Vad väger era cyklar?

Vad väger era cyklar?
jodå, lägger in vikten här med:
9443 gram, skall verifieras på våg när jag får tillgång till en snäll en.

Cykeln är en Wilier Team Ritchey SC7000 2002, se profilen...

Vad väger era cyklar?
Aah ok då skriver jag här åxå. Min lilla svarta väger 14,9 badrumsvågskilon. Det är en 2004 Kona roast ram med följande pryttlar:

Ringklocka bbb!
Ram roast 15"
Gaffel stel tung stålgaffel från trek bruiser med endast skivbromsfäste 440 mm lång
Stam stor klump i aluminium utan namn
Styre Northshore extreme 68 cm
Handtag lockons
Bromsar Hayes hfx mag med 8" skivor
Vevar Race face prodigy dh
Bash rf
Pedaler diamondback flatties
Hjul Mavic f219 med svarta champ ekrar och cannondalenav i bak och tattonav och oreducerade silvriga ekrar i fram trans x långsamkopplingar med insexskruvar
Sadel billig velo
Stolpe ird
växlar sram 5.0 i bak med 7.0 gripshift fastskruvad lx som styrare i fram och sram kedja
Däck maxxis highroller 2,5" á 1450 g i bak och just nu ett tioga factory dh 2,1" i fram. Sparar säkert ett halvt kilo på att använda det "lätta" tiogadäcket ist för highroller i fram..

Ok jag erkänner, ibland är den iklädd 1,3" slicks åxå.. ;)

Vad väger era cyklar?
Uppdatering: Min Santa Cruz Bullit väger numera 16.5kg, med Continental Diesel 2.5"(stålkanttråd). :-) Fast den klättrar lika bra som förr, den är väl som en humla som inte vet att den inte kan flyga teoretiskt... :-D

/Leo

Vad väger era cyklar?
Giant NRS Air 10,6 kg enlig Giant, men troligen relativt sant (bekräftad på badrummsvåg +- felmarginal på den)
+ 959 pedaler 346 g
+ flaskställ 60 g
- WBT sadel original 195 g (bytte den för den passade inte min bak)
+ Selle Italia XO Gel 230 g
Totalt: 11,041 kg

Vad väger era cyklar?
Landsväg: Daccordi med Columbus EL-OS rör (stål ) 9,5 kg
Semester o vinter: Merlin MTB -90 titanium med Kinesis alugaffel 9,5 kg
Tävlingsmtb. Cannondale Raven 2 , carbon, magnesium o massa epoxy för att hålla ihop allt, med Lefty carbon gaffel 11,2 kg
Skojhoj: Turner 5Spot , en massa aluminium, 13,9 kg
Till jobbet; Mustang, Wirsbo vattenledningsrör. För mycket

Vad väger era cyklar?
12,51 kg väger min Scott Expert racing uppgraderad med MX Comp gaffel, Magura Julie skivbromsar, Conti Gravity däck, Mavic Crossland hjul. Antagligen har hojen blivit tyngre än vad den var när den var ny, men räknar med att den ska vara mer funktionell.

Vad väger era cyklar?
KHS Alite 4000 (handbuildt by Steen)

Ram: Easton Ultralight
Gaffel: Rock Shox SID Race
Styrlager: Tange-Seiki 1 1/8” A-Head
Styrtapp: Amoeba.
Styre: Easton EA60 Rise
Handtag: SRAM
Växelväljare: SRAM Rocket 9-vxl.
Bromshandtag: SRAM 7.0
Bromsar: SRAM 7.0 v-broms
Sadel: Bontrager Gel
Sadelstolpe: Concept Alu.
Vevlager: Shimano XT
Vevparti: Shimano Deore
Pedaler: Wellgo W-800
Kedja: SRAM
Framväxel: Shimano LX
Bakväxel: Shimano XTR
Framhjul (fälg/eker/nav): Sun CR-18, Dt-Competion, Shimano XTR
Bakhjul (fälg/eker/nav): Sun CR-18, Dt-Competion, Shimano XT
Flaskställ:ROOX

Vikt: 10.7 kg

/steen

Vad väger era cyklar?
min väger ca 15kg :). och det är med xc-hjul och lätta komponenter...när jag får det restrerande av mina saker så kommer den nog väga en hel del mer...och det är med en 13.5 tums ram

Vad väger era cyklar?
Ja, jag har också bara humlecyklar som borde veta att de inte kan cyklas på egentligen. Men de kan dem. Vad de väger? Inte en aning. Jag cyklar på dem, jag disputerar inte på dem.

Vad väger era cyklar?
Wasabi Skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som har ett bra sätt att väga cykeln på?

En del seriösa cykelbutiker har ett mekställ med inbyggd våg...

//Skogling som väger sin hoj på grammet när, hos "Bikers Corners" i Spånga...

Senast redigerad av en moderator:
Vad väger era cyklar?
Min tur:
Racer, Bianchi, väger för mycket
SS, baserad på en ljuvlig gammal Scott stålram, ca 10,0 kg.
Tävlingshoj:
Crescent Gram ram, massvis och åter massvis med titan, väger in på bastanta 1800 gram. En gammal Manitou Mars CL gaffel, USE XCR fjädrande sadelstolpe, Hügi 240+XR4.1+Revo-hjul, sen en hel massa knakande lättviktsgodis. Beroende på däckval väger hojen in på 10,2 - 10,6 kg.

/Dag

Vad väger era cyklar?
Min Scott Elite Racing vägde in på 11,5 kilo härom veckan om jag minns rätt.

Vägning (om ej så exakt): Väg dig själv på våg och sedan dig tillsammans med cykel och kolla mellanskillnaden. Min våg har i alla fall 1 decimal, vilket borde ge en ok noggranhet.

Vad väger era cyklar?
Min cykel väger just nu ca 17kg, byter jag däck till t.ex Fat Albert så väger den 16 kg i stället.

Maxxis High ROller 2.5" = 1.25kg/st = 2.5/2st
Schwalbe fat Albert = 750g/st = 1.5kg/2st

Övrig spex på cykeln finns i profilen!

Vad väger era cyklar?
13,9 härliga kg. Original Cinder Cone förutom framgaffeln (som snart ska av till förmån för originalgaffeln) och bromsarna, Magura Julie, sen sparar jag en oerhörd vikt mha mina eggbeaters ;)
Antar att den blir tyngre när originalgaffeln åker på.

/Johan

Vad väger era cyklar?
Lite sent men bättre än aldrig... ganska prick 11.1 kg. Se min användarinfo för lite spec. och foto. Den känns mycket lättare och mer balanserad än min förra cykel, som vägde 10.7 kg när den var klädd med XMax och smala 1.75" IRC Notos.

Vad väger era cyklar?
Vintercykeln, Cotic Soul hardtail, med Nokian NBX 2.3 däcken på, väger 13.0kg. Nu med dubbdäcken är den väl uppe i 13.5kg. Den är en riktig lättviktare jämfört med Bulliten som lägger på sig lite mer vikt tills nästa år, den landar på runt 16.5-17.0kg gissar jag, beroende på däck. :-9

/Leo

Vad väger era cyklar?
Sintesi x-wing, väger just nu 10.9 kg med python ust o marzocchi gaffel och skivor. till våren äre planerat att få ner den till runt 10 kg. salltid lika kul att köpa grejjer till cykeln :D

Vad väger era cyklar?
Min väger bara 19,6 kg vilket jag tycker är lätt med tanke på att det är en downhillhoj (Demo9 med 888r, hayes, Easton, Answer osv) sen har jag en SSMTB som väger ca 9,5 kg (Kona stålram 96:a med RS judy sl 00:a)

God natt...

Vad väger era cyklar?
Simona vägde min GF -97 med stålram på Cykloteket i somras. Den vägde då 13,3 om jag inte minns fel. Det var innan jag skaffade BBB-drev och nya hjul med Hopenav och Mavic X517 resp XC717-fälgar och Deore disc fram så i nuläget är det svårt att veta. Skulle gissa på att vikten är någorlunda oförändrad, skivbroms väger mycket..Det är klart, nu med vinterdäck är det väl + 0,5 kg kantänkas.

13,8 är min gissning. Jag får cykla förbi Cykloteket någon dag och se om de vill hänga upp en blöt klump i deras tjusiga lokaler...

Vad väger era cyklar?
3 cyklar och 3 vikter:

Nr.1 Tävlingscykel med titan ram och Manitou Skareb Super (övriga spec. finns i profilen) : 9'128gr. (8'278gr. med titan gaffeln)
Nr.2 Träningscykel med titan ram, titan gaffel och enklare komponenter : 9'245gr.
Nr.3 Landsvägscykel Cannondale R900 med Mizuno gaffeln och American Classic Sprint 350 hjul : 7'596gr.

Vikten är viktig ;-)

Vad väger era cyklar?
Nja, en teoretisk vikt låter mer så där: 9.2kg.

Jag har vägt alla delar på en analogisk köksvåg tidigare. Jag håller på att uppdatera listan med en ny digital våg men om man kollar på WW borde totalvikten i alla fall stämma med +/- 100gr.

Vikten av cykeln nr.3 stämmer exakt.

Senast redigerad av en moderator:
Vad väger era cyklar?
Ok alain... Vad som förbryllar mig angående vikten på min hoj är att den är så tung ! Jag antar att hjulen väger betydligt mer än vad jag tror. Dom kommer att bytas i januari och jag hade räknat med ca:550 grams viktminskning men det kanske blir ännu mer...(Navet fram, "Scottcomp" kanske väger 250 gram ?)
Jag har har av Scott tagit reda på vad min ram skall väga och det är 1590 gram. Allt annat har jag bytt ut förutom hjulen. Gaffeln har jag många olika viktangivelser på. Allt från 1781 till 2100 och jag tror på drygt 2000 gram. I nuläget så väger hojen som sagt 11.695 gram.(Inte jätte tung.)

//Skogling

Vad väger era cyklar?
hmm, lättviktare där!!!

Mina:
HT: Giant XTC 860 -02 väger 13kg (inklusive MPH3-skivbromsarna och det mesta "original")
FS: Specialized FSC XC -99 väger 12.7kg med v-bromsar

så är det för min del... inga fjäderhojjar här inte..

/Mattias

Vad väger era cyklar?
Den här vägde väl över 18 eller så om jag inte minns fel... det var lite jobbigt i skogen. 14-15 eller vad Enduron nu väger känns lagom. SS:en kanske klampar in på 11 kilo?

Tänk vad mycket PENGAR folk skulle spara om de inte hade möjlighet att väga sina cyklar!

Ergo: varje cykelbutik som vill sälja mer borde ha en lättillgänglig cykelvåg.

Tillbaka
Topp