Var köper man billiga fatbikes?

Bladin

Aktiv medlem
Nu är det ju snart snö och skit så var köper man billiga men hyfsade fatbikes nu för tiden? XXL verkar ju inte ha några. Nån som har nått bra tips?

Inget jag testat men är iallafall billig. funkar nog fint att trampa lite snö i två månader.

Jula säljer en fatbike för sist jag såg reducerat pris så ca 1800kr? :) eller så köper du en bättre begagnad från typ marketplace eller blocket?

Inget jag testat men är iallafall billig. funkar nog fint att trampa lite snö i två månader.
Tveksamt, enligt min erfarenhet. Den har för hög utväxling, det blir för tungtrampat i snön.

Frid!

Det finns inga fatbikes överhuvudtaget på XXL i år,
Fel.
Samtliga (de allra flesta?) butiker har fått 2020 års modeller av fatbikes levererade, de finns dock ej kvar på hemsidan.
Följande svar fick jag av deras kundtjänst för precis en månad sedan: "Uppsala ska ha 1 kvar, Helsingborg, Luleå samt Malmö Emporia" på frågan om någon butik hade stl M inne.
Jag plockade åt mig en från Arninge dagen innan svaret kom.
12.990 ordinarie, fick ner priset till 10.500.
(Hamngatan sålde en för 10k nån av de första dagarna i oktober.)
Min tredje White, och helt klart den skönaste.
Sänkstolpe, lättare slangar & kolfibergaffel har gjort den ännu trevligare.

Fel.
Samtliga (de allra flesta?) butiker har fått 2020 års modeller av fatbikes levererade, de finns dock ej kvar på hemsidan.
Följande svar fick jag av deras kundtjänst för precis en månad sedan: "Uppsala ska ha 1 kvar, Helsingborg, Luleå samt Malmö Emporia" på frågan om någon butik hade stl M inne.
På hösten brukar nästkommande års modeller av White fatbikes inkomma dvs 2021 års modeller skulle vara aktuella nu. 2020 modellerna är de som kom i hösten 2019, vilka det kan finnas några ex kvar ute i butikerna fortfarande.

Fel.
Stämmer iaf i uppsala, har stått en svart fatbike där de senaste gångerna jag varit in (men nu är det ett par veckor sedan).

Det är nog svårt att hitta något billigare än XXL som funkar hyfsat. Det är bättre att köpa en begagnad i så fall. De allra billigaste (typ Jula) ska man nog undvika.

På hösten brukar nästkommande års modeller av White fatbikes inkomma dvs 2021 års modeller skulle vara aktuella nu. 2020 modellerna är de som kom i hösten 2019, vilka det kan finnas några ex kvar ute i butikerna fortfarande.
Njae, den jag kom över hade kommit in i butik i månadsskiftet April/Maj i år.
Kan ju iofs varit så att beslutet togs centralt att osålda hojar ur webblagret hösten -19 skulle ut i butik på vårkanten.
Hursomhelst så finns det antagligen några osålda White Fat pro ännu, svårt att hitta ny hoj till lägre pris om det ska vara något att hänga i julgranen imo.

Tack för alla tips ? Jag ska ta mig en titt på blocket. Treken är nog för stor för mig dock, jag är 179cm. Jag borde hamna på medium eller large eftersom jag gillar små cyklar (helst när det går sakta). Jag bor tyvärr för långt från ett XXL för att köpa i butik.
Men kom gärna med fler tips ?
Smärtgränsen går nog vid 15kkr för ny cykel tror jag.

Tack för alla tips ? Jag ska ta mig en titt på blocket. Treken är nog för stor för mig dock, jag är 179cm. Jag borde hamna på medium eller large eftersom jag gillar små cyklar (helst när det går sakta). Jag bor tyvärr för långt från ett XXL för att köpa i butik.
26 mil till Uppsala.

Har en Farley5a med 26".. Skicka ett PM så berättar jag mer om det är intressant.
(Strl M) Är lika lång som dig så.

Tyska Silverback har hyfsat i lager av fatbikes för lev.
Scoop Delight i charcoal/iceblue och citrus/orange i med o lge strl
Scoop Delight i blue/blue och red/orange i med o lge strl
Scoop Deluxe i lime/green i med o lge strl
de här enl. lagersaldo kan jag få hem omg vid beställning och platsar ju under 10'
silverbacklab.com

Tyska Silverback har hyfsat i lager av fatbikes för lev.
Scoop Delight i charcoal/iceblue och citrus/orange i med o lge strl
Scoop Delight i blue/blue och red/orange i med o lge strl
Scoop Deluxe i lime/green i med o lge strl
de här enl. lagersaldo kan jag få hem omg vid beställning och platsar ju under 10'
silverbacklab.com

Vad jag kan se så har dessa för smalt spann på utväxlingen. SunRingles fälgar är däremot helt OK.

Vad jag kan se så har dessa för smalt spann på utväxlingen. SunRingles fälgar är däremot helt OK.
Är det så? Vad behöver man för kassett på en fatbike istället då? Silverback cyklarna såg riktigt intressanta ut tyckte jag. Visst finns det väl större drev att köpa till 10 delade kassetter va?

Är det så? Vad behöver man för kassett på en fatbike istället då? Silverback cyklarna såg riktigt intressanta ut tyckte jag. Visst finns det väl större drev att köpa till 10 delade kassetter va?

Självklart beror det på hur man tänkt använda cykeln och hur stark man är.
Tänker man cykla i kuperad terräng med snö så upplever jag att med 30t fram så funkar det bra med 46t eller större bak. Med 28t fram och 42 bak fungerar det bra för de flesta.
Både 30t och speciellt 28t spinner man ur med 10t bak när det är hårt och man trampar som en tok, men har man inte bråttom så klarar man sig självklart även med 11t bak.

Korta svaret är...
30-32t fram till normal 12s kassett.
28t fram till normal 11s kassett.

10s kassetter med utväxling liknande normala 11s finns och bör då kombineras med clutch på bakväxel.
9s bör man undvika.

Cyklar man inte kuperat med snö så klarar man sig med betydligt smalare register.

... och hur stark man är.
... och man trampar som en tok
Och då finns en hemlig, legendarisk, nästan glömt uppfinning som kallas för en framväxel. :-D
Mitt (subjektiva) korta svaret är 22/32 fram och 11-42 (10s) bak. Jag ville inte vara utan en enda växel på varken sida. :) Det är förstås subjektivt, men specielt om du ska cykla i "snö och skit" är en utväxling som tillåter dig trampa bekvämt och långt i typ 5 km/t mycket bra att ha tror jag.

Jag har haft fatbike med 2x10 och 11-36 kassett, det funkade helt ok. Det finns ju faktiskt fördelar med framväxel också, tex att man snabbt kan växla ned många växlar på en gång....

Tyvärr kan jag inte hålla med om att framväxel är en bra lösning för fatbikes som används till snöcykling. Men tycker man det så är det helt OK för mig.

Nyfiken .. vilka problem kan man förvänta sig med framväxel i snö? (så jag kan vara rädd .. eller förbered? :) ) Jag stötte aldrig (än) på nåt, även när bakhjulet blev nästan fast pga packad snö/is mellan däcket och sadelröret funkade växeln mer eller mindre normalt ... Det var alltid bakväxel som höll på att frysa fast och sluta funka ... Har du andra erfarenheter?

Vilken tur att människor tycker och köper olika, så att det finns en bred marknad att välja från.
Själv har jag aldrig på någon cykel haft ett system med framväxel som fungerat tillräckligt bra för att motivera användandet av det på en fatbike.

Själva framväxeln i sig är inte problemet, det är systemet med framväxel jag inte är något fan av. De vanliga nackdelarna visar sig bara tydligare när man kör på ett underlag som kan variera så fort och till synes utan förvarning. Dessutom är det inte helt lätt att hantera en nedväxling fram i lång-sega klättringar där farten man är så beroende av tar tvärslut direkt om man inte hittar perfekt växel ögonblickligen.
Men... Gillar man systemet med framväxel och inte märker några problem så är det bara att cykla vidare med ett leende.

Bytt från 2x10, 34/22 fram och 11/36 bak, till 1x10, 28 fram 11/42 bak, på min fat caad 3 och så här i efterhand så ser jag inga vinster mer än att dropperpost regalget hamnade bättre då framväxelreglaget försvann. Tidigare så körde jag alltid lilla klingan fram i skogen och stora fram vid transportsträckor på allmän väg, dvs inga växlingar med framväxeln i kniviga situationer. Nästa gång drivlinan är slut så kanske det blir tvådelat fram igen, eller så blir det att gå över till 11/46 bak och elvadelat för att få ett lite bredare växelomfång.

22 - 11 trampar man ju ur typ stup i kvarten även i skogen. Iallafall gjorde jag det på de framväxlade fatbikes jag haft. Tur att cyklingen och komponentvalen skiljer från person till person och att det finns ett bra utbud att välja på.

Senast ändrad:
22 - 11 trampar man ju ur typ stup i kvarten även i skogen. Iallafall gjorde jag det på de framväxlade fatbikes jag haft. Tur att cyklingen och komponentvalen skiljer från person till person och att det finns ett bra utbud att välja på.
Beror väll på hur skogen ser ut, i hällsingeskogarna så har vi lite överskott av sten och rötter jämfört med södra och norra Sverige, då räcker 22/11 och 80-85 kadens rätt långt för mig då jag aldrig cyklar fortare än 25 km/h i skogen.

Beror väll på hur skogen ser ut, i hällsingeskogarna så har vi lite överskott av sten och rötter jämfört med södra och norra Sverige, då räcker 22/11 och 80-85 kadens rätt långt för mig då jag aldrig cyklar fortare än 25 km/h i skogen.

Jo, sten och rötter har även vi här i Höga kusten ett överskott på. Vi har dessutom ganska kuperat.
Största skillnaden är nog att jag gillar att låta topphastigheten stiga över 25 i skogen så fort det ges tillfälle.

e
Jo, sten och rötter har även vi här i Höga kusten ett överskott på. Vi har dessutom ganska kuperat.
Största skillnaden är nog att jag gillar att låta topphastigheten stiga över 25 i skogen så fort det ges tillfälle.
vid farter över 25kmh är det bra med tajta hopp mellan växlarna. gärna bara en kuggs skillnad. och undvikande av små leksaksdrev. svårt att ordna med singelklinga.

nu är ju detta inte så intressant med fatbike, men varje gång man råkar ut för böjt växelöra, eller andra växelproblem som nedisning är det tacksamt att ha ett par tre växlar fram att spela med.

och det är även på andra sätt ett robustare system.

e

vid farter över 25kmh är det bra med tajta hopp mellan växlarna. gärna bara en kuggs skillnad. och undvikande av små leksaksdrev. svårt att ordna med singelklinga.

nu är ju detta inte så intressant med fatbike, men varje gång man råkar ut för böjt växelöra, eller andra växelproblem som nedisning är det tacksamt att ha ett par tre växlar fram att spela med.

och det är även på andra sätt ett robustare system.

Vilken tur för de som tillverkar framväxlar att det finns de som tycker som dig.
Själv har jag under de 2 sista åren då jag kört 12s 10-51 bak aldrig tyckt att det är för stort steg mellan växlarna.
Framväxlade system skulle jag kunna tänka mig om jag mot förmodan köper en LVG, annars håller jag mig ifrån framväxlar så länge det inte kommer något fantastiskt nytt, magiskt superduper-system som gör det värt besväret med framväxel.
Kanske är det så enkelt att jag inte är så känslig på vilken kadens jag snurrar fötterna på som dig?

i skogen är för mig inte kadensen så känslig, om man inte är superslut i benen vill säga.

på landsväg tycker jag det betyder mer, särskilt i högre fart.

när det är sagt håller jag med två nästan identiska cyklar nära nog samma fart på min tvåväxlade brompton som min tjugoväxlade med 12-27 dura ace. den senare har ju både högre toppfart och bättre klätterväxlar. men det blir jämnare och i slutändan alltså nära nog samma fart på den tvåväxlade. fast bara så länge jag är pigg i benen och kan kompensera ogynnsam kadens.

om jag någon gång skulle komma att anamma singelklinga i skogen skulle det väl vara en fatbike. ser inte högfartsväxlarna som direkt viktiga där. men som sagt robustheten talar för två- eller tredelat.

Jag känner inte att det är problem med robustheten på 1 x 12.
Men det är ju redan konstaterat att vi tycker olika i det mesta som gäller framväxlade system :)

Tillbaka
Topp