Våld mot Pendelcyklist i Stockholm

GoranS sa:
Cyklisten utmanar onekligen ödet ganska ordentligt genom att köra på i någon from förhoppning om att bilisten ska lämna plats. Av ren självbevarelsedrift hade jag garanterat släppt av s.a. situationen inte uppstått.

En fundering: Om det varit tre filer på en väg och bilen i filmen legat i ytterfil och cykeln varit en bil som legat i mittenfilen, hur hade man då tolkat situationen? Bilisten i mittenfilen närmar sig bilen i ytterfilen, bilen i ytterfilen börjar blinka när framänden på mittenfilsbilen är ett par meter bakom bakänden på ytterfilsbilen, mittenfilsbilen glider upp s.a. framänden ligger en bit upp längs ytterfilsbilen och ca. fem sekunder efter inledd blinkning "genar" ytterfilsbilen ganska tvärt och med liten marginal till mittenfilsbilen över mittenfilen för att komma till innerfilen. Och bara för att vara tydlig, det är ingen ironi i det hela utan frågan är ärligt menad. Kör inte bil själv, så jag har ingen riktig koll.

Om man tycker att det i det hypotetiska exemplet är mittenfilsbilistens ansvar att underlätta ytterfilsbilistens manöver genom att retardera så är det konsekvent att även cyklisten bör bromsa in. Om man inte tycker att ytterfilsbilistens beteende är korrekt så tycker man antingen att olika normer gäller i fallet med cykel-bil kontra bil-bil eller så tycker man att bilisten även i bil-cykel-fallet gör fel.
Man ska hjälpa till och underlätta för andra trafikanter. Tex vid påfarter och omkörningar ska du anpassa hastigheten så att det blir lättare att komma in framför om det behövs.
Men rent juridiskt är det den som byter körfält eller svänger som är skyldig.

GoranS sa:
Cyklisten utmanar onekligen ödet ganska ordentligt genom att köra på i någon from förhoppning om att bilisten ska lämna plats. Av ren självbevarelsedrift hade jag garanterat släppt av s.a. situationen inte uppstått.

En fundering: Om det varit tre filer på en väg och bilen i filmen legat i ytterfil och cykeln varit en bil som legat i mittenfilen, hur hade man då tolkat situationen? Bilisten i mittenfilen närmar sig bilen i ytterfilen, bilen i ytterfilen börjar blinka när framänden på mittenfilsbilen är ett par meter bakom bakänden på ytterfilsbilen, mittenfilsbilen glider upp s.a. framänden ligger en bit upp längs ytterfilsbilen och ca. fem sekunder efter inledd blinkning "genar" ytterfilsbilen ganska tvärt och med liten marginal till mittenfilsbilen över mittenfilen för att komma till innerfilen. Och bara för att vara tydlig, det är ingen ironi i det hela utan frågan är ärligt menad. Kör inte bil själv, så jag har ingen riktig koll.

Om man tycker att det i det hypotetiska exemplet är mittenfilsbilistens ansvar att underlätta ytterfilsbilistens manöver genom att retardera så är det konsekvent att även cyklisten bör bromsa in. Om man inte tycker att ytterfilsbilistens beteende är korrekt så tycker man antingen att olika normer gäller i fallet med cykel-bil kontra bil-bil eller så tycker man att bilisten även i bil-cykel-fallet gör fel.

Det är ingen ovanlig situation med bil-bil heller, jag vet inte om man kan säga att det är "mittenfilstrafikantens" ansvar att lämna företräde, men oftast görs det för att underlätta i trafiken. Audin i ytterfilen har ju i god tid slagit på blinkers och visat sin avsikt och har sin korsning den ska in till.
Men i ett bil-bil scenario är Audin felplacerad då alla filer skulle varit lika och den borde legat i "cykelfilen".

Jag har lärt mig att man inte kan diskutera olika fordonsslag i trafiken här på happy, och jag säger inte vem som gör fel, men situationen är inte ovanlig som bil-bil heller....och brukar oftast inte resultera i handgemäng....

Självklart är väjningsplikten en viktig regel och regler måste vi ha i trafiken

Men tyvärr räcker det inte med regler, framförallt i Stockholmstrafiken, där krävs även samarbete

Om man vill byta fil i en storstad som t.ex. Stockholm och ska vänta in ett perfekt läge, så kommer man hamna i Uppsala innan man bytt fil
Man måste slå på blinkers och börja röra sig i sidled, då blir man insläppt, det är så det funkar
Men det klarar ju inte mister "chip on the shoulder" han trampar ju på allt vad han orkar för att ligga ivägen känns det som

Det är alldeles för tät trafik för att man ska kunna hålla på alla regler

Klarar man inte av att svälja stoltheten och samarbeta lite så är det nog bättre om man använder kollektivtrafiken

Senast redigerad av en moderator:
Rent spontant känner jag att det här bara kommer göra det ännu jobbigare för pendlare och landsvägscyklister i stockholm.
Dålig reklam för cyklister sen att det är rätt enl paragraf blablabla, spelar ingen roll.

Orka börja jiddra när det är över en meter ledig cykelbana, varför?

Jag cyklar denna sträcka i Årsta mer eller mindre varje morgon och eftermiddag...ska det statueras exempel snälla gör det någon annanstans.

Jag blir ärligt talat personligen mest irriterad när jag ser klippet, många i stockholm kör som arslen och många cyklar som arslen, ska vi börja bete oss som paragrafryttare tror jag tyvärr att vi cyklister bara kommer förlora på det i längden.

OneEyeRed sa:

Jag vet inte om din fråga var retorisk eller inte, men det känns väl ganska uppenbart att den här killen har någon form av problem och att han är villig att gå väldigt långt för att skaffa material till sin YT-kanal. Därmed inte sagt att taxiföraren har rätt att börja veva.

Fredrik S sa:
OneEyeRed sa:

Jag vet inte om din fråga var retorisk eller inte, men det känns väl ganska uppenbart att den här killen har någon form av problem och att han är villig att gå väldigt långt för att skaffa material till sin YT-kanal. Därmed inte sagt att taxiföraren har rätt att börja veva.

Våld om det inte är självförsvar är aldrig oki. Vi har lämnat våld som en metod att uppnå saker och våld skall obenhörligen straffas. Hårt.

#åsneskit

Är det någon som har sparat videon och laddat upp den någon annanstans? Denna guldklimpen tittade man på flera gånger om för flera år sen och fick sig ett gott garv varenda gång.

Tillbaka
Topp