Våld mot Pendelcyklist i Stockholm

Häromdan på den lokala busfabriken noterade jag att en mamma och hennes ca 2årige son hoppade på en av studsmattorna. Naturligtvis tog jag på min kamerahatt och gick upp på studsmattan och sa till dom att sluta genast och att jag minsann inte skulle flytta mig förrän dom lämnat mattan. För det första förklarade jag för mamman (som var klädd i mjukiströja) att man inte får hoppa på studsmattorna om man väger mer än 80kg och det syntes lång väg att hon vägde minst 83,4kg vilken jag oxå påpekade. Vidare får man inte vara två personer på studsmattan vilket jag oxå förklarade. Allt står tydligt på en skylt sidan om studsmattan. Mamma och son ville inte lämna mattan och då lyfte jag naturligtvis ner barnet då jag har tonvis med civilkurage och är allmänt jätteduktig. Då blev mamman högljudd och gick aggressivt emot mig så jag slog henne i ansiktet i självförsvar för hon ville inte lyda mig när jag sa till henne att stanna.

Suck, när f-n ska folk lära sig läsa skyltar och följa dom regler som är uppsatta. Att människan överhuvudtaget FÅR ha barn är en gåta. Hon borde portas från samhället på livstid och stekas på svag värme tills hon lär sig.

Nä men allvarligt bikestockholm verkar ju faktiskt vara polis på riktigt. Kolla själv

Luthman Photography sa:
H. sa:
Men kan det inte bli typ förtal att visa upp en person och hävda att denne har begått brott?

Mvh,
Internetspekulerande på låg nivå

Jo, fast då är det ju inte själva filmandet/fotandet i sig som är det brottsliga. Men visst, lägger du upp en bild på någon där denne kan identifieras och samtidigt påstå att personen på bilden begått ett brott som denne inte begått så är man väl där och tallar.
Du måste man inte ha tillstånd från personen som blir fotad i dag och även filmad.
http://lawline.se/answers/lagligt-att-filma-i-smyg
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm

Skumt. Dash-cams verkar vara snudd på obligatoriskt i Rossia.
Fast där är ju mycket som är upp och ner. Man får slå sin fru. Man får inte vara gay. Våld är tillåtet. Kärlek är förbjudet. Glöm vad jag sa.

tobiascyklar sa:
Är det verkligen på riktigt?
Helt obegripligt.
Om det åtminstone varit en felparkering, inte ett snyggt undvikande av cykelbana.

Jag hoppas att jag betett mig bättre än taxi chauffören, men tror tyvärr jag hade gått alldeles överstyr.

Bra poäng ngn hade: cyklistligisten gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande och riskerar fängelse, och kan därmed envarsgripas. Medan eftersom chauffören enbart riskerar böter bara kan anmälas.

Kan det där verkligen kallas egenmäktigt förfarande? Enligt https://lagen.nu/1962:700#K8 gäller:

Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande. Den första är då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna, exempelvis då det tillgripna göms undan så ägaren hindras att använda det. Den andra situationen är då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt, exempelvis då någon olovligen bryter sig in i en bil för att sova i den vilket innebär att ägaren inte själv kan använda bilen. Det sista är då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak.

Har svårt att se att detta fall skulle falla i någon av de tre kategorierna.

GoranS sa:
tobiascyklar sa:
Helt obegripligt.
Om det åtminstone varit en felparkering, inte ett snyggt undvikande av cykelbana.

Jag hoppas att jag betett mig bättre än taxi chauffören, men tror tyvärr jag hade gått alldeles överstyr.

Bra poäng ngn hade: cyklistligisten gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande och riskerar fängelse, och kan därmed envarsgripas. Medan eftersom chauffören enbart riskerar böter bara kan anmälas.

Kan det där verkligen kallas egenmäktigt förfarande? Enligt https://lagen.nu/1962:700#K8 gäller:

Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande. Den första är då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna, exempelvis då det tillgripna göms undan så ägaren hindras att använda det. Den andra situationen är då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt, exempelvis då någon olovligen bryter sig in i en bil för att sova i den vilket innebär att ägaren inte själv kan använda bilen. Det sista är då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak.

Till detta kommer den relativt nya lagen, lagen om kränkande fotografering som du hittar i brottsbalken 4:6a (HÄR). Den är till för att hindra smygfilmning m.m. För straffansvar krävs att 1. Att fotograferingen eller filmandet sker olovligen 2. Att fotograferingen sker i hemlighet för den som fotograferas (dvs. att kameran dolts eller att den som utsätts t.ex. sover) 3. Att den som filmas eller fotograferas befinner sig på en "privat" plats, det vill säga i en bostad (t.ex. kommunens hus). Det kan alltså vara olagligt att filma i smyg på det sättet som du beskriver.
Och smygfilmning är vad han håller på med . För det är inte bara hans hatobjekt som han filmar .

staine sa:
Fast där är ju mycket som är upp och ner. Man får slå sin fru. Man får inte vara gay. Våld är tillåtet. Kärlek är förbjudet. Glöm vad jag sa.

Läst att förklaringen till att Ryssarna (mfl) kör dashcams är ett sätt att skydda sig mot korrumperade poliser.
På så vis kan de bestrida en påstådd men osann hastighetsöverträdelse eller liknande.

sdx sa:
GoranS sa:
tobiascyklar sa:
Helt obegripligt.

Till detta kommer den relativt nya lagen, lagen om kränkande fotografering som du hittar i brottsbalken 4:6a (HÄR). Den är till för att hindra smygfilmning m.m. För straffansvar krävs att 1. Att fotograferingen eller filmandet sker olovligen 2. Att fotograferingen sker i hemlighet för den som fotograferas (dvs. att kameran dolts eller att den som utsätts t.ex. sover) 3. Att den som filmas eller fotograferas befinner sig på en "privat" plats, det vill säga i en bostad (t.ex. kommunens hus). Det kan alltså vara olagligt att filma i smyg på det sättet som du beskriver.
Och smygfilmning är vad han håller på med . För det är inte bara hans hatobjekt som han filmar .
Kameran är fullt synlig, han försöker inte dölja att han filmar och det är på allmän plats. Det är så långt i från kränkande fotografering man kan komma.

Vernersson sa:
staine sa:

Läst att förklaringen till att Ryssarna (mfl) kör dashcams är ett sätt att skydda sig mot korrumperade poliser.
På så vis kan de bestrida en påstådd men osann hastighetsöverträdelse eller liknande.

Har för mig att det har med försäkringsbolagen att göra också.

Luthman Photography sa:
Vernersson sa:
staine sa:

Har för mig att det har med försäkringsbolagen att göra också.

Kan nog stämma.
Fast tittar man på ryska crashcam klipp så förundras man över att det ens går att försäkra fordon där *haha*

Förra veckan påpekade jag för en taxiförare att han hade glömt helljuset på inne i stan. Jag förstår nu att jag hade tur att han inte hoppade ur sin bil och började slå på mej, han har ju rätt till det när han blir utsatt för en sån grov kränkning och egenmäktigt förfarande. Jag lovar dyrt och heligt att aldrig göra om det. Stackars man, han försökte ju bara göra sitt jobb.

Det enda problemet som jag ser är om en eventuell passagerare ska stiga ur bilen. Här på landet går cykelbanan längs med parkeringsfickor med 2 gatstenar mellan ficka och cykelbana. Jag vet inte hur många gånger jag fått en bildörr uppsmälld mitt framför mig. Samma sak var ganska vanlig i Stockholm också. Jag förstår faktiskt varför man helst inte passerar bilar utan att hålla avstånd.

Å andra sidan, visst kan man påtala när folk gör fel och visst kan man tappa tålamodet när folk beter sig som barn. Men att ta till våld är kanske lite over the top.

Jag cyklar oftast på vägen. Det är ju 30 nästan överallt. Total väganarki enligt vissa rattvridare.

jag förstår cyklisten, till en viss del. På götgatan har jag, när de byggde om precis vid medis, fått hela cykelbanan blockad av taxi. Det gick inte att åka förbi. Jag hade fått ta den andra bilfilen ut från cykelbanan för att komma förbi. Den taxichauffören tyckte jag var dum i huvudet när jag menade på att han inte kan stå där, jag kommer inte förbi.

Enda regeln som fungerar, utan tolkningar, är att du inte ALLS får stå på cykelbanan, men visst överdriver cyklisten.

Asså vilken pajas taxi chauffören är!
Han vet att han bryter mot reglerna och då bestämmer han sig att hävda sin åsikt genom att slåss..
Gör man nått olagligt och nån påpekar det ska man man lyssna med respekt och åka därifrån och vara glad för att dom inte blandar in polisen.

Två jönsar i klippet. Bikestockholm bidrar ju inte direkt till att förbättra bilden av cyklister.

Mjukisbrallachaffisen lider uppenbarligen av någon psykisk defekt. Det här är ett klipp som hade mått bäst i att aldrig publiceras.

Stervelo sa:
jag förstår cyklisten, till en viss del. På götgatan har jag, när de byggde om precis vid medis, fått hela cykelbanan blockad av taxi. Det gick inte att åka förbi. Jag hade fått ta den andra bilfilen ut från cykelbanan för att komma förbi. Den taxichauffören tyckte jag var dum i huvudet när jag menade på att han inte kan stå där, jag kommer inte förbi.

Enda regeln som fungerar, utan tolkningar, är att du inte ALLS får stå på cykelbanan, men visst överdriver cyklisten.
Erkänn att man är lite sugen på att lära sig lite nya skills bara för att kunna cykla ÖVER bilen i såna där lägen? ;-)

När jag gick i grundskolan så fanns ett uttryck som var användbart i alla möjliga sammanhang: "spela Roland!"
Någon klasskompis stjäl din penna? Spela Roland!
Någon tränger sig i kön? Spela Roland?
Någon tar två bullar så du blir utan? Spela Roland!
Det fanns egentligen ingen orättvisa som inte kunde avfärdas med ett enkelt "spela Roland!".

Happy-motsvarigheten är "Du bidrar ju inte direkt till att förbättra bilden av cyklister".

GoranS sa:
Den första är då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna, exempelvis då det tillgripna göms undan så ägaren hindras att använda det.
Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak.
Han tar ju/sliter i bildörren så chaffisen inte kan använda bilen.
Eventuellt lite långsökt.

Cyklisten går sedan också på cykelbanan, det får han väl heller inte göra?

Fältprästen sa:
GoranS sa:
Den första är då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna, exempelvis då det tillgripna göms undan så ägaren hindras att använda det.
Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak.
Han tar ju/sliter i bildörren så chaffisen inte kan använda bilen.
Eventuellt lite långsökt.

Cyklisten går sedan också på cykelbanan, det får han väl heller inte göra?

Nu saknar jag totalt juridisk utbildning och ibland är lagtolkning inte speciellt intuitiv/uppenbar för en lekman, men att lyckas rubricera att öppna en bildörr som "oriktat våld" är i mina ögon inte lite utan mycket långsökt. Vore ungefär som man skulle åka dit för att öppna dörren när man ska gå in i en affär och titta lite.

Men vänta nu., vi har inte dryftat dom övriga fotgängarna samt bilisterna, hur uppförde dom sig egentligen? Och de boende i husen intill händelsen. Inga hejaklackar nånstans. Detta att folk bara struntar i att beblanda sig, så DÅLIGT!

Fjärdebrunn sa:
I morse hade en taxi blockerat hela g/c banan i kröken ner på Skeppsbron. Jag rageade och knackade på fönstret.

App, app, app, det där är egenmäktigt förfarande. Nu hade du tur att taxikillen inte utnyttjade sin moraliska rätt att använda våld och sin juridiska rätt att hålla kvar det till polisen kommer. Det happykorrekta sättet är att hantera situationen är att knyta näven i fickan och cykla runt taxin på behörigt avstånd så att man inte är i vägen om taxiföraren vill öppna någon av dörrarna. Att vara i vägen när en taxi ska öppna en dörr är egenmäktigt förfarande och kan ge 10 år i finkan och chaffisen får slå dej och hålla kvar dej tills polisen kommer.

staine sa:
Men vänta nu., vi har inte dryftat dom övriga fotgängarna samt bilisterna, hur uppförde dom sig egentligen? Och de boende i husen intill händelsen. Inga hejaklackar nånstans. Detta att folk bara struntar i att beblanda sig, så DÅLIGT!

Du hänger inte med! I det moderna (hm ...) samhället ska människor sorteras in i (lands)fack. Och gud nåde den som vågar byta fack. Så, det är bara en effekt av att människorna vill vara moderna som gör att de inte vill beblanda sig med cyklister, taxichaufförer, ...

Kristoffer R sa:
Vernersson sa:
GoranS sa:
Jisses, åttonde sidan. Är inte ämnet färdiganalyserat, idisslat, söndertuggat och uppspytt nu?

Ungefär som dopingtråden då ju :-P

edit: stavning

Dödsryckningar, liksom

Fast dopningstråden tillförs ju lite nytt bränsle emellanåt. I höstas blev det ju halv explosion när någon tog fram den dopingmässiga bensindunken och slängde upp TJ på dopingbålet. Här känns det som att inget nytt bränsle tillförts sedan ursprungsinläggets videolänk.

Det beror nog på vilket perspektiv man har på saker å ting. Kan ärligt säga att TJ inte tillförde nått positivt till dopingtråden. ;-)

frid!

Som du ju känner till har begreppet positivt en negativ betydelse när det gäller doping. Därav den ironiska smileyn.

frid!

Miracle sa:
Det beror nog på vilket perspektiv man har på saker å ting. Kan ärligt säga att TJ inte tillförde nått positivt till dopingtråden. ;-)
frid!

Miracle sa:
Som du ju känner till har begreppet positivt en negativ betydelse när det gäller doping. Därav den ironiska smileyn.
frid!

Reverserad betydelse _samt_ ett lager ironi på det, jag blir helt konfys...

GoranS sa:
Nu saknar jag totalt juridisk utbildning och ibland är lagtolkning inte speciellt intuitiv/uppenbar för en lekman, men att lyckas rubricera att öppna en bildörr som "oriktat våld" är i mina ögon inte lite utan mycket långsökt. Vore ungefär som man skulle åka dit för att öppna dörren när man ska gå in i en affär och titta lite.
Hur skulle det bli om någon sa till dig att genast gå ut ur affären och sedan stänga dörren, men du vägrade?
Ungefär som taxichaffisen ungefär sa (där gärningsmannen sliter i dörren och blir tillsagd att stänga den).

efter ha kollat en del filmer av denne pendlare så kan ja tycka denne e rejäl paragrafryttare o triggar till konflikt mer än visar hänsyn i trafiken 98 saker av 100 hade enkelt lösts med att ta lite på bromsen låta passera o fortsätta

edit
denne e praktexempel bilen blinkar i god tid ligger dessutom före så här kan ja se att ta på bromsen låta bilen göra manövern sen fortsätta ja kan inte se fel i bilens agerande utan snarare i cyklistens agerande att ja ska först ja skiter i andra trafikanter e även flertal ggr i dennes filmer som denne gör helt idiotiska omkörningar av andra cyklister......

Senast ändrad:
Cyklisten utmanar onekligen ödet ganska ordentligt genom att köra på i någon from förhoppning om att bilisten ska lämna plats. Av ren självbevarelsedrift hade jag garanterat släppt av s.a. situationen inte uppstått.

En fundering: Om det varit tre filer på en väg och bilen i filmen legat i ytterfil och cykeln varit en bil som legat i mittenfilen, hur hade man då tolkat situationen? Bilisten i mittenfilen närmar sig bilen i ytterfilen, bilen i ytterfilen börjar blinka när framänden på mittenfilsbilen är ett par meter bakom bakänden på ytterfilsbilen, mittenfilsbilen glider upp s.a. framänden ligger en bit upp längs ytterfilsbilen och ca. fem sekunder efter inledd blinkning "genar" ytterfilsbilen ganska tvärt och med liten marginal till mittenfilsbilen över mittenfilen för att komma till innerfilen. Och bara för att vara tydlig, det är ingen ironi i det hela utan frågan är ärligt menad. Kör inte bil själv, så jag har ingen riktig koll.

Om man tycker att det i det hypotetiska exemplet är mittenfilsbilistens ansvar att underlätta ytterfilsbilistens manöver genom att retardera så är det konsekvent att även cyklisten bör bromsa in. Om man inte tycker att ytterfilsbilistens beteende är korrekt så tycker man antingen att olika normer gäller i fallet med cykel-bil kontra bil-bil eller så tycker man att bilisten även i bil-cykel-fallet gör fel.

Jag är väldigt defensiv i trafiken och skulle i exemplet ovan släppa på gasen för att underlätta för den svängande bilisten.
Om den sen utförde sin manöver på ett bedrövligt sätt skulle jag möjligtvis sucka lite, fundera på när den andra individen kommer att ställa till med en olycka genom sin tafflighet.

På cykel är man inte lika skyddad. Då blir en dålig manöver från en bil mer hotande mot liv och hälsa. Kan jag läsa situationen blir reaktionen den samma, men det sympatiska närvsystemet drar igång och min förmåga att släppa det inträffade med en axelryckning minskar.

Sen gör vi alla taffliga manöver ibland och det är därför man ska vara köra/cykla/gå defensivt. (Fast samtidigt ska man ta plats så att man inte bjuder in till omkörning vid refuger) . Svårt att få allt att gå ihop.

darkforce sa:
efter ha kollat en del filmer av denne pendlare så kan ja tycka denne e rejäl paragrafryttare o triggar till konflikt mer än visar hänsyn i trafiken 98 saker av 100 hade enkelt lösts med att ta lite på bromsen låta passera o fortsätta

edit
denne e praktexempel bilen blinkar i god tid ligger dessutom före så här kan ja se att ta på bromsen låta bilen göra manövern sen fortsätta ja kan inte se fel i bilens agerande utan snarare i cyklistens agerande att ja ska först ja skiter i andra trafikanter e även flertal ggr i dennes filmer som denne gör helt idiotiska omkörningar av andra cyklister......
Bortsett från vad den här cyklisten brukar göra eller inte så upphäver ju blinkers i god tid på inget sätt väjningsplikten. Att man med sin egen självbevarelsedrift kan undvika incidenter upphäver inte heller andras väjningsplikt.

Tillbaka
Topp