Val av längd på styrstam?!

grynning

Medlem
Sitter och funderar lite över vilken längd man ska välja på styrstamen? Har idag en 60mm men funderar på att byta till en kortare, typ 40mm. Vad händer med karaktären på cykeln då?
Vad är fördelarna och nackdelarna?

Jag bytte till kortare stam eftersom jag kör mestadels stökigt. Med lång stam vart det många OTB. Men sedan jag bytte från 80mm till 50mm så har jag inte flygit över styret en gång, hehe!!
Funderar även på ett styre med lite mer raise

Från 60 till 40mm är väldigt stor förändring skulle jag vilja säga. Kan finnas risk för att det känns lite för kort för dig om du inte satt "fel" tidigare med 60mm

Jag provbytte från 65 till 50mm på en tidigare cykel och det kändes totalt helfel.
Just nu kör jag med 50mm men på en helt annan ram och då går det fint.

Jag skulle rekommendera att låna en styrstam om du känner nån som har, alternativt fråga nån butik om de har en att låna ut för att testa.

Vad vill du med din cykling grynning?

Bytte ifrån 60 till 40 mm på min Spez. FSR. Upplevelsen av en kortare styrstam är att den effektiva gaffelvinklen blir flackare = går bättre över stök / utför. Märktes väl på min cykeln = gillar. Men du måste kanske också skjuta sadeln bakåt (gjorde jag) och då hamnar du mera bakom pedalerna vid sittande trampning = mindre effektivt?.

Eller som det är så att du vill komma upp med överkroppen så skall du ju inte flytta sadeln bakåt. Kanske skall du då ha en uppåtvinklad stam istf kortare.

Förslag: Köp en kortare stam och prova, det är inga jättepengar.

Flyttar man sadeln så hamnar man annorlunda i bäckenbenet och det kan bli aj i skrevet (har jag provat av misstag efter et sadelstolpshaveri)

Testa! Jag kom aldrig riktigt överens med min förra cykel. Lite längre stam gjorde underverk. Bara testa dig till rätt sittställning!

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Att flytta sadeln efter längden på styrstam är
> inte något man normalt gör.

Nej självklart inte! Däremot tvärtom - om man justerat setbacken på sadeln kan man bevöva byta stam för att tillbaka överkroppen i önskat läge.

Till TS, köp och testa - det är ändå bra att ha ett gäng olika liggande när man justerar om cyklarna. Jag personligen byter stam mellan sommar och vinter - lite nördigt jag vet, men jag trivs bättre med 10mm kortare stam på vintern och då man ändå skall se över styrlager och gaffel två gånger per år kan man lika gärna byta när man ändå är där och håller på.

En aning varning för att 20mm skillnad kan upplevas som ganska mycket. I slutändan är det dock bara du som kan avgöra vad som fungerar bäst. Instämmer dock i att det känns tryggare med dagens norm gentemot hur vi hade våra cyklar på den tiden XC var kung.

Gör en "bike fit" och kolla om du har för lång / kort. Mycket känns konstigt i början.
Bytte för övrigt från 100 till 75 pga PELVISsmärtor. Har nu bytt till en 90mm och det känns väldigt bra. 75mm var lite ostabilt. Blev nog ingen bättre cyklist av den heller.

Allt verkade bra på bikefiten men när jag ansträngde mig så gled jag framåt. Därav smärta.

En bra grej är att byta till bredare styre samtidigt som man byter till kortare stam. Om man inte redan har brett styre alltså. Då bör man ta i lite mer med förkortningen eftersom styrbreddningen gör att man får fram kroppen en skvätt.

Bytte från 90 mm stam och 700 mm styre på min gamla hoj, till 45 respektive 780 mm. Blev sjukt bra. En helt annan cykel som var bättre på alla sätt och vis. Nuvarande hoj har 35 mm stam och den känslan i styrningen är superb. Kommer aldrig använda långa styrstammar igen.

OrjanX skrev:
> Vad vill du med din cykling grynning?
>
> Bytte ifrån 60 till 40 mm på min Spez. FSR.
> Upplevelsen av en kortare styrstam är att den
> effektiva gaffelvinklen blir flackare = går
> bättre över stök / utför. Märktes väl på
> min cykeln = gillar. Men du måste kanske också
> skjuta sadeln bakåt (gjorde jag) och då hamnar
> du mera bakom pedalerna vid sittande trampning =
> mindre effektivt?.
>
> Eller som det är så att du vill komma upp med
> överkroppen så skall du ju inte flytta sadeln
> bakåt. Kanske skall du då ha en uppåtvinklad
> stam istf kortare.
>
> Förslag: Köp en kortare stam och prova, det är
> inga jättepengar.

på senare tid har jag cyklat mer och mer teknisk cykling köpte sent i höstas en ny cykel som jag bara hunnit cykla på ett par ggr än så länge. Så egentligen måste jag bekanta mig mer med cykeln innan den ska moddas.

Fråga ställdes mestadels generellt vad som händer med cykelns karaktär? Bir den kvickare i styrningen eller känns den tyngre i styrningen? Eller är det bara en smaksak?

Styret är redan ganska brett med sina 760mm så mycket bredare blir det nog inte tal om.

grynning skrev:
> Fråga ställdes mestadels generellt vad som
> händer med cykelns karaktär? Bir den kvickare i
> styrningen eller känns den tyngre i styrningen?
> Eller är det bara en smaksak?

Styrningen blir direktare samtidigt som man behöver mindre kraft för att vrida hjulet. Det är svårt att förklara, men det känns i min mening mycket naturligare än med en lång stam, förutsatt att cykeln är tillräckligt lång så att inte cockpit blir jättekort.
Enda anledningen att ha en lång stam är egentligen att kunna få en utsträckt körställning trots att hjulbasen är kort. Och möjligen om man vill att cykeln ska vara lite trögare att styra, till exempel på LVG.

> Styret är redan ganska brett med sina 760mm så
> mycket bredare blir det nog inte tal om.

Ja, det är rätt brett. Blir nog bra med kort stam:-)

Min XC cykel kom med 45mm 6° styrstam. Kändes som styret kom för nära, framför allt när man stod upp och cyklade. Bytte till en 60mm 6° och längden kändes helt rätt. Dock hade jag önskat att styret kom lite högre upp nu. Alla spacers ligger redan under strystammen så går inte att flytta upp stammen mera.
Jag har sett att det finns möjlighet att förlänga med sk. "steerer tube extender" men kanske inget som rekommenderas med tanke på hållfasthet? Andra alternativet är att köpa en 70mm styrstam med 35°. Är det någon som har erfarenhet av en styrstam med denna vinkel? Är osäker på om detta ev. påverkar köregenskaperna märkbart åt något håll.

grynning, om du kortar styrstammen blir styrningen som nämnts kvickare, och ger mindre motstånd.

tillåter då egentligen smalare styre med bibehållen styrkraft. trots det är det vissa som istället breddar styret, lite bakvänt kan tyckas, men gör att sittvinkeln blir oförändrad. om man nu vill ha prio på det.

den oförändrade sittvinkeln i det läget medför att den minskade otb-faran med kortare styrstam inte sas kommer till full nytta, man sitter lika framåtlutad på samma plats som innan.

en längre ram med kortare styrstam anses idag attraktivare än en kortare ram med längre styrstam. men en nackdel med detta är att cykeln blir tyngre att stegra över hinder, detta har man sökt kompensera med kortare kedjestag.

det anses också attraktivt att ytterligare förlänga framändan med hjälp av låg gaffelvinkel. detta medför tyngre styrning samtidigt som cykeln självstyr starkare när den lutar, eller träffar underlag snett från sidan. har medfört att man i ökad utsträckning velat ha både kort styrstam och brett styre.

till den grad att det uppstått svårigheter att ta sig fram i skogen.

Senast ändrad:
Att man brukar välja bredare styre till kortare styrstam har mer med att göra att man vill ha samma vinkel på överkroppen och samma viktfördelning till framhjulet.

Jag vet inte vad du har, men geometrin av styret är ju bredd, rise, upsweep och backsweep. Beroende på hur man redan rullar styret blir det olika högt.

Skarmavbild2019-02-23kl.23.15.19.png

Så ser geometrin ut på det jag har idag. Bör jag gå på ett styre med 19 eller 35mm rise?

jofahjalm sa:
En vild gissning från min sida är att det är ungefär 10 mm rise på det du har. Jag kan inte säga vad du vill ha.

Tack, det var aktuellt rise jag var ute efter, om jag uttryckte mig slarvigt! Så då blir 19mm säkert perfekt, måste ju bli som att lägga in motsvarande ca. 9-10mm spacer för styrstammen. Om jag tänker rätt..

ta gärna lite mer rise, och sänk fästet motsvarande. då har du mer att spela med. är styret förhållandevis tvärt utformat kan du också vrida monteringen framåt och bakåt och på det sättet simulera olika längd på styrstam.

är du osäker köp gärna ett par hundrakronorsstyren och dito styrstammar från kina och experimentera lite innan du köper på riktigt.

50 mm rise har jag på Fatbiken. Men 35 kan ju bli bra, men kolla också på backsweep. 12 grader börjar bli det nya normala å är bra mycket skönare, kan jag tycka! :)

frid!

@staffan88
Du kan börja med att rotera styret framåt lite grann. Det gör att handtagen kommer högre upp och också längre fram.

Sen man kan också pumpa upp gaffeln, sisådär 10%, om man vill höja den dynamiska höjden av styret. Det passar inte alla ;-)

happymtb.fr sa:
@staffan88
Du kan börja med att rotera styret framåt lite grann. Det gör att handtagen kommer högre upp och också längre fram.

Sen man kan också pumpa upp gaffeln, sisådär 10%, om man vill höja den dynamiska höjden av styret. Det passar inte alla ;-)

Tack för alla tips! Jo, jag tar ett styre med 35mm rise och så kan jag ta bort spacers under styrstammen om så behövs. Dessutom var det där med rotera styret ett bra tips!

Dessvärre kan jag inte pumpa gaffeln då det är olja/spiral. Men ställa in mindre SAG funkar kanske.

jofahjalm sa:
12 grader är inte på något sätt normalt. Det får effekten att dra in armbågarna och gör dig svagare på cykeln.

Det går bra att peta ut armbågarna när det behövs även med 12 grader.
Den manövern gör nog snarare både dig å mig lite svagare istället för starkare, skulle jag tro, men gör det ju betydligt enklare att förflytta kroppstyngden å vara följsam i stöket. Därav dagens breda styren, om jag fattat rätt. :)

frid!

Senast ändrad:
Köpte en Spark rc 900 nyss och jag är 168 cm. Valde mellan strl S och M..blev en S, men jag håller på att testa mig fram med styrstammar av olika längd. Original var 60 mm har testat både 70 och 80 mm och skall nu testa även 90 mm. 80 mm känns bäst hittills men man börjar fundera om man skulle satsat på en M istället med typ 60 mm styrstam. Hoppas man inte förstör fina egenskaperna med en 90 mm styrstam..

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp