Val av endurance racer

Val av endurance racer
Hej! Tänkte köpa min första racer. Kikar på canyon emdurace cf 7 , giant defy och vitus Venom . Kikar på geometrin men man blir ju galen av alla siffror hit och dit...
Vad ska man ha...???

Val av endurance racer
Den billigaste av dem, eller ännu hellre en begagnad. Siffrorna är nästan oanvändbara när man köper sin första cykel, men när du köper din andra har du nytta av dem. För då har du något att jämföra med. En gammal Happy-”sanning” är att första cykeln alltid blir fel, och den andra (eller sjätte?) blir rätt när man vet vad man vill ha. Och riktigt så illa är det inte, men innehåller ett korn av sanning.
Har du möjlighet att provcykla en cykel innan du handlar kan du ha mycket nytta av det. Behöver ju inte vara just en modell du är intresserad av utan bara en med kända ”siffror” så du får en referens. Köpa hos handlare kan vara ett annat sätt, men tyvärr finns det inte bara duktiga cykelsäljare därute…
Om det absolut ska vara någon av de du listar använder du tillverkarnas storleksrekommendation för att hamna typ rätt i storlek (det går att justera en hel del med stolpe, stam och styre) och köper den du tycker är snyggast.

Val av endurance racer
Välkommen till forumet!
Komiskt att jag har en typ likadan tråd ?
https://happyride.se/forum/threads/en-annan-vilken-cykel-ska-jag-ha-trad.3699323/

Hoppas vi hittar vad vi letar efter!

Skriv gärna lite mer info om dig om du vill luska i det här med geometrin. Innerbenslängden spelar roll förutom själva längden men även ens rörlighet och hur man tycker om att sitta. Vad har du cyklat på hittills och hur har det gått?

Val av endurance racer
Hej! Tänkte köpa min första racer. Kikar på canyon emdurace cf 7 , giant defy och vitus Venom .
Tidningen Tour har testat Vitus Venon Evo-RS Aero

Giant Defy kan du läsa ett test av här

Värstingversionen Canyon Endurace CFR kan du läsa ett test av här

Vad ska man ha...???
Den cykel som passar dig bäst både i strl (dvs stack och reach) och även uppträdande; snabb/kvick eller stabil/trygg och säker? Vad passar dig bäst?
Och sist men verkligen inte minst: Du skall tycka att den är snygg!

Val av endurance racer
Rose och säkert andra har (väl?) fortfarande en mall på sin hemsida där du fyller i inte bara din kroppslängd utan också innerbenslängd, torso, armlängd osv; mått som är väsentliga vid val av cykel. Cykelns mått är rätt likgiltiga om du inte kan sätta dom i relation till dina egna.
Vi är olika byggda.

Tillbaka
Topp