Vad för skyddsfilm till ram använder ni?

Har köpt dyr folie från både svenska och utländska firmor till bland annat bilar och crosscyklar. Nu köpte jag Biltemas billiga folie och den fungerade precis lika bra.

Diskmedelslösning, filtskrapa och hårfön. Osynligt efter någon timme.

Biltema gar en skyddsfilm på rulle som är tänkt till trösklar till bilar. Den är super under underröret och vevparti. Finns en smalare som passar på kedjestag.
+1 Finns ingen anledning att betala mer för pretentiösa förpackningar som innehåller samma sak i princip. Och är det meckigt och det veckar sig så tar man hårfönen, värmer och slätar ut När det sitter på plats.

Den där från Biltema köpte jag nyss. Inte jätteimpad jämfört med 3Ms original helikoptertejp. Men den är ok och gör jobbet. Tunnare så skyddar väl mot färre stenskott.

Ingen, som en riktig man ser jag till att alltid landa under cykeln. Sist jag plastade en mototcykel, vilken jag tyckte var väl tung att landa under, kikade jag in på en reklamfirma som plastar taxibilar. Fick skitbra plast billigt (typ en bullpåse) som de hade klippbitar av.

Ingen, som en riktig man ser jag till att alltid landa under cykeln. Sist jag plastade en mototcykel, vilken jag tyckte var väl tung att landa under, kikade jag in på en reklamfirma som plastar taxibilar. Fick skitbra plast billigt (typ en bullpåse) som de hade klippbitar av.
Men taxi 020 gul vet jag inte om jag vill ha på min cykel

Den där från Biltema köpte jag nyss. Inte jätteimpad jämfört med 3Ms original helikoptertejp. Men den är ok och gör jobbet. Tunnare så skyddar väl mot färre stenskott.
Observera att det finns olika sorter på biltema, det ska vara den som är på rulle. När jag köpte min rulle för gissningsvis 7-8 år sedan (det är/var mycket på en rulle) så fanns det nog 5-6 olika typer. Förövrigt är inte syftet att man ska bli impad utan just att den gör jobbet!?

Allvarligt blir jag lite fundersam om det verkligen är samma kvalisort som jag har, för den har jag svårt att tro att den inte stoppar stenskott. Och de tre cyklar jag använt den på har inte en skråma där filmen sitter.

Observera att det finns olika sorter på biltema, det ska vara den som är på rulle. När jag köpte min rulle för gissningsvis 7-8 år sedan (det är/var mycket på en rulle) så fanns det nog 5-6 olika typer. Förövrigt är inte syftet att man ska bli impad utan just att den gör jobbet!?

Allvarligt blir jag lite fundersam om det verkligen är samma kvalisort som jag har, för den har jag svårt att tro att den inte stoppar stenskott. Och de tre cyklar jag använt den på har inte en skråma där filmen sitter.

Jag har en från Biltema och en även från Bike Shield. Biltemas är verkligen kass i min mening, svårt att få bort alla luftbubblor och inte alls lika lättarbetad, även fast man använder hårfön, klipper mallar osv. Stoppar stenskott gör den väl, iaf smågrus. Men är det stora stenar då krävs det ju rejäla plastskydd, typ de som skruvas fast på undersidan av vissa ramar.

Äh, uppenbart så har ni bara dåligt handlag.?
Och, nja, 3-kilos spetsiga stenar är kanske inte riktigt det jag tänker på när man monterar film....

Jag har exakt den till rullen, köpt för två månader sen

Äh, uppenbart så har ni bara dåligt handlag.?
Och, nja, 3-kilos spetsiga stenar är kanske inte riktigt det jag tänker på när man monterar film....

Ja så kan det absolut vara, men det visar ju på att det iaf är skillnad på de olika skyddsfilmerna i hur lätta de kan vara att få bubbelfria.

Jag kör på den på rulle från Biltema. Som någon nämnde tidigare i tråden så är det rätt meckigt att få till det utan luftbubblor. Men på undersidan av ramen blir det ändå hyfsat bra om man är noga. Man får liksom kolla rätt nära om man ska upptäcka några bubblor, och under ramen är det nog inte många som glor.

Jag har en från Biltema och en även från Bike Shield. Biltemas är verkligen kass i min mening, svårt att få bort alla luftbubblor och inte alls lika lättarbetad, även fast man använder hårfön, klipper mallar osv. Stoppar stenskott gör den väl, iaf smågrus. Men är det stora stenar då krävs det ju rejäla plastskydd, typ de som skruvas fast på undersidan av vissa ramar.

Du använder väl diskmedel eller liknande som hjälp?

If you really want full protection, Invisiframe is the way to go, bespoke cut to the frame model and even specific to the frame size but not all bikes are available and it is both a relatively larger expense (although I find justified if you ride very expensive carbon frame) and time consuming to instal (about 2 to 3 hours if you know what you are doing on a complex full suspension bike frame)
AMS and Dyebro are 2 good alternatives if you care less about 100% coverage and like a bit of personalisation

köpte du den som är på en typ 10 cm bred rulle? För biltema har en tjockare och en tunnare. Om du anser den tjocka som tunn lär 3m tejpen vara rejält tjock (läs 1-2 mm tjock ?)

EDIT: denna https://www.biltema.se/bil---mc/styling/skyddsfilm/skyddsfilm-2000040199

den som länkades tidigare, som kostar en bråkdel av denna är klart tunnare.

Senast ändrad:
Invisiframe, relativt enkelt att klämma dit.
Skulle föreslå att inte börja med toptuben dock, bra att värma upp med något man inte kommer tvingas titta på hela tiden hah,
blir rätt dyrt iom frakt och så, men bekvämlighetsfaktorn är hög och ser gött ut med figursytt.

köpte du den som är på en typ 10 cm bred rulle? För biltema har en tjockare och en tunnare. Om du anser den tjocka som tunn lär 3m tejpen vara rejält tjock (läs 1-2 mm tjock ?)

EDIT: denna https://www.biltema.se/bil---mc/styling/skyddsfilm/skyddsfilm-2000040199

den som länkades tidigare, som kostar en bråkdel av denna är klart tunnare.
Den har jag slitit igenom på kedje- och sadelstaget, på tre månader.
AMS hade jag ifrån mars till oktober förra året.

Såg den i affären häromdagen och tänkte just på om den kunde vara bra som skyddstejp. Lätt att lägga på? Lagom tjock?
Hej.. Lite kladdigt att lägga dubbla lager om du som jag lägger tejp på tejp å så på cykeln. Enklare att lägga ett lager på cykeln å ett lager till, förståss... Den släpper INTE från cykeln i första taget. Behöver man lägga på fler gånger så är ju rullen 9 meter lång..
mvh borano20

Såg den i affären häromdagen och tänkte just på om den kunde vara bra som skyddstejp. Lätt att lägga på? Lagom tjock?

Enkelt och lägga på, bara tvätta av cykel/ramen och torka av ordentligt för att få det fästa bra.
Personligen räcker det med ett lager. Jag tycker den är tillräcklig kraftig för att stå emot de flesta stenskott.

Vilka av dessa är hyffsat lätta att ta bort också? Läste i en annan tråd om någon representant från Scott tror jag det va, att man kunde få problem med lacken låt säga efter ett år när man drar bort skyddsfilm/skyddstejp.

Vilka av dessa är hyffsat lätta att ta bort också? Läste i en annan tråd om någon representant från Scott tror jag det va, att man kunde få problem med lacken låt säga efter ett år när man drar bort skyddsfilm/skyddstejp.

Skrev de vad det skulle vara? För jag tror inte skyddstejp/film håller en säsong förrän man behöver tejpa om på nytt.

Skrev de vad det skulle vara? För jag tror inte skyddstejp/film håller en säsong förrän man behöver tejpa om på nytt.
Jodå, invisiframe håller sjukt bra. Två spanien resor, två åre resor, sälen och skogarna hemma, ett ton med stora stenar har flygit upp från framhjulet och inte en skråma i skyddsfilmen. Och som topping på tårtan alla krascher man lyckas med..

Tycker Biltemas är rätt formbar när den går att forma över detta bananformade topprör o ner på vardera sidor i ett stycke utan bubblor.
Ser i princip ut som klarlack med extra mkt djup i när det blev klart.

Bilagor

• _20200518_133410.JPG
    _20200518_133410.JPG
    230.7 KB · Besök: 841
Tillbaka
Topp