Våld mot Pendelcyklist i Stockholm

staine sa:
Men nu blir jag ändå lite förvirrad. Den här cyklisten gör tokigt tycker jag. Men alla cyklister är ju inte dumma i huvet för det. Och att cykla mot rött är helt ok tycker ju jag t.ex. Men för det är ju inte alla cyklister rödljusdumskallar.
Eller? Hur tänker man? Bör man generalisera? Eller kanske inte?

Man kanske får generalisera från fall till fall.

Spacekitty sa:
Taxichaffisar har tjänstemannaskydd, så det kan blir tråkiga efterrätter om man smäller till en sådan.

Ja, lustig lag det där. Varför har inte ALLA tjänstemannaskydd på jobbet? Det ser jag som en självklarhet. Tycker inte det är rimligt att bara ett litet fåtal yrken ska ha extra skydd på det viset. Jag har haft ett par olika jobb där det finns risk för våld på ungefär samma sätt, men där finns inget extra skydd.

Då jag läste tråden först innan jag så filmen trodde jag taxin hade blockerat hela cykelbanan och lite till. Vad förvånad jag blev när jag såg den.
Bikestockholm, om ditt uppdrag är att få resten av trafikanterna att tycka illa om oss cyklister så får jag gratulera. Du gör ett bra jobb.
Om inte, snälla ställ cykeln och börja promenera. Den hjälpen kan vi vara utan.

Det här med generaliseringssyndromet. En kille lägger sin cykel tvärs över CG-banan. Och börjar bråka med taxisnubben. Jaha, då är det dåligt för då skapar han dåligt rykte för alla cyklister.
Men inte är det väl så att, jaha, han ser en taxi på cykelbanan, men cyklar bara snällt vidare, då tänker taxichaffisen såhär, det var en trevlig cyklist, alla cyklister är minsann inte så dumma. Nej då tänker taxigubben, cyklister är ett jävla skit men den här var både korkad och klen. Ville inte ens slåss.
Nä, då röstar jag nog för en avprogrammering av alla generalister.

emmer sa:
Fjärdebrunn sa:
Båda gjorde fel. Att kunna dela på gatuutrymmet är en förutsättning för att stan ska funka. Att det eskalerade harnogbåda del i.
Ställa cykeln ute i gatan är okay menar du?

Är det sunt förnuft tycker du?
Det var nog den största bristvaran i situationen. Finns bättre strider att ta om man vill ha stöd för cyklisternas situation.

Cyklisten här har ju som enda mål att reta upp chaffisen för att få material till sin YT-kanal, lyckas rätt bra gör han också för han är skapligt dryg. Finns inget positivt här för någon.

Ser framför mig hur chaffisen klämt ett lååångt nattpass, torkat spyor i bilen, åkt på en springnota, väntar på en försenad kund och så kommer bagatellbrottsmannen och börjar trolla.

JTF sa:
Vid ca 4:28 i filmen syns cykeln ligga och blockera BÅDE gångbana och cykelfält, men det är tydligen helt okej? Det är det ingen som kommenterat hittills. Ska man leka polis får man väl parkera sitt tjänstefordon ordentligt. Eller vänta, det var visst utryckning...sorry.
"Vänta lite innan du börjar slåss, jag ska bara ställa undan cykeln först."

Lite fånigt av cyklisten (eller kanske mycket fånigt) men bra att han fick taxichaffisen att visa sitt rätta jag. Hoppas han får sparken, gubbjäveln.

Fältprästen sa:
Skogling sa:
Alltså. Vilken dum jävla cyklist. Bara ute för att bråka. Taxin kunde väl stå sådär en minut... Orka bry sig ?! Provocera fram HELT onödiga agressioner mot cyklister.

Precis som sagts här ovan, det finns värre/viktigare saker att bry sig om.

Herregud. Sånt här förstör bara för oss andra vettiga cyklister.
Håller med helt och hållet.
Även om taxin hade stått helt på trottoaren hade det varit en smal sak att cykla runt taxin med den trafikvolym som verkar råda.
Att taxichaffisen överreagerar försvarar ju inte beteendet hos cyklisten som bara verkar vara ute för att bråka. Och värre är att han inte direkt gör så att cyklister blir mer poppis.
Att visa hänsyn i trafiken verkar inte vara cyklistens stora grej.

+1

Töntcyklist som bara försöker provocera fram bråk, skapar bara hat mot oss andra cyklister
Använd styret

Man måste välja sina strider. Tycker definitivt cyklisten går på för hårt där. Uppenbart att chauffören försökte ta hänsyn till cykelbanan.

Vad som hände sedan har jag bara läst om, sjukt pinsamt att det där kunde eskalera så.

Allvarligt, nu får ni faktiskt förklara för en bonnläpp som mig. Vad är bikestockholm och ligger det någon organisation bakom?
Kollade in deras Instagramkonto men blir inte klokare. I mina ögon så är det ju ren provokation och filmaren verkar jävligt sugen att slå någon på käften.

Rätt eller fel, kunde inte bry mig mindre men skulle jag nita alla som gör en lagöverträdelse skulle man ha fullt upp.

Vad blir bilismen motåtgärd, skicka motormännens riksorganisation att filma våra (cyklister) lagbrott?

Ja jag cykelpendlar till jobbet året runt, dock i en småstad

Trist att han blir så påhejjad bland youtube kommentarerna så han aldrig lär sluta, tyckte detta var pinsamt agerande av en cyklist, visst var taxi killen helt kass på att bemöta cyklisten men ändå

Folk som har YT-konto kan väll kommentera på hans kanal att han borde tona ner lite och inte provocera fram situationer.
Om han inte änns får med säg folk från ett cykelforum kan man ju räkna ut vilken jävla tomte resten av befolkningen tycker han är, ingen reklampelare direkt

Edit: efter en titt i kommentarsfältet på videon kan man konstatera att han är omringad av likasinnade sektmedlemmar som tyckte att han "sköte situationen väldigt bra"
Herregud

Senast ändrad:
Skogling sa:
H.s bild visar jubtydligt att taxibilen står max 20 cm in på cykelbanan.
Finns ju hur mycket plats som helst för den cyklande bråkstaken.
Eh?
Till att börja med är nästan en tredjedel av cykelbanan full med gamla skottrester.
Taxibilen står max en fot ut på vägen (vänster hjulpar är mot i stort sett mot kantstenarna).
Cykelvägen är dubbelriktad så det ska finnas plats för möte cyklister emellan.

Inte undra på att det ser ut som det gör när till och med hobbycyklister tycker det är okay att se cykelbanor som något som man kan cykla på om inte någon annan behöver det för något annat... (typ ställa kylskåp på).

Det som är lite otäckt är att om taxichaffisen snedtänder på det där sättet av att någon öppnar dörren till hans bil undrar man lite hur han uppför sig mot medtrafikanter, speciellt cyklister, vars beteende han hittar på någon anledning att hetsa upp sig över.

Sen kan man i princip fråga sig varför taxin inte lika gärna kan parkeras på vägen.

Med det sagt får jag dock hålla med om att cyklisten knappast gjorde någon välgärning för att förbättra cyklisternas rykte i taxikretsar.

emmer sa:
Skogling sa:
Eh?
Till att börja med är nästan en tredjedel av cykelbanan full med gamla skottrester.
Taxibilen står max en fot ut på vägen (vänster hjulpar är mot i stort sett mot kantstenarna).

Inte undra på att det ser ut som det gör när till och med hobbycyklister tycker det är okay att se cykelbanor som något som man kan cykla på om inte någon annan behöver det för något annat... (typ ställa kylskåp på).

Det är ju en refug eller vad man ska kalla det, taxibilen står 20-30 cm på cykelbana. Max

Man undrar vad som driver "cyklisten"
1. Skapa bättre förutsättningar för andra cyklister genom att påpeka felparkering i cykeltur.
2. Skapa bråk.

Jag får genom hela filmen känslan av alternativ 2.

Min erfarenhet är att om man vill påpeka något eller få en annan person, särskilt ngn man inte känner, att ändra sitt beteende, då behöver man gå varsamt fram.

Du som spelat in detta, Jag sympatiserar inte någonstans med ditt beteende. Du tar dig friheter att öppna en annan människas bildörr, du filmar en annan person med din kamera mot dennes vilja. hur skulle du känna om någon gjorde så mot dig?
När du sedan efter att du framfört din åsikt Istället för att vända och gå stannar kvar så provocerar du fram resten.

Ditt beteende provocerar mig djupt.

emmer sa:
Skogling sa:
Eh?

Jag kan lära dig använda styret om du vill. När man väl lärt sig balansera på sin cykel är det ganska enkelt.

Cyklisten är en pajas. Punkt. Ute efter att skapa en konflikt för att få creds på sin YT- Kanal. Droskföraren kanske bara hade en dålig dag.

Jag har f.ö. inget mer att tillägga i denna tråd.

P.s. jag försvarar inte bilister som beter sig illa. Inte heller cyklister. Jag är både och. D.s.

Heja Bikestockholm. Argumentet "det finns ju hur mycket utrymme som helst att passera" (dvs. det klassiska "använd styret") kan uppenbarligen rättfärdiga vilket beteende som helst.

Räknas inte det som vägren eftersom det inte har dom klassiska linjerna för cykelfält och räknas det som vägren så har taxi chaffisen rätt att stå där.

Hade filmsnubben suttit bakom en ratt istället för styre hade han ju garanterat varit livsfarlig för andra trafikanter. Han verkar ju inte tveka att i princip köra på folk för att han anser sig ha rätt. Och sen åka och mucka med dem efteråt.

Kommentaren cyklisten gör efter sin "nedläggning" säger en del om förnuftet. Något i stil m att han funderade över att knäa taxichauffören i ansiktet medan denne låg ner (äckligt grovt våld i min värld). Denne cyklist vill bara bråka o hans beteende är farligt.

Visst verkar chauffören oxå vara en tomte i det redigerade mtrl som syns på YT-klippet. Jag försvarar inte hans våldsamma beteende heller. D är bara d att ska man hävda sin rätt mot alla idioter får man slåss dagligen. Då blir ens eget beteende ett större problem än idioternas.

Vad skulle allt detta vara bra för? Koncentrera dig på att cykla istället för att dra igång konflikter där folk kan skada sig ordentligt.

Senast ändrad:
Är alla Stockholms elitpendlare lika provocerande och dryga? Som någon sorts irriterande insekt.

Sen ser väl den enda attacken som fångas någorlunda av kameran, från chauffören (1) mer ut att vara en öppen handflata mot cykelhippiens GoPro? Det enda andra som är tydligt i filmen är cykelhippiens knutna näve mot chaufförens ansikte. Jag vet inte riktigt om det är till fördel för cyklisten... Jag skulle iallafall aldrig någonsin vilja möta en sån vildsint hetlevrad galning på cykel.

johnboy sa:
Man undrar vad som driver "cyklisten"
1. Skapa bättre förutsättningar för andra cyklister genom att påpeka felparkering i cykeltur.
2. Skapa bråk.

Jag får genom hela filmen känslan av alternativ 2.

Min erfarenhet är att om man vill påpeka något eller få en annan person, särskilt ngn man inte känner, att ändra sitt beteende, då behöver man gå varsamt fram.

Du som spelat in detta, Jag sympatiserar inte någonstans med ditt beteende. Du tar dig friheter att öppna en annan människas bildörr, du filmar en annan person med din kamera mot dennes vilja. hur skulle du känna om någon gjorde så mot dig?
När du sedan efter att du framfört din åsikt Istället för att vända och gå stannar kvar så provocerar du fram resten.

Ditt beteende provocerar mig djupt.

Det är väl ganska uppenbart att det är punkt 2 han är ute efter.

Som taxiförare (i annan stad och definitivt annat bolag) måste jag säga att jag försvarar "parkeringen", den var i mina ögon en bra kompromiss då det gäller att vara så lite i vägen som möjligt, men taxichauffören samlar inga poäng hos mig. Vilket ifs inte cyklisten gör heller...

Påminner lite för mycket om en kund som skulle stämma brandkåren för att han cyklade in i fronten på en stillastående brandbil som stod på cykelbana med påslagna blåljus och blixtljus.... Tänk om alla skulle jaga och filma alla andra som bryter mot någon regel, då skulle det inte finnas plats för gulliga kattungar på Youtube länge.

Edit: jag skrev "parkeringen", för jag gissar det där handlar om lastning eller lossning

Senast ändrad:
h.g.j sa:
Som taxiförare (i annan stad och definitivt annat bolag) måste jag säga att jag försvarar "parkeringen", den var i mina ögon en bra kompromiss då det gäller att vara så lite i vägen som möjligt, men taxichauffören samlar inga poäng hos mig. Vilket ifs inte cyklisten gör heller...

Det är ju känt sedan gammalt att just taxi tror sig ha ett generellt undantag från de flesta av trafikreglerna i samhället, inte bara de som rör stannande och parkering.

NAnders sa:
Det är ju känt sedan gammalt att just taxi tror sig ha ett generellt undantag från de flesta av trafikreglerna i samhället, inte bara de som rör stannande och parkering.
Och det är ju känt sedan gammalt att just cyklister tror sig ha ett generellt undantag gällande rödljus, väjningsplikt och enkelriktade gator.

Mr Orange sa:
NAnders sa:
Och det är ju känt sedan gammalt att just cyklister tror sig ha ett generellt undantag gällande rödljus, väjningsplikt och enkelriktade gator.

Ja, det var väldigt lite filmer på cyklister som bryter mot trafikregler på den där snubbens youtube-konto.

Mr Orange sa:
NAnders sa:

Samt undantag gällande utförande av polismans arbete, utan giltig legitimation.

NAnders sa:
h.g.j sa:

Rödljus gäller inte taxi, åtminstone inte nattetid.
Å andra sidan så har ju cyklister generellt undantag de också, som killen som kom fram till en korsande huvudled och inte ville lämna företräde, han körde upp på trottoaren och ut på övergångsstället istället, mitt framför min bil...

Jag såg ett klipp nånstans på nätet där en engelsman (tror) jag brukade ta närmaste soptunna eller askkopp och tömma den i bilar som blockerar trottoarer och cykelbanor. Kanske "arga" cyklister i stockholm kunde göra något liknande :D, bara komma ihåg att spraya framrutan ifall föraren är i bilen så denne inte kan förfölja.

Tillbaka
Topp