Pfaff
Aktiv medlem
Vad tycker ni om Hövding?
frause sa:Hur högt smäller de egentligen? Ingen risk för hörselskador?
Högt, så det får man nog på köpet.
Men det får man också av bil-hairbager, varför skulle det vara ojämlikt här?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
frause sa:Hur högt smäller de egentligen? Ingen risk för hörselskador?
Pfaff sa:frause sa:Hur högt smäller de egentligen? Ingen risk för hörselskador?
frause sa:Reserverar mig dock lite om skyddet med bilhjälm skulle kunna motsvara krockkudde, då faller första delen av mitt resonemang lite.
frause sa:Pfaff sa:frause sa:Hur högt smäller de egentligen? Ingen risk för hörselskador?
Risken för bieffekter kontra nyttan.
På cykel finns en enkel lösning som skyddar (nästan?) lika bra, helt utan risk för hörselskador. I bil höjer krockkuddar skyddet avsevärt (tror jag).
På cykel är risken för att råka ut för en utlöst kudde högre än i bil. Anekdotisk bevisföring: Jag har på de senaste tre årens pendling hamnat i situationer där en Hövding borde löst ut ca tre gånger. Omkullkörningar på grus, diesel och is. Jag har aldrig någonsin råkat ut för en utlöst bilkudde. Nu cyklar jag mer än åker bil, men ändå. Jag anser ändå att risken för en utlöst Hövding är större än en utlöst bilkudde hur man än räknar.
Reserverar mig dock lite om skyddet med bilhjälm skulle kunna motsvara krockkudde, då faller första delen av mitt resonemang lite.
staine sa:me.I.am sa:staine sa:jomper sa:Har aldrig hört talas om en bil vars airbags löst ut om föraren gjort fel. Det verkar förekomma med Hövding.
Men du har väl sett youtubeklippet med tanten som dänger till grillen på mercacabben som stannat på övergångsstället?
Och han gjorde ju fel iof. Man stannar inte mitt på ett övergångsställe ;)
Den är fejkad
DOH
:(
clnr sa:[hövdingvideo]
me.I.am sa:Min engelska är inte vad den borde, kan någon ge en kort sammanfattning?
Zåsna sa:Min engelska är inte vad den borde, kan någon ge en kort sammanfattning?
De menar att hövding ger en mjukare inbromsning än en standardhjälm och att den således bör ge ett bättre skydd mot hjärnskakning vid träff mot hårt underlag.
mats412 sa:Jag har en Hövding för vinterpendlingen för då kan jag ha vanlig mössa på mig, har kört med det i två år nu och föredrar det framför Gore WS-mössa under hjälm.
DT sa:Skulle man inte kunna ta fram en heltäckande Hövding för hela kroppen, så att man blir som en Michelingubbe om man krockar? Vore ju häftigt att bli näst intill odödlig!
Fast det skulle se bra dråpligt ut om den utlöstes av misstag. :-)
DT sa:Skulle man inte kunna ta fram en heltäckande Hövding för hela kroppen, så att man blir som en Michelingubbe om man krockar? Vore ju häftigt att bli näst intill odödlig!
NLC sa:Eller cykla i en fat suit?
Bengt-re sa:Eller cykla i en fat suit?
Luftmotståndet .....
Vad händer 1 sek senare?Lingon sa:Hon hade kanske haft nytta av en?
johan44 sa:En hövding blåses upp med en kallgasgenerator (http://www.vinnova.se/sv/Resultat/F...eckning/20121/Hovding--cykelhjalm-med-airbag/) och en airbag i bil med krutladdning som ger varm gas. En krockkudde låter avsevärt mer, risken för hörselskador borde vara liten med hövding.
DanielW sa:Är det någon som provat med landsvägscykel? Blir det väldigt varmt? Läste att någon hade problem med ryggsäck som gick emot något.
DanielW sa:Är det någon som provat med landsvägscykel? Blir det väldigt varmt? Läste att någon hade problem med ryggsäck som gick emot något.
DanielW sa:... landsvägscykel ... ryggsäck ...
johan44 sa:En hövding blåses upp med en kallgasgenerator (http://www.vinnova.se/sv/Resultat/F...eckning/20121/Hovding--cykelhjalm-med-airbag/) och en airbag i bil med krutladdning som ger varm gas. En krockkudde låter avsevärt mer, risken för hörselskador borde vara liten med hövding.
Kupa sa:DanielW sa:... landsvägscykel ... ryggsäck ...
App app app! Stilpolisen rycker ut! ;)
GoranS sa:Kupa sa:DanielW sa:... landsvägscykel ... ryggsäck ...
Misstänker att stilpolisen skulle kunna ha något att anmärka på en hövding också.
Pfaff sa:johan44 sa:En hövding blåses upp med en kallgasgenerator (http://www.vinnova.se/sv/Resultat/F...eckning/20121/Hovding--cykelhjalm-med-airbag/) och en airbag i bil med krutladdning som ger varm gas. En krockkudde låter avsevärt mer, risken för hörselskador borde vara liten med hövding.
De jag har hört har jag hört på 25-50 meters håll och den knallen har varit väldigt distinkt. Med tanke på hur ljudet avtar med avståndet kan jag inte tänka mig att utlösningen går obemärkt förbi för bäraren av Hövdingen.
Men vad vet jag? Jag har ju dålig hörsel o använder hörapparater... :D
GoranS sa:Kupa sa:DanielW sa:... landsvägscykel ... ryggsäck ...
Misstänker att stilpolisen skulle kunna ha något att anmärka på en hövding också.