Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför så konstigt nam ? Jag fattar inget o Svensson ännu mindre.
Nu går det att anmäla sig
Men unmapping betyder att man tar bort områden (Sverige) från kartan, låter underligt i min öron. Unmapped Sweden borde det väl heta om man vill ge sig ut på rutter "utanför kartan"?Visa bilaga 547717
Unmapping ligger bättre i mun. Egentligen föredrar jag svenska ord och namn i Sverige men jag vill få utländska deltagare till Kiruna-sträckan. Det kanske är feltänkt av mig för exotism och lokalanknytning drar också. I höst kanske det heter något annat.
Jag vet inte om det är en stadfäst betydelse men jag såg tidigare att just det du nämner, vilket det ju finns behov av ibland, benämns "Demapping".Men unmapping betyder att man tar bort områden (Sverige) från kartan, låter underligt i min öron. Unmapped Sweden borde det väl heta om man vill ge sig ut på rutter "utanför kartan"?
Det kan nog vara jag som översätter fel, söker jag på internet verkar "unmapping" närmast användas i betydelsen "utforska" eller "kartlägga" och det passar bra tycker jag :)Jag vet inte om det är en stadfäst betydelse men jag såg tidigare att just det du nämner, vilket det ju finns behov av ibland, benämns "Demapping".
Sedan finns något som heter poetisk frihet också. Det handlar om ett namn som ska skapa vissa associationer, eller bara låta attraktivt. Olika ord fungerar olika i olika kulturer och språk. Hur tänkte Roling Stones när de bestämde sig för det namnet? Skulle Abba blivit så stora om de hade kallat sig Rullande Stenar?
Det får heta Unmapping över sommaren till att börja med. ?
Ja, det är den betydelsen jag delvis har tagit fasta på. Att det innehåller ordet för en av världens mest spännande uppfinningar, kartan, var utgångspunkten. Det är spännande i sig men ordet är ju utmanande även språkligt.Det kan nog vara jag som översätter fel, söker jag på internet verkar "unmapping" närmast användas i betydelsen "utforska" eller "kartlägga" och det passar bra tycker jag :)
Tvärtom, eftersom det enligt gammal långcyklartradition gäller att varje person som skrivit i tråden blir implicit anmäld är det väl bara bra om det kommer lite ordmärkande nicks ökar på startfältet?En tokig tanke, lägg energin på att cykla eventet istället för att märka ord?
Målgruppen fattar vad som avses även och det ligger rätt bra i munnen. Heja Petert!
det ligger inte bra i hjärnan?En tokig tanke, lägg energin på att cykla eventet istället för att märka ord?
Målgruppen fattar vad som avses även och det ligger rätt bra i munnen. Heja Petert!
Kul att du har anmält dig!Betalade igår, borde jag fått ett bekräftelsemail efteråt? Pengarna försvann iaf så antar att det räknas ändå.
Du får kudos av mig när du lägger upp loppet på Strava, även om du rubricerar det med ditt alternativa namnremapping sweden hade funkat.
Hur pass mycket promenad ser det ut att bli?
Behöver antagligen byta skor i vilket fall och dags att köra in dem lite i så fall. Eventuellt dags att börja träna igen efter ST.
Mycket lite. Om du inte slarvar bort den potentiella träningstid som återstår ?.
Du ska inte riskera skoskav av ack så lite hike a biking så du bör kanske använda dina gamla skor under loppet. Av egen plågsam erfarenhet vet jag att nya skor med ett nytt sätt att spänna dem kan bli helt fel under flera dagars kontinuerlig cykling. Utan att mer än gå i dem som vanligt under stoppen.
Du har väl ändå cyklat något hittills..?
Mjukare sulor a la gravelskor är bra. Inget snack.Ja nya skor är alltid risky men de ska nog hinna köras in tills dess. Har provat att gå längre bitar med hård sula och då föredrar jag en lite flexigare, får bli en mjukare sko.
Jo, lite :)
Är det slutgiltiga rutten som ligger uppe nu?
Du har Carte Blanche bara du kommer i tid. Dvs prioritera middagen!Det här blir sommarens stora höjdpunkt med målet att hinna fram till middagen på lördag och iaf ha tid att ta en dusch innan.
Den där leran klar jag mig gärna utan ?Funderar också på utväxling. Kör 34/50 och 11/40 bak just nu men rätt sugen på singel fram av tre anledningar. Hade jag en haft en 36:a hade det varit en nobrainer men funderar på om 34 fram hade räckt, har en oval i en låda.
Visa bilaga 560631
De tre jag tappar på toppen är inte där jag ligger och trycker på grusvägar med 14,64 kg packning.
Visa bilaga 560632
Ingår leran i de 14,64 kilona packning? ?Funderar också på utväxling. Kör 34/50 och 11/40 bak just nu men rätt sugen på singel fram av tre anledningar. Hade jag en haft en 36:a hade det varit en nobrainer men funderar på om 34 fram hade räckt, har en oval i en låda.
Visa bilaga 560631
De tre jag tappar på toppen är inte där jag ligger och trycker på grusvägar med 14,64 kg packning.
Visa bilaga 560632
Ingår leran i de 14,64 kilona packning? ?
Nu kommer jag ju inte köra lika långt som du och förmodligen inte heller med lika mycket packning, men mitt val kommer nog bli en 11-42T kassett ombyggd till 12-42T med 42T eller 44T fram. Körde igår med 44T x 11-36T och där fanns en och annan stigpassage där underlaget inte riktigt var fast nog att tas med kraft, toppfarten var ingen begränsing.
Visa bilaga 560635
Har också en 11-40 XTR-kassett som ligger i en låda men den har lite annorlunda steg mellan dreven.
Buss 190.Är det någon som kan tipsa om boende när man väl tagit sig i mål i Smygehuk?
När jag väl sovit tänkte jag ta tåg från Malmö hem - Går det buss Smygehuk - Malmö, eller måste man cykla?
Du kommer säkert att få ett bättre svar från någon av våra skånska vänner, men enligt https://www.skanetrafiken.se/sok-resa/ verkar buss 190 i kombination med pågatåget fungera.Är det någon som kan tipsa om boende när man väl tagit sig i mål i Smygehuk?
När jag väl sovit tänkte jag ta tåg från Malmö hem - Går det buss Smygehuk - Malmö, eller måste man cykla?
Barndistansen!? Är det någon sorts motsvarighet till Barkley Marathons "Fun run" (3 varv i stället för 5 på 20-milesbanan, och något som de flesta inte är i närheten av att klara inom maxtiden)?Kör man inte barndistansen tror jag man definitivt har tid på sig att köra sig riktigt trött ?
Smygehus HavsbadVandrarhemmet vid fyren har du. En dryg kilometer österut ligger hotellet Smygehuk. Bussen 190 har tidigare tagit cyklar. Från Trelleborg är Pågatåget smidigast.
Tack, mobilstöd som leder fel när man inte kontrolläser...Smygehus Havsbad
Du kommer säkert att få ett bättre svar från någon av våra skånska vänner, men enligt https://www.skanetrafiken.se/sok-resa/ verkar buss 190 i kombination med pågatåget fungera.
Lycka till!
Det är ca 14 km från Smygehuk till Trelleborg C varifrån det är kostnadsfritt att ta med cykeln på pågatågen mot/till Malmö där första hpl erbjuder minst 2 hotell på krypavstånd till stationen + camping vid Sibbarp etcVandrarhemmet vid fyren har du. En dryg kilometer österut ligger hotellet Smygehuk. Bussen 190 har tidigare tagit cyklar. Från Trelleborg är Pågatåget smidigast.