Våld mot Pendelcyklist i Stockholm

Fy fan vilket svin. Synd att jag redan sedan tidigare har Top Cab på svartlistan över företag man aldrig gör affärer med.

Det är säkert de giftiga ångorna från batteriet som sätter sig på hjärnan hos de som kör Tesla.

1. Tvivlar på att Topcab utmärker sig mer än andra.
2. Tycker taxigubbens brott var lite fjösigt.
3. Tvivlar på att detta leder till något positivt.

Mina tre punkter.

Kan sätta en peng på att mjukisbrallis-gubben inte kan stava till varken Bahco eller original .
Men för övrigt håller jag med staine.

Oavsett vad man tycker om det cyklisten gör försvarar det knappast att taxichauffören går till handgripligheter.

Undrar f.ö. vad taxichauffören tyckt om cyklisten hade "parkerat" en bra bit ut i körbanan.

Senast ändrad:
Klart att det är en petitess, men taxinissens reaktion är ju gravt överdriven på alla sätt.

Hade jag parkerat så, och någon hade sagt till mig. Så hade jag förmodligen skrattat lite och varit nöjd med det. Det såg varken ut att vara den mest trafikerade cykelleden eller så att han blockerade hela. Vilket inte gör det rätt, men. :p

Jovisst kan en tycka att det är paragrafrytteri men det är tydligt en olämplig och olovlig/olaglig placering av fordonet....titta i bakgrunden hur trafiken hela tiden får anpassa sig efter Taxins placering. Visst fanns det plats att cykla förbi men det är ju onödigt att stöka till det då det fanns tydliga lediga platser inom fem meter från taxins placering. Just sayin´ Jag menar inte att alla ska åka runt och leka poliser/rättshaverister eller vad man vill kalla det men själv tycker jag att han påvisar civilkurage då han i denna och andra incidenter tar sig tid att i lugn och sansad samtalston påpeka faran med en del trafikbeteenden. Här hann han aldrig ens förklara varför....det var argsint från början till slut. Att inte få röra bilen känns lite konstigt också då de flesta som vill nyttja en taxi börjar med att öppna dörren för att fråga om den är ledig (givet att inte föraren har rutan nervevad eller står utanför bilen) jaja det kanske väcker en tanke iaf
fred!
/C

cwh1973 sa:
bikestockholm drabbades av en synnerligen snarstucken cyklisthatare, bikesthlm agerade dock lugnt och samlat...

Jo fast dra upp dörren och gapa om att man kommer vara med på youtube för att bilen står 30 cm in på en 3 meter bred bana, vad är det för stil ?

Simon89 sa:
cwh1973 sa:
bikestockholm drabbades av en synnerligen snarstucken cyklisthatare, bikesthlm agerade dock lugnt och samlat...

Jo fast dra upp dörren och gapa om att man kommer vara med på youtube för att bilen står 30 cm in på en 3 meter bred bana, vad är det för stil ?

Skulle du vilja åka med en taxichaufför som överreagerar på det där viset?

Jag är förvånad över att inte skötsamma förare är mer irriterade på sina scumbag-kollegor. Den vanligaste reaktionen bland presumtiva kunder som felbehandlas är ju "Aldrig mer det åkeriet...". Något som slår direkt mot skötsamma förare under samma åkeriflagg.

Detta var ju komik. Jag garvade gott åt mjukisbrallan!
Oavkortat att cyklisten kanske var lite osmidig initialt över en mindre överträdelse & kanske jagar upp mjukisbrallan, så sicken tomte han var mjukisbrallan!!
Gå till handgripligheter för detta? Undrar hur stolt han är över sitt agerande efteråt?

ForesterGuy sa:
Simon89 sa:
cwh1973 sa:

Skulle du vilja åka med en taxichaufför som överreagerar på det där viset?

Givetvis skulle jag utan att tveka åka med den taxi-chauffören, inte så troligt att han börjar veva mot kunder va ? Haha

Alltså. Vilken dum jävla cyklist. Bara ute för att bråka. Taxin kunde väl stå sådär en minut... Orka bry sig ?! Provocera fram HELT onödiga agressioner mot cyklister.

Precis som sagts här ovan, det finns värre/viktigare saker att bry sig om.

Herregud. Sånt här förstör bara för oss andra vettiga cyklister.

hade varit en roligare episod och film om taxibilens parkering varit /mer/ olämplig. - Borde inte varit så svårt att hitta...

Nog för att taxichauffören verkar ha vissa problem, men vem orkar bli upprörd över denna parkering? Jag skulle säga att han står rätt bra efter förutsättningarna. Lågt trafikerad gata och alla fordonsslag kan enkelt passera.

Det är väl ingen slump att vissa hamnar i bråk oftare än andra. Särskilt inte om man är ute och letar upp dem.

taxi.png

Tycker vi skulle mailbomba Top cab forare@topcab.com, lägga med länk till filmen och fråga om man måste kunna slåss för att få jobb hos dem.

H. sa:
Nog för att taxichauffören verkar ha vissa problem, men vem orkar bli upprörd över denna parkering? Jag skulle säga att han står rätt bra efter förutsättningarna. Lågt trafikerad gata och alla fordonsslag kan enkelt passera.

Ja herregud. Han hade väl en körning till eller från porten till vänster och väntade där någon minut. Vad är det att bråka om, det är ju hur mycket plats som helst att cykla förbi?!

Snacka om att ta en onödig konflikt.

Påminner om den där liraren som lade upp en massa konfliktvideor från sin elitpendling på Youtube för ett par år sedan. Typ, det kör ut en långtradare från en utfart 50 meter längre fram och långtradaren tar lite tid på sig och elitpendlaren får BROMSA IN från 30 till 20 och förlorar FLERA SEKUNDER och börja ropa och hytta med näven.

Ny, tror du det blir bättre trafiksituation av att mailbomba Top Cab?

Vad är det med somliga cyklister som till varje pris måste hävda sig och sina rättigheter? Jag förstår inte.

H.s bild visar jubtydligt att taxibilen står max 20 cm in på cykelbanan.
Finns ju hur mycket plats som helst för den cyklande bråkstaken.

Senast ändrad:
H. sa:

Det är väl ingen slump att vissa hamnar i bråk oftare än andra. Särskilt inte om man är ute och letar upp dem.
+1

DT sa:
Påminner om den där liraren som lade upp en massa konfliktvideor från sin elitpendling på Youtube för ett par år sedan. Typ, det kör ut en långtradare från en utfart 50 meter längre fram och långtradaren tar lite tid på sig och elitpendlaren får BROMSA IN från 30 till 20 och förlorar FLERA SEKUNDER och börja ropa och hytta med näven.

Var det inte han som troligen hade ett flertal olika youtubekonton där han la upp i princip samma typ av (scenario)material fast i olika namn?
Eller så minns jag helt fel.

Hur eller hur, 2 blåsta fel blir inte ett rätt!

Skogling sa:
Ny, tror du det blir bättre trafiksituation av att mailbomba Top Cab?

Vad är det med somliga cyklister som till varje pris måste hävda sig och sina rättigheter? Jag förstår inte.

H.s bild visar jubtydligt att taxibilen står max 20 cm in på cykelbanan.
Finns ju hur mycket plats som helst för den cyklande bråkstaken.

+1

Den allsmäktige "Bikestockholm" jobbar vidare med att få bilister att förakta cyklister. Efter att ha kollat på några av hans filmer ställer jag mig frågan - Räcker denne unge man ut armen vid alla sidoförflyttningar för att tydliggöra för andra trafikanter var han är på väg? Saktar denne unge man tydligt in när gående korsar hans väg för att de ska känna sig trygga? Håller denna unge man till höger i körfältet där det är tänkt att cyklister ska placera sitt fordon? Jag har inte svaret ikväll, jag måste med stor spänning se vidare på alla hans filmer. Jag är inte alltid så uppmärksam så efter nästa gång jag kör i Stockholm kanske det inte blir fler filmer.

Way back, när jag hade min första bil, så skulle jag åka till jobbet på morgonen. Utfarten korsar en cykelbana, så jag stannar och kollar innan jag kör ut, fast det är vinter...och på den tiden var det inte många som cyklade vintertid.
Jag kör fram, men kan inte köra ut på vägen eftersom det kommer bilar från både höger och vänster. Jag blir ståendes i ett par minuter, med bakdelen på bilen ett par decimeter ute i cykel/gångbanan. Under tiden närmar sej en cyklist från höger, med fri sikt minst 300 meter, bromsar in vid min bil och börjar skrika och hytta med näven. Mer än halva cykel/gångbanan är fri...
Den självrättfärdige mannen cyklar vidare.
Själv har jag svårt att hålla mej för skratt, med tanke på cyklistens utseende: parkas, rastafärgad luva, runda glasögon och skägg, trampandes på en urtida damcykel. Det fanns bara två tänkbara politiska partier för den där bilhataren...

FUP:
Cyklisten - lågt blodsocker, aktiv kamera som triggar igång konfliktjakt, generaliserat taxihatssyndrom = *prutt*
Mjukisbrallisen - lågt blodsocker, nikotin/kaffeabstinens, stressad situation, generaliserat cyklisthatssyndrom = *prutt*

Båda pruttarna reagerar kemiskt med varandra och bomben briserar.

(obs-fiktivt fup)

Skogling sa:
Alltså. Vilken dum jävla cyklist. Bara ute för att bråka. Taxin kunde väl stå sådär en minut... Orka bry sig ?! Provocera fram HELT onödiga agressioner mot cyklister.

Precis som sagts här ovan, det finns värre/viktigare saker att bry sig om.

Herregud. Sånt här förstör bara för oss andra vettiga cyklister.
Håller med helt och hållet.
Även om taxin hade stått helt på trottoaren hade det varit en smal sak att cykla runt taxin med den trafikvolym som verkar råda.
Att taxichaffisen överreagerar försvarar ju inte beteendet hos cyklisten som bara verkar vara ute för att bråka. Och värre är att han inte direkt gör så att cyklister blir mer poppis.
Att visa hänsyn i trafiken verkar inte vara cyklistens stora grej.

Vid ca 4:28 i filmen syns cykeln ligga och blockera BÅDE gångbana och cykelfält, men det är tydligen helt okej? Det är det ingen som kommenterat hittills. Ska man leka polis får man väl parkera sitt tjänstefordon ordentligt. Eller vänta, det var visst utryckning...sorry.

bcl08maniac.png

Senast ändrad:
Men nu blir jag ändå lite förvirrad. Den här cyklisten gör tokigt tycker jag. Men alla cyklister är ju inte dumma i huvet för det. Och att cykla mot rött är helt ok tycker ju jag t.ex. Men för det är ju inte alla cyklister rödljusdumskallar.
Eller? Hur tänker man? Bör man generalisera? Eller kanske inte?

Tillbaka
Topp