Vad äter eller dricker ni?

Frittata med reker ( a.k.a. räkor men för att alla stockholmarna här ska fatta)
20250912_185942_Original.webp

Köpte en fin bit högrev i söndags för att anrätta på måndagen. Brukar ta runt 4 timmar för Texas chili. På måndag morgon fick jag ett sms om jag kunde jobba. Får väl ta itu med maten imorrn tänkte jag och skrev om högreven. På tisdag morgon samma sak och fick rådet att frysa in köttbiten. Först igår e.m. fick jag tid att laga till rätten, fem timmar tog det innan jag var nöjd och gott blev det.
Skärmavbild 2025-12-13 kl. 19.58.14.webp

Vare sig min bild eller mitt recept, klicka på länken.
Men jag har lagat och ätit det, riktigt gott!
Inspirerad av henne också. Stod bakom henne i kön på ICA en gång.

Creme Ninon, sedan hjortytterfile med potatisterrine och slutligen mangosorbet.
Ferrari bubbel till soppan, Tamaral till varmrätten och en liten limoncello till desserten.
Blir nog bra.

Tre timmar? Då blir det ju bara gröt!
Nä. Måste balansera med vätskan. Vid runt tre timmar händer det nåt.
Allt får en djupare smak.
"Maillardreaktionen i bolognese är den kemiska processen där kött och socker reagerar med värme, skapar komplexa smaker, aromer och en rik brun färg, vilket gör såsen djupare och mer smakrik"

Senast ändrad:
Ja, jo, jag har decennierlång erfarenhet av bolognese. Och även av lång tillagningstid. Efter ett par timmar kokar köttet sönder och mister konsistens. 45 minuter koktid efter bryning är mitt mått. Då är köttet mört men inte sönderkokt.
Men det är förstås min preferens.

"Sju livsmedel som får dig att må bra
Glöm dyra kosttillskott. Satsa på god och näringsriktig mat i stället. Men vilka livsmedel är både billiga och innehåller den bästa balansen av de ämnen kroppen behöver? Här nedan kan du läsa om sju råvaror som får kroppen att må bra.
...
Drömmen vore ju ett livsmedel som ger oss precis allt det vi behöver ifråga om proteiner, kolhydrater, vitaminer, mineraler och så vidare. Något sådant livsmedel finns tyvärr inte. I stället handlar det om att äta lite av varje, men framför allt så balanserat som möjligt.
...
För en tid sedan analyserade forskare näringsinnehållet i fler än 1 000 råvaror och rangordnade dem efter vilka som erbjuder bäst balans i förhållande till de näringsämnen vi behöver få i oss. Nötter, olika sorters fisk och grönsaker hamnade bland de bästa råvarorna av dem alla.
Utifrån denna genomgång listade BBC News nyligen sju billiga råvaror som vi kanske inte alltid tänker på, men som forskning visar är bra för vår hälsa."
och på svenska (bakom betalvägg)

"Sju livsmedel som får dig att må bra
Glöm dyra kosttillskott. Satsa på god och näringsriktig mat i stället. Men vilka livsmedel är både billiga och innehåller den bästa balansen av de ämnen kroppen behöver? Här nedan kan du läsa om sju råvaror som får kroppen att må bra.
...
Drömmen vore ju ett livsmedel som ger oss precis allt det vi behöver ifråga om proteiner, kolhydrater, vitaminer, mineraler och så vidare. Något sådant livsmedel finns tyvärr inte. I stället handlar det om att äta lite av varje, men framför allt så balanserat som möjligt.
...
För en tid sedan analyserade forskare näringsinnehållet i fler än 1 000 råvaror och rangordnade dem efter vilka som erbjuder bäst balans i förhållande till de näringsämnen vi behöver få i oss. Nötter, olika sorters fisk och grönsaker hamnade bland de bästa råvarorna av dem alla.
Utifrån denna genomgång listade BBC News nyligen sju billiga råvaror som vi kanske inte alltid tänker på, men som forskning visar är bra för vår hälsa."
och på svenska (bakom betalvägg)
Brist på vitaminer och mineraler är ovanligt.Inget de flesta behöver oroa sig för.

Senast ändrad:
Premiär för störrom igår. Fick syn på några burkar i fiskdisken på ICA i Gottsunda. 30 gr. för 395 spänn. ord. pris över 600. Frågade efter bäst före. B.f var i förrgår, så jag fick en burk för 99 spänn. Blev äggröra därtill. Men så jävla märkvärdig var inte rommen. Det blev nog första och sista gången.

Skärmavbild 2026-04-05 kl. 08.33.30.webp

Premiär för störrom igår. Fick syn på några burkar i fiskdisken på ICA i Gottsunda. 30 gr. för 395 spänn. ord. pris över 600. Frågade efter bäst före. B.f var i förrgår, så jag fick en burk för 99 spänn. Blev äggröra därtill. Men så jävla märkvärdig var inte rommen. Det blev nog första och sista gången.

Visa bilaga 823275
Som så mycket annat dyrt, överskattat. Skall inte dra några paralleller i övrigt 😁

Tillbaka
Topp