Våra Pendelhojar!

Våra Pendelhojar!
Salsan i höstpendlingsutförande:
20091027104.jpg ht=544

Våra Pendelhojar!
Det här är då mitt pendlarvapen.

Köpte ramen här på Happy och byggde ihop med lite
gamla STX prylar och stålgaffel från en 90-talshoj
jag hade med sprucken ram.

Kompletterat med lite bromsar och skärmar från Biltema.

Började cykelpendla efter semestern och har hittills
hunnit med 85mil totalt (har 11-12km enkel väg).

Tänkte försöka fortsätta cykla nu i vinter,
så dubbisar är på ingång.

slimm_pendlaren_resize.jpg ht=544

Våra Pendelhojar!
Denna har tagigt mig hela två svängar dom 1,5 milen jag har till jobbet i sommar, förhoppningen är nu att jag ska börja cykla lite oftare.. tanken var att jag skulle ta min nyinköpta GF Wahoo men det vart för tungt att grisa ner den så cannondale'n får gå nu tills snön kommer. Troligen byter jag ut biltema-däcken då gummit känns lite farligt hårt för tidiga höstmornar.

Bilagor

• S6001325.JPG
    S6001325.JPG
    118.6 KB · Besök: 139
Våra Pendelhojar!
slimm skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här är då mitt pendlarvapen.
>
> Köpte ramen här på Happy och byggde ihop med
> lite
> gamla STX prylar och stålgaffel från en
> 90-talshoj
> jag hade med sprucken ram.
>
> Kompletterat med lite bromsar och skärmar från
> Biltema.
>
> Började cykelpendla efter semestern och har
> hittills
> hunnit med 85mil totalt (har 11-12km enkel väg).
>
> Tänkte försöka fortsätta cykla nu i vinter,
> så dubbisar är på ingång.

Måste vara Våra pendelhojars längsta styrstam ;=)

Våra Pendelhojar!
Roger A skrev:
>
>
> Måste vara Våra pendelhojars längsta styrstam
> ;=)

Jo den är rätt lång, men det var vad som satt på den gamla
hojjen som jag robbade på delar.

Våra Pendelhojar!
Min gamla GT har fått liv igen sedan i somras och tar mig nu ca 17 km (t.o.r) till och från jobbet varje dag. Innan the resurrection låg den i dvala i 5-6 år. Numera är den t.o.m helt laglig, med reflexer och dylikt. Man börjar bli gammal och orkar inte tjafsa med aina. Bilden är från i somras.

Bilagor

• DSC00522.JPG
    DSC00522.JPG
    97.2 KB · Besök: 144
Våra Pendelhojar!
Vinterkittad och klar. Eller nåja, när snön och den riktiga kylan kommer åker ICE-spike och v-bakbroms på. Den är ju fixed så det är lite redundant men ganska skönt att nöta två fälgar och inte en.

Blizzard-vinterpendlaren.jpg ht=544

Men visst får kompis och egolapp ok?

Senast redigerad av en moderator:
Våra Pendelhojar!
Får la lägga upp min bild här också. la upp den på vinterhoj innan, men det är ju faktiskt min året runt pendlare :P.
12 år gammal och fortfarande i pendlarskick.

Bilagor

• Pendlare.jpg
    Pendlare.jpg
    85 KB · Besök: 140
Våra Pendelhojar!
Chefen tyckte att min pendlare såg mesig ut med sina 1.3" contislicks. Jahapp, bara till att visa var skåpet ska stå.

Bredare fälgar och ett par Gazza 2.3or borde väl få tyst på honom. Hoppas jag =)
Frågan är bara hur tungt det kommer bli imorgon dock...

PIC_7377.jpg

Hoppsan, har visst monterat framhjulet på fel håll ser jag. Skyller på stridens hetta!

Våra Pendelhojar!
Appropå chefer och cyklar...

Jag var på jobbintervjuv idag och blev bland annat frågad om mina cyklar och märkte att en av interjuvarna var cyklist, han slängde lite ledande frågor om mina cyklar, det var kul. Sedan frågade en av de andra om jag isåfall hade flera cyklar, då kollade jag på den första killen och frågade indignerat "har inte alla det?" sedan skrattade vi gott :) Jag ville ju inte outa mig som en komplett idiot redan där men fick krypa till korset, en lvg, en helstel, en ht, en fs xc och en dh kröp det sedan ur mig. Hoppas jag inte trampade i klaveret. De kan ju tro att jag är ute och cyklar...

Men ni får gärna hålla tummarna för mig, det är ett drömjobb.

Våra Pendelhojar!
Det brukar gå bra om man pratar cyklar! Jag pratade cyklar med trafikinspektören under uppkörningen och han hade i princip inget att klaga på när turen väl var avklarad. :) Jag ska hålla tummarna för dig. ;)

Våra Pendelhojar!
Storklas skrev:
> Snackade cyklar på min senaste intervju. Fick
> jobbet men tackade nej då jag också hade blivit
> erbjuden ett annat jobb med bättre pendligsväg
> :)

Det gäller att vara dedikerad! :) Har svårt att tänka mig bättre pendlingsväg dock, 13-20 min beroende på svettighetsgrad... 6.5km typ.

EDIT: Jo jag glömde, jag kan såklart cykla genom hellas, sickla eller liknande grusvägar när andan faller på för att få längden rätt på ambitiösa dagar :)

Våra Pendelhojar!
MiniDv skrev:
> Chefen tyckte att min pendlare såg mesig ut med
> sina 1.3" contislicks. Jahapp, bara till att visa
> var skåpet ska stå.
>
> Bredare fälgar och ett par Gazza 2.3or borde väl
> få tyst på honom. Hoppas jag =)
> Frågan är bara hur tungt det kommer bli imorgon
> dock...
>
>
> Hoppsan, har visst monterat framhjulet på fel
> håll ser jag. Skyller på stridens hetta!

Snüggt! Vad fick dig att få idén att bygga om den så, kommit över ramen billigt eller?

Våra Pendelhojar!
NLC skrev:

>
> Snüggt! Vad fick dig att få idén att bygga om
> den så, kommit över ramen billigt eller?

Njäe, ramen har jag haft sen säkert 9-10år tillbaka. Från början var där ett 3växlat Nexus-nav och fotbroms. Men i somras rasade navet helt. Då blev det ett par Mavic Crossride hjul och slicks (som jag hade liggandes). Har även kört den med 2.35" Schwalbe SuperMoto =)
Är lite av en "trial and error"-ram kan man säga.

Problemet är att jag inte kan fästa någon bakbroms (i och med att jag inte har några hjul med navbroms). Så jag letar efter en schyst 18-20" ram med skivbromsfäste då jag har ett par HFX 9or som ligger och skräpar.

Våra Pendelhojar!
Det här måste vara den roligaste tråden på happy. Vilka cykelbyggen det finns. En bra pendelhoj ska funka i alla väder samt vara så ful att ingen vill sno den. Sen ska den helst vara bekväm som en tävlingshoj.

Våra Pendelhojar!
Min Crescent Freke från -97 dock är ramen nyare då jag fått en ny på garanti runt -00. Här fulmoddad för att klara höst/vinterslasket i väntan på nya skärmar och dubbisar som är på ingång från Tyskland. En stel gaffel fram skulle inte sitta fel heller men det får bli en senare fråga.

DSC04678_resize.JPG ht=544

DSC04690_resize.JPG ht=725

DSC04684_resize.JPG ht=725

Våra Pendelhojar!
En skabbig mobilbild på min pendlarhoj.

Rullat ~1000mil sedan den hamnade hos mig, inga som helst problem så här långt. Inte ens en punktering så länge jag haft den. Enda servicen är lite olja på kedjan när det börjar gnissla för mycket.
pendlaren.jpg ht=544

Skönt att se att reflex-tejpen ser ut att göra nytta även fast den är täckt med lera.

//j

Våra Pendelhojar!
Min nya pendlare, ersätter tjejens alldeles för lilla flickcykel. Inköpt för att pendla 2km tvärs genom stan, och tillbaka. Kommer få barnstol till våren och då förhoppningsvis få sticka ut på längre utflykter.

FeltX-Citypendel.jpg ht=483

Kvar att göra: Lysen på väg från DX, byta ut snabbkopplingen fram till fast, ta bort den fula vajerhållaren igen.

Så här såg den ut innan pendlarutstyrseln. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1190423/1316867#msg-1316867

/Fredrik

Våra Pendelhojar!
För de dagar jag inte kör fixed:

R0012298.jpg ht=544

Tysk touringhoj. Riktigt skön att cykla på men samtidigt så ful att den inte löper större risk att bli stulen.

Våra Pendelhojar!
Fikasvettot skrev:
> Vraket singlifierades i vintras, idag köpte jag
> en praktisk korg:
>
>
> En hopfällbar korg.
>
Var köper man en sån korg? Vill ha!

Våra Pendelhojar!
Skrotad stålram blev p.g.a. för höga reparationskostnader, med LX och hopplock, detta!
rovis002.jpg ht=544

Skulle må bra av längre styrstam, eller kortare gaffel? Just nu lite otäck styrning.. Skall testa med slicks först.

Våra Pendelhojar!
Cykelparken är under uppdatering efter att jag rullat runt på för mycket skrot i för många år.

Jag ville ha något med så lite underhållsbehov som möjligt. Först var jag inne på en Cotic Roadrat, men till slut lyckades jag tjata så att Sivert på Häggs tog hem en sån här:

DSC_1276.JPG ht=482

Norco Vesta

Hämtade ut och monterade ikväll, har bara provrullat lite snabbt hemma men den känns grymt snabb! Och tyst! Det blir väldigt intressant att se hur det funkar efter lite höstväder. I såpass stora storlekar (20") så tycker jag det är snyggare med ramar som inte är så slopade. Det är samma längd på ramen som på min Crosscheck som mäter 60cm C-T, denna mäter 51cm.

Den är helt original i nuläget. Pedalerna ska givetvis bytas, sen är jag lite skeptisk till 28mm-däck. Tankarna går åt Schwalbe Marathon-hållet, 37mm.

Våra Pendelhojar!
Narco med rem, coolt, tyst (och smidigt och underhållsfritt?). Rem känns framtid.

Har man med sig en extra rem på långtur eller finns det ngt annat alternativ? Eller är det en odödlig drivlina, lite som fantomen?

Våra Pendelhojar!
Den går inte av så lätt tror jag. Man kör ju med remdrift på många motorcyklar, för att driva kamaxlar osv, det är väl beprövat i andra sammahang i alla fall. Men det är ett ganska oprövat kort för cyklar!

Jag hade några kriterier:

Så underhållsfri som möjligt - jag gillar inte att behöva smörja var och varannan dag.
Skivbromsar - Cantibromsarna på Surlyn sliter jag ut på nolltid vid fulväderscykling
Bockstyre - ett måste i stan, skönt att behöva några dm mindre på bredden. Sitter nog i huvudet.
Oväxlad - det gillar jag. Förbättrar dessutom läget för underhållsfriheten.

Våra Pendelhojar!
jomper skrev:
> Den går inte av så lätt tror jag. Man kör ju
> med remdrift på många motorcyklar, för att
> driva kamaxlar osv, det är väl beprövat i andra
> sammahang i alla fall. Men det är ett ganska
> oprövat kort för cyklar!
>
> Jag hade några kriterier:
>
> Så underhållsfri som möjligt - jag gillar inte
> att behöva smörja var och varannan dag.
> Skivbromsar - Cantibromsarna på Surlyn sliter jag
> ut på nolltid vid fulväderscykling
> Bockstyre - ett måste i stan, skönt att behöva
> några dm mindre på bredden. Sitter nog i
> huvudet.
> Oväxlad - det gillar jag. Förbättrar dessutom
> läget för underhållsfriheten.

Vad kostar skönheten, det där ser ju faktiskt ut att vara den ultimata pendlaren ! :-) T

Våra Pendelhojar!
Hur är det med drev till en sådan där? Kan man välja 48-16, 46-18 eller vad man vill ha, eller är man tvingad till vissa givna kombinationer? Det är ju inte riktigt att bara ta av ett par länkar, tänker jag.

Det enda jag har kört med drivrem var en fånig ihopfällbar cykel och den kuggade över rejält så fort man tog i det minsta, så det vore skoj att prova något modernt och fungerande!

Våra Pendelhojar!
Varför skulle den gå och vara så billig för?
Bättre med orimligt dyra cyklar så man inte blir så satans sugen.
Jag har velat ha rem länge nu.
Keep us posted om hur det fungerar när det börjar regna och slaska igen.

Våra Pendelhojar!
Första pendligen idag, en kort sväng från söder om stan till Gärdet med misslyckat försök till frukost på Gamla Enskede Bageri.

Men det funkar verkligen kalas, cykeln är märkligt tyst. Inget kedjerassel (mindre än på en SS med kedja!) och knäpptyst frihjul (M475 baknav). Det är inte bara bra i stan..

Våra Pendelhojar!
Little Stereo skrev:
> Körde du på stadsgården straxt efter 16 i
> eftermiddags ? Tro jag körde om en likadan cykel
> :-/ T

Det var nog jag och Malin, vi körde en sväng via Saltsjöbaden på vägen hem från jobbet.

Våra Pendelhojar!
SebbeK skrev:
> Pendling it is.
>
> Detta är min "Jack Bobson". Dekaler ska på så
> fort dom dyker upp.
> Något stor ram, men den funkar fint.
>
>

Ah, det e ju en sån där man ska ha.
Vad är det där för ram?

Våra Pendelhojar!
snajgel skrev:
> SebbeK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pendling it is.
> >
> > Detta är min "Jack Bobson". Dekaler ska på
> så
> > fort dom dyker upp.
> > Något stor ram, men den funkar fint.
> >
> >
>
>
> Ah, det e ju en sån där man ska ha.
> Vad är det där för ram?

Det är en gammal Raleigh, med modifierade fästen för höljet till bakbromsen. Gick på ovansidan av överröret innan. Primad och lackad mattsvart.

Tillbaka
Topp