Vad är fel med navet? (XTR FH-M965)

Johost77

Aktiv medlem
Hej. Köpt beg hjul. Märkte idag att frihjulet inte funkade rätt.
Man kan snurra kassetten åt båda hållen utan problem. Vad ska man göra. Xtr nav (FH-M965) Fixbart?
super surt.

Senast ändrad:
Johost77 sa:
Man kan snurra kassetten åt båda hållen utan problem. Vad ska man göra. Xtr nav (FH-M965) Fixbart?
super surt.

Utan mer info kan jag bara gissa på att din body har behov av service, riv, rengör, smörj och plocka ihop igen:

Crocko sa:
Johost77 sa:
super surt.

Utan mer info kan jag bara gissa på att din body har behov av service, riv, rengör, smörj och plocka ihop igen:

Det är dock rätt stor chans att de pyttesmala lagerbanorna och jättemånga små kulorna längs inre tätningen på bodyn är skrot och då kommer det ändå inte bli bra. Kan man få loss och isär den lätt utan att behöva tillverka verktyget som inte säljs längre så är det kanske värt att öppna och ta en titt på den biten iaf.

Edit: ..men troligen blir det alltså inte bra förrän du köper ny frihjulsbody.

Senast ändrad:
+1 på underhåll.
Ofta har pawls-en/hakarna/vingarna fastnat i gammalt fett och gegga och går inte ut och hakar i så det driver när du trampar.

qma sa:
Crocko sa:
Johost77 sa:
super surt.

Det är dock rätt stor chans att de pyttesmala lagerbanorna och jättemånga små kulorna längs inre tätningen på bodyn är skrot och då kommer det ändå inte bli bra. Kan man få loss och isär den lätt utan att behöva tillverka verktyget som inte säljs längre så är det kanske värt att öppna och ta en titt på den biten iaf.

Ja och kan man inte det så heter verktyget "lädret" bara köpa en ny body eller nav vilket nog både blir dyrt och svårt med tanke på åldern. Själv skulle jag nog chansa på att det är klackarna som geggat fast, går ju att testa genom att spruta på med 5-56 och snurra för att se om de lossar, men även om en sån åtgärd ger resultat så behövs ju en service.

Hmm detta blev ju inte så trevligt...
Tror ni att man kan få isär denna body och serva den?
Vet nån om någon annan body är kompatibel med FH-M965 ?

Johost77 sa:
Hmm detta blev ju inte så trevligt...
Tror ni att man kan få isär denna body och serva den?
Vet nån om någon annan body är kompatibel med FH-M965 ?

Gå in på Shimano och läs i manualen för ditt nav. Sjukt mycket info där. Googla Shimano tech doc.

Greppar det ibland eller snurrar det fritt åt båda hållen? Har du tur så har det bara geggat ihop som många skriver i värsta fall är klackarna som gått sönder, hänt för mig. Tog en body från ett billigare Shimanonav men de var inte 100% kompatibla. :/
Kommer inte ihåg modellen men de gick att få isär utan specialverktyg, bara en stor insex för bodyn.

https://happyride.se/forum/read.php/1/1769731/1769912

"SHIMANO SLX FH-M665 bodyn inte riktigt passar FH-M525," Så var det visst. :)

Knackade på bodyn å då tog den som den skulle ett tag. Kan vara att det klibbigt som gör att klackarna fastnar.
Så än finns det hopp.

Senast ändrad:
Johost77 sa:
Knackade på bodyn å då tog den som den skulle ett tag. Kan vara att det klibbigt som gör att klackarna fastnar.

Skruva av bodyn med stora insexan och bada i nån halvtjock olja några dagar? Så har jag gjort på en halvfräsch sådan till ett FH-M618 och det kom ut lite smuts, lät bättre. Smutsen sjönk så jag kunde återvinna den mesta oljan mha. suga upp med en spruta vid ytan.

Tillbaka
Topp