Jag återanvänder tråden med en fråga om utväxling på en gammal stålräser (som väger alldeles för mycket!).
Jag behöver antagligen byta den 6-delade frikransen, men det verkar svårt att hitta rätt att byta ut den gamla med. Jag har 50/42 fram och för tillfället 13-22 bak.
Det finns tre alternativ:
1: Jag beställer en dyr från USA och betalar ockerpris för en frikrans till en hoj som inte är värd några pengar och snart nedgraderas till pendlare. Inte riktigt ett alternativ, pengarna bör sparas till en ny hoj till nästa år istället.
2: Jag köper en klassisk 13-18 som jag fått nys om, kan behålla trycket på platten men riskerar väl att få det hejdlöst tungt uppför?
3: Köper en 14-24 istället, klarar backarna fint men tappar en del på platten och nerför.
Jag är hyfsat tränad men absolut inget fartmonster, håller väl runt 30km/h i snitt själv på fem-sex mil runt Göteborg i varierad terräng. Som det är nu använder jag sällan lättaste utväxlingen men jag är lite orolig för att inte ha möjligheten. Särskilt om cykeln blir pendlare vore det kanske synd att tappa lättaste. Å andra sidan, att ha 50/14=3,57 som tyngst känns fattigt.
Pest eller kolera?