vad drar ni i er efter ett pass?

ForesterGuy sa:
geologen sa:
ForesterGuy sa:
geologen sa:
Utöver den vanliga maten så gör jag ofta chokladdryck. Mjölk med oboypulver om jag inte håller på med viktminskning.

En del har pengar, märker jag...

Wut?

Det handlar kanske om 60 kr per månad...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/chokladdrycken-oboy-saljs-for-hundratals-kronor-pa-natet

;-D

Ah! Nå, nu är det dock proteinpulver och kakao som gäller. Och ska jag vara ärlig använder jag "oboy" som en generell term. Oftast använde jag Lidls variant. Smakar inte riktigt lika gott, men är gjord som gryn, lite likt snabbkaffe, som inte dammar så förskräckligt som riktigt oboypulver gör.

Beror på vad för pass det var och hur nästa pass ser ut. Jag tränar alltid på morgonen och nästan varje dag så oftast brukar det bli en banan och ett ägg i väntan på lunch. Om jag tränar hårt och eller länge två dagar eller mer i följd så festar jag till det med specifika återhämtningsdrycker från Science in Sports eller High5. Jag är en tunn vekling med kroniskt liten aptit så jag måste vara rätt noggrann med att få i mig kolhydrater och fylla upp glykogenförrådet, speciellt under etapplopp.

Alltså skiljer det sig åt en del, efter en återhämtningsrunda och med ytterligare en lätt träning dagen efter så äter jag inget om jag inte är hungrig. Finns inte riktigt behov för det. Har jag däremot tävling eller ett distanspass dagen efter då jävlari blir det kolhydrater direkt när jag kommer innanför dörren. Har jag tränat/tävlat hårt/länge så vill jag ha protein och vätska i stora lass med, beroende på när det är dags igen.

Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
staine sa:
marr sa:

Den som ändå hade en sexpack :(
Är väl bara äcklig öl som säljs i sexpack?

Nix.
Vad som är värt att dricka säljs i sexpack?

I Sverige då. I tyskland säljer de ju sexpack med god öl på varenda jäkla mack.

Finns en hel del fint i bolagets beställningssortiment som bara går att köpa om 6 burkar/flaskor :D

Senast ändrad:
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
staine sa:
marr sa:

Nix.

Finns en hel del fint i bolagets beställningssortiment som bara går att köpa om 6 burkar/flaskor :D

Typ Tripel Karmeliet.

"Kollikrav
Denna dryck kan endast beställas i hela kollin om 6 st på begäran av leverantören."

Givevis 75cl flaska!

42Hz sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
staine sa:
marr sa:

Nix.

Typ Tripel Karmeliet.

"Kollikrav
Denna dryck kan endast beställas i hela kollin om 6 st på begäran av leverantören."

Givevis 75cl flaska!

Riktigt fin med :)

Det kan finnas en poäng med att vänta med energiintag en stund om man vill optimera tröningseffekten. Att man MÅSTE äta direkt är en gammal sanning med svagt vetenskapligt stöd (kan även ses som en dietistmyt).
Sen kan det finnas skäl att äta ngt proteininnehållande och energirikt snabbt om man vill prestera bra snart igen eller bara klara av att vara artig, men det är inte nödvändigtvis samma sak.

TIll trådskaparen - du fick just ett standard Happysvar, dvs förvänta dig inte att du skall lära dig nåt här, förutom en massa idéer till konstiga svar :-D

Jag föreslår att du tar och får i dig både kolhydrater och proteiner efter alla träningspass. Det finns lite olika forskning på hur snart och vilken mängd det behöver vara. Jag har precis plöjt genom Charlotte Kallas, Mattias Swahns och Anders Szalkais böcker och i dem pratas det om att ju snabbare inpå passet desto bättre, men max en timme. Skidlandslaget kör med max 15 minuter efter avslutad tävling har jag för mig Ida sa i en intervju, förutom sprinttävlingar som blir jäkligt annorlunda beroende på hur det går för de aktiva.

Mängden är också lite olika beroende på vem man frågar. Men nån form av bränsle skall du fylla på i form av bra kolhydrater och protein.

JonasH72 sa:
TIll trådskaparen - du fick just ett standard Happysvar, dvs förvänta dig inte att du skall lära dig nåt här, förutom en massa idéer till konstiga svar :-D

Jag föreslår att du tar och får i dig både kolhydrater och proteiner efter alla träningspass. Det finns lite olika forskning på hur snart och vilken mängd det behöver vara. Jag har precis plöjt genom Charlotte Kallas, Mattias Swahns och Anders Szalkais böcker och i dem pratas det om att ju snabbare inpå passet desto bättre, men max en timme. Skidlandslaget kör med max 15 minuter efter avslutad tävling har jag för mig Ida sa i en intervju, förutom sprinttävlingar som blir jäkligt annorlunda beroende på hur det går för de aktiva.

Mängden är också lite olika beroende på vem man frågar. Men nån form av bränsle skall du fylla på i form av bra kolhydrater och protein.
Vad tävlingsskidåkare säger är inte nödvändigtvis det mest aktuella, kan lika gärna vara gammal tradition.

Teoretiskt kan man resonera för att ju längre man väntar med föda, desto mer skelettmuskelsignalering hinner ske och man får mer träningseffekt.
Fältet är snårigt och någon konsensus om exakt lagom tid och mängd föda efter träning finns nog inte, det brukar antingen betyda att man kan göra på många olika sätt och alla kanske kan funka eller så är man mitt i en stark kunskapsutveckling där alla inte hunnit med.
Referenser orkar jag inte bidra med, det jag vill säga är bara att det finns nog ingen sanning som gäller alla i alla lägen.

Miss Lycka 2.0 sa:
Skidåkare kör 2-3 pass om dagen.
Och då vill man prestera även på nästa pass. Samma sak på en sprinttävling, eller etapplopp. För en Svensson som tränar några dagar i veckan blir behoven ganska annorlunda och det kanske till och med blir kontraproduktivt att (över)fylla på det lilla man förbrukat direkt inpå passet.

JonasH72 sa:

Nej jag har märkt att nivån är rätt låg på många svar, men uppskattar dom seriösa svaren.
Själv drar jag i mig en proteindrink direkt efter avslutat pass och sedan lagad mat efter ca 1-2 timmar.

man ska nog inte tro att forumet är någon slags UCI tävling i duktighet. sen med tanke på antalet professionella svenska cyklister så bör man kanske inte alltid ta sitt cyklande på så stort allvar heller, åtminstone vad gäller träning, eller?

cyklar jag för det är kul, äter jag för det är gott efteråt, det är nästan halva poängen. speciellt när man är ute och reser i trakter där cafér är öppna...

konken sa:
man ska nog inte tro att forumet är någon slags UCI tävling i duktighet. sen med tanke på antalet professionella svenska cyklister så bör man kanske inte alltid ta sitt cyklande på så stort allvar heller, åtminstone vad gäller träning, eller?

cyklar jag för det är kul, äter jag för det är gott efteråt, det är nästan halva poängen. speciellt när man är ute och reser i trakter där cafér är öppna...
+1

Ställer man en sån öppen fråga som TS så får man finna sig i en mångfald av svar, även om man inte gillar alla.

Annars är ju en "Rocky Special" en bra återhämntning!

Rocky special sa:
7dl shaker (eller liknande)
2 ägg
3 msk chokladdryckspulver
1/3 tsk kreatin (2-3g)
3 dl mjölk

Häll i mjölken i shakern, knäck äggen och häll ner dem i mjölken, gula och vita.
Häll i chokladdryckspulvret och kreatinet i den samma.
Blanda med elvisp.

Avnjut.

Att göra en Crunchy Rocky Special avråds.
Dvs. råka få med äggskal.

Örjan Lax sa:
konken sa:

+1

Ställer man en sån öppen fråga som TS så får man finna sig i en mångfald av svar, även om man inte gillar alla.

Visserligen. Men det är ju rätt trist att folk sitter och diskuterar vilka ölsorter som säljs i sexpack och ger andra löjliga förslag som plankstek. Ska man vara rolig på trådens bekostnad så kan man ju gärna bidra med något också som ger tråden och forumet någon form av kvalitet, man är ju också hjälpsam mot sina medmänniskor.

Till Jonas: Jag tycker att det låter bra. Har du träning inom 24 timmar efter avslutat pass så föredrar jag också att du får i dig lite kolhydrater med, en banan eller liknande.

Whenthingsgowrong sa:
Örjan Lax sa:
konken sa:

+1

Visserligen. Men det är ju rätt trist att folk sitter och diskuterar vilka ölsorter som säljs i sexpack och ger andra löjliga förslag som plankstek. Ska man vara rolig på trådens bekostnad så kan man ju gärna bidra med något också som ger tråden och forumet någon form av kvalitet, man är ju också hjälpsam mot sina medmänniskor.
Vadå rolig? Öl kanske är bra återhämtning för vissa, liksom andra kanske föredrar plankstek. Återhämtning måste inte alltid innebära extrema pulverdieter, proteinbars och andra konstgjorda saker, även om det tycks vara trendigt att berätta att man konsumerar sånt. Vanlig naturlig mat av fräscha råvaror är grovt underskattat som återhämtningsenergi.

Tillbaka
Topp