Våra Pendelhojar!

Våra Pendelhojar!
GT Grade 2015:

Köpte Clarismodellen billigt på Wiggle, men rev av de flesta komponenterna och sålde. Nu kittad med Ultegrareglage + -bakväxel, Truvativ kolfibervevar med N/W-klinga från Hope samt Avid BB7-bromsar. Kompletterade med ett par Specialized Plug & Play-skärmar, Schwalbe Winter 30 mm, samt en skitastor sadelväska från Porcelain Rocket. Riktigt trevlig cykel!

Edit: Har tydligen svårt med stavningen ikväll...

Senast ändrad:
Våra Pendelhojar!
Min Pendel :P

minpendel.jpg

Våra Pendelhojar!
Botniabanan.jpg

Oj vad pendeln fick många att spekulera i villaköp! Taxeringsvärdena höjdes, men inte priserna. Egentligen borde där vara en buss på bilden. Tåg är tydligen miljövänligast i sina stallar.

Våra Pendelhojar!
Min Surly Karate Monkey 2011, byggd som både skogscykel och allväderspendlare, med SLX 3x10 gruppset.

Såhär såg den ut på sin utomhusparkering i fredags när jag skulle cykla hem från jobbet. Pendlarhjulen på med Ice Spiker, och ful-skärmar. En aning skymd av snöfall. :)

Finns en bild utan snö i "Visa din stela MTB" http://happymtb.org/forum/read.php/1/1242989/2643819

Bilagor

• snoigcykel2.jpg
    snoigcykel2.jpg
    60 KB · Besök: 238
Våra Pendelhojar!
Lucifer skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag saknar fortfarande en bild på Våra Pendel
> som hojar. Vem är Våra Pendel egentligen?

Jag vet en kille som kallades Pendeln på grund av att han var utrustad med en pendel. Kan det vara han?

Senast ändrad:
Våra Pendelhojar!
Detta kommer bli min solskenspendlare i sommar. Torped Duomatic på första egenbyggda hjulparet. Blir att smyga lite i början.

Bilagor

• DSC_1208.JPG
    DSC_1208.JPG
    78.3 KB · Besök: 242
Våra Pendelhojar!
Pfaff skrev:
> Hittade ingen pendel att hoja med men detta är
> iaf min pendelhoj.
>
>
>

Lacken är ju riktigt fin, jag gillar att du har matchande stänkskärmar :-)
Hur är det med sadeln då, är den skön?

Våra Pendelhojar!
Höjdarn skrev:
> Pfaff skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hittade ingen pendel att hoja med men detta är
> > iaf min pendelhoj.
> >
> >
> >
>
>
> Lacken är ju riktigt fin, jag gillar att du har
> matchande stänkskärmar :-)
> Hur är det med sadeln då, är den skön?

Tja, den giftgröna är uppenbart standard och icke valbar tillsammans med skärmarna på en Sub10.
Och sadeln har jag suttit på till och från sedan 1982 så den bör ju vara skön. Ska känna efter någon dag :)

Senast ändrad:
Våra Pendelhojar!
Nytt:
Wolftooth n/w klinga 44T
SKS Longboards
Conti GP4000 SII 28mm och reflexrand
Shimano SPD M520
11-28 kassett tror jag det var
Ny tiagrakedja också (edit)

Sen måste jag be LBS operera om bakbromsen, eftersom jag inte får dit bromsgummi. Går väl att köra utan, men det är bra att ha broms bak också. En ny bakväxel skulle väl inte heller vara fel, befintlig är egentligen skrotfärdig.

caadxapr-16.jpg

Senast ändrad:
Våra Pendelhojar!
Vintertid så rullar min moddade Trek Crockett 7 Disc, från original specen så har jag bytt hjulen och kör med klassisk 3-kors ekring, Mavic Open Pro fälgar, XT-nav bak och Shimano Ultegra dynamonav, B&M LUMOTEC IQ2 LUXOS belysning, SKS longboard skärmar och däcken varieras mellan Bontrager Aw3 och Schwalbe Marathon winter beroende på före.

Crockett7.jpg

Crockett02.jpg

ryssgraven.jpg

vinter.jpg

Senast ändrad:
Våra Pendelhojar!
En välanvänd men fräsch (med undantag för dämparen) 26-tummare inhandlades billigt förra året från en happyit med avsikt att göra om den till en roligare vinterpendlare. Det bidde till slut en 26" monstercross med bullhorn och två manuella (i ordets fulla bemärkelse) växlar fram beroende på underlag. Dessvärre var kadensen lite väl hög under premiärturen på asfalten idag så det blir nog större drev. Skärmar och ett frontrack kommer nog också till.

Bilagor

• Scott MonsterCross 1024x702.png
    Scott MonsterCross 1024x702.png
    291.8 KB · Besök: 248
Våra Pendelhojar!
Började idag den tredje veckan denna vinter med den gamble touringhojen omkonfigurerad till slaskågrusgeggapendlare (och styrketräningsredskap). 17 kg schwerer touringpanzer från 1998 med ram gjord för kärnvapenkrig. Stänkor i redig stålplåt. Kedja som ett sovjetryskt stridsvagnsband. Låst på 48 fram och 7-delad kassett 13-30 bak ger rätt stora steg men är bra för att få upp kadensen må jag säga. Har plockat av flaskdynamo med lampa, några hållare, och monterat ny sadel, batterilampa och nu 42 mm dubbfria conti top contact winter, tillbytta från Stumpy. Mäter 41 mm på fälgarna och rullar mjukt och fint över gruset, nästan så jag önskar lite isknöggel framöver.
.
cykel1.JPG

Nu kan temperaturen få åka upp och ner runt nollan bäst den behagar. Rysskyla, isgata eller rasputitsa på sydöstfronten spelar ingen roll – det är bara att ta samma hoj och trampa. Ambitionen är att cykla riktigt slut på drivlinan och fälgarna, och sen uppdatera med ny växelgrupp och lätta, fina navdynamohjul.

Men först ska jag leta efter Våra Pendel. Nån som sett henne? Eller honom?

Våra Pendelhojar!
"The old schooler" rullar 5 mil i veckan fram och tillbaka till jobbet plus diverse shopping turer. 2 växlad ??

Bilagor

• IMG_6331.JPG
    IMG_6331.JPG
    295.6 KB · Besök: 220
Våra Pendelhojar!
Min går 16 mil i veckan. Nu har den dock fått ett par däck utan mönster.

Bilagor

• Crescent Marathon small.jpg
    Crescent Marathon small.jpg
    168.8 KB · Besök: 238
Tillbaka
Topp