Varberg Tips ??

Jeppe Dav

Medlem
Varberg Tips ??
Tjenare ..

Skulle gärna vilja ha bra Tips på riktigt skyssta tekniska repor mellan Varberg och Ullared..

gillar teknisk cykling typ enduro .. inte grusväg och annat skräp ;-)

Har ni tips så är jag grymt glad !!

Ha det Bäst!

Varberg Tips ??
Åkulla är väl mestadels xc, men ta en tripp på hallandsleden. Brukar vara lite varierat skick och svårighet, dock så får man ju inte riktigt en runda om man inte tar det i anslutning till annat strövområde.
Annars om du vill ha tips norr om varberg så vet jag fina tekniska områden.
Om man passerar åkulla mot Falkenberg finns också lite stig-områden som inte riktigt är så tillrätta-lagda som åkulla.

Varberg Tips ??
Bra fråga, har nog dessvärre inga bra gpx-filer, har tänkt att jag ska göra det, men glömmer det varje gång.

Men https://www.google.se/maps/dir//57....,12.3767029,16z/data=!3m1!4b1!4m3!4m2!1m0!1m0 här finns en ledkarta. Man kan kombinera ihop flera olika slingor, blandat mellan att svettas och klura. Går nog att gå ihop 1-2 mil singletrack om man är kreativ. Markerade leder i olika färger, den som rundar stora Eksjö är trevlig, runt 1 mil.

https://www.google.se/maps/dir//57....,12.3412875,16z/data=!3m1!4b1!4m3!4m2!1m0!1m0 stättareds-området. Lite mer flås, men bitvis stenigt, rotigt och höga hastigheter, sedan några partier som är skönt flow i, kan också leda på hallandsleden, och då kan man cykla nedåt och där är/var skön singletrack nästan hela vägen till tipset ovanför. Men t.ex. röda slingan in på viltslingan så får man även lite knuffa hoj i brant ;) Det är ordningslagda slingor likt åkulla, men med flera obehandlade avstickare.

Annars som sagt så kan man lätt bara hoppa på hallandsleden och börja trampa. Den är inte direkt i ordning-lagd så det blir lite stök. Dom flesta delarna är rensade efter Gudrun i varbergs-området, om inte annat så har stigen ändrat sig.

Varberg Tips ??
Campar i Varberg och tog bilen till Åkulla idag. Körde bockstensslingan(3,9 km) ett par varv. Blev ett bra xc-pass på kort tid.

Tillbaka
Topp