Våld mot Pendelcyklist i Stockholm

JonasH72 sa:
Den här tråden är ju utflippad som den är, men mina observationer av pendelcyklingen i Stockholm (och generellt kanske) kopplat till kraven på cykelbanor:

- Det KRÄVS regler för hur man skall cykla. Det är tå helvete som det är nu, rena rama vilda västern på cykelbanorna. Jag skulle säga att det krävs hastighetsbegränsningar, åtminstone, sen tillägg för hur man skall bete sig.
- Skall cyklister cykla på vägarna och claima rättigheter är det enkelt; betala vägskatt som bilisterna gör. Då kanske man kan komma och bitcha. Tills dess, knip igen och cykla försiktigt.

SÅ, frågor på det? :)

Bilister betalar inte vägskatt!

staine sa:
Miss Lycka sa:
daikai1 sa:
nu har jag inte sett filmen, men skulle någon öppna/slita upp min bildörr så skulle jag fan inta försvarsställning. Folk öppnar i regel inte någons bildörr med goda avsikter. det kan ju likagärna vara en misständ pundare som vill råna han

Det är många som öppnar dörrar på Taxibilar.

Precis. Killen kunde ju ha fått punka, och var i nöd.

(Nu börjar jag bli förvirrad, hejar jag på A eller B? Man måste ju ta ställning. Bäst att starta en ny rödljustråd.)

hade uppfattat som att han öppnade förardörren, men såg på filmen i efterhand och förstod att jag hade fel.

Oavsett så var han ju sjukt provocerande och kommer få en kniv i magen om han fortsätter så mot fel personer.
Han hade ju kunnat cykla iväg istället för att beordra taxichauffören att sätta sig i bilen gång på gång, han är ju enbart ute efter att slåss.

Creds till civilisten som går emellan, annars vet man inte hur det slutat

Miss Lycka sa:
JonasH72 sa:
Den här tråden är ju utflippad som den är, men mina observationer av pendelcyklingen i Stockholm (och generellt kanske) kopplat till kraven på cykelbanor:

- Det KRÄVS regler för hur man skall cykla. Det är tå helvete som det är nu, rena rama vilda västern på cykelbanorna. Jag skulle säga att det krävs hastighetsbegränsningar, åtminstone, sen tillägg för hur man skall bete sig.
- Skall cyklister cykla på vägarna och claima rättigheter är det enkelt; betala vägskatt som bilisterna gör. Då kanske man kan komma och bitcha. Tills dess, knip igen och cykla försiktigt.

SÅ, frågor på det? :)

Bilister betalar inte vägskatt!

Även om det är fordonsskatt som avses torde den bli väldigt låg för en cykel - fordonets koldioxidutsläpp är noll och vikten är mer eller mindre försumbar jämfört med en bil: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/sa-beraknas-fordonsskatten/ Men visst, får jag cykla på vägarna och bilisterna uppför sig korrekt mot mig när jag gör det skulle jag gärna betala de få kronor det skulle kunna röra sig om.

Bilisterna har i princip vunnit kriget. Det blossar fortfarande upp små strider då och då, men de flesta har accepterat och bara bend over, medan man möjligtvis knyter näven i byxfickan. När specialtrupperna patrullerar gatorna i sina taxibilar och vita hantverksbilar så är det blicken i gatan och "nä, det var inget, jag vill inte bråka". Det finns dock en motståndsficka kvar, en folkets hjälte, en som vägrar ge sig - BikeStockholm. Men blir han hyllad? Nej, hån är det han möts av.

johnboy sa:
du filmar en annan person med din kamera mot dennes vilja. hur skulle du känna om någon gjorde så mot dig?
När du sedan efter att du framfört din åsikt Istället för att vända och gå stannar kvar så provocerar du fram resten.

Ditt beteende provocerar mig djupt.

Jag kollade lite på cyklistens youtubekanal, verkar ju nästan som att han är så dålig på att hamna i riktiga situationer att han måste provocera fram dem...

Men oavsett hur korkat det är att göra det han gör finns det INGEN SOM HELST anledning för taxiföraren att börja slåss. Har man så kort stubin borde man inte ens ha körkort, vem vet vad han gör om han irriterar sig på någon bakom ratten?

Och det här med att det är provocerande att bli filmad... Det blir ju alla som inser att de precis gjort något dumt. Knappast skäl att stänga av kameran, snarare tvärtom.

geologen sa:
Zåsna sa:
Taxichauffören gör sig skyldig till ett regelbrott med böter som påföljd. Rabiat hotfull person gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande med böter eller fängelse som påföljd då denna sliter upp dörren. Således har taxichauffören eller annan medborgare rätt att göra ett envarsgripande av "cyklisten" med våld om så behövs.

Att öppna dörren på bilen kan inte klassas som egenmäktigt förfarande. Så nej.

Vad klassas det som då?

Konkret sa:
geologen sa:
Zåsna sa:
Taxichauffören gör sig skyldig till ett regelbrott med böter som påföljd. Rabiat hotfull person gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande med böter eller fängelse som påföljd då denna sliter upp dörren. Således har taxichauffören eller annan medborgare rätt att göra ett envarsgripande av "cyklisten" med våld om så behövs.

Vad klassas det som då?

Ofredande kanske.

ipv6 sa:
johnboy sa:
du filmar en annan person med din kamera mot dennes vilja. hur skulle du känna om någon gjorde så mot dig?
När du sedan efter att du framfört din åsikt Istället för att vända och gå stannar kvar så provocerar du fram resten.

Ditt beteende provocerar mig djupt.

Jag kollade lite på cyklistens youtubekanal, verkar ju nästan som att han är så dålig på att hamna i riktiga situationer att han måste provocera fram dem...

Men oavsett hur korkat det är att göra det han gör finns det INGEN SOM HELST anledning för taxiföraren att börja slåss. Har man så kort stubin borde man inte ens ha körkort, vem vet vad han gör om han irriterar sig på någon bakom ratten?

Och det här med att det är provocerande att bli filmad... Det blir ju alla som inser att de precis gjort något dumt. Knappast skäl att stänga av kameran, snarare tvärtom.

Rätt många skottlossningar och mord i Malmö är del i ett "Taxikrig".

geologen sa:
Zåsna sa:

Jag har ingen anledning att misstro dina kunskaper i straffrätt då mina är högst amatörmässiga;-)
Men det tycks mig svårt att framföra bilen när någon obehörig öppnar dörren.

"2. då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt."

me.I.am sa:
Bilisterna har i princip vunnit kriget. Det blossar fortfarande upp små strider då och då, men de flesta har accepterat och bara bend over, medan man möjligtvis knyter näven i byxfickan. När specialtrupperna patrullerar gatorna i sina taxibilar och vita hantverksbilar så är det blicken i gatan och "nä, det var inget, jag vill inte bråka". Det finns dock en motståndsficka kvar, en folkets hjälte, en som vägrar ge sig - BikeStockholm. Men blir han hyllad? Nej, hån är det han möts av.

Hantverkarna har det inte lätt. Tänk dej själv att varje dag montera upp respektive ned din arbetsplats och packa in den i en bil...
En polare åkte på P-böter när han var upptagen med hissen. Ja, med att bära in hissen han skulle montera då, alltså...

Själv fick jag en gång en trasig monitor levererad, och passade på att ta med den till butiken i Stockholm för utbyte eftersom jag ändå skulle besöka min firmas huvudkontor i ett ärende. Det var väl tur att vi var två, för det slutade med att vi fick trippelparkera utanför butiken för att slippa bära den 30 kg tunga monitorn flera kvarter...

me.I.am sa:

Med risk för att du ironiserar, men...
Förutom bl.a. en man med sunt förnuft från Småland som har civilkurage nog att säga sin mening, så blir han ju annars mest hyllad och stöttad av en massa likasinnade i kommentarerna under sin film, så han lär nog fortsätta sin "kamp" så länge kamerorna är påslagna...

Har någon upplyst honom om att det kanske inte är helt lagligt att publicera filmen? Ansiktena var inte blurrade igår.

ipv6 sa:
Konkret sa:
ipv6 sa:
Har någon upplyst honom om att det kanske inte är helt lagligt att publicera filmen? Ansiktena var inte blurrade igår.

Så länge det inte är marknadsföring så bryter han inte mot lagen.

Det borde kunna räknas som kränkande. Kanske t o m förtal. Men jag är ingen jurist.
Just det. Kränkningar, men man kanske inte skall bete sig som ett arsle om man nu inte vill bli "kränkt". Gäller bägge trots att jag inte ens sett filmen.

ta och se några filmer som bike Stockholm har lagt ut själv bryter han mot många trafikregler så han är inte ett skit bättre än dom han spyr galla över .
Men en sak är helt klart han kommer att åka en käftsmäll en vacker dag och det är på grund av att han leker trafikpolis.

sdx sa:
ta och se några filmer som bike Stockholm har lagt ut själv bryter han mot många trafikregler så han är inte ett skit bättre än dom han spyr galla över .
Men en sak är helt klart han kommer att åka en käftsmäll en vacker dag och det är på grund av att han leker trafikpolis.

Det blir ju våld mot...lektjänsteman.

Cyklade häromdagen mot jaktskyttebanan. I höjd m Årsta Kom en förskoleklass som hade fräckheten att gå i dubbla led hand i hand mitt i cykelvägen iklädda reflexvästar.

Tog till min skyddsvsktsutbildning från lumpen. Vrålade "halt jag skjuter skarpt" o drog ett varningsskott med studsarn i närmsta husfasad. Hindret skingrade sig o jag kunde cykla vidare! Jag hade ju rätten på min sida! Nu lärde de sig.

Kan vi inte bara konstateta att BÅDE taxichaffisen och cyklisten i viedon är MUPPAR? Helt uppenbart att ingen av dem har alla hästar i stallet så att säga...

Supertramp sa:
Kan vi inte bara konstateta att BÅDE taxichaffisen och cyklisten i viedon är MUPPAR? Helt uppenbart att ingen av dem har alla hästar i stallet så att säga...

Men - då slutar ju tjafset här. Hur kul är det?
(Skrev iof nåt liknande i inlägg nr 4 typ)

Supertramp sa:

Jo visst är de både muppar, men misshandel är aldrig ok så taximuppen hör hemma på anstalt. Cyklisten är ju mest bara... muppig.

Bengt-re sa:
Supertramp sa:

Jo visst är de både muppar, men misshandel är aldrig ok så taximuppen hör hemma på anstalt. Cyklisten är ju mest bara... muppig.
+1 "Man up" och parkera rätt istället, eller ha en vettig ursäkt. Istället för att be folk dra åt helvete när de påpekar att man gör fel, oavsett vad det handlar om.

Kikon sa:
Bengt-re sa:
Supertramp sa:

+1 "Man up" och parkera rätt istället, eller ha en vettig ursäkt. Istället för att be folk dra åt helvete när de påpekar att man gör fel, oavsett vad det handlar om.
+1

För det första är det är det ett generellt agg mellan bilister och cyklister, den diskussionen kommer aldrig att dö tyvärr, som en taxichaffis så antar jag att man ser/orsakar en del saker varje dag.

Taxichaffisen är inte någonstans smidigt i sina uttalande eller agerande, men han har iaf ett jobb att sköta då han troligtvis står och väntar på en kund.

Det jag däremot funderar på är om den filmande cyklisten har något jobb eller överhuvudtaget en sysselsättning då den mesta tiden verkar gå åt att Googla lagtexter och åka runt och bete sig som ett jubelmongo i tights och filma situationer som är ganska orelevanta att bry sig om.
Om man har ett övrigt rikt liv och sysselsättning vill säga.

Detta kanske är den nya typen av selfies, åka runt och muppa sig och hoppas på att bli klappad på axeln med orden, ÅÅÅ vad duktig lilla du är!!!

Trevligt helg

En gång på en bensinmack råkade jag öppna en bildörr som inte satt på min bil och satte mig vid ratten.
Jag ska alltså vara väldigt glad att jag slapp skaka galler för den hög med brott jag då begick?

Personen som satt på passagerarsidan blev väldigt förvånad. :)

slr9000 sa:
Taxichaffisen är inte någonstans smidigt i sina uttalande eller agerande, men han har iaf ett jobb att sköta då han troligtvis står och väntar på en kund.
Att taxichauffören jobbar med att köra bil är knappast en förmildrande omständighet när det gäller begångna trafikbrott/överträdelser.

Att någon som kör bil några gånger om året gör fel är, inte försvarbart, men betydligt mer förståeligt än att någon som har det som yrke gör det.

Ohhh, jag vill oxå bikta mig!

Idag så stod jag stilla med mördarbilen i handikappruta i en 30 - 60 sekunder när jag hämtade upp frun som hade varit inne på Hemskköp. Motorn på tomgång dessutom!

JTF sa:
me.I.am sa:

Med risk för att du ironiserar, men...
Förutom bl.a. en man med sunt förnuft från Småland som har civilkurage nog att säga sin mening, så blir han ju annars mest hyllad och stöttad av en massa likasinnade i kommentarerna under sin film, så han lär nog fortsätta sin "kamp" så länge kamerorna är påslagna...

Mestadels ngn slags cirkelrunk i kommentarsfältet ja....
Den där ohängde "smålänningen" till trots, han är nog en jobbig jävel ;-)

Om man nu som den där mupp-cyklisten är ute för att reta och locka fram det sämsta ur Stockholms taxichaffisar så vore det en bättre idé tycker jag att köra "Borat style", alltså i sin video vara ärlig med att man retas och fånar sig för att locka fram ett visst beteende. Typ "nu ska vi se hur den här chaffören reagerar om jag öppnar hans dörr och säger att han står felparkerad". Det kanske skulle kunna bli lite kul (om killen är duktig skådis). Men nu blir det ju bara jättefånigt när han låtsas vara jätteseriös och att taxichaffisen gjort något jättealvarligt trafikbrott.

Senast ändrad:
Att Taxi muppar tycker att det är ok att stanna i cykelbanor är ett beteende som bör stävjas. I många fall kan det bli riktigt farligt då det flyger upp en dörr i cykelbanan, det är inget vi vill vara med om.

Med det sagt hade Jag som cyklist hade inte tagit denna konflikt utan cyklat vidare. Men jag har en förståelse för att cyklisten i fråga ser detta som ett problem. Rent pedagogiskt så kanske det hade varit vettigare att försöka få taxi muppen att förstå att det är farligt att nyttja cykelbanor som parkering.

Tycker det är bra att någon orkar säga till när det lilla utrymme vi fått används fel. gång på gång dessutom.
Att i just denna film var det lite löjligt, men det var ju bra att just denna chauffören blev filmad.
Hoppas det leder någonstans, att chauffören får konsekvenser för sitt handlade. Att i slutändan så slutar lisor varna och lappar direkt.
För det handlar om att få fler att cykla, och möter man sånt här när man är osäker så kommer man aldrig ta cykeln igen

Laddade ner Google earth för att konstatera det självklara när jag såg att någon visste adressen:

Bilen står Max 30 cm på cykelbanan då det är en säkerhetszon mellan körfält och cykelbana, här med gatsten.

Tack.

Bilagor

• IMG_0656.PNG
    IMG_0656.PNG
    233.1 KB · Besök: 42
  • IMG_0659.PNG
    IMG_0659.PNG
    258.9 KB · Besök: 36
  • IMG_0658.PNG
    IMG_0658.PNG
    231.5 KB · Besök: 40
emmer sa:
Skogling sa:
H.s bild visar jubtydligt att taxibilen står max 20 cm in på cykelbanan.
Finns ju hur mycket plats som helst för den cyklande bråkstaken.
Eh?
Till att börja med är nästan en tredjedel av cykelbanan full med gamla skottrester.
Taxibilen står max en fot ut på vägen (vänster hjulpar är mot i stort sett mot kantstenarna).
Cykelvägen är dubbelriktad så det ska finnas plats för möte cyklister emellan.

Inte undra på att det ser ut som det gör när till och med hobbycyklister tycker det är okay att se cykelbanor som något som man kan cykla på om inte någon annan behöver det för något annat... (typ ställa kylskåp på).

Eh?

eketjall sa:
H. sa:
eketjall sa:
H. sa:
Edit: svar till eketjall

Det hade ju orsakat mer trafikstörning för biltrafiken.

Alltså. Jag tycker inte heller om dolk som använder cykelbanan som parkeringsplats, men det här var nog ett av de sämsta exempel att bli upprörd på.
Precis, mer störning för biltrafiken. Vem bestämde att den var viktigast?
Mätningar i många städer visar ju att har man bråttom är det cykeln som gäller som transportmedel.
Alltså borde cyklisterna vara mest känsliga för störningar?!

Men visst håller jag med om att det finns värre situationer än den här, men den är rätt vanlig. Gärna med hela bilen på cykelbanan så att den viktiga biltrafiken inte påverkas alls.
Fast som han står nu stör han inte någon annan än paragrafryttarna. Ställer han sig helt i körbanan skapar det met hinder för bilarna än han nu skapar för cyklisterna.

Jag tror att många har svårt att skilja på denna specifika situation och att folk blockerar cykelbanan i största allmänhet.

Den här taxin är verkligen inte i vägen.
Nja, kan två cyklister mötas utan att tvingas ut i gångbanan eller riskera att otb'a över en eventuell dörr som öppnas?
Han blockerar nästan halva cykelbanan (förutsatt att den går ända ut till kanten där under is/snö/gruset). Hade han stått precis intill kanten fast helt på vägbanan hade situationen varit liknande, dvs blockerat lite mindre än halva vägens bredd.

Men det verkar vara ett vanligt synsätt att cyklister bara behöver 10cm marginal för att kunna passera, medan bilar/lastbilar behöver minst 1m (typ)
Det är iaf inte många bilister som skulle tycka att en marginal på bara 10cm är det samma som inget hinder alls.
Se ovan.

Simon89 sa:
Laddade ner Google earth för att konstatera det självklara när jag såg att någon visste adressen:

Bilen står Max 30 cm på cykelbanan då det är en säkerhetszon mellan körfält och cykelbana, här med gatsten.

Tack.

Ja, det är ju nästan en perfekt säkerhetszon som taxin skiter i. Visst, det finns gott om plats att utföra väjning, men tyvärr är inte alla cyklister medvetna om bilarnas dörrzoner varför man lätt lockas att cykla förbi med just de där 10 cm det pratas om i tråden istället för de där 50 man behöver när det handlar om stillastående bilar.

Cyklisten kan man säga en del. Men han känns mer som en isolerat galning än ett exempel på ett problematiskt skrå.

Det är ju ganska svåranalyserat och på många sätt ointressant med en situation som är ett ingrepp i en rutin på det här sättet. Många i den här tråden verkar ha fantasier och idéer om att det skall vara pågående lastning eller dylikt och att chauffören, i bojorna av sina omständigheter gör så gott han kan. Det finns det ju få skäl att anta.

Det vore mer spännande att bara få se taxichauffören filmad utan ingrepp för att kunna analysera om han gör rätt eller fel!

En påse ostbågar senare har jag samlat mod att begå socialt självmord,

Är brukare av flertalet trafikslag och kan bara konstatera att det finns gott om Aholes i alla kategorier, varför det är så kan jag bara spekulera i men om jag skulle tvingas komma med en analys är min spaning följande:

Stockholm och alla andra småstäder i Sverige är just småstäder, att verkligen bo i en storstad är helt okänt för merparten av invånare så viljan och förståelsen att visa hänsyn och vara lite smidig i trafiksituationer är en bristvara. Om jag jämför med riktiga storstäder i världen har man i högre utsträckning insett att om man inte hjälps åt för att hantera situationer som uppstår så skulle städerna snabbt förvandlas till permanenta parkeringsplatser där ingen kommer fram.

Så vilka slag är värda att ta och satsa maxpulsen på istället för på ett intervall, det totalt hänsysnslösa beteendet när vissa individer tycker att deras behov går före resten av världens och visar noll förmåga till empati eller förståelse. Skall försöka exemplifiera med denna händelse som utgångspunkt.

Cyklisten i filmen hade ju rimligtvis ganska odramatiskt kunnat passera taxin utan att vare sig riskera liv eller lem, det värsta som kunde hända var väl att hans tid på strava för det segmentet inte förbättrades just denna dag, om han dessutom antagit att det som hände var att någon fysiskt begränsad person precis skulle bli upphämtad utanför porten för vidare transport till sjukhuset, om man sen bortser från hur situationen sedan urartar så kan man konstatera att det var cyklistens val att starta en obefogad konflikt helt i onödan.

När blir jag lika irriterad och får tunnelseende, jo när jag kommer cyklandes på cykelväg där stor SUV väljer att använda cykelvägen som tillfartsväg till en olaglig parkering på trottoaren och med ganska otrevlig ton väljer att "informera" om att jag kan väl ta och vänta några minuter då han "bara" skall vänta på att en annan lobotomerad kollega skall flytta på sin felparkerade bil så att han kan köra upp och parkera. När jag genom att klappa på aktern av bilen efter någon minut informerar att nu är gästvänligeheten över och det är dags att packa ihop så förklarar ytterligare en lika smart kollega till herrarna att det faktisk är så att man driver en logistik verksamhet på sagda adress och därför tycker de att de är deras förbannade rättighet att skita i alla andras behov för att kunna komma in och ut på ett smidigt sätt i sin lokal.

Sådant betende är fullkomligt oacceptabelt i min bok, dagen till ära så kunde jag inte heller passera på gångvägen eftersom den var belamrad med företagets felparkerade bilar och gatan utanför användes flitigt av bilister som faktiskt inte körde på cykelvägen, kan bara säga att hade den föraren klivit ut sin bil hade nog jag riskerat att bli den som levererade den första lavetten men nu ledde det "bara" till högt blodtryck och en del ordväxlingar som inte är lämpade för tryck.

Bilden kan förtydliga eller förlöjliga mitt exempel och definitivt ge en ledtråd på vilket förtag som inte hanterat några av mina logistikbehov.

Vad menar jag nu med detta, jo jag har förmågan att välja vilka slag som är värda att ta och när goodwill kontot kan fyllas på, om jag med ett lite mindre obehag eller inget alls kan undvika att starta ett världskrig så brukar jag göra det, när något däremot skiter i alla andras behov för att universum snurrar runt dem och det eventuella obehag det skulle innebära att gå 5 meter extra får gå ut över resten av världen för att gör dem nöjda, då förvandlas jag raskt till ett monster med alla otrevliga psykopatiska inslag tills jag sagt mitt.

Hela sitautionen i filmen har ju uppståt mellan 2 killar som inte fick utlopp för sina lättkränkta känslor vare sig i sandlådan eller under puberteten och det hela hade väldigt lätt kunna undvikas utan att någon drabbats nämnvärt, de som faktiskt hade legitimt skäl att mucka gräl i denna situation var ju de bilar som hindrades i sin framfart av den illa valda parkeringen.

Att jag är en ivrig förespråkare av cyklister rätt när jag själv hjular fram är kanske inte så underligt, men jag försöker ju så långt som möjligt undvika att bidra till att elda på uppfattningen om att vi är ett gäng galningar som ägnar åt oss tempolopp tvärs genom stan, situationer liknande den som leder till händelsen i filmen råkar jag ut för minst 10ggr om dagen vid jobbpendling, så jag skulle aldrig komma fram om jag tog lika allvarligt på sånt varje gång.

det var min högst personliga reflektion

Bilagor

• Screen Shot 2017-03-04 at 10.08.08.png
    Screen Shot 2017-03-04 at 10.08.08.png
    363.7 KB · Besök: 38
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp