Utväxling räcer?

Rotskräck

Aktiv medlem
Utväxling räcer?
Ska till och beställa komponentgrupp och har valmöjligheten att välja kassett (10-delat)
Vevparti:53-39

Följande finns att välja på: 11-23, 12-23, 11-25, 12-25, 11-28.

Vad rekomenderar ni för "svensk" terräng?

Utväxling räcer?
Ursäkta om jag lägger in en liten extrafråga här;
Jag kör själv ett kompaktparti med 9-delad 11-26 och har lagt märke till flera gånger att folk rekommenderar 12-23/25. Lite nyfiken på varför, är det för att få mindre steg mellan varje växel?

För mig som är nybörjare på lvg-cykling är det rätt fint med 11-26 då jag alltid kan ligga på stora kransen fram och extremt sällan behöver gå ner på lilla. Just 11:an använder jag iofs inte jätteofta, men häromdagen kom jag iaf upp i över 70 på den och det var ju roligt.

Utväxling räcer?
Ju tätare steg du har på kassetten desto mjukare blir övergångarna mellan växlarna, dvs lättare att hitta rätt kadens. I princip har du ju bara 5-6 växlar att röra dig mellan om du inte vill gå ner på lilla klingan (de 2-3 största dreven ger för sned kedjelinje och sliter hårt på kedjan och kassetten, 11-drevet använder du ju knappt enligt egen utsago). Är det då inte bättre med en 12-25 där du kan använda 6-7 drev?

Dessutom ökar de mekaniska förlusterna markant när man går från 12 till 11 kuggar på minsta drevet.

Utväxling räcer?
BOFH skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite nyfiken på varför,
> är det för att få mindre steg mellan varje
> växel?

Ja. Ju tätare desto bättre. Om man väljer 23 eller 25 som största bak beror på hur stark man är och då ffa hur mycket man pallar på stora klingan. Det är därför kompakt (eller iaf en 50-klinga istället för 53:a) inte är så dumt även i Sverige för medelcyklister eftersom man kan välja en tätare kassett utan att växlarna blir för tunga.

Utväxling räcer?
Lite grann som jag trodde. Det där med kedjelinjen har jag vetat om, men inte brytt mig om eftersom jag inte hört nåt gnissel eller liknande från kedjan mot framväxeln. Kanske dags att omvärdera.

Tack för svaret!

Utväxling räcer?
zarkov skrev:
> I princip har du ju bara
> 5-6 växlar att röra dig mellan om du inte vill
> gå ner på lilla klingan (de 2-3 största dreven
> ger för sned kedjelinje och sliter hårt på
> kedjan och kassetten,

Det där är bara skitsnack och en gammal relik från den tiden när komponenterna inte var lika bra. Det går alldeles utmärkt att använda hela kassetten oavsett drev fram. Det sliter inte alls *mycket* mer på kedja och kassett.

Utväxling räcer?
När jag köpte min nuvarande räser satt det en 11-23-kassett på den, den byttes rätt snabbt till en 12-27 så jag orkade ta mig upp för backar :)

Är du lite osäker på hur stark du är skulle jag ta en med minst 25 som största kugge.

Utväxling räcer?
BOFH skrev:
> Ursäkta om jag lägger in en liten extrafråga
> här;
> Jag kör själv ett kompaktparti med 9-delad 11-26
> och har lagt märke till flera gånger att folk
> rekommenderar 12-23/25. Lite nyfiken på varför,
> är det för att få mindre steg mellan varje
> växel?

Har också kompaktvevparti med 9-delad, men 12-26 kasett. Funderar på att byta till 12-25 istället.

Utväxling räcer?
RN skrev:
> När jag köpte min nuvarande räser satt det en
> 11-23-kassett på den, den byttes rätt snabbt
> till en 12-27 så jag orkade ta mig upp för
> backar :)
>
> Är du lite osäker på hur stark du är skulle
> jag ta en med minst 25 som största kugge.

+1 på den. Och helt klart skulle jag välja den med 12-25.
Men jag blir ju kränkt i uppförskörningarna ändå ;7) Och det med ett CT (36/50) där fram;-(

Utväxling räcer?
Jag skulle också ha valt 12-25.

Själv kör jag kompakt 50/34 med 12-23 och är supernöjd med det. Jag har dock hittils aldrig använt lilla klingan fram utan den stora räcker till allt vad Gävle med omgivningar har att erbjuda i backväg.

Utväxling räcer?
Observera att de flesta här kör kompaktvev så de har generellt lättare växlar. 34/23 är lättare än 39/25 t.ex. (50/23 är iofs tyngre än 53/25) men allt hänger på hur stark du är...

Utväxling räcer?
RN skrev:
> Observera att de flesta här kör kompaktvev så
> de har generellt lättare växlar. 34/23 är
> lättare än 39/25 t.ex. (50/23 är iofs tyngre
> än 53/25) men allt hänger på hur stark du
> är...

Ät spenat...

Senast redigerad av en moderator:
Utväxling räcer?
zarkov skrev:

> Dessutom ökar de mekaniska förlusterna markant
> när man går från 12 till 11 kuggar på minsta
> drevet.

Jag förstår inte riktigt varför alla tar upp det här med mekaniska förluster på 11:an.

När man använder 11:an är man ju oftast i nedförsbacke och trycker på för att nå 60-70 km/h
och då kan väl inte mekaniska förluster spela någon större roll?

Utväxling räcer?
Man kan ju lika gärna säga att när man kör över 60 måste man lägga relativt mycket kraft för att det ska löna sig att trampa öht, och då vill man inte ha effektförluster i onödan.

Utväxling räcer?
Oavsett om någon måste äta spenat eller inte så kan det vara värt att ha en kassett som gör att man vill cykla istället för en som är snygg, eller tänkte jag fel nu igen?

Utväxling räcer?
GöranH skrev:
> Själv kör jag kompakt 50/34 med 12-23 och är
> supernöjd med det. Jag har dock hittils aldrig
> använt lilla klingan fram

Jag är imponerad om det betyder att du aldrig cyklar långsammare ~26km/h
Men om det egentligen betyder att du bänder dig fram på extermlåg kadens hoppas jag att dina knän mår bra.

joakim_v undrade:
> 34/28, vad pratar vi om för lutning då?

fz svarade:
> >10%

Du måste endera vara väldigt lätt, väldigt vältränad.
Eller en kombination av båda?

För en vanlig, men vältränad, svensk man av medelvikt på en vanlig motionsracer behövs det 30/27 för att klara backar >10% utan alldeles för låg kadens.

/Håkan

Utväxling räcer?
bonbon skrev:
> Man kan ju lika gärna säga att när man kör
> över 60 måste man lägga relativt mycket kraft
> för att det ska löna sig att trampa öht, och
> då vill man inte ha effektförluster i onödan.

Eftersom man har värre aerodynamik när man trampar, än när man kryper ihop riktigt mycket, finns det en gräns när det inte lönar sig att trampa längre.

För de allra flesta går den mellan 55-65km/h, att då optimera utväxlingarna för >65km/h verkar inte så listigt.
Det finns mer hastighet och ork(dvs energi)att tjäna på att optimera sin sittställning.
För vem har något emot 'gratis' fart?

/Håkan

Utväxling räcer?
> Du måste endera vara väldigt lätt, väldigt
> vältränad.
> Eller en kombination av båda?
>
> För en vanlig, men vältränad, svensk man av
> medelvikt på en vanlig motionsracer behövs det
> 30/27 för att klara backar >10% utan alldeles
> för låg kadens.

Jag har för låg kadens i de backarna trots att jag väger ganska lite.

Måste äta mer spenat och träna mer!

Utväxling räcer?
Det som är orättvist är att du har såna backar runt hörnet... ;-)

ps. fz får mig att tänka på Frank Zappa :-)

fz skrev:
> Jag har för låg kadens i de backarna trots att
> jag väger ganska lite.
>
> Måste äta mer spenat och träna mer!

Utväxling räcer?
schture skrev:
> Det som är orättvist är att du har såna backar
> runt hörnet... ;-)

Du får hälsa på din bror lite oftare ;)

> ps. fz får mig att tänka på Frank Zappa :-)

Jag varken sjunger eller har mustasch =)

Utväxling räcer?
Jag klarade mig ganska bra i somras med min triple, 52-39-30, och 12-25 kassett (10-delad).

fz skrev:
> Du får hälsa på din bror lite oftare ;)

Ja det måste jag göra...

> > ps. fz får mig att tänka på Frank Zappa :-)
>
> Jag varken sjunger eller har mustasch =)

Ok, men du kanske lirar gitarr :-)

Utväxling räcer?
Det blir att kompromissa. 11-28 innebär för stora steg mellan de växlar man använder mest.
12-23 innebär att man saknar backväxlar och kommer ofta att ligga långt till vänster med kedjan. Sen beror det naturligtvis vad man ska göra, träna i klunga kräver annan utväxling än jobbpendling i egen motvind, och sen beror det på hur kuperad terrängen är.
Själv trivs jag med de som är tättstegade upp till 18 eller 19, sen kan det bli "tvåkuggshopp".
I år så satte jag dit en 12:a istället för tretton på minsta, och tog bort det största drevet(26), "sommarväxel". Rätt onödigt men lite skoj. Det är väldigt platt där jag bor. På Campa Veloce är alla kransar lösa.
Apropå kompaktvevar så blir det aningen högre mekaniska motstånd när alla drev är mindre.
Men fördelen är minskad risk att slå i om man är ute i terrängen eller genar över höga trottoarkanter om ramen är låg.

Utväxling räcer?
Kompakt: 50/34-tänder (eller liknande) på kransar. Klassisk uppsättning är 53/39.
Dubbel: Två kransar. Antingen kompakt eller klassisk, se ovan.
Trippel: Tre kransar. Vanligare på MTB, touring, hybrid o.dyl än racer.

Utväxling räcer?
GöranH skrev:
>>
> Själv kör jag kompakt 50/34 med 12-23 och är
> supernöjd med det. Jag har dock hittils aldrig
> använt lilla klingan fram utan den stora räcker
> till allt vad Gävle med omgivningar har att
> erbjuda i backväg.

+1, fast inte just på Gävletrakten då.
Blir det riktigt branta backar så står jag upp och då är låg kadens inget problem.

Utväxling räcer?
JT skrev:
> Det där är bara skitsnack och en gammal relik
> från den tiden när komponenterna inte var lika
> bra. Det går alldeles utmärkt att använda hela
> kassetten oavsett drev fram. Det sliter inte alls
> *mycket* mer på kedja och kassett.

Jag har 11-23 bak och 53-39 fram, och en ganska normal ram. Ca 40 cm mellan vevar och bakaxel. Med lilla drevet fram tar kedjan i stora drevet när kedjan ligger på de tre yttersta/minsta bak. Det rasslar rent förjävligt. Att det inte skulle slita avsevärt har jag svårt att tro. Kedjan är ju "böjd" runt framdrevet!

Nu spelar det ju ingen större roll eftersom man har nästan samma utväxlingar genom andra kombinationer. Till exempel 39-11 motsvaras närmast exakt av 53-15 (mindre än en halv procents skillnad). Omvänt ger 53-23 (största-största) samma utväxling som betydligt tystare utväxlingen 39-17.

Jag använder därför bara de yttersta tre bak med det stora framdrevet. Nån enstaka gång händer det att jag glömmer, men det dröjer ju inte länge innan jag inser det eftersom det väsnas...

Utväxling räcer?
HåkanC skrev:
> För de allra flesta går den mellan 55-65km/h,
> att då optimera utväxlingarna för >65km/h
> verkar inte så listigt.
> Det finns mer hastighet och ork(dvs energi)att
> tjäna på att optimera sin sittställning.
> För vem har något emot 'gratis' fart?

Med 53-11 blir kadensen ca 80 vid 48 km/h. En för mig utmärkt och lagom kadens när jag tar i ordentligt. Vid 100, som jag personligen tycker är i överkant, är det 60 km/h. 60 är inte alls ovanligt i kraftigare medlut och medvind. Men i min normalkadens, på ca 80-85, så är alltså farten med 53-11 inte särskilt extrem. Inte alls över 65, som du har för dig.

För mig är alltså 11-23 alldeles lagom.

Utväxling räcer?
Jag kör 12-25 och har hitills aldrig hittat något ställe där jag inte tagit mig upp med 39-25, använder knappt lilla kedjan, bara om jag är helt slut efter en hård intervall eller om jag tar det väldigt lugnt.
Alltid använt hela kassetten med stora klingan fram utan att ha märkt av några problem. Det är värt möjlig extra slitning att få det bekvämare och slippa strula med att växla med framväxeln.

Utväxling räcer?
Skönt att några för in kadensen i den här diskussionen. Vilken kassett som passar beror helt på vilken kadens man föredrar. Själv gillar jag att ligga 100-110. Kommer jag ner mot 80 så går det trögt. Tyvärr är det svårt att hitta kassetter med större än 13 som minsta.

Utväxling räcer?
PappaG skrev:
> Tyvärr är det svårt att hitta
> kassetter med större än 13 som minsta.

Juniorkassetter har 14 som minsta.
Ungdomskassetter har 15,16 som minsta.

så det är nog inga problem att hitta.

Utväxling räcer?
Jag använder två uppsättningar drev bak, en för plattmarken där jag bor och normalt cyklar, 11-23, och en för min årliga utflykt till de något brantare alperna, 13-29.

Utväxling räcer?
nisseson skrev:
> Kompakt: 50/34-tänder (eller liknande) på
> kransar. Klassisk uppsättning är 53/39.
> Dubbel: Två kransar. Antingen kompakt eller
> klassisk, se ovan.
> Trippel: Tre kransar. Vanligare på MTB, touring,
> hybrid o.dyl än racer.

En riktig klassiker är annars 52/42, ovanligt på "äldre" vevpartier med mer än 10-11 i skilnad mellan stora och lilla.

Utväxling räcer?
Jag återanvänder tråden med en fråga om utväxling på en gammal stålräser (som väger alldeles för mycket!).
Jag behöver antagligen byta den 6-delade frikransen, men det verkar svårt att hitta rätt att byta ut den gamla med. Jag har 50/42 fram och för tillfället 13-22 bak.
Det finns tre alternativ:

1: Jag beställer en dyr från USA och betalar ockerpris för en frikrans till en hoj som inte är värd några pengar och snart nedgraderas till pendlare. Inte riktigt ett alternativ, pengarna bör sparas till en ny hoj till nästa år istället.

2: Jag köper en klassisk 13-18 som jag fått nys om, kan behålla trycket på platten men riskerar väl att få det hejdlöst tungt uppför?

3: Köper en 14-24 istället, klarar backarna fint men tappar en del på platten och nerför.

Jag är hyfsat tränad men absolut inget fartmonster, håller väl runt 30km/h i snitt själv på fem-sex mil runt Göteborg i varierad terräng. Som det är nu använder jag sällan lättaste utväxlingen men jag är lite orolig för att inte ha möjligheten. Särskilt om cykeln blir pendlare vore det kanske synd att tappa lättaste. Å andra sidan, att ha 50/14=3,57 som tyngst känns fattigt.

Pest eller kolera?

Utväxling räcer?
slice me nice skrev:
-
> Jag behöver antagligen byta den 6-delade
> frikransen, men det verkar svårt att hitta rätt
> att byta ut den gamla med.

Har du kollat med Janne på Racerdepån? Han kan ha nåt på hyllan om du har tur.

Utväxling räcer?
BOFH skrev:
> Ursäkta om jag lägger in en liten extrafråga här;
> Jag kör själv ett kompaktparti med 9-delad 11-26 och har lagt märke till flera gånger att folk
> rekommenderar 12-23/25. Lite nyfiken på varför, är det för att få mindre steg mellan varje
> växel?

Ja det är för att få en tätare kasset. Blir lite mer smutt med en sådan.

> För mig som är nybörjare på lvg-cykling är det rätt fint med 11-26 då jag alltid kan ligga
> på stora kransen fram och extremt sällan behöver gå ner på lilla. Just 11:an använder
> jag iofs inte jätteofta, men häromdagen kom jag iaf upp i över 70 på den och det var ju roligt.

Nu kör ju du med CT och det är lite skillnad. Klart du ska ha det du har och det för att du ska ha utväxling både uppför och nerför.

Och vilken jävla kadens du lär ha haft med dit CT i >70Km/h. Bör gått lätt utför då, eller ;-)

Tillbaka
Topp