen!? Är det någon sorts motsvarighet till Barkley Marathons "Fun run" (3 varv i stället för 5 på 20-milesbanan, och något som de flesta inte är i närheten av att klara inom maxtiden)?

NLC

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2022
Du kommer säkert att få ett bättre svar från någon av våra skånska vänner, men enligt https://www.skanetrafiken.se/sok-resa/ verkar buss 190 i kombination med pågatåget fungera.
Lycka till!
Vandrarhemmet vid fyren har du. En dryg kilometer österut ligger hotellet Smygehuk. Bussen 190 har tidigare tagit cyklar. Från Trelleborg är Pågatåget smidigast.
Det är ca 14 km från Smygehuk till Trelleborg C varifrån det är kostnadsfritt att ta med cykeln på pågatågen mot/till Malmö där första hpl erbjuder minst 2 hotell på krypavstånd till stationen + camping vid Sibbarp etc

Köp & Sälj

Topp