var hitta momentnyckel som klarar H+V och 40Nm

fredrik168 sa:
konscious sa:
Vernersson sa:
konscious sa:
Det finns momentnycklar och momentnycklar.

Man bör kalibrera dom regelbundet.

Gäller att man har kalibrerade vikter hemma då :-D

Eller en hink vatten (1Liter=1kg) och multiplicera med längden i meter med Kgm-måttet gånger 9,80665 .

Kalibrerad hink då! ?

Glöm inte handtaget & annan fästutrustning :-D

sandydoull sa:
Jo precis pedalerna kostar nästan lika som min cykel men har bestämt mig att man behöver inte dra åt h-vete i början var jag orolig att dom skulle visa för lite ?
Mvh
Sandy

daikai1 sa:
sandydoull sa:
Har bestämt mig att skita i momentnyckel för tillfället med VECTOR 2 var det "bör använda" momentnyckel men inget måste. Men nu har vi lärt oss ett annat om momentnycklar och pedalgängor vilket härligt forum?

Jamen det var "fakefredag" igår, kommer säkert komma upp någon finfin fredagstråd ikväll som spårar ännu mer :D

Förstår att du vill använda momentnyckel på dedär pedalerna, kostar fan mer än vad jag köpte min cykel för ;) billigare komponenter är ju bara att dra tills det "känns bra och sitter fast" men i högra prisklasser vill man helst inte dra sönder gängorna
Skaffa en momentnyckel, du vill kunna dra pedalerna lika hårt varje gång. Speciellt med Vectorpedaler.

Bump.

Finns det någon uppdaterad konsensus här, med fokus på pris snarare än 100% korrekt kalibrering?

Ah satan att man missade den - inser dock nu att det är till 1/2 hylsa som jag behöver.

Det lutar nog åt Bezos: https://www.amazon.se/-/en/20-220Nm...d22-ac46-3e8770bd84dd&pd_rd_i=B0C3PYZT94&th=1
Finns ju förstorningsadapter annars som alternativ. Kan ju vara bra beroende på vilket moment spann man vill ha på nyckeln. Ger ju fler alternativ på momentnyckel om du redan har hylsorna. https://www.jula.se/catalog/verktyg.../adaptrar-hylsnycklar/forstoringstapp-013348/

Bump.

Finns det någon uppdaterad konsensus här, med fokus på pris snarare än 100% korrekt kalibrering?
Blev en sån till sist som klarar ner till 20Nm, lossnade ett större skruv i bakdämparen så det blev att panikköpa lokalt. Ångrar dock inte köpet en sekund den här blivit välanvänt när man skiftar hjul på bilarna😄

Kalibrering anser jag inte nödvändigt så sällan som jag kommer att använda den

Kolla bara om du har redan hyslor hemma så att du köper med rätt fattning denna finns i 1/2- eller 3/8”

Tillbaka
Topp