Vad kostade din cykel?

Vad kostade din cykel?
Racer: 2000kr uppdaterad för ~6000kr (hjul, styre, stam, sadel, vevparti, reglage, bakväxel)
Tempo: 3500kr uppdaterad för ~6000kr (hjul, sadel)
Mtb/vinterpendling 700kr uppdaterad för 1000kr (vevparti)
Tränar totalt ~7pass/vecka varav 3-4 på cykel

Vad kostade din cykel?
MTBiker sa:
Har sagt till min fru att mina cyklar kostade 5000:- styck. Har en Scott Scale 900 SL, En Bianchi Sempre Di2, en Magmaa (den var lite billigare berättade jag) samt en Nishiki pendlar CX

Haha. Du har det bra du. Min sambo cyklar också och förstår i alla fall delvis värdet på mina hojar. Vi har en outtalad överenskommelse om att hon inte frågar och jag inte säger något, det skapar bäst förutsättningar för hemfrid.

Senast ändrad:
Vad kostade din cykel?
Tycker synd om er som inte vågar berätta vad cyklarna kostar för er livspartner.

62000:-i cyklar plus uppgraderingar och utrustning. Slutade räkna vid 100 000 faktiskt :) Det blir dyrt om man inte har något.

Vad kostade din cykel?
Supersonic sa:
MTBiker sa:
Har sagt till min fru att mina cyklar kostade 5000:- styck. Har en Scott Scale 900 SL, En Bianchi Sempre Di2, en Magmaa (den var lite billigare berättade jag) samt en Nishiki pendlar CX

Haha. Du har det bra du. Min sambo cyklar också och förstår i alla fall delvis värdet på mina hojar. Vi har en outtalad överenskommelse om att hon inte frågar och jag inte säger något, det skapar bäst förutsättningar för hemfrid.

Min fru vet mycket väl vad mina prylar kostar. Men verkar inte som att happy fattar lite humor...

Lika lite som familjeliv uppskattade mitt inlägg om att jag undrade hur tidigt man kunde raka benen på sin son.

Vad kostade din cykel?
Min månadslön är tyvärr mindre än vad både min HT och min Monstercross kostat o då har jag byggt dom själv till typ inköpspriser...

Vad kostade din cykel?
Är det bästa jag som börjar känna att n+1 snarare skulle våga n-1 ett tag? Jag har inte jättemånga cyklar, men cyklar + tillbehör börjar ta mer plats och tid än de är roliga...

Jag börjar fundera på om jag inte ska satsa på två cyklar och säga resten... Använder ändå bara två liksom

Vad kostade din cykel?
Tror min lvg kostat ca 3100 euro med nya hjulen inräknade. En Propel Adv Sl.
Min ht kostade ca 1250. Används till vardags och för grusväg och vinter.
Min fs som jag skrotat kostade närmare 4000 e.

Egentligen ångrar jag ingenting. Men sett till hur mycket jag använder dem kunde jag definitiv klara mig med en lvg som är bara hälften så dyr. Men jag planerar å andra sidan inte att byta den de närmsta åren så kostnaden blir utslagen på många år...

Vad kostade din cykel?
13k hösten 2015, en HT inkl. dämparpump. Inte bytt någonting men kmr kanske få ett nytt bättre o lättare hjulset & fetare däck av brorsan.

cyklar 3-7h per vecka och under vintern 2-3 h sammanlagt. Kan bli mer denna vinter.

Vad kostade din cykel?
Raggamuffin sa:
Min tävlingshoj kostade mig två månadslöner. Oavsett hur hög lön man har är väl uppoffringen lika stor?

Fast då berättar man ju inte hu mycket cykeln kostade.... Hade tråden hetat hur stor uppoffring gör du för cyklingen, så tycker jag svaret är bra.....

Man vet ju inte om cykeln kostat 20K eller 200K....

/ Trailarn

Vad kostade din cykel?
Raggamuffin sa:
Min tävlingshoj kostade mig två månadslöner. Oavsett hur hög lön man har är väl uppoffringen lika stor?

Nej! Det håller jag definitivt inte med om.

När jag fick mitt första jobb och min fru (som då var min flickvän) fortfarande gick på gymnasiet hade jag aldrig kunna lägga en månadslön på cykel. ca 10.000 kr efter skatt i lön. Hyra för en tvåa, bil och mat hamnade på runt 8.000 kr om jag inte minns fel. Fick jag undan någon hundralapp varje månad var jag nöjd, men lika ofta gick jag back och fick snällt fråga mina föräldrar om hjälp några gånger.

Nu har vi ett stående sparande på (minst) 3000 :-. Jag har inte ens riktigt koll eftersom jag vet att pengarna kommer räcka. Att spara ihop en månadslön nu om jag verkligen gick in för det skulle ta mig något halvår på sin höjd.

Självklart är inte uppoffringen lika stor ens om jag lägger 30.000 kr på en cykel nu som om jag hade lagt 5.000 kr på en cykel då.

Vad kostade din cykel?
Ganska osmart att lägga två månadslöner på en cykel. Har svårt att tänka mig att man cyklat mer än 1% snabbare jämfört med en cykel för en månadslön. Och i så fall tar det även om man cyklar så extremt mycket som 20 tim/vecka året om 16 år innan man tjänat in en månads arbetstid (ca 160 tim)!

Vad kostade din cykel?
Nej det är väl sant att det förmodligen är lättare desto högre lön man har. Men sett till normalsituationen snarare än en sådan ytterlighet.
Jag är en vanlig LO-knegare och tillhör väl snarare bottenskrapet vad gäller löner än toppen :) - jag menade att peka på hur man prioriterar.

Vad kostade din cykel?
Supertramp sa:
Ganska osmart att lägga två månadslöner på en cykel. Har svårt att tänka mig att man cyklat mer än 1% snabbare jämfört med en cykel för en månadslön. Och i så fall tar det även om man cyklar så extremt mycket som 20 tim/vecka året om 16 år innan man tjänat in en månads arbetstid (ca 160 tim)!

Beror väl på vad man tycker är roligt? Din Ridley var nog ändå dyrare :)

Vad kostade din cykel?
Raggamuffin sa:
Supertramp sa:

Har jag nån gång påstått att jag är smart eller vadå? Skulle inte tro det va, visa det inlägget i så fall! Annars håll dig till fakta och sluta gaffla massa strunt!

Vad kostade din cykel?
Raggamuffin sa:
Supertramp sa:

Det handlar ju om känslan också. Allt i världen är inte siffror.

Vad kostade din cykel?
9000:-. Med två små barn hemma blir det inte skitmycket tid till cykling, men knåpade ändå ihop 9h denna vecka. Snäll sambo. :)

Dessa 9h hade väl iofs varit hälften om jag varit fit och snabb i spåren.

Vad kostade din cykel?
Raggamuffin sa:
Nej det är väl sant att det förmodligen är lättare desto högre lön man har. Men sett till normalsituationen snarare än en sådan ytterlighet.
Jag är en vanlig LO-knegare och tillhör väl snarare bottenskrapet vad gäller löner än toppen :) - jag menade att peka på hur man prioriterar.

Jag förstår din tanke och håller med till viss del om att det säger något. Självklart hade en cykel för 30k då varit en större uppoffring än en för 30k nu (Då hade jag inte ens fått ihop det om jag sålt bilen eftersom den var värd typ 15k...)

Sedan tror jag att det du beskriver är en normalsituation för många på detta forum. Om man ser till hela samhället var nog inte mina marginaler något som är helt unikt idag heller. Att precis få ihop det hör nog till mångas vardag tyvärr. Följdfrågan blir naturligtvis varför de har så knapp marginal. Är det något vi lärde oss på våra två år utan marginal är det att man kan prioritera bort saker även när det allra mesta är bortprioriterat. Vi åt nog inte ute mer än en handfull gånger på dessa år och de gångerna var det prisklassen lunchpizza. Vi köpte inget dyrt kött, vi köpte ingen alkohol och vi tog aldrig bilen i onödan.

Vad kostade din cykel?
Första "riktiga" MTB 22'. För mycket pengar? Kanske, kanske inte. Kompenserade genom att köpa, handskar och glasögon på Ullared för 150:-
En tacksam fru säger " va kul det var på på tiden". Nu återstår bara att ge sig ut och cykla.

Vad kostade din cykel?
Supertramp sa:

Applicera gärna samma resonemang på allt annat i din ägo. Till exempel din bil. Eller din teve. Eller dina köksknivar. Inse sen att du är helt galet ute.

Man köper i regel inte en dyr cykel för att bli snabbare, utan för att man vill ha ett trevligare redskap för sin framfart. Att försöka motivera kostnaden genom att jämföra med produktivt arbete, är nonsens. För då kan du ju låta bli att göra precis allt du inte tjänar pengar på. Sluta ta promenader, för du sliter ändå bara på skorna och tjänar inget. Sluta laga god mat, för billig mat är mindre kostsamt och alla andra aspekter av upplevelsen är ovidkommande. Sluta köp snygga kläder, för du kunde lika gärna gå i trasor, bara de håller dig varm.

I princip allt vi i västvärlden företar oss utanför arbetstid, är "onödigt". Vi hade kunnat leva i skjul. Vi hade kunnat knata en mil till affären och köpa havregryn för att koka gröt till varje måltid.

Ditt resonemang är så urbota dumt så det är fan inte klokt. Särskilt med tanke på att du själv lär bryta det vid varje andetag.

Edit: Glöm inte att skippa saltet nästa gång du kokar pasta, för det tillför ju bara smak. Inget du egentligen behöver.

Senast ändrad:
Vad kostade din cykel?
Till dags datum så kostar mina cyklar ungefär följande.
Hybrid-pendlar-grus-crossen: 1kr/km (4,5år) (då är den ändå ombyggd i två omgångar)
Räsern: 5kr/km (1,5år)
Tri-hojen: 18kr/km (1,5år)

Vad kostade din cykel?
Å andra sidan är nog inköp av cykeln ungefär 1/3 av mina totala kostnader för cyklingen de tre år jag cyklat...

Kläder, väskor, pump, lampor, trainer, anmälningsavgifter, service mm... Det har nog kostat ungefär som två cyklar.

Vad kostade din cykel?
40.000:- cyklar ca 10 timmar i veckan, och nivån på mig är väl okej.
körde in på 2.40 i Engelbrektsturen 70km i Söndags.
Har bara cyklat i ett och ett halvt år, så jag är nöjd över mina prestationer i Långloppscupen än så länge. Går bara fortare och fortare för varje tävling. Hehe!! Riktigt kul!!! :-)

Vad kostade din cykel?
Min andra rejser, Bianchi Infinito som jag köpte 2010 kostade nog 30 TSEK men sedan dess har jag bytt hjul två gånger, uppgraderat drivlinan till DI2, bytt styre två gånger, bytt sadel två gånger, bytt ram en gång, etc.. så egentligen är det väl bara sadelstolpen och styrstolpen som är från originalet.

Finns det någon matematisk korrelation för hur mycket cykeln får kosta versus hur mycket eller snabbt man kan cykla? Och vem har i så fall bestämt den ekvationen?

Vad kostade din cykel?
Jag har en kompis som "betalar av" sin cykel med 50kr/tränad timme, innan den är avbetald låter han bli att köpa nytt eller uppgradera ordentligt. Ganska sund inställning och enkelt att hålla koll på med t ex strava eller funbeat.

Själv har jag precis gått n-1 och sålt racern och en stålracer och skaffat en skivbromscross för samma pengar som jag fick för de andra två, funderar på att göra mig av med vinter-mtb:n också och cykla mer på de andra cyklarna istället...

Tillbaka
Topp