Våld mot Pendelcyklist i Stockholm

tomcaten sa:
Underhållande fast lite minus för cyklistens agerande tycker jag. Alldeles för stöddigt att bara öppna bildörren, du har ingen som helst rätt för att göra det. Hade du öppnat min bildörr så hade jag knuffat ner dig med cykeln efteråt, punkt.
Knuffar du omkull någon för att den öppnar din bildörr? Snacka om farligt kort stubin. Håll dörrarna låsta.

Guldragge sa:
Den extremt våldskåta "cyklisten" i videon borde joina och hooka upp med nån av stans fotbollsfirmor. För det är där han har sina gelikar. Och där borde han ju kunna få utlopp för sina behov att bråka. Då skulle han ju eventuellt kunna upphöra med att ytterligare förpesta ryktet för oss hyfsat civiliserade cyklister. Hålla på och misshandla en person som försöker sköta sitt jobb som taxichaffis? Vilken hjälte. Själv cyklar jag tvärs genom hela innerstanstan Hornstull-Roslagstull 10 ggr per vecka under min jobbpendling Aspudden-Täby och ser ju såklart en hel del. Den här taxibilen hade jag inte reflekterat en sekund över.

+1, han söker ju konflikten för att få till en bra youtube-film för sina sinbessvaga beundrare. Vidrigt.

Hmmm..... Klickar på den bifogade png'n och....

ngtgickvisstfel.PNG

Först när jag såg filmen tog jag parti för cyklisten..
Sen såg jag alla hans filmer. Och han verkligen försöker leta upp konflikter.

Är det någon här?
Är ju alltid ett sampel i trafiken.. Men inte från cyklistens sida.

Roger

Supertramp sa:
Det äe en screenshot från min telefon, brukar alltid funka (ingen har klagat tidigare i alla fall). Testar igen...

Nu syns den fint.

Med tanke på vad han skrev så har han säkert plockat bort även min kommentar då jag skrev att båda två betedde sig som idioter & inte hade vett att skämmas ens det minsta ;)

Edit: otroligt nog är mina kommentarer kvar :-O

Senast ändrad:
OK, personen bakom bikestockholm är ju lite fånig som provocerar fram en konflikt ur en ganska harmlös situation; det är ju i första hand andra bilister som drabbas av taxins placering. Hursomhelst verkar ju mjukisbrallan vara helt galen och en fullkomligt livsfarlig person att ha lössläppt i trafiken. Att han tillåts vara yrkesförare är en skam för ansvarig kontrollmyndighet; han verkar på sin höjd vara mentalt kapabel att montera klädnypor eller liknande.

Laser-Björne sa:
Fråga 1: Har vägbyggandet någonsin 100%-igt finansierats av fordonsskatten i Sverige?

Fråga 2: Kan man ha ett IQ över 100 och ändå tro att fordonsskatten ens är i närheten av att bekosta våra vägar idag?

Fast undersökningar har visat att bilismen är överbeskattad i Sverige. Det finns en beslut om att trafikslagen ska vara självfinansierande, ändå betalar bilisterna betydligt mer än vad de kostar.

https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/bilister-betalar-dubbelt/

Du har alltså fel. Och du har förmodligen ett IQ långt under 100 med tanke på hur du uttrycker dig.

Hm. För mig som icke-stockholmare verkar det jäkligt onödigt att börja öppna en bildörr för någon som uppenbarligen inte vill att man ska göra det. Sedan - vill man undvika konflikt så sticker man därifrån, man stannar inte. Men det verkar ju vara ett varumärke för personen bakom filmen att faktiskt göra just det, vända tillbaka och "ta konflikten" med taxiförare.

För mig som utomstående beter sig beteendet ganska onödigt - konflikten hade aldrig uppstått om cyklisten bara hade cyklat därifrån.
Men att skapa konflikter, filma dem och sedan spendera tid på att redigera dem och ladda upp på youtube verkar ju vara upphovsmannens intresse...

Fast den rapporten missar ju en hel del:
"Däremot talar mycket för att trafiken i somliga städer inte betalar sina kostnader. Vi har dock inte haft till uppgift att beräkna kostnaderna för det kommunala vägnätet."

Jag är lat och orkar inte läsa in mig ordentligt men jag undrar också vilka externa kostnader de har räknat med. Jmf ex med https://www.svd.se/ny-studie-biltrafik-en-stor-forlustaffar-for-samhallet

grondahl sa:
Fast den rapporten missar ju en hel del:
"Däremot talar mycket för att trafiken i somliga städer inte betalar sina kostnader. Vi har dock inte haft till uppgift att beräkna kostnaderna för det kommunala vägnätet."

Om kommunala gator och vägar inte omfattas av av undersökningen gissar jag att enskilda vägar med statsbidrag inte heller gör det (enskilda vägar utan statsbidrag hör inte hit). Och i så fall gäller ju slutsatserna endast för en relativt begränsad del av Sveriges totala vägnät...

Det finns ju ingen som har det särskilt lätt i stockholmstrafiken många måste utföra sitt jobb och ibland stanna olämpligt, taxi buss lastbil budbil vita skåpbilar de gör nog sitt bästa för att vara minst i vägen skulle jag tro, och måste ibland låna cykelbanan för att utföra sitt jobb.
Jag har sett några andra videor med den här pendelcyklisten och det verkar som han tycker att cykelbanan är totalt helig, inga andra än cyklister får någonsin uppehålla sig på den. Punkt. Lite överdrivet och orimligt enlig mig. Men jag kan förstå en frustation över att aldrig kunna cykla en längre sträcka utan att behöva väja för fotgängare i cykelbanan och felparkerade bilar.
En film handlade om när han spottade på en vit skåpbil som stod fel och biljakt uppstod. En annan med mammor som rullade barnvagnar på götgatans cykelbana lite obekymrat när plötsligt cyklisten kommer med sin kamera.

bikeshorts sa:
Jag har sett några andra videor med den här pendelcyklisten och det verkar som han tycker att cykelbanan är totalt helig, inga andra än cyklister får någonsin uppehålla sig på den. Punkt.
En film handlade om när han spottade på en vit skåpbil som stod fel och biljakt uppstod. En annan med mammor som rullade barnvagnar på götgatans cykelbana lite obekymrat när plötsligt cyklisten kommer med sin kamera.

Dvs exakt samma trista attityd som de bilister som blir alldeles galna när man landsvägscyklar på deras "bilväg" och ska börja spruta spolarvätska, tuta och ha sig. Eller skogspromenerare som börjar gorma när man cyklar i deras promenadskog. :-(

Var och simmade lite i Hudfingehallen i helgen. Jävla massa störiga barn som leker och inte kan hålla sig borta från linan som skiljer lekdelen från motionsbanan. Och sen just när jag kommer där i mitt fina bröstsim så är det en ungjävel på en sju åtta år som är inne i motionsbanan! Skulle hämta nån jävla flytleksak som de inte kunde hålla ordning på. Så jag tog och dränkte honom lite grann. Bara lite alltså, höll honom under vattnet ett tag bara men fan va han sparkade och höll på. Sen kom farsan hans helt galen, gorma som fan och hoppade på mig så jag skallade honom i självförvar. Basdängen blev helt röd och äcklig.. Filma allt med min GoPro, tror jag ska lägga upp den på Youtube.

Är det verkligen på riktigt?
Helt obegripligt.
Om det åtminstone varit en felparkering, inte ett snyggt undvikande av cykelbana.

Jag hoppas att jag betett mig bättre än taxi chauffören, men tror tyvärr jag hade gått alldeles överstyr.

Bra poäng ngn hade: cyklistligisten gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande och riskerar fängelse, och kan därmed envarsgripas. Medan eftersom chauffören enbart riskerar böter bara kan anmälas.

Egenmäktigt förfarande? Förmodligen tillgrepp av fortskaffningsmedel också. Kanske t.o.m. brott mot rikets inre säkerhet.

Fråga kolon: ere inte olagligt att åka runt å filma? Både drönarfilmning och "dashboardcams" är väl olaglig?
Rätta mig om jag har fel?

Stalle

Kung Stalle sa:
Fråga kolon: ere inte olagligt att åka runt å filma? Både drönarfilmning och "dashboardcams" är väl olaglig?

Stalle
Tror du har fel. De pratade om detta på radio för ett tag sedan fast då gällde det de kameror som en del har på instrumentbrädan i bilen. Och då menade någon jurist att det var OK att filma när man satt i bilen, men inte att ha den på när bilen stod parkerad.

bikeshorts sa:
det verkar som han tycker att cykelbanan är totalt helig, inga andra än cyklister får någonsin uppehålla sig på den.
Med undantag av att andra trafikslag får vara på cykelbanan om den korsas så är det precis vad trafikförordningen säger, ja.

3kap 6§ 4st "Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den."

Supertramp sa:
Kung Stalle sa:

Stalle
Tror du har fel. De pratade om detta på radio för ett tag sedan fast då gällde det de kameror som en del har på instrumentbrädan i bilen. Och då menade någon jurist att det var OK att filma när man satt i bilen, men inte att ha den på när bilen stod parkerad.

Säger inte lagen att kameran ej får sitta fast på fordonet och får inte startas/stängas av automatiskt, utan man måste starta den för hand?

sdx sa:
Han bikestockholm har sin på hjälmen och läser man vad datainspektionen skriver så skall kameran sitta på styret .
Alltså bryter han mot förordningen om personuppgifts lagen.[/quote

Utan att orka googla så är jag rätt säker på att det är skillnad i lagtexter om att montera kameror på fordon och att promenera runt med en kamera på sig.

grondahl sa:
sdx sa:
Han bikestockholm har sin på hjälmen och läser man vad datainspektionen skriver så skall kameran sitta på styret .
Alltså bryter han mot förordningen om personuppgifts lagen.[/quote

Utan att orka googla så är jag rätt säker på att det är skillnad i lagtexter om att montera kameror på fordon och att promenera runt med en kamera på sig.
Ja, hela diskussionen om man får filma/fota från fordon är ju om kameran anses fjärrmanövrerad, vilket den inte anses vara om man har den på sig. Oavsett om det är på en hjälm, i handen, eller på en sälvispinne.

Men det är ju en ganska vanlig uppfattning att man själv kan välja om man vill bli filmad/fotograferad. Den generella regeln är dock att man får filma/fota vem/vad som helst. Sen finns det regler som reglerar det, skyddsobjekt, övervakning, kränkande osv.
Att inte vilja bli filmad/fotad och bli det ändå är inte vad som menas med kränkande, om nu någon trodde det.

För att man ska kunna bli fälld för kränkande fotografering (eller vad brottet nu heter, jag minns inte) så måste man ha blivit fotograferad/filmad i ett utrymme som kan anses som privat. Typ toalett, omklädningsrum, i sitt eget hem (du får inte fota grannen genom fönstret i dennes hus/lägenhet) osv.

Att bli filmad/fotad på stan är inte att bli utsatt för ett brott. Däremot kan man ju vänligen be någon låta bli. Men det är inte samma sak som att man kan kräva det.

Men kan det inte bli typ förtal att visa upp en person och hävda att denne har begått brott?

Mvh,
Internetspekulerande på låg nivå

H. sa:
Men kan det inte bli typ förtal att visa upp en person och hävda att denne har begått brott?

Mvh,
Internetspekulerande på låg nivå

Jo, fast då är det ju inte själva filmandet/fotandet i sig som är det brottsliga. Men visst, lägger du upp en bild på någon där denne kan identifieras och samtidigt påstå att personen på bilden begått ett brott som denne inte begått så är man väl där och tallar.

theBrand sa:
Borde inte den här tråden heta något i stil med "Cyklist slår taxichaffis på käften" istället?

Denna kanske skulle kunna funka:
"Rickardrättrådig/rättshaverist till cyklist drabbar samman med taximongo över en mindre piss-sak och allt går åt helvete när båda två visar upp sin mest idiotiska sida" ?

;-)

Letar man efter bråk är det väl inte så konstigt att man hittar det. Båda parter i den där filmen söker konflikt, de borde skämmas och bättra sig.

Tillbaka
Topp