Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Deore -> SLX -> XT -> XTRPå era svar låter det som att jag kommer att hålla mig i den lägre änden av skalan.
Jag minns bara knappt hierarkin mellan LX, XT och Deore från 90-talet.
Är det samma namn som gäller nu?
Har någon sammanställt en lista över de olika nivåerna?
På era svar låter det som att jag kommer att hålla mig i den lägre änden av skalan.
Jag minns bara knappt hierarkin mellan LX, XT och Deore från 90-talet.
Är det samma namn som gäller nu?
Har någon sammanställt en lista över de olika nivåerna?
Körde med mtbklubb (längst bak i kön...) ett kort tag på en cykel med tourney för kanske 14 år sedan. Så absolut går det. Det blir bara bättre och skönare reglage och tåligare växlar om du går med dyrare. Lättare att växla ner i branta uppförsbackar t ex och kedjan skakar inte av kassett och drev lika lätt.Så mycket info, så snabbt.
Det är nästan så att man rodnar.
Så om jag kör i skogen med en Tourney-växel kan jag ändå förvänta mig enkla växelskiften och ingen överkuggning?
Givetvis förutsatt att växlarna är rena och korrekt injusterade.
Enl pinkbike som testar rätt mkt cyklar från ok till väääldigt fina tycker att bättre än GX/Deore eller SLX egentligen är onödigt.
+1Eller så är svaret att det ska du inte. Växelgruppen är synlig och lättbegriplig så många tillverkare hänger på en bakväxel från en dyrare grupp än resten av hojen för att imponera på noob:s... Men funktionen på lite enklare grupper kan vara oförskämt bra och ram, geometri, hjul osv är det viktiga för att få till en bra cykel som passar din åkning.
Kom ihåg det.På era svar låter det som att jag kommer att hålla mig i den lägre änden av skalan.
Så mycket info, så snabbt.
Så om jag kör i skogen med en Tourney-växel kan jag ändå förvänta mig enkla växelskiften och ingen överkuggning?
Och samtidigt sjunker ofta både styrka, livslängd och allmän tålighetÄnnu dyrare: byter metall till bla kolfiber. Nu skjunker vikten men priserna skenar.
Jag ska förtydliga mig.För skogscykling så är ju ändå en växel med clutch märkbart tystare och ger färre kedjetapp än en utan så tourney i skogen är för långt ner på skalan tycker jag.
Alltså redan när man kör över en rot är skillnaden mellan en slapp tourney och en modern växel med clutch märkbar. Men efter det steget märks det ingen skillnad tycker jag.Jag ska förtydliga mig.
Jag gillar att köra på enkla skogsstigar utan alltför tekniska element.
Nä.Så mycket info, så snabbt.
En clutch innebär att man har en mycket starkare fjäder som spänner kedjan som oftast går att koppla i och ur. Kedjan slår mycket mindre i ramen och ramlar inte av lika ofta.När jag ändå ställer dumma frågor: vad betyder clutch i de här sammanhangen?
Egentligen menade jag inte det heller.Alltså redan när man kör över en rot är skillnaden mellan en slapp tourney och en modern växel med clutch märkbar. Men efter det steget märks det ingen skillnad tycker jag.
Jag tror ingen som postade tidigare i tråden räknade med att du menade så låg nivå som tourney för skogskörning. För de flesta här inne innebär Deore lägsta nivån i skogen.
Saken är den att jag köpte en 90-talare som jag har börjat köra i skogen med.
Verkligheten börjar komma ifatt mig, så till nästa säsong köper jag nog en nyare cykel.
Det var där tankarna om vilken växelgrupp som man borde välja dök upp.
+1Prioritera ram, hjul och gaffel innan du ens funderar på växlar.
Det där stämmer ju bara åt ena hållet.Köper man nytt så brukar även resten av hojen följa ungefär samma spec som växelgruppen. Så vill du ha den bästa dämparen eller ramen så går de oftast inte att köpa med deore-komponenter.
Jag förstår precis. Det måste vara outhärdligt att inte bara bli omåkt, utan dessutom bli omåkt när man sitter på en simpel Altus-hoj.Skammen.
+1
Men enl min erfarenhet finns det en sak som kan göra större märkbar skillnad på både växlar och (mekaniska) bromsar än dyrare växlar och reglage:
Bra vajrar och höljen
Jag brukar rekommendera det jag själv har (som de flesta på Happy?) och är nöjd med;
Jagwire Elite Sealed
![]()
https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/2019road-elite-sealed-brake-kit
De kan iofs vara lite pyssliga att installera, men eftersom de har lång livslängd blir troligen inte totala mektiden längre.
Ja, jag har alltid tänkt att en drivlina håller ett tag. Här verkar alla vara överens om att det är slitedelar som går åt snabbt.När ens drivlina kollapsat kan man välja fritt vad man vill ha: En likadan eller en sämre eller en bättre.
Två saker till: Om konkurrenterna cyklar X km/h och du X - 1 km/h så vill man ändra på det.
Sen har vi det där med snacket över staketet, med grannarna och i cykelklubben.
Det är helkapslade höljen, det betyder att vajern löper i ett tunt heldraget teflon(?)-rör hela vägen,Galet snygga kabelhöljen!
Men vad är det som gör dom krångligare att montera jämfört med andra höljen?
Staplade ändhylsor?!
...Att du hamnar sist beror nog på drivlinan. ;-)
Om du ser till att byta kedja innan den sträcks för mycket så bör du kunna köra 2-3 kedjor innan du behöver byta kassett. Värt att investera i ett kedjesträckningsmått (=tumstock, eller dedikerat verktyg).Ja, jag har alltid tänkt att en drivlina håller ett tag. Här verkar alla vara överens om att det är slitedelar som går åt snabbt.
Hur ofta behöver man bytqa, ungefär?
Instämmer. Så man måste bestämma sig för en nivå som man vågar och har råd att använda!Och samtidigt sjunker ofta både styrka, livslängd och allmän tålighet