Våld mot bil....Gjorde jag rätt?

Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> Att köra bil i stan är hemskt! Många cyklister verkar vara både blinda och döva, kör ut rakt
> framför en och sådär. Har nästan mejat ner en cyklist. Fick precis stopp, cyklisten reagerade
> inte ens... :)

Tycker jag faktiskt att du har rätt i, många cyklister lever i sin egen värld. Ska det funka så måste ju både cyklister och bilister (glöm tvåbeningarna) se till att respektera reglerna och köra med förstånd. Kanske var det du som höll på att köra över tjejen som jag låg bakom, och som höll på att bli påkörd när hon drog rakt över ett övergångsställe där det var rött. Utan att se sig om. Tvärnitande bil, och två vilt gestikulerande killar. Hon märkte inte ett smack, utan cyklade glatt vidare, kvar i sin egen lilla värld...

Tycker annars att det är ganska OK att cykla i stan, med vissa undantag då. De flesta är med på noterna, och det är ovanligt med bilister som verkligen försöker hindra en. Budcyklisterna går dock fetbort. Under en arbetsdag hinner de nog bryta mot trafikreglerna fler gånger än de flesta andra hinner med under en hel livstid.

> Alla är idioter.

Fråga: Varför är det så gott om idioter i Stockholm?

Svar: Stockholm har inte större idiotprocent än någon annan del av landet. Men det är idioterna man lägger märke till. Och då hinner man se väldigt många idioter varje dag, om man bor och jobbar i Stockholm, eftersom det finns så många fler människor här. ;-)

Don't fight with people in cars. They have a weapon that is big enough to do real damage.

Of course, I'm tempted to use a full-face helmet and body armor while commuting this winter; partly for warmth, but also to better enable me to get away with allowing the studded front tire of my commuter bike to run into vehicles that cut me off with various low-speed illegal turns. For a motorist having a near miss and a fist-waving cyclist would tend to put one on the defensive, but turning in front of somebody who actually crashed into the car and was laying on the ground looking hurt would change the situational dynamics considerably. No need for blood or broken bones or even real pain, just make the driver feel really guilty instead of really mad. More effective long-term if the goal is changing behavior, and easier to get away with causing some expensive damage to the car without tempting the person to kill you. Never misuse it and don't end up in the middle of the road and get run over the next car, but "Motorist causes cyclist to crash" is a better headline than "Cyclist picks a fight with motorist". Better not to be dead right. ;)

det är egentligen ganska enkelt.. sopar du till plåten på bilen så får du fan vara beredd att ta konsekvenserna. nu var det en företagsbil och killen bakom ratten blev kanske räddare än vad du blev när du tittade upp från fipplandet med pedalerna när det dyker upp någon och slår i huven, och reagerar därefter. hade du klippt till hans privata bil är chansen stor att du inte ens hade haft en möjlighet att säga något innan du blir proppad. du tycker att du har rätt att reagera pga trängd situation, gissa vad killen bakom ratten tycker när någon slår till hans bil!?

oavsett hur uppmärksam bilisten är så finns chansen att du inte syns, utgå från det för din egen skull när du cyklar i trafiken. vem bryr sig om du hade rätt när resultatet kan vara skada/benbrott/rullstol/döden? lite självbevarelsedrift är inte fel..

man har aldrig rätt att idka våld om det inte är för livet.. och att göra det i ren demonstration efter händelsen är knappast en nödsituation.. snarare brist på disciplin.

Oskar_Lkpg skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag brukar ge dom fingret, och går de ur så
> ger
> > jag dom attityd. Backa inte om du tycker att
> du
> > har rätt!
>
>
> Och vad vann du på det?

Tja, de bad om ursäkt. Så jag vann väl ganska mycket på det, ungefär lika mycket som titelförfattaren eventuellt förlorade.

> En gapig typ med "attityd" brukar alltid trigga
> min fantasi mot det olagliga, samt att jag
> föraktar de som påminner om han/henne i andra
> och/eller liknande situationer.

Förstår inte riktigt hur du menar i din bisats, men jag gillar inte hur du tänker/insinuerar.

"attityd" är för
> mig synonymt med dåligt självförtroende.

För mig med bra självförtroende. Du kanske tänker på skrinig fjortisattityd. Jag menar stå-på-mig-formulera-mig-självsäkert-med-stora-ord-attityd. Visa att du är bättre än dom helt enkelt.

>
> En som tror skriker högre för att tysta.
> En som vet väntar, för han vet vad som väntar.
> En ödmjuk vet. Men skulle denne ha fel blir han
> glad för att någon hjälpten han till insikt.
>
Där försökte du verka djupare än vad din kunskap om filosofi/taoism sträcker sig anser jag.

En annan metod att nyttja när bilistsvinen parkerar på cykelvägen och således tvingar ut en på vådliga färder är spott-på-bil. Nyttjar den själv flitigt! Den modiga sprider sin saliv oavsett om bilen är tom eller ej, den försiktigare endast när bilen är obemannad.

Inte för att jag har så höga tankar om dessa bilisters intellekt men man kan ju alltid hoppas att de lyckas göra kopplingen mellan felparkeringen och min signatur på deras ruta.

Allvarligt talat. Hur farligt är det att man klappar/dunkar en hand mot motorhuven? Visst, det kan störa bilkörningen, men det verkar mer som att folk tycker det värsta var att man "brukade våld" mot bilen... Visa mig den bil som får bucklor av att man slår knytnäven i den? En Trabant?

wasabi: skulle du uppskatta om en bilist klev ut och sparkade till din cykel för att du står ivägen för hans/hennes vänsterväng tex? hojen lär ju palla en lättare spark utan problem..? eller skulle det kännas fel?

Förra hösten var jag på väg hem från en skogstur. smal gata villaområde,det står en parkerad bil på andra sidan gatan samtidigt kommer det en mötande bil kör över på min sida av vägen när han passerar den parkerade bilen, o han släpper inte av det minsta på gasen han håller minst 50-60 blås.han kommer så pass nära att min lätt utsträckta näve kommer i kontakt med hans backspegel. BANG en dj-a smäll blev det och tokf-n kör vidare utan o stanna.
lyckligtvis ingen skada på handen.
Tokf-n söker upp mig på mitt jobb dagen efter o kräver ersättning för sin trasiga backspegel bla bla bla :)
Går inte o argumentera med honom så jag föreslår att han gör en polisanmälan,därefter ber jag han fara åt h-vete.
Har inte hört något sen dess :)

ptolemy skrev:
> Bilisten har ovillkorlig väjningspikt mot mig som
> cyklist som korsar hans väg när han svänger höger.

ingenting jag skulle satsa mitt liv på, bilister har väljningsplikt mot cyklister och mopedister som befinner sig på eller är på väg ut på ett oövervakad cykelöverfart, men eftersom bilister inte genrellt har väjningsplikt mot cyklister på oövervakade övergångställen skulle jag inte vilja vara pilotfallet som får avgöra hur långt från cykelöverfarten cyklisten får lov att vara för att uppfylla kravet "som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten"

värt att notera är att det alltså bara gäller obevakad cykelöverfart, inte vanliga oövervakade övergångsställen...

Hur många kan se skillnad på en cykelöverfart och ett vanligt övergångställe?

> Jag har dessutom rätt att köra om på höger sida.

Helt korrekt, men det finns en massa andra paragrafer också...t.ex.

33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

finns det inte ett körfält eller vägren till höger om det körfält som fordonet man avser köra om är det knappast att lämna betryggande avstånd.

dessutom blir det hela väldigt knasigt när man kör om, eftersom den som kommer bakifrån räknas som vållande om framförvarande bilist t.ex. väjer snabbt höger eller panikbromsar för att unvika hinder i körfältet.

då heter det att man inte hållit tillräckligt avstånd...

--------------------------------------------------------------
Men ok, när vi cyklister inte riktigt själva har koll på vad som gäller i juridisk mening, är vi då beredda att satsa vår hälsa på att den genomsnittlige bilisten vet?

att idka skadegörelse på bilar är inte att rekomendera, om man inte är beredd att ta kosekvenserna, don't write checks your body can't cash är ett utryck som dyker upp.

rikard skrev:
> Min favorithämnd är dock fortfarande att öppna
> höger bakdörr om den är olåst.

Skönt att jag kan lära dig ett och annat ibland som omväxling.. ;)

Lonewolf: Du måste vara en katastrofal bilförare och har nog missat det mesta du förhoppnningsvis lärde dig innan du fick det rosa kortet men det är ju inget ovanligt att bilister efterkonstruerar ihop sin egen tolkning av reglerna med åren.

=David skrev:
> Skönt att jag kan lära dig ett och annat ibland
> som omväxling.. ;)

Den har jga faktiskt inte fått från dig, men jag tänker inte ta åt mig nån ära för den på egen hand heller. =)

Cyklister har inte rätt till säkerhet i trafiken.
Så har jag fattat det hela.
Jag vet att det finns cyklister som förtjänar att bli överköärda några gånger men shit va svårt det verkar vara att visa hänsyn som bilist !?!
Det är ju liksom inte som att bilisterna måste gå på gym för å bromsa å gasa. Ska de då vara så svårt å lämna företräde nånn jävla gång.
Jag bor i centrala Malmö och jag tror inte att jag lyckats cykla EN enda gång genom stan utan att reta mig på nån som bara gasat förbi utan att ha en aning om att det inte är HAN/HON som ÄR trafiken.
I Malmö fungerar helt enkelt inte trafiken över huvud taget.
Cyklister som chansar å bränner rakt över högtrafikerade gator, "bilister" om man över huvud taget kan kalla dem det, som ([TÄVLAR]) inne i stan.
Shit nu e ja på högvarv så ja måste nog sluta här.

Stoppa all motorburen trafik i innerstäderna !

Edit: Du gjorde rätt ...och fel. (precis så som du egentligen vet)

Senast redigerad av en moderator:
rikard skrev:
> Den har jga faktiskt inte fått från dig, men jag
> tänker inte ta åt mig nån ära för den på egen hand
> heller. =)

Hmm jag minns att jag avslöjade den för ett gäng åhörare en happyride i hellas förra året nån gång. Men du kanske höll på med annat då..

=David skrev:

> Hmm jag minns att jag avslöjade den för ett gäng
> åhörare en happyride i hellas förra året nån gång.
> Men du kanske höll på med annat då..

Jag har lärt mig det otyget av en äldre kursare, som fö är helt blindgalen i trafiken. Man får lära sig mycket bra på teknis. =)

I hellas kommer jag aldrig att erkänna att jag varit.

rikard skrev:
> Man får lära
> sig mycket bra på teknis. =)

Japp. Jag kan halsa beska droppar.

> I hellas kommer jag aldrig att erkänna att jag
> varit.

Glöm det jag sa. Jag har aldrig varit där heller. Jag fikar bara i stan på mina cykelturer.

=David skrev:
------------------------------------------------------
> Lonewolf: Du måste vara en katastrofal bilförare
> och har nog missat det mesta du förhoppnningsvis
> lärde dig innan du fick det rosa kortet men det är
> ju inget ovanligt att bilister efterkonstruerar
> ihop sin egen tolkning av reglerna med åren.
>
> Mvh David
>
- happy konspiracy -
>
> SEXTI!

HEHE nu var du ju riktigt rolig, jag får inte köra bil överhuvudtaget då jag saknar körkort, har aldrig haft något heller så ingen tror att jag blivit av med det av någon orsak.

Men jag vet väldigt väl vad jag pratar om ändå eftersom mina föräldrar och jag har jobbat med trafiksäkerhet och trafikutbildning i massor med år, slår jag ihop våran yrkeserfarenhet i ämnet så blir det över 100 år, så tro mig jag vet vad jag pratar om ;-)

Jag kan alla argument för och emot och vilka svepskäl både bilister och cyklister använder för att svära sig själv fria och kasta skulden på den andra parten.

Det jag skrev är bara vad lagen säger och hur man som fordonsförare ska uppträda i trafiken, tyvärr så verkar majoriteten av cyklisterna inte förstå att dem faktiskt är just fordonsförare när dem cyklar och att dem omfattas av alla trafikregler som är generella för fordon, endsast vissa specifika regler för motoprfordon är dem befriade från, glöm inte det när du cyklar i trafiken!!

Bosse

Det var väl både rätt och fel. Jobbar själv som Trafikledare för innerstadsbussarna och sitter även och kör dom ibland.
Rätt för att markera för bilisten för att han gjorde fel. Men fel för just att man kan hamna i en knipig situation.
Själv brukar jag stanna till framför bilen och se argt på föraren och bara skaka på huvudet. Då blir det att dom får fundera på vad dom har gjort fel och dom blir inte arga på dig.

Lonewolf skrev:
> jag saknar körkort

Det hade jag förträngt.

> Men jag vet väldigt väl vad jag pratar om ändå
> eftersom mina föräldrar och jag har jobbat med
> trafiksäkerhet och trafikutbildning i massor med
> år,

Påminner mig om Lorrysketchen där Dalle säger: Jag känner mina föräldrar mycket väl.

slår jag ihop våran yrkeserfarenhet i ämnet så
> blir det över 100 år, så tro mig jag vet vad jag
> pratar om ;-)

Faller som argument för att övertyga mig iaf. Det alldeles för många som är helt värdelösa på deras arbete. Att sedan ha gjort det länge går jag inte på heller. Hur många trafikregler kan en yrkeschaufför med trettio års erfarenhet tex? Egentligen..

>
> Jag kan alla argument för och emot och vilka
> svepskäl både bilister och cyklister använder för
> att svära sig själv fria och kasta skulden på den
> andra parten.

Nu får du avslöja om dina föräldrar jobbar som trafikskolelärare, på NTF eller på ett försäkringsbolag. Jag rankar alla tre som längst ner på listan över kassa trafikregeltolkare iaf.

>
> Det jag skrev är bara vad lagen säger och hur man
> som fordonsförare ska uppträda i trafiken,

Lagen? Nu vet jag att du skojar iaf.

tyvärr
> så verkar majoriteten av cyklisterna inte förstå
> att dem faktiskt är just fordonsförare när dem
> cyklar och att dem omfattas av alla trafikregler
> som är generella för fordon, endsast vissa
> specifika regler för motoprfordon är dem befriade
> från,

Dem? Dem oskyddade trafikanterna kan i princip bete sig hur som helst oavsett om meningen är att de ska följa trafikreglerna.

glöm inte det när du cyklar i trafiken!!

Det är lugnt. Hade nu någon kört efter trafikreglerna så hade jag varit säker i trafiken på min cykel om jag gjorde detsamma. Nu får man improvisera istället.

>
> Bosse
>
> "Proud sponsor of Jomper 2005"
>
> Kör så det ryker.

Lonewolf - det står utryckligen att cyklar FÅR köra om vid en korsning och att man FÅR cykla förbi till höger
och vad jag vet så innebär [stå till höger vid rödljus] att man står jämnsides med bilen (vilket är tillåtet)...
vid grönljus påbörjar båda färden i riktningen "fram" - att i det läget [jämnsides] göra en högersväng är en direkt prejning = bilförarens fel
det bör inte ens spela någon roll vem som skom fram till rödljuset först - de är jämnsides i utgångsläget (när det blir grönt)

=David skrev:
> Lonewolf skrev:
> -----
> > jag saknar körkort
>
> Det hade jag förträngt.
>
>
> > Men jag vet väldigt väl vad jag pratar om
> ändå
> > eftersom mina föräldrar och jag har jobbat
> med
> > trafiksäkerhet och trafikutbildning i massor
> med
> > år,
>
> Påminner mig om Lorrysketchen där Dalle säger: Jag
> känner mina föräldrar mycket väl.
>
> slår jag ihop våran yrkeserfarenhet i ämnet så
> > blir det över 100 år, så tro mig jag vet vad
> jag
> > pratar om ;-)
>
> Faller som argument för att övertyga mig iaf. Det
> alldeles för många som är helt värdelösa på deras
> arbete. Att sedan ha gjort det länge går jag inte
> på heller. Hur många trafikregler kan en
> yrkeschaufför med trettio års erfarenhet tex?
> Egentligen..
>
> >
> > Jag kan alla argument för och emot och vilka
> > svepskäl både bilister och cyklister använder
> för
> > att svära sig själv fria och kasta skulden på
> den
> > andra parten.
>
> Nu får du avslöja om dina föräldrar jobbar som
> trafikskolelärare, på NTF eller på ett
> försäkringsbolag. Jag rankar alla tre som längst
> ner på listan över kassa trafikregeltolkare iaf.
>
> >
> > Det jag skrev är bara vad lagen säger och hur
> man
> > som fordonsförare ska uppträda i trafiken,
>
> Lagen? Nu vet jag att du skojar iaf.
>
> tyvärr
> > så verkar majoriteten av cyklisterna inte
> förstå
> > att dem faktiskt är just fordonsförare när
> dem
> > cyklar och att dem omfattas av alla
> trafikregler
> > som är generella för fordon, endsast vissa
> > specifika regler för motoprfordon är dem
> befriade
> > från,
>
>
> Dem? Dem oskyddade trafikanterna kan i princip
> bete sig hur som helst oavsett om meningen är att
> de ska följa trafikreglerna.
>
>
> glöm inte det när du cyklar i trafiken!!
>
> Det är lugnt. Hade nu någon kört efter
> trafikreglerna så hade jag varit säker i trafiken
> på min cykel om jag gjorde detsamma. Nu får man
> improvisera istället.
>
>
>
> >
> > Bosse
> >
> > "Proud sponsor of Jomper 2005"
> >
> > Kör så det ryker.
>
>
>
>
> Mvh David
>
- happy konspiracy -
>
> SEXTI!

OjOj du dömer ut flera duktiga yrkesgrupper där men det kan ju bero på att du har personliga dåliga erfarenheter av dessa.

Tog bort lite som inte behöver stå kvar längre, då det gjort sitt förklarande jobb.

Bosse

Då är det inget annat än att du får gå in på www.vv.se och läsa innantill, så kan du berätta sen vem av oss som hade rätt!

Själv är jag allt för trött i huvudet för att orka läsa lagttext just nu ;-)

Bosse, som önskar alla sov gott ;-)

Okej så du vill att jag ska leta efter stycket som säger att en cyklist inte får köra om en bil på insidan, att cyklisten inte får ligga längst till höger när denne ska rakt fram i en korsning och att cyklisten räknas som upphinnande fordon när han stannat bredvid en bil som åxå står still vid ett trafikljus?? Jag tror inte jag kommer att hitta det stycket.

Jag är åxå helt övertygad om att jag inte kommer hitta det stycket där det står att bilisten inte behöver "slå på blinkern förrän han ska till att rulla igång" Det var fan i mig det mest korkade jag läst i en trafikdebatt..

Jag skulle gärna reta dig mer ikväll men nu ska jag sova. Godnatt. ;)

Jag har ett jävla humör och kan sällan hålla mig. Om det är bra vet jag inte men det är skönt att gorma på bilister när man har varit illa ute. Det kanske är själva faran som skapar adrenalintilskottet?

I början av sommaren cyklade jag på en liten 30-väg i något högre hastighet än 30. Bakom mig låg en lastbil som plötsligen tutade med högkompressionstuta! Jag höll på att skita på mig fullständigt! Han körde förbi och jag skrek till honom för att han skulle höra att han hade gjort fel. Eftersom jag nästan cyklade lika fort som honom (han höll inte 30) kom jag ikapp honom efter några hundra meter vid rödljuset. Jag ropade och krävde att få se körkortet, men han låstades oberörd. När jag hade ropat tre gånger vevade han ner rutan och bad om ursäkt. Det måste ha varit förnedrande att ha en cyklist bredvid sig som högljutt kräver att få se körkortet.

=David skrev:
> Jag är åxå helt övertygad om att jag inte kommer
> hitta det stycket där det står att bilisten inte
> behöver "slå på blinkern förrän han ska till att
> rulla igång" Det var fan i mig det mest korkade
> jag läst i en trafikdebatt..
>
> Jag skulle gärna reta dig mer ikväll men nu ska
> jag sova. Godnatt. ;)
>
> Mvh David
>
- happy konspiracy -
>
> SEXTI!

Hmm ser nu att jag formulerade det där med blinker lite olyckligt och som det står där så verkar det korkat helt klart :-(

Vad som gäller är att man ska ge tecken "i god tid" men det finns ingen tidsregel eller något specifikt avstånd angivet utan det är upp till varje förare att avgöra det utifrån varje situation, vad som är "i god tid" och då kan det bli väldigt tokigt ibland!!

Tror inte du hittar ett stycke som är skrivet ordagrant som jag skrev här, men andemeningen med reglerna är det jag skrev och det stämmer så vitt jag minns, har inte boken här nu, men så tokigt kan jag inte minnas.

Vad gäller oskyddad trafikant så är det överdrivet man kan inte göra vad som helst bara för att man är oskyddad trafikant, vållar du en olycka genom att bryta mot lagen så åker du dit, men om skuldfrågan är oklar så har den oskyddade trafikanten ett extra skydd därför att cyklar inte behöver en trafikförsäkring som alla bilar är skyldiga att ha, på så sätt täcks kostnaderna av försäkringsbolagen istället för dem inblandade.

Bosse

Krama varandra i trafiken! Allt blir faktiskt mycket lättare då. Slutar man köra på marginalerna själv så händer det betydligt färre tillbud. Sen jag bestämde mig för att sluta jävlas med bilister händer det alltmer sällan att jag nästan blir påkörd av bilar. Undrar hur det kan komma sig. Visst, det är skönt att avreagera sig men det kan man väl göra någon annanstans än i trafiken?

Om man ändå vill avreagera sig i trafiken är cykeln ett ganska mesigt fordon. Skaffa en lastmaskin i stället. Man sitter högt och har god uppsikt över alla små kräk som man krossar under de stora hjulen. Dessutom har man skopan så man kan trycka ner framförvarande trafikanter i asfalten. Byter man till gafflar så kan man enkelt flytta undan bilarna vid köbildning genom att spetsa dem genom bakluckan och sedan trycka dem åt sidan. Ingen kaxar sig mot någon med en schysst lastare. Bra, va?

Lonewolf, bilisten gjorde en oförutsebar (dvs utan att visa i god tid) högersväng (brott mot §65), blokerade vägen (strider mot §20)
§26 säger att den svängande ALLTID har ansvar för uppsikten bakåt och inte får svänga om han kan utgöra fara
§66 säger att signalering inte minskar ansvaret i §26

sedan kan du dividera angående "betryggande avstånd i sidled" (§30) bäst du vill, för färd rakt fram så behöver inte cyklisten mer än 30-50 cm marginal vilket oftast är tillgängligt, att det är otillräcklig marginal vid en prejning är en helt anna femma, då räddar inte 1m sidledsavstånd heller.

har du kommit på vilka paragrafer cyklisten bröt emot? jag hittade inga

Westman skrev:
> Oskar_Lkpg skrev:
> -----
> > Westman skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag brukar ge dom fingret, och går de ur
> så
> > ger
> > > jag dom attityd. Backa inte om du tycker
> att
> > du
> > > har rätt!
> >
> >
> > Och vad vann du på det?
>
> Tja, de bad om ursäkt. Så jag vann väl ganska
> mycket på det, ungefär lika mycket som
> titelförfattaren eventuellt förlorade.

OK, det kunde jag inte utläsa i ditt första inlägg.
>
> > En gapig typ med "attityd" brukar alltid
> trigga
> > min fantasi mot det olagliga, samt att jag
> > föraktar de som påminner om han/henne i
> andra
> > och/eller liknande situationer.
>
> Förstår inte riktigt hur du menar i din bisats,
> men jag gillar inte hur du tänker/insinuerar.

En person som skriker och/eller kör med "attityd" visar bara att de är oskadda. Inget att bry sig i.

>
> "attityd" är för
> > mig synonymt med dåligt självförtroende.
>
> För mig med bra självförtroende. Du kanske tänker
> på skrinig fjortisattityd. Jag menar
> stå-på-mig-formulera-mig-självsäkert-med-stora-ord
> -attityd. Visa att du är bättre än dom helt
> enkelt.

Att visa sig bättre är för mig fjortisattityd.
>
> >
> > En som tror skriker högre för att tysta.
> > En som vet väntar, för han vet vad som
> väntar.
> > En ödmjuk vet. Men skulle denne ha fel blir
> han
> > glad för att någon hjälpten han till insikt.
> >
> Där försökte du verka djupare än vad din kunskap
> om filosofi/taoism sträcker sig anser jag.
>
Jasså? Själv trodde jag att jag försökte formulera mig kort men tydligt. Men jag kan skriva det så här.

En typ som kommer fram till mig och skriker och försöker visa sig bättre ger mig signaler om att han är rädd och inte van vid sittiuationen. Personen kan ev. börja veva. Bästa att förbereda sig.

Skulle samma person, i samma sittuation, komma fram och fråga saker i stil med "Såg du att jag kom på insidan?" i en lugn och saklig ton, och inte tala om för mig hur puckad jag är när jag erkänner att jag inte gjorde det. Då får jag signaler om att han har vett nog att kunna reda ut sittuationen som vuxan människor.

Jag var iofs med om en motsatt situation i veckan. Kom i bilen mitt inne i sthlm och hade en cyklist (tjej på mormorscykel) bakom mig vid rödljus och skulle svänga höger. Jag blinkade och när det slog om till grönt körde jag och började svänga. Då har tokfan på cykel tjuvat lite och kommer i full fart på min högra sida och det var typ 1 millimeter från att den tjejen inte kom till skolan mer iår. Observera att jag blinkade och att jag även cyklar mycket själv så man är ju extra medveten om cykliser i trafiken. Hade hon kickat in min dörr hade det blivit handgemäng det kan jag lova. Bara för att man cyklar kan man ju inte skita i alla trafikregler.

bmx: Visst du blinkade ju. Då får man göra vad som helst. Det där med att kolla efter cyklister i döda vinklar och backspeglar behöver man ju bara larva sig med i trafikskolan.

En kompis till såg en gigantsik lastbil som hade en bumper-sticker där det stod "If you can't see my mirrors I can't see you. Your call."

david: Jag hade koll på cyklisten. Hon stod still bakom mig och väntade på grönt. Jag blinkade. Kör man om på insidan i det läget så är man inte riktigt klok. Dessutom fick jag ju syn på henne och tvärnitade. Jag menade bara att man även som cyklist har ett ansvar och man kan ju fråga sig om hon såg mig? Tur att jag körde bilen och hon cykeln.

Du kan ju inte både "ha koll" på henne och sedan plötsligt "[få] syn" på henne. Eftersom du hade sett henne innan borde du naturligtvis ha kollat en extra gång på henne oavsett om hon låg bakom dig och du hade blinker. Att du behövde tvärnita beror ju inte på annat än att du släppte uppmärksamheten på henne på ett hyffsat olämpligt sätt. Skulle du ha kört på henne skulle du aldrig någonsin få rätt i domstol.

Ja, man måste vara lite av en tankeläsare och/eller tro det sämsta om var medtraffikant om man cyklar i stockholmstrafiken och vill överleva.
Om trådförfattaren gjorde rätt eller fel har jag svårt att avgöra från hans text. Jag har svårt att förstå om han var upphinnande eller om han blev prejad utifrån texten.
Efter några år som daglig cyklist i stockholmstrafiken händer betydligt färre "nära smögen upplevelser" nu än då (för några år sedan) för mig personligen. Jag är väl ungefär lika laglydig nu som då men nu har jag lärt mig hur man undviker vissa situationer.
I den omtalade situationen hade jag vid rödljuset sett till att jag startade framför eller bakom bilen i fråga. Detta för att göra mig väl synlig (redan innan ljuset slår om till grönt) för den bilist som eventuellt kommer att svänga höger (oavsett om han/hon blinkar eller inte).
De bästa stockholmscyklisterna är banne mig budcyklisterna (Som alltid när man generaliserar menar jag egentligen inte "alla" utan "de flesta").
Då menar jag "bästa = säkraste" och inte "bästa = mest laglydiga". De bryter, som någon redan påpekat, fler lagar på en dag än vad de flesta lyckas med på en livstid (detta pga tidspressen de har i och med sitt arbete) MEN de håller sig borta från farliga sitiuationer. De är aldrig ivägen för bilisterna vilket är lite nyckeln för överlevnad i stockholmstrafiken.

=David: har du kört mycket i stan senaste tiden elleRR? ;)

EDIT: kört är alltså cyklat i det här fallet..

mattel skrev:
> =David: har du kört mycket i stan senaste tiden
> elleRR? ;)
>
> EDIT: kört är alltså cyklat i det här fallet..

Jag cyklar nästan dagligen hemifrån till frankfurt.

Annars...

601604471

-" Oupps,I dit it again... " !

//Skogling

bmx skrev:
> Bara för att man cyklar kan man ju inte skita i alla trafikregler.

Precis. När sen vissa cyklister tror att dom har nån sorts rätt att sega igång vid rödljusen och sen ändå kareta förbi på högersidan så blir det ju skit...

När man kör bil ska man aldrig ge nåt utrymme för cyklister att ta för sig p g a girighet att ta sig fram snabbt. Ska man svänga höger ser man till att det inte finns nån plats för en cykel på högersidan. Man ska givetvis blinka också men om man ser till att placera bilen vettigt blir det inga missförstånd även om man "glömmer" att blinka. I det här fallet så blir det skit då Ptolemy (om han har nån erfarenhet av stockholmstrafik) borde inse att killen i bilen kanske inte ens visste att han hade en cykel intill sig. Om man själv ger sig rätten att ge pedalhanteringen nån sekunds ouppmärksamhet på trafiken får man också räkna med att killen i bilen har ögonen på nåt annat nån sekund medan han väntar vid rödljuset. Det är alltså helt möjligt att ptolemy har smugit upp intill bilen och hamnat i den döda vinkeln.

Bilen ska inte ha blinkat heller. Jag råkade ut för nåt liknande i postbilen på Hamngatan (stockholm) för en del år sen. Jag skulle höger in på Regeringsgatan. En hurtig cykelpendlar-f-n gjorde ungefär som ptolemy och böjade gapa och stå i om att jag hade blockerat honom. Nu hade jag tur då det stod en polis på trottoaren som förklarade för gaphalsen att man ska ha koll på vad som händer runt omkring sig och att jag definitivt hade blinkat. Problemet är att det blinkar. Det räcker inte med en snabb koll utan man måste se nån sekund åt rätt håll så nåt verkligen lyser. Sitter man och glor på en massa annat så kan man missa att det blickar som det faktiskt ska på bilen intill.

När man körde postbil hade man den stora fördelen av att sitta på högersidan. Det är riktigt kul att då öppna dörren försiktigt och meddela en cyklist, som man är rätt säker på kommer att klanta sig p g a "tidseffektivitet", att man ska svänga och om denna klant envisas med att försöka klämma sig fram på utrymme som inte finns så kommer han (oftast en han...) mosas under postbilens bakhjul. J-lar vad sura vissa blev :D

Den värsta sorten är den som på cykel ligger vid kanten av en dedicerad högersvängningfil och ska rakt. Dom är dumma i huvudet. Dom förtjänar stryk. Cykeln ska destrueras. Dom ska deporteras till Baltikum... :)

Generellt sett är cyklister mycket dåliga på att följa de regler som gäller dom själva. Ska man skrika om respekt och utrymme för cyklister måste man se till att sköta sig själv. Att folk kör bil illa är väl ingen överraskning och att försätta sig in den situation ptolemy gjorde är inte så smart. Man har visserligen "rätt" att köra om till höger med en cykel/klass2-moppe, men det funkar inte i alla lägen och i en korsning är det riktigt "obetänksamt" t o m.

=David skrev:
> Skulle du ha kört på henne skulle du aldrig någonsin få rätt i domstol.

BS! :D

Man får köra om till höger med cykel men inte om nån ska svänga...

16144786.jpg

Calle är det inte det här du är mest upprörd över? Envisas med att åka postbil för att kunna hävda vänstertrafikens fördelar.. Hah.

Tillbaka
Topp