Var köpa billig momentnyckel för små moment?

feffemannen

Aktiv medlem
Ämnet säger allt. Biltema har haft en, men den har varit slut länge. Små moment = 1-20 Nm ungefär.
Tror vi diskuterat detta innan, men då kom vi inte fram till något om jag minns rätt.

f

Prova järnhandeln, verkar inte finnas mycket på nätet. Jag har, som du förstår, också letat :)

Inget på:
Jula
Clas Ohlson
Biltema

Hmesidor som är kassa:
Jernia
K-Rauta
Kamasa Tools

cal, var är du? :)

Det finns inte lika många billiga momentnycklar i det nedre registret pga. att de kräver högre noggrannhet. Det är helt enkelt lättare att tillverka en billig nyckel för att dra 40-210Nm än en för 20-40Nm av förståeliga skäl.

Jag har inte testats biltemas variant som du säger är slut, men kan tänka mig att den fungerar lite sisådär. Samtidigt är kanske inte noggrannheten superviktiga för dig?

Du kan ju alltid gå in i en välsorterad järnaffär för att höra vad de kan beställa hem för varianter genom olika leverantörer och om de känner till något prisvärt. De flesta handlar via Luna men jag hittar ingenting som ser billigt ut i deras katalog på nätet (priser får bara butikerna fram). Tengtools, som är ett av lunas billigare märken men som håller hög kvalité, har tex. ingen så vitt jag kan se på deras hemsida.

Bahco har en del modeller, men prisbilden är kanske inte den du söker.

Kamasa Tools har en del olika modeller för 5-25Nm i prisområdet 700-1200kr. Nästa steg är 19-110Nm och priset ungefär det samma. Deras hemsida är helkass och KG Knutsson's (importör/grossist) också. Vill man hitta Kamasa Verktyg och priser på dem får man ta hjälp av www.autokatalogen.se. Klicka på sök, sedan Produktkatalog, Verktyg (till höger), Momentnycklar osv...

Hur mycket tog Biltema för den där nyckeln som är slut? Kan va kul å veta om du vill ha mer tips som inte drar iväg allt för mycket från dem i pris. :)

Senast ändrad:
Har för mig att priset var det samma som för deras större nyckel (som jag inte hittar längre, men clas ohlson har den fortfarande), dvs 2-3 hundringar.

f

Ok.

Prova att knalla in i en lokal järnhandel och hör vad de kan beställa hem eller har hemma. 200-300kr är ju inte _snorbilligt_ även om det är bra mycket bättre än 700-1200kr. Du hittar säkert inget för samma pris hos någon annan än Biltema/Jula/Klasse i sjön osv. men det kanske inte kommer skilja jättemkt. heller.

Pluggar på annan ort nu och jobbar därför ingenting i järnaffären längre så nån marknadscheck/priskoll kan jag tyvärr inte bistå med.

cal Skrev:
>
> Jag har inte testats biltemas variant som du säger
> är slut, men kan tänka mig att den fungerar lite
> sisådär. Samtidigt är kanske inte noggrannheten
> superviktiga för dig?
>
>
> Hur mycket tog Biltema för den där nyckeln som är
> slut? Kan va kul å veta om du vill ha mer tips som
> inte drar iväg allt för mycket från dem i pris. :)

Biltemas lilla (10-238) har jag testat mot kalibrerade verktyg på jobbet, var väldigt exakt! Kostar 198:-
Dom små momenten är ofta viktigast...

Kan vara värt att leta efter denna då, Park Tool TW-1, den verkar rätt prisvärd trots allt... :-)
<http://www.speedgoat.com/product.asp?part=42386&cat=330&brand=184>

/Leo

> Biltemas lilla (10-238) har jag testat mot
> kalibrerade verktyg på jobbet, var väldigt exakt!
> Kostar 198:-
> Dom små momenten är ofta viktigast...

Jag har läst tester av den där den fick toppbetyg för noggrannhet och utsågs till bästa köp. Det enda negativa de skrev om den var att ergonomin inte var lika bra som på de verktygen som kostade runt tusenlappen. Kanske spelar roll om man använder den varje dag, men inte i hemmacykelverkstaden.

Bilteman låter som ett bra köp isf. De får väl in den senare om den är tillfälligt slut, eller var den slut för alltid? :)

Där ser man. Då är det bara att börja scanna av begagnatmarknaden feffe. ;)

Prova hos Mekonomen och de andra bilskojjarna, alt. din lokala välsorterade järnaffär, för en sådan har du väl?

jomper: De hade samma momentnyckel för lite större moment (40-200?), classe och biltema, men det lilla tror jag bara har funnits på biltema.

Nåja, det blir en vända till någon järnaffär då.

f

Tillbaka
Topp