H. sa:
eketjall sa:
H. sa:
Edit: svar till eketjall
Det hade ju orsakat mer trafikstörning för biltrafiken.
Alltså. Jag tycker inte heller om dolk som använder cykelbanan som parkeringsplats, men det här var nog ett av de sämsta exempel att bli upprörd på.
Precis, mer störning för biltrafiken. Vem bestämde att den var viktigast?
Mätningar i många städer visar ju att har man bråttom är det cykeln som gäller som transportmedel.
Alltså borde cyklisterna vara mest känsliga för störningar?!
Men visst håller jag med om att det finns värre situationer än den här, men den är rätt vanlig. Gärna med hela bilen på cykelbanan så att den viktiga biltrafiken inte påverkas alls.
Fast som han står nu stör han inte någon annan än paragrafryttarna. Ställer han sig helt i körbanan skapar det met hinder för bilarna än han nu skapar för cyklisterna.
Jag tror att många har svårt att skilja på denna specifika situation och att folk blockerar cykelbanan i största allmänhet.
Den här taxin är verkligen inte i vägen.
Nja, kan två cyklister mötas utan att tvingas ut i gångbanan eller riskera att otb'a över en eventuell dörr som öppnas?
Han blockerar nästan halva cykelbanan (förutsatt att den går ända ut till kanten där under is/snö/gruset). Hade han stått precis intill kanten fast helt på vägbanan hade situationen varit liknande, dvs blockerat lite mindre än halva vägens bredd.
Men det verkar vara ett vanligt synsätt att cyklister bara behöver 10cm marginal för att kunna passera, medan bilar/lastbilar behöver minst 1m (typ)
Det är iaf inte många bilister som skulle tycka att en marginal på bara 10cm är det samma som inget hinder alls.