Vad behöver jag?

• Trådstartare Trådstartare T35
  • Start datum Start datum

T35

Ny medlem
Vad behöver jag?
Vad heter verktyget/hylsan jag behöver för att få bort vevarmen?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    221.6 KB · Besök: 18
Vad behöver jag?
Den brukar inte sitta hårt alls efter man lossat på vevarmen. Man får med en plastbit för det där på julas superexklusiva verktygskit för cykel

Vad behöver jag?
Senast ändrad:
Vad behöver jag?
Tack för hjälpen alla.
Ska införskaffa ett sånnt verktyg sen.
Som ericke sa så satt den inte hårt, moddade ändan på en tumstock. Funkade kanon:)

Vad behöver jag?
Lagom hårt. Det är bara förspänning för lagret. Lagret ska inte glappa men inte mycket hårdare än så. När vevarmen sedan är åtdragen fyller den ingen funktion.

Jag har också använt låsringståg eller något lagom stort och platt med gott resultat både för att lossa och skruva åt.

Vad behöver jag?
Bengt-re sa:
T35 sa:
mickescott sa:
Men däremot kan du behöva verktyget vid återmontering då man kan behöva lägga lite mer kraft för att förspänna vevlagret

Hur vet man hur hårt det ska dras? För löst/hårt vad kan hända?

Lagom för jisse namn. För hårt och gängorna i plasten går. För löst och det glappar. Lagom.
Gängorna i plasten är väl en sak men långt innan de går sönder har du spänt lagret så hårt att det mår dåligt av det.

Vad behöver jag?
Spänn lagret tills det går en liiiiten smula trögt och/eller låter när du snurrar på vevarna. Sen släpper du bara precis så lite så att motstånd och ljud upphör. Då blir det lagom:-)

Vad behöver jag?
Jag tror att det är ganska vanligt att folk drar den för hårt, vilket förkortar livslängden på lagret avsevärt.
Glappet ska bort utan att skapa sidobelastningar på lagret.

Låsringstång, däckavdragare, bordskniv eller annat som passar brukar fungera fint.
Jag har rätta verktyget man brukar ta någon random grej som finns närmast istället för att gräva i botten av lådan.

Vad behöver jag?
Shimanos verktyg, det runda räfflade, är väl gjort så att man precis ska orka dra det lagom hårt med fingerkraft, eller är jag ute och hojar?

Tillbaka
Topp