vad drar ni i er efter ett pass?

Beror på vad jag gjort under passet, och vad jag ska göra senare under dagen och hur långt det är till nästa träningspass.

Men efter korta intervallpass på 1-2 timmar äter jag knappast nåt extra. Efter lugna distanspass brukar det inte heller bli aktuellt med nåt extra utöver det jag ändå skulle äta (ofta är passet klart lagom till middagsdags, eller lunchdags som många envisas med att kalla det). Efter pass som är hårdare än så, äter jag mer. Och ska jag köra ett hårt pass nästa dag ser jag till att fylla på snabbt.

Utöver den vanliga maten så gör jag ofta chokladdryck. Mjölk med oboypulver om jag inte håller på med viktminskning. Mjölk med kakao och proteinpulver (chokladsmak) om jag försöker minska.

Jag får lätt i mig för lite salt i min vanliga kost (jag har kontrollräknat flera gånger), så efter långa pass med mycket vätskeförlust brukar jag försöka få i mig mer salt mat. Det kan vara så att jag helt enkelt saltar den vanliga maten mer, eller att jag gör popcorn och saltar duktigt.

Allt.

Det viktiga är väl protein och kolhydrater för att minska musklernas sönderfall.
Gärna en öl om det är efter tex cuptävling.

Direkt efter så dricker jag en shake av proteinpulver, banan, olivolja och bär (och vatten). För att få i mig lite av varje. Sedan efter 1-2 h blir det riktig mat.

315A4FC0-6D71-4A85-A912-BF95AA022BD4.jpeg

Tycker det är jobbigt nog att få i sig denna tallrik så det får räcka....

Just nu ett par mackor efter att ha cyklat till jobbet. Matintaget beror dock inte på cyklingen utan på att jag inte åt frukost innan jag åkte hemifrån.

Skämt åsido så äter jag vad jag är sugen på och som jag har tillgängligt. Varierar oerhört vad det är. Å andra sidan så har jag ingen ångest över att försöka få till ett matintag som är optimalt m.a.p. uppbyggande av cyklingskapacitet.

Angående saltintag som geo är inne på så tror jag inte att jag delar hans problem med generellt lågt intag. Är absolut inte en sådan som reflexmässigt extrasaltar allt men jag skulle gissa att mitt intag är rätt normalt för en svensk, d.v.s. absolut inte för lågt. Om jag kört heldagspass i varmt väder upplever jag ofta att jag blir extra sugen på salt och då åker det typiskt på lite mer salt på maten.

Kom att tänka på four yorkshiremen sketchen... men nä.

Förutom en massa vatten så en komplett måltid som ofta är lite försenad p.g.a. timing med rajd, plus regelbundna protein-tillskottet som jag skippat på morgonen (för att inte sabba insatsen), sen ofta nåt slags godis eller en tupplur.

Om jag kör ett motionspass utan större påfrestningar oavsett tid så är det som en vanlig dag, möjligen lite mer vatten innan och efter, och finns det bullar i frysen så försvinner i alla fall ett par stycken. Bombar jag på så muskler och hjärta får jobba, intervall eller bara mangla grus eller asfalt, då måst jag ha lite mer proteiner än vanligt så musklerna får sin del för att inte brytas ner. Som motionär behövs inga större kalkyler, bara lite kunskap och sunt förnuft.

Har ett gäng proteinbarer liggandes hemma, trycker i mig en efter de flesta passen om jag inte ska äta omedelbart efter dvs maten är färdig. Många av mina pass görs direkt innan måltid eller på morgonen utan frukost så då behöver jag fylla på energi direkt efter om jag ska orka jobba/laga mat till familjen. Annars blir jag en otrevligare person att ha att göra med än vanligt. Vanlig mat hade funkat lika bra men kräver lite mer av en.

Med ett par kilo att gå ner försöker jag att inte äta nåt extra efter träning (under träning kan det bli nån energibar dock för att inte magen ska bli ett svart hål och suga i sig hela köket när jag kommer hem och bara ta död på hela kaloriunderskottet). Men när köttet är svagt så: öl.

Friterade räkor med sötsur chilisås och friterade kycklingbitar med jordnötssås.

Grillad spädgris med ångkokt broccoli, sötpotatismos, och madeirasås.

Chokladgrotta med vispgrädde och apelsinflarn.

Senast redigerad av en moderator:
Innan passet tar jag en tallrik och skvätter på lite olivolja, sedan lägger jag på 250 gram fläskkarre. In i ugnen på 70 grader. Cyklar två timmar. Efter passet är fläskkarrren perfekt tillagad och serveras på den varma tallriken direkt från ugnen. Lite hemgjord majonnäs till om jag är rejält hungrig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp